Gå til innhold

Kjede plutselig løst/slapt


Anbefalte innlegg

Byttet kjede før startet av sesongen på en slx-12s, og målte det opp riktig. Etter en tur i skogen i går oppdaget jeg at kjedet er utrolig løst i det tyngste giret. Det er så løst at det henger og slenger. Men det girer helt greit ellers. Hva kan årsaken vært, og hvordan kan jeg fikse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok sliten clutch. 
På shimanogir kan den serves. det er bra. På Shimanogir må den serves. Det er ikke like bra. (men likevel bedre enn at den blir dårlig og man må kjøpe nytt gir, som hos SRAM)

Youtube og annet på den elektroniske motorveien har Tusenvis av beskrivelser av hvordan man gjør. 
Det er litt klønete første gang, så sørg for å ha god tid. 

Lykke til
LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Ganske sikker på at giret sitter riktig. Har demontert det og montert det på nytt. Kjedet er stramt og fint fra det nest tyngste og oppover, men på det tyngste så virker det som om giret gir opp å holdet kjede stramt.

Kanskje det er clutchen og at jeg bør serve den, som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo i utgangspunktet ut som at kjedet er et ledd eller to for langt.

Eventuelt slitt kløtsj skal vel ikke ha noe særlig å si her. Kjedet skal være stramt når sykkelen er i ro selv om kløtsjen er av. Fjøra i girarmen vil holde det stramt nok. Det går an å sykle med kløtsjen av - det blir bare litt mer kjedeklasking og fare for at det hopper av.

Kjedet ligger riktig, giret har "foldet seg helt sammen" som det jo gjør i tyngste gir. Likevel slapt. For langt? Kontroller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du seier du målte det nye kjedet riktig, kva meiner du eigentleg med det? 

 

Samanlikna du med det gamle kjedet og kappa det nye like langt, eller brukte du eit eller anna måletriks frå internettet? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv SLX-12s, og hadde samme problem (slapt kjede på tunge gir). Åpnet og renset clutchen, uten at det hjalp nevneverdig. Viste seg at fjæren som strammer selve girarmen var defekt. Den er mulig å gjøre service på, men jeg endte opp med å montere helt nytt bakgir. Men jeg ville forsøkt å rense clutchen først, og se om det hjelper.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Slit1 skrev (17 timer siden):

Takk for innspill! Ganske sikker på at giret sitter riktig. Har demontert det og montert det på nytt. Kjedet er stramt og fint fra det nest tyngste og oppover, men på det tyngste så virker det som om giret gir opp å holdet kjede stramt.

Kanskje det er clutchen og at jeg bør serve den, som nevnt over.

Jeg er enig med Stefan77, jeg tror du har montert giret foran stopperen på girøret, slik at hele mekanismen er rotert forover og da ikke klarer å stramme nok, selv om fjærer og clutch er i form og kjedet er av riktig lengde. Om giret faktisk sitter riktig, synes jeg det ser ut som kjedet er for langt fordi armen er helt i enden av utslaget og kan ikke stramme mer, såvidt jeg kan se. 

Når du sier du er ganske sikker på at giret sitter riktig, var du obs på stoppehaken på girøret under montering? Lett feil å gå i det der, altså. 

Endret av knuthaug

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (9 timer siden):

Når du seier du målte det nye kjedet riktig, kva meiner du eigentleg med det? 

 

Samanlikna du med det gamle kjedet og kappa det nye like langt, eller brukte du eit eller anna måletriks frå internettet? 

Jeg brukte bildet over svaret ditt til å måle lenge på kjede. Er dette riktig?

Når det kommer til montering av giret har jeg gjort slik som bildet viser. 
 

Kjedet er stramt og fint fra nest tyngste gir og har tidligere fungert brillefint, men nå er det som om all spenning har blitt borte fra girarmen i det tyngste giret.

IMG_1900.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg mener å huske at jeg hadde samme oppførsel for noen år siden, LBS-en fiksa det for meg, så ikke helt sikkert jeg husker rett, men tror det var den b-skruen i bildet som var skjev, der den skal "touche taben" i bildet over her.. Slik at den ikke fikk strammet skikkelig opp på minste drev bak? Det var hvertfall "noe" som var skjevt, som mine garasjeøyne ikke la merke til, og det var ikke girøret eller selve giret 😉 Jeg brukte noen timer i garasjen, den lokale sykkelreperatøren fiksa det på ca fire minutt.

 image.png.0ce292959cc7659f776c03cd1e5380cd.png

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det bare ser ut som du skulle ha kuttet kjede mer når du monterte. At det plutselig ble slapt er kanskje fordi du ikke pleier å sykle på det tyngste. Hvis du tar et bilde når du har kjede på det letteste så er det enkelt å se om du bare kan fjerne ett ledd eller 2. 🙂

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kappa du kjedet i samme lengde som det gamle, eller målte du deg frem til kjedelengden på annet vis? 
Det enkle (det første) er ofte det beste, det der er en Ibis Ripley og om den er bygget av oss så hadde den riktig kjedelengde. 

  • Like 4

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (40 minutter siden):

Synes det bare ser ut som du skulle ha kuttet kjede mer når du monterte. At det plutselig ble slapt er kanskje fordi du ikke pleier å sykle på det tyngste. Hvis du tar et bilde når du har kjede på det letteste så er det enkelt å se om du bare kan fjerne ett ledd eller 2. 🙂

 

Roy skrev (35 minutter siden):

Kappa du kjedet i samme lengde som det gamle, eller målte du deg frem til kjedelengden på annet vis? 
Det enkle (det første) er ofte det beste, det der er en Ibis Ripley og om den er bygget av oss så hadde den riktig kjedelengde. 

Ja, er en Ripley jeg kjøpte brukt. Kappet nytt kjede etter hva Shimano sa man skulle (bilde postet tidligere), men såklart mulig jeg kappet feil. 
 

Takk for all hjelp!

IMG_1901.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 22.5.2024 den 9.45):

Du har nok sliten clutch. 
På shimanogir kan den serves. det er bra. På Shimanogir må den serves. Det er ikke like bra. (men likevel bedre enn at den blir dårlig og man må kjøpe nytt gir, som hos SRAM)

Youtube og annet på den elektroniske motorveien har Tusenvis av beskrivelser av hvordan man gjør. 
Det er litt klønete første gang, så sørg for å ha god tid. 

Lykke til
LarsB

Bildet viser at det ikke er en sliten clutch. Når det inntreffer svinger ikke girarmen langt nok tilbake. Det er ikke det som har skjedd her. Jeg støtter alle de andre forslagene og trekker tilbake mitt. 🙂

 

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (31 minutter siden):

 

Ja, er en Ripley jeg kjøpte brukt. Kappet nytt kjede etter hva Shimano sa man skulle (bilde postet tidligere), men såklart mulig jeg kappet feil. 
 

Takk for all hjelp!

IMG_1901.jpeg

Roy som kjenner til Ibis best her kan jo komme med rett info, men ut ifra det bilde ser det fint ut til at du kan ta vekk 1 ledd.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva Shimano sier, men vi har i alle fall målt oss frem til kjedelengden vha lengden på kjedestaget og størrelsen på drevet på syklene vi bygger. 
Tipper at hvis du finner fram det gamle kjedet ditt så er det 1-2 ledd kortere enn det nye (setter en femmer på 1 ledd). 

Og med litt justering på B-skruen også så er du i mål. 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke helt hva Shimano sier, men vi har i alle fall målt oss frem til kjedelengden vha lengden på kjedestaget og størrelsen på drevet på syklene vi bygger. 
Tipper at hvis du finner fram det gamle kjedet ditt så er det 1-2 ledd kortere enn det nye (setter en femmer på 1 ledd). 

Og med litt justering på B-skruen også så er du i mål. 

Grei påminning på at når man bruker gammelt kjede som utgangspunkt for lenge på nytt kjede er det (svært) viktig å sammenligne antall ledd og ikke lengde. Det gamle kjedet er strekt* og slitt. 

(La kjepphesten om kjedet egentlig ikke er strekt, men slitt i rullene ligge. Det viktige er at det er _lenger_ enn det nye med samme antall ledd). 

  • Like 2

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...