Gå til innhold

hvorfor er det ingen bikepark i oslo?


Emtb

Anbefalte innlegg

anerds skrev (På 27.8.2023 den 23.32):

Skimore eier Tryvann, Aron(Drammen) og Kongsberg skisenter. Og de ønsker bare å drifte en sykkel destinasjon. Noe jeg syns er helt greit. Tar meg like lang tid å komme meg fra Carl Berner og til Drammen som til Tryvann. Tar ofte tog til Aron også. 
 

Syns det hadde vært mer spennende å få igang sykkelparken ute i Vardåsen i Asker enn Tryvann. 

Edith: Forsåvidt enig i at Oslo kunne trengt en flytløpe og en skikkelig pumptrack eller tre, men har ikke troen på at en kommersiell aktør tar på seg den jobben. Tror Rye SK har noen ideer, men kommunen må nesten finansiere noe slikt. 

Jeg kjøper delvis dette argumentet. Problemet er jo at dette er ikke en skikkelig destinasjon, Drammen er et Enduro/Downhill sted og ikke sted du tar med familien en dag, slik som Trysil og mange andre destinasjoner har lyktes med å få til. Skimore virker bare halvhjertet investert i en sykkelsatsning. Skal det lykkes og være bærekraftig med mulighet for å tjene penger må du satse skikkelig først, slik at du får deg både de med DH og Enduro-sykler, men også kids, og mer "light"stisyklister. Det virker ikke veldig aktuelt for Skimore. Det virker som de behandler sykkelsatsingen, slik de behandlet Varingskollen veldig halvhjertet og det gikk ikke veldig bra. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann . For å få til en bra bikepark så er jeg helt overbevist at det trengs noen virkelige idlsjeler for å dra dette i gang , hvis ikke skjer det ikke mye . Både Åre og Hafjell bikepark har ganske lik historie hvor det er ildsjelene som har pushet på så har skisenteret kommet etter. I Hafjell var det en liten kompisgjeng som begynte å grave og skisenteret tente på det etter hvert og ansatte de Snorre P som daglig leder og bygger for parken . De første årene var dugnads ånden stor og mange av løypene er bygget med betydelig bistand fra dugnad , dette døde ut etter hvert som parken ble større og Alpinanlegget står nå for graving og velikehold , Borstett fra 2 løyper som graves og vedlikeholdes  fortsatt av ett par ildsjeler.

Alpinco som eier Hafjell drar det Økonoimiske lasset alene og drifter Hafjellbike Park noe som er kostnadskrevende , spesiellt er bygging av nye løyper og vedlikehold dyrt . I Trysil Og Åre er det noe andeledes da det er destinasjons selskapene  som har tatt endel kostnad , altså selskap  hvor flere Næringer i området putter penger inn i selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok "lettere" for Hafjell, Trysil, etc. siden folk tar "hele pakka" når de drar dit. Overnatting, mat og andre ting de legger igjen pengene på. En bikepark i Oslo-området vil vel for det meste ha dagsturgjester, som jeg antar legger igjen lite penger lokalt. 

I tillegg må det, som tidligere nevnt, satses hardt fra første spadetak ellers gidder ikke folk komme og man får ikke skaffet seg et navn. Jeg hadde f.eks ikke giddet å tatt en langhelg i Trysil om de hadde hatt 2 korte løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner Skimore godt. Det virker helt høl i hodet å skulle satse på to dh-destinasjoner i Osloområdet med tanke på hvor relativt marginal sporten er og konkurransen man har med Hafjell, Kjerringåsen etc. Å lage anlegg med såkalte flytstier slik man gjør iHallingdal og Trysil er som nevnt over her ikke realistisk uten finansiering og i Oslo måtte det ha kommet rett fra kommunen. Et sted som Geilo er helt annerledes, der lever man i stor grad av turisme.  Problemet med Skimore Drammen synes jeg først og fremst er at løypene er for vanskelige for en halvfeit mosjonist uten den helt store dødsforakten. 

Tryvann er uansett ikke noe bra sted å utvikle noe sånn i kommunal regi, bratt og lite nybegynnervennlig og  det har en beliggenhet som gjør det vanskelig tilgjengelig for folk i store deler av byen som ikke har råd til å kjøre bil. Å komme seg fra Tryvann fra der jeg bor i Oslo med kollektivt tar for eksempel 1 time og 30 minutter. 

Langsetløkka burde vært førstevalget for noe sånt, siden man allerede er i gang med Maridalsrunden. Det er ikke mye som må gjøres her før stiene fremstår som nesten like tilgjengelige som Gulllia og det trenger heller ikke koste så mye. Naturinngrepene trenger heller ikke være så store at man bryter markaloven. Først og fremst er det god skilting som mangler. 

Utover det har jeg mest troen på små annlegg med kids som målgruppe, ala det som er på Ammerud og Manglerud. Oslo trenger ikke flere store idrettsanlegg. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (10 timer siden):

Skjønner Skimore godt. Det virker helt høl i hodet å skulle satse på to dh-destinasjoner i Osloområdet med tanke på hvor relativt marginal sporten er og konkurransen man har med Hafjell, Kjerringåsen etc. Å lage anlegg med såkalte flytstier slik man gjør iHallingdal og Trysil er som nevnt over her ikke realistisk uten finansiering og i Oslo måtte det ha kommet rett fra kommunen. Et sted som Geilo er helt annerledes, der lever man i stor grad av turisme.  Problemet med Skimore Drammen synes jeg først og fremst er at løypene er for vanskelige for en halvfeit mosjonist uten den helt store dødsforakten. 

Tryvann er uansett ikke noe bra sted å utvikle noe sånn i kommunal regi, bratt og lite nybegynnervennlig og  det har en beliggenhet som gjør det vanskelig tilgjengelig for folk i store deler av byen som ikke har råd til å kjøre bil. Å komme seg fra Tryvann fra der jeg bor i Oslo med kollektivt tar for eksempel 1 time og 30 minutter. 

Langsetløkka burde vært førstevalget for noe sånt, siden man allerede er i gang med Maridalsrunden. Det er ikke mye som må gjøres her før stiene fremstår som nesten like tilgjengelige som Gulllia og det trenger heller ikke koste så mye. Naturinngrepene trenger heller ikke være så store at man bryter markaloven. Først og fremst er det god skilting som mangler. 

Utover det har jeg mest troen på små annlegg med kids som målgruppe, ala det som er på Ammerud og Manglerud. Oslo trenger ikke flere store idrettsanlegg. 

DH er ingen kæsjku. Tviler på at Aron eller Hafjell går i pluss isolert sett, men at det lønner seg i det store bildet mtp helårsarbplasser mm. Hafjell gikk som kjent såpass i underskudd at de for noen år tilbake så seg nødt til å kutte ned på åpningstidene. Det sagt så tviler jeg på hvor lønnsomt flowtrail-satsningen egentlig er for de som har valgt den veien. Jeg vil anta at det er de samme mekanismene som nevnt tidligere som slår inn. Driver man fullblods reiselivsdestinasjon så blir syklingen en av flere aktiviteter hvor det er mengde aktiviteter som avgjør hvorvidt folk som ikke allerede har hytte gidder å reise til fjells utenom vintersesong. At hyttefolket velger å reise opp også i sommermnd og ikke bare på vinteren og i høstferien teller såklart inn, men det blir lite hotell og leilighetsdøgn av det. 

Ang Tryvann og avstand så må jo du bo på Siggerud e.l 

De fleste bor ikke der og har kort og enkel reisevei kollektivt til Tryvann. Det er bla derfor det har blitt den suksessen det har blitt.

Same goes for terrenget. Området øverst og ned til vannet/stua er midt i blinken for flowtrails for ikke å snakke om området rundt pizzasjappa det er perfekt for de minste også på sykkel. Hvis man skulle ønske en lengre variant er det ikke mye brattere ned til Sørkedalen enn der feks Silverstone i Hemsedal er lagt. Det er bare å legge seg ut i de nye traseene. 

På generell basis så er ikke å telle antall heiskort veien å gå og man skjønner hvorfor Skimore ikke er veldig gira, men et forslag om samarbeide mellom turistnæringen ( en aktivitet til som kan være med på å lande avgjørelsen om å ta en weekend i hovedstaden) kommunen (folkehelse, trivsel og bolyst) og et idrettslag/interesseorg ( rekruttering, events, lek og moro) så tenker jeg at Skimore mer enn gjerne hadde satt seg rundt bordet. 

It takes a village som de sier. Så langt har ingen i hovedstaden ønsket seg dette. Reiselivet og kommunen vet sannsynligvis for lite om hele greia til å i det hele tatt ønske seg noe sånn. Idretten er opptatt av å få dekket sine behov for XCO/DH og i det bildet blir flowtrails for frøkenaktig. Det mer uorganiserte stisykkelmiljøet som ant teller flest i hele landet har heller ikke vært interessert ( NOTS skal utrolig nok ikke jobbe med rekruttering...)

Da blir det som det blir. Selv Harstad er bedre

PS: Gullia er vel omtrent så langt unna et idrettsanlegg man kan komme. Vil tro at 90% er der for å ha det moro. 

 

Endret av ulf martin
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte de på Aron om de gikk i minus og de sa det går opp. Så vidt. 
 

Da Snø åpnet på Lørenskog tok jeg et par heisturer med daværende daglig leder og han fortalte at de hadde inngått avtaler med cruiseselskapene om at de skulle være et av tilbudene på dagsbesøk. Ikke at jeg er noen stor tilhenger av cruiseturisme men det går altså ann å tenke noe utenfor boksen.

Uansett må det en betydelig investering til. På Geilo ble bygging av Flow Motion organisert av sti- og løypelaget og «donert» til skianlegget mot at de tok på seg vedlikehold og drift. Uten noe lignende arrangement i Tryvann tviler jeg på at noe skjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (2 timer siden):

Jeg spurte de på Aron om de gikk i minus og de sa det går opp. Så vidt. 
 

Da Snø åpnet på Lørenskog tok jeg et par heisturer med daværende daglig leder og han fortalte at de hadde inngått avtaler med cruiseselskapene om at de skulle være et av tilbudene på dagsbesøk. Ikke at jeg er noen stor tilhenger av cruiseturisme men det går altså ann å tenke noe utenfor boksen.

Uansett må det en betydelig investering til. På Geilo ble bygging av Flow Motion organisert av sti- og løypelaget og «donert» til skianlegget mot at de tok på seg vedlikehold og drift. Uten noe lignende arrangement i Tryvann tviler jeg på at noe skjer.

Den vanligste måten å få dette til på er at kommune, reiseliv og idrettslag/interesseorg samarbeider. 

Den lokale næringsforeningen kommer inn med grunnfiansiering fra sitt fond, kommunen kommer med litt penger og stiller sin administrasjon til disposisjon for å smøre prosessen samt kanalisere evt Fylkeskommunale midler. Så blir det idrettslag/interesseorg som står for driften. Prosjektleder blir ansatt ved hjelp av midler som allerede er bevilget hvor mye av denne stillingen vil handle om søknader til stiftelser/tippemidler for videre finansiering samt koordinering av tilbudet. I Hemsedal feks så "leier" idrettslaget heisen av Skistar. 

Prosessene i Trysil og Hemsedal har i mye mindre grad enn hva mange tror vært drevet frem av Skistar. Til en viss grad kan man vel tom hevde at de om ikke har blitt motarbeidet så møtte man ihvertfall lite entusiasme for dette hos Skistar. I Trysil så var det vel SAShotellet som valgte å gå inn med direkte finansiering på ei lita sløyfe utenfor hotellet. Til forsvar for Skistar så kommer økonomien i slike prosjekt hvis man skal gjøre dette alene inn i bildet og som den desidert største bidragsyteren i fondet til de lokale turistkontorene så er de nå tungt inne via styrene i disse. 

At den noe hårete målsettingen om å gjøre Åre til en av de største "året om" destinasjonene i Europa også var med på å bremse entusiasmen for sykkeldestinasjoner i den Norske fjellheimen kan vel heller ikke helt utelukkes. 

Ser man på Hallingdal så vet jeg ikke hvordan de gjør det på Geilo, men tipper de følger omtrent samme oppsettet som i Hemsedal. Det man med sikkerhet kan si er at det ikke ble noen schwung over satsningen før anlegget fikk en eier og man omsider kunne se destinasjonen under ett. 

Nesbyen og Høgevarde er det grunneier/hytteutviklerne som har trådt inn i rollen for turistkontoret og som står for grunnfinansieringen sammen med kommunen. Nesbyen har en mye svakere finansiert struktur enn turistmaskinene lengre oppe og derfor er kommunen mer inne og jeg tipper at det er denne som får fakturaen på noen millioner etter sprekken på byggingen av Hallingspranget. Høgevarde tror jeg grunneierlauget bare har lagt penger på bordet som del av en salgsstrategi for tomter/hytter. Skal bli spennede forøvrig å se på takten av sykkelprosjekt nå som hyttemarkedet har parkert. Det er tross alt noen millioner som skal løftes hvert år. I tillegg kommer drift og vedlikehold som kan være lett å glemme å ta inn i regnestykket. 

For steder uten de store turiststrømmer som feks Harstad så tipper jeg kommunen og diverse stiftelser er tungt inne hvor fokus er mer på folkehelse, tilbud til barn og unge som ikke er med i organiserte aktiviteter, bolyst, trivsel mm. 

Oslo er så heldig å kunne få til noe på begge måter. Jeg vet ikke hvor stort budsjettet til Visit Oslo er, men det er garantert mange ganger større enn Hemsedal/Trysil/Geilo sitt så her er det bare snakk om hva som skal prioriteres. 

For kommunens del så holder det å nevne Groruddalsmilliarden. 

When there's a will there is a way og den har foreløpig manglet hos de fleste. 

Noen må ta jobben og begynne å lobbe helt "enkelt".

Kanskje svaret er, som nevnt av slasken, mindre parker og samarbeide med flere brukergrupper.  Hønefoss bla har fått en "rullepark" som er stappfull av unger på skateboard, sykler og sparkesykler fra morra til kveld. Mange slike prosjekt som popper opp i skolesammenheng hvor finansiering plutselig ikke ser ut til å være noe tema. 

Ulempen med disse er jo at alt foregår på et veldig begrenset område. 

For egen del skulle jeg gjerne sett et Trail centre sentralt plassert på østlandet, men tviler på at det vil bli en realitet. Det krever for mye og kaster av seg for lite Sykling er heller ikke populært nok til å drive frem prosesser som vi ser på langrennsfronten feks. 

 

 

Endret av ulf martin
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (7 timer siden):

Ser man på Hallingdal så vet jeg ikke hvordan de gjør det på Geilo, men tipper de følger omtrent samme oppsettet som i Hemsedal.

Nei, det er SkiGeilo som drifter heisen nå. Det *pleide* å være sånn som på Hemsedal med at Noen André leide heisen men de ble skviset ut da SkiGeilo oppdaget at det kunne være penger å tjene på en satsing og gikk inn for å også bygge klatrepark og zipline. Går du 3-4 år (ish) tilbake ble anlegget drevet med en mye større faktor av dugnad og engasjement fra lokale brukere. Men da var det nok heller ikke fullt så interessant for barnefamilier og mye mer helhjelm-retta enn det er nå. De jeg kjenner av de som var mer aktive da er sjelden å se i heisen nå.

Jeg er også veldig spent på hva som skjer på Høgevarde med Blueberry Jam og de andre planlagte stiene framover. De har gått på en liten smell der i høst virker det som. Solgte nettopp min leilighet på Geilo etter 3 år fordi jeg lenge har vært skuffa over at tilbudet ser ut til å være en blanding av "stagnert" og "ikke retta mot meg". Aller helst skulle jeg lent meg tilbake med et litt redusert lån og kost meg med et tilrettelagt tilbud i Oslo men det ender vel opp med å stikke hodet ut på fritidsbolig-markedet igjen etter hvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (8 timer siden):

For egen del skulle jeg gjerne sett et Trail centre sentralt plassert på østlandet, men tviler på at det vil bli en realitet. Det krever for mye og kaster av seg for lite Sykling er heller ikke populært nok til å drive frem prosesser som vi ser på langrennsfronten feks. 

Hvis du legger på en tier kan jeg snakke meg varm og hva jeg syns om satsingen på organiserte kontra selvstendige fritidsaktiviteter i Oslo 😂

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (19 timer siden):

 

Ang Tryvann og avstand så må jo du bo på Siggerud e.l 

De fleste bor ikke der og har kort og enkel reisevei kollektivt til Tryvann. Det er bla derfor det har blitt den suksessen det har blitt.

 

Tøv. Jeg bor i den mest befolkningstette delen av Oslo . Merk at anslaget er med kollektivtransport.  Jeg har ikke statistikk,  men har vært mye på Tryvann og vil anslå at den store flertallet kommer dit med bil og er relativt pengesterke i forhold til gjennomsnittshusholdningen der jeg bor.Marudalsrunden er derimot tilgjengelig for store hele Groruddalen,  sentralt Oslo øst og Vest +++

 

Store anlegg handler ikke om organisert/ ikke-organisert idrett, men hvor stor del av byens areal som skal beslaglegges til ulike typer formål. Små anlegg er bedre og medfører mindre risiko.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Uansett jobber ildsjeler fortsatt for at det skal bli sykkelanlegg i Huken. Det skjedde blant annet under SVs Åpen dag i Huken for et par dager siden, med appeller for terrengsyklister hevd på "vår versjon av friluftsliv", som Karsten Tunge fra Sykkellek på Romsås uttrykte det. Vi bør støtte oppom oppfordringen hans om at flere må engasjere seg så vi som gruppe gradvis blir mer synlig og vanskeligere å neglisjere i denne saken.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se behovet for at kommunen skal gå inn og lage en "bikepark" på Ammerud eller Romsås, dersom det er ett behov for noe sådant så regner jeg med at kommersielle aktører hadde vært på banen og tilpasser alpinanleggene som ligger brakk mesteparten av året.

Det jeg derimot har stor tro på er små pumptrack beregnet på barn og ungdom som kan bygges i mange bydeler,
noe lignende det som de har laget i Follo bare vesentlig mindre

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...