Gå til innhold

Blærete og smakløs tråd (om drikkeblærer som ikke setter smak)


perbl

Anbefalte innlegg

Jeg har en Hydrapak-blære som er noen år gammel (av den typen som kan vrenges), og irriterer meg grønn over at den relativt kjapt setter smak på vannet, på lik linje med en rekke andre ting som ofte går igjen på anbefalinger (feks Fabric-flasker). 

Finnes det blærer som er lette å holde rene, og som holder vannet rimelig smakløst? Liker å kunne vrenge for å kjapt kunne tørke den jeg har, men misliker plastsmaken som kommer relativt kjapt. Vannet smakte ikke spesielt godt etter bare en halvtimes spasering på fjelltur i forgårs.

Er andre serier fra Hydrapak bedre kanskje? Den jeg har nå er denne, som jeg husker ble anbefalt på gammelforumet: https://hydrapak.com/products/shape-shift-3-liter?variant=31224148099162

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd «det meste» opp gjennom årene. Ga opp etterhvert.

Min smaksløker er ganske døve, men noen usmaker er jeg veldig var på.
Jeg tror jeg blant annet er følsom for plastvann typen usmak, for ved et par anledninger har jeg testet (kun for å teste) andre sine blærer - hvor jeg opplever usmak, men kompisen/venninnen ikke kjenner den.

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Petterthebetter said:

Min camelbak 2,5L er på 7'ende året og har ikke gitt usmak på vann. Byttet slange 2 ganger, munnstykke én gang. 

Den er ikke vrengbar og får en grundig skyll med eddikvann de gangene den blir liggende lenge. 

Har lite lyst til å gå tilbake til ting som er vanskelig å tørke helt og vaske, men mener å huske det var mindre smak på Camelbaken jeg hadde før og ja.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Furu said:

Har prøvd «det meste» opp gjennom årene. Ga opp etterhvert.

Min smaksløker er ganske døve, men noen usmaker er jeg veldig var på.
Jeg tror jeg blant annet er følsom for plastvann typen usmak, for ved et par anledninger har jeg testet (kun for å teste) andre sine blærer - hvor jeg opplever usmak, men kompisen/venninnen ikke kjenner den.

Tror kanskje jeg og er der når det gjelder det å kjenne usmak på vann og melk. 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Andreas said:

Jeg synes ikke Osprey sine smaker plast. Dog, skal ikke påberobe meg gode smaksløker.

Har du forsøkt bakepulverrens?

Nei, men dette har vært et problem helt siden jeg tok den i bruk, så tror ikke det er rensen som er problemet.

Kun vært brukt til vann, og vrengt og tørket helt etter alle turer.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (32 minutter siden):

Tror kanskje jeg og er der når det gjelder det å kjenne usmak på vann og melk. 

For meg er det nå Tacx og Camelbak flasker som gjelder. Slenger et par ekstra i sekken - etter behov.

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Camelbak sine Podium Chill-flasker er mine foretrukne flasker. Tror kanskje jeg får kvitte meg med Fabric-festene på sykkelen og erstatte med ordinær flaskeholder, nå blir det hovedsaklig Camelbak i rammebagen som gjelder.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt "grisete", men jeg har hatt min CamelBack i 14 år.  Har ikke vasket blæra en eneste gang. Aldri mugg, aldri bismak. Jeg har også et par ganger hatt sportsdrikk på den. Jeg mener å huske at blærene er produsert med anti-ditt-og-datt overflate. Jeg tok det bokstavelig :-D.  De siste årene har jeg bare brukt den sporadisk, men ikke hatt problemer med det.

Ørlite plastsmak som det er av _alle_  plastkanner er det. Men det var det også da den var helt ny. Det er uforandret nå. 

Noen ganger har jeg hengt den opp på en sånn cambelback henger (en sånn foldesak med spiler på) for at den skal luft-tørke skikkelig.

"Your mileage may vary".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri vasket blærer noe særlig, bare man får dem tørre noenlunde kjapt har jeg satsa på at det er lite som vokser der sålenge jeg kun bruker dem til vann. Derfor liker jeg vrengefunksjonen på den jeg har nå. Husker at jeg på den forrige fortsatt så vanndråper i hjørnene selv om den hadde ligget åpen i lange tider.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan det være munnstykket som smaker "rart" eller setter smak på noe vis? Typ som disse tre-skjeene til yoghurt ikke ødelegger smaken på selve yoghurten, men er noe rart å ha de i kjeften.

Forøvrig har jeg hydrapak og brukt i 5+ år ukentlig uten å smake noe, så har ikke andre tips. Men min ser jeg ikke på nettsiden (ser litt annerledes ut, for hoftebelte på ski)

Endret av Sykkelmafiaen

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Sykkelmafiaen said:

Kan det være munnstykket som smaker "rart" eller setter smak på noe vis? Typ som disse tre-skjeene til yoghurt ikke ødelegger smaken på selve yoghurten, men er noe rart å ha de i kjeften.

Forøvrig har jeg hydrapak og brukt i 5+ år ukentlig uten å smake noe, så har ikke andre tips. Men min ser jeg ikke på nettsiden (ser litt annerledes ut, for hoftebelte på ski)

Mener nå jeg har brukt ulike slanger til den, har både enkle og isolerte slanger her. Har også en knøttliten Evoc-branda blære for bruk i rumpetasketrenduroveske som på langt nær setter like mye smak, der jeg har brukt samme slange/munnstykke uten å legge merke til smak (lurer faktisk på om det er Hydrapak som har laget den, så mulig de har varianter som er bedre og).

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnstykket på Hydrapaken du linker til, ligner (ikke identisk) på Osprey sin. Ville kanskje ikke vært overrasket om de lager blærer og munnstykker til en rekke andre. Ville kanskje vært litt overrasket om de bruker forskjellig material.

Nå klarer jeg ikke se om det står Hydrapak eller Hydraulics på lokket, her på Osprey sin. 

img587e1346dd148700718450-a9fc40f99f.jpeg

Nå er min Osprey-blære sikkert 10+år, og ser de nye fra Osprey ligner mistenkelig på den Hydrapak-en du linker til.

513902-1.640.jpeg

Hvis du ikke har prøvd bakepulvertrikset kan det kanskje være greit å forsøke det. Bare for å ha testet det. Et par teskjer bakepulver og varmt varm i blæra. Riste godt. La ligge over natten og så skylle godt når man får tid.

Et triks på tur kan kanskje være isbiter, uten at jeg vet om det gjør annet enn å distrahere smaksløkene med iskaldt vann. Vann på tur blir lunkent ganske fort, og lunkent vann smaker ikke så godt.

Jeg har en egen slangebørste, men da skal en gjerne se litt guffe i slangen og jeg har egentlig kun trengt det etter jeg forsøkte meg på sportsdrikk i drikkeblæren. Og glemte en halvfull drikkeblære i bilen. I et par uker. Midt på sommeren...

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...