Gå til innhold

Gravel vs Landevei


Anbefalte innlegg

Har fått ett slikt brennende ønske om en fullblods landeveissykkel. Bruker en Gravel som pendle sykkel, denne utstyres nå med bagasjebrett (😱) og mister vel da status som treningssykkel/kosesykkel?

Men hvor stor er forskjellen på en Gravel kontra en landeveissykkel? Og hva skal man velge? Dette er da 50+ års krisa som slår inn, så dette vil bli min kabriolet, min ferrari på 2 hjul. SOm syklist er jeg vel sånn cirka midt på treet, men koser meg bak styret og nyter alenetiden (er småbarnsfar...). Rent designmessig sikkler jeg på en Scott Foil, men vil ta en sykkel tilpasning der geometri og forslag til rammer gis.

Så for å oppsumere

Hva kan man forvente av en Landeveissykkel, vil den være raskere en en Gravel, og hvor evt hvor stor forskjell er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i år gått for én sykkel til alt løsning, og det måtte jo nesten bli en grus sykkel. Bruker den absolutt mest på asfalt, og syklet nettopp en noen og femti mils tur, riktignok med full og tung opppakning. Jeg går fra en endurace, og det er knapt merkbart litt lavere fart i den, mest fordi sittestilling er litt mere oppreist, men mest fordi jeg er ikke I så god form, og at jeg pakker for mye greier på sykkelen.  For meg er dette helt greit, og jeg er veldig fornøyd med mitt valg, men skal du gå for toppfart, og kanskje ikke så veldig lange turer, så er en aero reser veien å gå. Det handler jo mye om følelsen av kvikkhet i en sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jokr skrev (2 timer siden):

Hva kan man forvente av en Landeveissykkel, vil den være raskere en en Gravel, og hvor evt hvor stor forskjell er det?

Det kommer an på gravelsykkelen og landeveissykkelen, samt på hvordan syklisten ønsker/bør sitte på den. 
Noen gravelsykler har veldig landeveislike egenskaper, andre er laget mer for tur og bikepacking enn landeveislik sykling. 
Mulighet til store dekk i seg selv påvirker egentlig ikke så mye. Du finner grussykler med (nesten) like korte kjedestag og lavere stack enn såkalte endurance-sykler. Styregeometrien og følelsen her påvirkes en del av dekkvalg og en gravelsykkel med landeveishjul vil nok oppføre seg best med 32-35 mm landeveisdekk, selv om 28/30 også kan funge. 

Jeg bruker min gravelsykkel til både landevei og grus. Jeg tror ikke jeg ville ha syklet noe fortere med en mer rendyrket landeveissykkel - i så fall kun pga lavere vekt i motbakke. 
Det er blitt diskutert flere steder her inne, men det finnes flere gravelsykler som fint kan fungere som real landeveisracer med bytte av hjul/dekk. 

Jeg testet dette for noen år siden for Landevei: https://www.landevei.no/sykler/gravel/hva-er-raskest-av-landeveissykkel-og-gravel det har kommet flere mer landeveislike gravelsykler siden denne testen. 
 

  • Like 4

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jokr skrev (2 timer siden):

Hva kan man forvente av en Landeveissykkel, vil den være raskere en en Gravel, og hvor evt hvor stor forskjell er det?

Med like dekk er de like raske. Følelsen derimot kan være veldig forskjellig som de andre skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Gekko GRV et eller annet i karbon. Byttet ut opprinnelig hjul og dekk med karbonhjul og GP5000 og jeg tok flere personlige rekorder med den på asfaltstrekker. Så den var mer enn rask nok, men det var likevel en eller annen "mæh"-følelse på den. Hjula ble med videre til ny landeveissykkel isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker ikke noe seriøst svar nå, men basert på egen erfaring & konvensjonell kunnskap om geometri og materialer & Obey Your Bike Industry Overlords, vil overgang fra Firm GRV SE til en toppmodell - om det så er landeveissykkel eller landeveisnær grusracer - være en reise til En annen verden.

Det gjelder bare å få deg til å vurdere noe morsommere enn en rendyrket aero-racer.

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor hadde jeg Scott Addict gravel i år har jeg fullblods aero Scott Foil. På asfalt synes jeg det er vesentlig mer gøy med Foil. Det føles kvikkere og synes den er bedre i høyere fart. Hadde en tur i Kikut område her en dag, synes det også var vel så gøy med Foil. MEN med 28/30 GP 5000 på grus så skal du ikke være redd for at dekkene slipper litt.

I fjor hadde jeg også en Scott addict som er komfort sykkelen som tar 34 dekk. Synes det kanskje var mest gøy på grus. 

Skulle jeg laget sykkel selv skulle jeg hatt en fullblods aeroracer som tok 36mm dekk. Det hadde vært fet grussykkel.

Hvis jeg skal ha racer/grus neste år kommer jeg ikke til å gå tilbake til Gravel sykkel. Blir da type Foil eller kanskje Addict RC hvis den skulle komme med bedre dekk-klaring. Jeg har ikke behov for noe sykkel som tar 40mm dekk+ da jeg uansett ikke bruker dette. 🙂

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (50 minutter siden):

Rekker ikke noe seriøst svar nå, men basert på egen erfaring & konvensjonell kunnskap om geometri og materialer & Obey Your Bike Industry Overlords, vil overgang fra Firm GRV SE til en toppmodell - om det så er landeveissykkel eller landeveisnær grusracer - være en reise til En annen verden.

Det gjelder bare å få deg til å vurdere noe morsommere enn en rendyrket aero-racer.

Ja, Foil er nok ikke noe for meg. Er nok mer pga design. Valg av sykkel skjer etter sykkeltilpassing.

Mens jeg skrev svar kom Olechr og skriver om Foil og lysten kommer tilbake. Landeveissykkel vil jo bli forbeholdt asfalt... 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

@jokr Fortell oss hvilken gravel du har, så skal vi fortelle deg hvem du er. Og kanskje hva du har å vinne på en fullblods landeveissykkel.

+1 på alt @SykkelØyvind skriver, men vit at Den vise mannen har Gerard Vroomens mesterstykke 3T Exploro RaceMax Italia. I Verde 😎

Ja, jeg er på min andre 3T Exploro Racemax, nettopp fordi den for meg fungerer godt både som landeveissykkel og grussykkel. I Oslo kan man bedrive mye landeveissykling på grusveier. Noe som er digg for å holde seg unna trafikk osv. Men det er også fint å montere på smale dekk og sykle lange, raske landeveisturer. 
Jeg sykler også som regel med landeveisoppsett på intervalløkter opp Grefsenkollen, Vollsveien, Olaf Bruuns, Tryvann osv. 
Evt er det fint å sykle bakkedrag til Brunkollen eller opp langs med Wyllerløypa - da gjerne med grushjul- og dekk. 
Jeg har  syklet mange mil på grus med 25, 28 og 32 mm landeveisdekk, men jeg synes det er mye morsommere med 38-40 mm som jeg bruker nå. Men hvis jeg skulle prøvd meg på rekord-forsøk på Ring4 hadde jeg kanskje klart meg med 32 mm landeveisdekk. 😉
 

IMG_9187.jpeg

IMG_9114.jpeg

IMG_9150.jpeg

  • Like 11

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jokr skrev (7 timer siden):

Ja, Foil er nok ikke noe for meg. Er nok mer pga design. Valg av sykkel skjer etter sykkeltilpassing.

Mens jeg skrev svar kom Olechr og skriver om Foil og lysten kommer tilbake. Landeveissykkel vil jo bli forbeholdt asfalt... 

Aerosykler ser kult ut. Når de kan bruke de i Paris Roubaix da kan jeg lett sykle rundt på fin grus. Gleden av å vite at sykkelen er skikkelig rask er deilig. At magen henger, puppene disser og at Watten er lav velger jeg bare å se bort i fra så lenge sykkelen er rask i teorien. 😂

  • Like 2
  • Haha 6

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte veldig å ha bare en sykkel , da gravel med to sett hjul. 

Men, nå er jeg vist tilbake til at flere er best. Tallet er 4. Fulldemper, enkel gravel til jobbsykling og vintersykling,  kvikk gravel til rufsete turer, dvs om været er for rufsete eller om terrenget/underlaget er for rufsete og til treningsturer i mellomsesong og slikt, og en aeroracer 🙂

Å drive å bytte hjulsett hele tiden er jo litt mas, særlig om du ikke får hjul som skivene sitter identisk. Og det er ganske så gull å alltid ha en sykkel som står klar. Kunne sikkert berga med minst en sykkel mindre, men jobbsykkeln blir fort møkkete, knirkete og gir ikke godfeeling på samme måte som de andre mer "strigla" syklene gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (27 minutter siden):

@Jamez sin aeroracer er jo faktisk pen. Overlater til ham å dokumentere med bilde.

Takk for det - ferskt bilde fra i går kveld. Den begynner jo å bli noen år, og har jo da også et par bremsekabler ute i vinden, men er så fornøyd med den at den beholdes nok en stund til. Kosta heller på nye 33/32 breie og 60/65mm dype Nextie hjul på den. Ikke lengre tanwall dekk men sorte GP5000 TT 28mm. 

Rolig kosetur for å nyte sydenvarmen og sola, samt teste hvordan det kjentes ut å fjerne den siste spacern under stem. (Det kjentes bra ute) 

image.jpeg.1b66290f410572cb2ebd47fa66491ea7.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

setepinnen til Supersix Evo Lab71 i okseblod

Mener du seterøret? Har en link til litt teori rundt sykkelgeometri hvis du er interessert. 

jokr skrev (32 minutter siden):

Ikke stygg denne da....

Jo. 

jokr skrev (32 minutter siden):

Aero er vel de med flottest design

Nei. 

Det finnes aero-rammer som ikke er så gale. Orbea-en til Jamez er ganske pen med unntak av seterøret. Men papirtynne overrør, seterør i alle mulige vinkler og former, gigantiske headtubes og underrør. Det er alt annet enn hva jeg anser som pent eller flott.

Da liker man temposykler, ikke landeveissykler. Og det er jo ok det selvfølgelig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (9 timer siden):

drive å bytte hjulsett hele tiden er jo litt mas, særlig om du ikke får hjul som skivene sitter identisk.

Det fikser jeg enkelt ved å presse klossene/stemplene til full åpning (tar 5 sek pr hjul). De justerer seg selv. 
Utfordringen er kassetten, men det lar seg løse med nøye måling og foringsskiver.

Justere hverken gir eller bremser ved hjulbytte. 

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...