Gå til innhold

Ettbladshøvel eller barbermaskin?


Anbefalte innlegg

Barbermaskina synger på siste verset og gir ujevn barbering - hatt den i maange år nå 😬

Sikkert mange her inne som har nyttig erfaring med barbering av legger og andre steder. Dette mest til ansikt slik at jeg kan begynne å se presentabel ut på jobb igjen 😏

Kostnad er en viktig faktor, men tiden min er også litt verdifull. Heller ikke så veldig gira på å måtte kjøpe skum jevnt og trutt, som nok må til hvis jeg går for ettbladshøvel. Men fordelen er at disse bladene kan slipes for hånd eller byttes for noen få kroner for et blad

Maskin er digg så lenge den er skarp, og oppladet (USB C hadde vært nice), men koster jo litt å enten kjøpe ny maskin til en tusenlapp eller nytt hode til la oss si 400 kr hvert år?

Gniern i meg er litt nysgjerrig på ettbladshøvel (det forgudes jo av enkelte), men det virker litt stress

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress. Skum ofte? Jeg har barbert meg med såpe siden 2012-ish, og har vel så langt handlet fire såper, og to av dem har jeg fortsatt rikelig igjen av. Blader kjøpt i store mengder for en slikk og ingenting sammenligna med det der merket som hyrer inn Dennis Hauger til tidenes dølleste reklame.

Nå barberer jeg meg ikke hver dag, men noe av det jeg liker med manuell høvel er nettopp det at det funker bra for sånne som meg, framfor 150kr/4pk-Gillette som går tett om man har litt kraftig skjeggvekst og ikke barberer seg før det har blitt litt lengde.

For min del synes jeg det er svært mye mindre stress. Bare pass på å kjøp en grei begynnerhøvel og ikke begynn med noe superagressivt du lett kutter deg med om du er litt uforsiktig med vinkelen. Finnes jo ferdig skum og, men jeg liker såpe, varer leeeenge en sånn boks til 263kr fra Fitjar Islands (tidligere Fitjar Såpekokeri). En god kost, og du får like godt eller mer behagelig skum enn det som kommer fra sprayboks.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får Gilette i flerpakning, fra div. nettbutikker(inkl. Clas). Da faller prisen. Gilette skum koster vel 40ish kr om man kjøper det et sted det er billig. Personlig merker jeg ikke kjempe stor forskjell på dyrt skum jeg får i gave og billig skum. Det er nok veldig mye selvrealisering i barbering, og det er OK, for de som vil bruke penger på det.

Nå barberer jeg kun hode, men tror jeg kanskje bruker et blad i måneden. Kanskje annenhver måned. Gror en lengre hår/skjegg, må en jo uansett trimme det helt kort før en barberer, ellers gjør det barbering med høvel veldig tungvindt. Sløver sikkert bladet også.

Tror jeg enda bruker Mach3 blader, fordi det er det håndtaket jeg har.

Maskin vs høvel handler vel mye om preferanser. Endel får jo kviser, inngrodde hår osv. av høvel. Det skyldes kanskje sart hud eller dårlig forarbeid.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at "razor and blade" er en frase som brukes i ulike kurs i forretningsmodeller. Der selve håndtaket kanskje er billig i oppstarten, er det kassettene som gir penger i kassa for produsenten på sikt. (Og jeg har selvsagt en sånn selv....)

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hodet går jeg for grovt maskineri fra Norsk Småfeservice 🙂 Må jo være åpen på at jeg tror jeg vil slite med å holde vinkel som unngår kutt når jeg barberer meg sjøl på hodet med høvelen jeg bruker mest, så der er nok de moderne høvlene hakket tryggere. Men vet det finnes endel spesialhøvler for hodebruk.

26kr bladet for storpakning fra Clas til Mach3 er fortsatt myemye dyrere enn noen tiere for en tipakning med blader til gammeldags høvel (får dem endel billigere om man kjøper i større kvanta).

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Andreas said:

Det er nok veldig mye selvrealisering i barbering, og det er OK, for de som vil bruke penger på det.

Jeg har sikkert litt av det jeg og, men jeg liker å tro det er mest penger og komfort for min del. Jeg tetta gjerne igjen et sånt Mach 1337 eller hva jeg brukte på første barbering av halvannenukesskjegg, og synes det er mye mer komfortabelt med en enkelthøvel der jeg kan skylle ut alt håret mellom dragene.

Økonomien i det er hvertfall veldig fin sålenge man ikke tipper over på samlersiden, har inntrykk av at høvler er litt som primuser, for enkelte går det som er en nyttegjenstand man gjerne har en eller to av over i samlemani. Jeg har endel høvler liggende, men de er hovedsaklig gaver fra en lillesøster som er ivrig på loppemarked, og kjøper gamle høvler til han broren hun vet bruker gammeldagse høvler 🙂

  • Haha 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, denne tråden har jeg venta på. 

Noe av det smarteste jeg har gjort på barberfronten, nei, kanskje til og med i livet, er å begynne å bruke tradisjonell barberhøvel: 

Skjermbilde2024-05-22kl_10_12_21.png.4c93da35f649f2c40420ba6121f25cb1.png

Skum (Proraso) blandes med varmt vann og påføres med kost. En tube varer i evigheter og det både lukter og føles uendelig mye mer digg enn det radioaktive Gillette-skummet.

Selve barberingen er også mye mer behagelig med ettbladshøvel. Ikke noe lugging og om man kutter seg litt så kjennes det knapt. Er heller ikke noe hokus-pokus med teknikken, det er bare å gønne på. 

Og økonomien? Jeg kjøpte 2 * 100 barberblader for rundt 400 kroner for en seks-sju år siden. Det er to kroner per blad, det. Ett blad holder til minst 5-6 barberinger. Jeg har vel såvidt kommet meg 1/3 gjennom den første pakka, så jeg regner med at disse bladene skal holde i ca 40 år til. 😎

Skjermbilde2024-05-22kl_10_16_59.png.01f3abf2e004c59d085ee02dc3dc758b.png

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten litt motvillig beveget meg inn i hipsterverden og startet med ettbladshøvel. 
Grunnen er utelukkende den %&¤#" prisen på Gilette av siste modell. 

Jeg bruker en #¤%#-Gilette høvel som kosta 65 kroner på tilbud Coop Extra og en prøvepakke blader til 149 fra Barbershop.no. Dette bruker jeg sammen med skum fra ¤%&#" Gilette som jeg påfører med kost. Da blir en sånn boks veldig drøy. 
 

I motsetning til entusiastene er jeg ikke overbevist om at dette er myyye bedre enn de avanserte flerbladshøvlene. Min mening er at det er omtrent som flerbladshøvler er når man har brukt dem noen ganger. Men det koster "null" å holde seg med skarpe blader så over tid er ettbladshøvel mer komfortabelt siden man ikke tyner levetiden ekstra, Dog noen hobby eller selvrealiseringsprosjekt er dette ikke. 

ps. jeg barberer bare fjeset. 

LarsB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (1 time siden):

Jeg har sikkert litt av det jeg og, men jeg liker å tro det er mest penger og komfort for min del. Jeg tetta gjerne igjen et sånt Mach 1337 eller hva jeg brukte på første barbering av halvannenukesskjegg, og synes det er mye mer komfortabelt med en enkelthøvel der jeg kan skylle ut alt håret mellom dragene.

Økonomien i det er hvertfall veldig fin sålenge man ikke tipper over på samlersiden, har inntrykk av at høvler er litt som primuser, for enkelte går det som er en nyttegjenstand man gjerne har en eller to av over i samlemani. Jeg har endel høvler liggende, men de er hovedsaklig gaver fra en lillesøster som er ivrig på loppemarked, og kjøper gamle høvler til han broren hun vet bruker gammeldagse høvler 🙂

Skjegg er endel tykkere enn hodehår, spesielt når det er lite hodehår, så vil anta at jeg måtte bytte ganske ofte hvis jeg barberte ansiktet også. Det selv om jeg trimmer skjegget så mye jeg kan med en standard hårklipper. Det hjelper litt å ta en dusj først, men hvem har tid til det (det er jo feil rekkefølge i livet). Som regel bruker jeg bare en varm klut  10-20sekunder.

Heldigvis kjører jeg skjegg og barbert hode, og da er det mest praktiske Gilette. Hadde jeg vært clean shaven i ansiktet tror jeg at jeg måtte se på enbladsløsningen. Min bestefar var gniten bankmann, og kjørte den løsningen, så tipper det var og er den kostnadsmessig beste løsningen.

Edit: Når jeg prøver å huske hvorfor jeg anla skjegg så klarer jeg ikke huske om det var latskap, mote eller gnitenhet. En kombo er mest sannsynlig.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også skjegg for det meste, men liker å barbere en definert linje, og synes det er best å gjøre med høvel framfor trimmer. Bruker samme maskin jeg bruker på hodet til å trimme lengden på skjegget, men høvel til å barbere litt nederst.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde tradisjonell høvel for en del år siden og avskrev det som hipstervås ble ikke venn med det. Jeg bruker Philips Oneblade nå, og den barberer helt utmerket, mye bedre enn tradisjonell barbermaskin synes jeg. Bladene koster en del, så man har fortsatt den ulempen, men det er mye raskere og rensligere å barbere enn med skum, og det lugger ikke selv om skjegget er litt langt. Jeg skulle være smart og kjøpe billige erstatningsblader fra AliExpress, de bladene er dessverre mye dårligere. De lugger mer og tar lengre tid å få til barberingen. Forhåpentligvis finnes det billige erstatningsblader som faktisk er bra.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte tradisjonell ettbladshøvelfor par år siden, og synes de blader (og skum/såpe) holder utrolig mye lengre før det merkes at de blir sløve. Koster ikke minst slikk og ingenting for en ti-pakk blader. Glemmer den noen ganger og føler at vanlig høvel og skum lugger mye mer. Ser lite grunn til å gå tilbake til noe som er dyrere og dårligere. 

Høvel koster 4-500kr og en ti-pakk med Feather blader (regnes som noe av de bedre) koster 49 kr. 

Så kan man velge krem eller kost og såpe, synes kost og såpe er digg, og det varer nesten evig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste argumentet mot tradisjonell eittbladshøvel er at du ikkje får lov til å ta med barberblad i handbagasjen når du er ute og flyg.

Det finst forresten enda eit argument, men det gjeld all barbering: Menn som med vilje går inn for å vera hårlause i andletet, etterliknar kvinner og barn, og det er uverdig.

  • Like 1
  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til fordelene som er nevnt synes jeg barberingsritualet kvalifiserer som egentid 😎
(Har stusselig skjeggvekst, så barberer meg ikke hver dag..)

 

Tips til en skånsom nybegynner-høvel: https://www.gents.no/feather-popular-butterfly-sikkerhetshoevel

Nevnte Feather-blader er blant de skarpeste som finnes, så det er ikke gitt at de passer alle. Min hud tåler ikke Feather-blader så jeg bruker noe litt mindre hissig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansiktet barberes kanskje en gang i uka med høvel, så kostnadene rundt høvelbruk er neglisjerbare. Jeg har da falt ned i razor and blade pakka som sikkert ikke er det beste en mann kan få, men det er godt nok. Varmt vann, men ingen såpe benyttes til anledningene.

Mellom høvlingene bruker jeg en skjeggtrimmer.

Og hvorfor har jeg skjegg sa du? Jeg falt på sykkel i mars 2014 og skrapte ansiktet i asfalten, kunne ikke barbere meg på noen uker på grunn av skrubbsår og skjegget vokste ... Siden har jeg tatt skjegget hver sommer for å snorkle, men nå har jeg fått en god dykkermaske som gjør at jeg kan snorkle med bart (nei, halsskjegg var/er ikke et alternativ!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (20 timer siden):

(...)

Nevnte Feather-blader er blant de skarpeste som finnes, så det er ikke gitt at de passer alle. Min hud tåler ikke Feather-blader så jeg bruker noe litt mindre hissig. 

Derfor anbefales den prøvepakka med blader jeg linket til litt over. Da kan man finne sin favoritt. Feather er ikke min. De er litt for aggressive. og passer sikker for de med "mafiaskjeggvekst" i stedet. 

LarsB

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt klassisk høvel i mange år nå og ser meg ikke tilbake. Flerbladshøvler løfter opp skjeggstråene, kapper dem og så trekker stråene seg inn under huden. Oppskrift på kviser. Bedre da med enkeltblad som bare kapper jevnt med huden.

På skumsiden brukte jeg tidligere fancy såper i trekopp. Da jeg en gang gikk tomt og ikke gadd å sykle til Grünerløkka for å kjøpe nytt såpestykke så testet jeg å bare ta tre dærter med vanlig håndsåpe i trekoppen, litt vann i kosten og så piske opp skum. Det viste seg å funke godt nok. Selv om skummet kollapser før man rekker å få opp høvelen til ansiktet så har såpen rukket å gjøre huden myk og glatt.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ettbladsgjengen, jeg. Litt pga at jeg fikk utslett av gilettehøvel og litt fordi jeg ville bli litt hipster igjen. 

Med ettblad har jeg funnet ut at trikset er å kjøre 2 overhøvlinger (høhø) Først en grundig, så en kjapp reskumming før ny barbering. Den andrebarberinga går veldig kjapt. 

Har en gilette liggende for å kunne bruke "bakbladet" til å ta de kjipe håra under nesa + under øret.

PROTIP: Ørehåret tar jeg med lighter, men dette lukter så ille at det bør gjøres utendørs.

Nesehår bør klippes med sånn liten saks, ev nesehårsklipper fra clasern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde halvskjegg fra 2011-2023. Men så var jeg på HV-øvelse og så at _alle_  i HV-område Nidaros hadde skjegg, unntatt han ene i Tropp 2 + dama i KO. Og jeg kom fram til at nå er det på tide å ikke se ut som en boms. 

Nå forsøker jeg å se ut som en discount Jason Stratham. Og derfor er det fint med ettbladshøvell. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TS er ute etter lave kostnader i forbindelse med barbering av skjegg, vil jeg anbefale min metode. Etter ett minutt i dusjen med ansiktet vendt mot strålen, så er skjegget så mykt at en Gillette Fusion raker det lett av uten bruk av såpe eller skum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (13 timer siden):

PROTIP: Ørehåret tar jeg med lighter, men dette lukter så ille at det bør gjøres utendørs.

Okej…denne ble jeg nysgjerrig på. Hvordan…detaljert?

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som noen har spurt "hvordan" kan jeg ta det neste naturlige spørsmålet som er "hvorfor" 🙂 Og i samme slengen: "Burde jeg?" 😁

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...