Gå til innhold

Korte sykkeltrøyer som ikke stinker


Ndreas

Anbefalte innlegg

Noen tips? Har et polyesterhelvett som selv nyvasket mandag morgen lukter ille når jeg skal sykle hjem fra jobb. Den har da fått en halvtime på kroppen også tørkeskap på jobben... Må jeg virkelig kattevaske den hver morgen/ettermiddag med litt såpe i vasken, eller bruke 2 trøyer hver dag?

Ull-trøyer er jo overlegne i så måte, men har blitt såpass bortskjemt at jeg gjerne vil ha to-tre lommer bakpå og da kommer liksom ull til kort. Det ultimate hadde jo vært en trøye som var polyesterhelvett med lommer nederst og ull på toppen, men sånne mirakler finnes vel ikke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har temmelig lav toleranse for sånn lukt selv, og har stort sett funnet ut åssen en blir kvitt den, siden det er bakterier som setter seg i fibrene, og de ser ikke ut til å slippe taket så lett.  Smørsyre, tror jeg det dreier seg om.  Fæl lukt.

Når tøyet er nyvasket så har jeg klar en bøtte med 5-6 liter vann og en halv desiliter klorin. Tøyet bløtes godt, og rett inn i vaskemaskinen, på ny runde med vask, evt skylling.

Eddik virker også.   Har en drøss med syntetiske trøyer som en sjelden gang trenger behandling.   Klorintrikset ser ut til å fungere greit på både bomull og syntetisk.  Bleking tar lang tid, så det er ikke noe problem medmindre man søler dråper på andre klær, så de får hvite prikker. Da kan man havne i unåde.  Har vært der, dra aldri dit.

En ulltrøye som for mange år siden ble liggende fuktig lenge en pose fikk kokevask i gryte, turte ikke kloring av ull.  Fungerte bra.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (48 minutter siden):

Noen tips? Har et polyesterhelvett som selv nyvasket mandag morgen lukter ille når jeg skal sykle hjem fra jobb. Den har da fått en halvtime på kroppen også tørkeskap på jobben...

Har du prøvd å tørke den i romtemperatur i stedet for tørkeskap?

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge trøyene ikke er veldig gamle så sliter jeg ikke med lukt. Er først når de blir gamle det kan bli ett problem. Finnes evnt ull trøyer med lommer også

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mtb løser jeg problemet med en liten sekk da jeg stort sett sykler med tynne ulltrøyer på sommeren i terrenget. På landeveien blir det ofte trøyer som lukter etter hvert, da sekk er utelukket 

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (16 timer siden):

På sko kan 50% vann og 50% eddik bli sprayet på, og stå en halvtime. Deretter vaske skoene med Omo Sportsvask. Så støtter tipset til ØysteinS om eddik også på sykkeltrøye.

Når det stinker samme ettermiddag så er det nok gammel lukt som blir vekket til live, ja, hos TS.

 

Stefan77 skrev (14 timer siden):

Har hørt dette før, men hvilken type eddik? 7%, 30% eller noe industrielt?

Det er bare vanlig 7% Eddik fra f.eks. Meny eller hvor som helst. Tror det er denne spruteflasken jeg har. Den pøser ut mye for hvert spray, så skoene fort blir våte (funker sikkert med alle sprayflasker). Spruter utvendig og innvendig. Når en spruter innvendig så snur jeg dem også litt opp ned så hele skoen blir våt. Tanken med å sprute denne blandingen er at en da får ganske høyt konsentrat på skoene, som får trengt inn i bunn av alle hulrom...ja og så vaske dem etterpå, enten med håndvask eller maskin med Omo Sport&Aktiv, alt etter hvor redd en er for skoene, og hvor fancy maskin en har, og hva skoene tåler. Noen mener skoene kan lukte eddik etterpå, men etter maskinvask kjenner jeg ikke noe. Ser at Coop/KK anbefaler varmt vann, men jeg har flasken bare stående i vaskerommet ferdigblandet, og ser ut til å funke bra.

Sprayflaske FRIMON 500ml resirkulert | JYSK

Eddik - alle produkter | Meny.no

6 enkle steg til vårsko som ikke stinker tåfis - Extra (coop.no)

Vann og Eddik.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (17 timer siden):

Må jeg virkelig kattevaske den hver morgen/ettermiddag med litt såpe i vasken, eller bruke 2 trøyer hver dag?

 

Jeg antar du allerede bruker 2 sykkelshorts hver dag, så hvorfor ikke bare 2 trøyer også. Det enkle er ofte det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir +1 tommel for eddik. Jeg pleier å kjøpe eddiksyre konsentrat i bulk hos Europris i 1L flasker på tilbud, da blir prisen levelig. Jeg kjører skylleprogram med eddik på sportstøy og ellers annet som stinker med jevne mellomrom. Sko får også en runde når det begynner å bli hoggorm-tendenser. Ozon er også fint for å ta gruffete lukter, men jeg har bare en sånn dings til sko. Drømmen er selvsagt et tørkeskap...

Jeg har forresten fortsatt fleece-genseren din liggende @Ndreasog jeg har ingen planer om å sniffe på den 😄 

 

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne det, men inner/nettingtrøye kan hjelpe litt på å svette mindre. Er verdt et forsøk. Veldig mange som bruker det for å holde seg litt kjøligere på varme dager.

Evnt. ta "tipset" fra stilpolititråden: Sykle i baris og la stroppene flagre i vinden.

En av Assos Equipe bibene har "innebygd" ventil for luftig av de edlere deler.

 

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidragene! Jeg skal definitivt huske det med eddik, men jeg var ikke tydelig i bestillingen min.
Den lukter fint nyvasket, men etter en halvtimes sykling til jobb, så stinker den greit når jeg skal hjem, og verre når jeg har kommet hjem. Vaskes raskt etter det, men hvis jeg feks skal innom butikken på vei hjem så er jeg ganske lav i hatten for å si det sånn.

og @Andreas om jeg kjører axe blir det skillsmisse, og hvis jeg kjører bib&baris så blir jeg nok torpedert og senka av stilpolitiet ganske raskt, men takk for "kreative" forslag 😄

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Den lukter fint nyvasket, men etter en halvtimes sykling til jobb, så stinker den greit når jeg skal hjem, og verre når jeg har kommet hjem.

Da tror jeg du har gammel moro som vekkes til live, prøv edikk. Og prøv å tørke i romtemperatur i stedet for skap hvis det er nok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (19 timer siden):

Da tror jeg du har gammel moro som vekkes til live, prøv edikk. Og prøv å tørke i romtemperatur i stedet for skap hvis det er nok.

Ja, det var nettopp det jeg tenkte og. Tror ikke det er 7 timer gammel svette som lukter så ille. Var derfor jeg skrev om eddik og ikke nye skjorter, selv om det vel det som var bestillingen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minner om at hvis du går over til ull så trenger det ikke å være 100%, faktisk trenger ikke ullprosenten være særlig stor for at det skal virke. Det finnes en del klær som verken føles eller ser særlig merino ut, men likevel "sliter" med å lukte. 

Skulle man likevel bruke syntetisk så ville jeg lagt "til jobben"-klærne i bløt i en boks med lokk, med litt milo i. Vridd det opp og lagt det i en vanntett pose før man dro hjem, og vasket både det man har på kroppen da og det oppvridde tøyet rett i vaskemaskinen. Da skal det aldri stinke.... Stinker det likevel så støtter jeg eddik-behandlingen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både bib og kortermet trøye fra Birk. Bruker dem som regel en hel uke uten vask, tross to timer daglig bruk. Så lenge jeg henger det opp umiddelbart etter økten så kommer det ikke lukt. Jeg har generelt lite kroppslukt, så mulig dette blir forskjellig for andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...