Gå til innhold

Gravel vs Landevei


Anbefalte innlegg

Jamez skrev (På 24.5.2024 den 10.16):

 

Å drive å bytte hjulsett hele tiden er jo litt mas, særlig om du ikke får hjul som skivene sitter identisk. Og det er ganske så gull å alltid ha en sykkel som står klar. Kunne sikkert berga med minst en sykkel mindre, men jobbsykkeln blir fort møkkete, knirkete og gir ikke godfeeling på samme måte som de andre mer "strigla" syklene gjør. 

Har ikke hatt noe behov for å justere bremser eller gir mellom hjulbytter. Det er ikke så vanlig med gode gjennomgående akslinger at bremseskiver og kassett sitter på forskjellig sted fra hjul til hjul. 

Man har så klart egen jobb/pendlesykkel i tillegg. Men også den er en grussykkel som tidvis har landeveisdekk, tidvis grusdekk og på vinteren piggdekk. 
I tillegg kommer rullesykkel, som også kan brukes på veien ved behov eller lyst og terrengsykkel så klart. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrering av skivebrems tar maks 2 min så det kvalifiserer ikke som et hinder😀

Jeg har en Trek Domane som brukes til begge deler med 32mm landeveisdekk på 33/44mm landeveishjul og 40mm gravel dekk på Nextie Allroad hjul med 39/44 profil.

11-34 kasset på landeveishjul og 11-36 på de andre.

Vanlig 105 utstyr og todelt krank 50/34, men Ultegra RX bakgir med clutch.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet gutteklubb-mesterskap i 20 km tempo i går. Rittet gikk i monsunregn t/r langs Gamle Mossevei. 

Jeg stilte til start med 3T-en med hendlene litt innovervridd, setet 5 mm opp og 5 mm frem. 28 mm GP5000-dekk på Zipp 303s-hjul. 60 psi. 

Forøvrig var oppsettet langermet Assos Tempodrakt fra 2015-ish med regnjakke stappet inn foran brystet, ny S-Works Evade 3-hjelm og Spatzwear aero-skotrekk. Utveksling 46/33x10-33. 

Jeg syklet så godt som hele veien med puppy paws-stilling med albuene på styret. I korte partier hadde jeg underarmene på styret mens jeg holdt i hendlene. Den relativt høye fronten på 3T-sykkelen gjør puppy paws-stilling ganske komfortabelt. 

Det var helt vindstille, men ekstreme mengder nedbør og kraftig, nærliggende lyn og torden gjorde forholdene noe krevende. 
326 watt i snitt holdt til 41,7 km/t og en tid på 20,8 km på 29:59. 
Det er et åpent spørsmål om tiden/farten er hjulpet av aerogravel-sykkelen, eller om den ville vært raskere med en mer rendyrket rittsykkel. 

https://www.strava.com/activities/11518964981/overview

  • Like 6

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere turer med Grævvel sykkelen er ikke lysten på landvei noe mindre. Ulempen er at det ikke er mye å oppdrive i butikkene.

Driver å leter men ikke mye på lager i norge. Får  inn på en sykkel til sessongen 25.

Er mye fint der ute. Men skulle gjerne fått prøvd noen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 29.5.2024 den 11.08):

326 watt i snitt holdt til 41,7 km/t og en tid på 20,8 km på 29:59.

Sterk snittwatt, spesielt med tanke på sittestilling. Chapeau! 

Genius Open i 2020 tur-retur Sørkedalen før grus-klatring opp til Tryvannstårnet, langs Wyllerløypen via Tryvannsstuen. Med grusracer, lavprofil alu-hjul og 36 mm Strade B. Hadde da 38 km/t i snittfart på asfalt med NP=339. Da var fremside lår så stinne at klatringen ble pain, selv om watten alene egentlig ikke skulle tilsi det. 

Tror absolutt ikke at oppsettet ditt er tregt sammenlignet med landeveissykler generelt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nå kommet frem til at Aero ikke er for meg, for lang og stiv, og har kommet i komforalderen. Så da er man ett hakk nærmere å bestemme seg. Har sett igjennom de fleste nettbutikkene på jakt etter noe som jeg kunne tenke meg, har landet på Orbea Orca, BMC Roadmachine , Scott Addict og  Canyon Endurace CF SLX 8 Di2. Men så vidt jeg kan se er de ingen som har min størrelse på lager. Skal vel og merke ikke ha den enda så kan fint leve med å bestille til neste sessong.

Er relativt lang, 195cm, med lange bein så om noen har erfaring fra disse så rop ut 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering her. Har vel endt opp med at det nok blir en Scott Addict, men så er det dette med størrelse. Vurderer en Gravel med 2 sett dekk, landevei og grus. Men i gravel er strørste XL, mens landevei har XXL som største. Scott anbefaler meg XXL på landevei, mens det da blir XL på gravel. Med en mindre sykkel vil jeg da sitte mer oppreist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...