Gå til innhold

Sram guide rs: Hva kan være galt/alternativ ny brems


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en canyon spectral 7 ex fra 2017. Bremsene er sram guide rs, forbremsen var litt funky for noen år siden og jeg luftet den og den har fungert greit siden. Her om dagen så var bremsen litt funky igjen og jeg prøvde å lufte på nytt. Fungerte tilsynelatende greit, men etter å ha tatt ut den store røde klossen, satt inn bremseklossene og fått hjulet på plass, trykket inn hendelen også var det minimal bremseeffekt. Prøvde å lufte på nytt og fikk ut mer luft, etter å ha presset inn hendelen returnerte den ikke. Prøvde å lufte igjen, men da var der umulig å presse vesken igjennom… 

 

Så jeg lurer på to ting: 

1: noen som vet hva som kan ha skjedd og er der vanskelig å fikse?

2: Er det enklere å bare kjøpe en ny forbrems, og hva er dagens alternativ til guide rs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRAM hadde en periode problem med stemplene på bla. Guide. Stemplene i bremsehendel var(er?) i plastikk og svellet opp over tid. Da får du akkurat det symptomet du beskriver med at hendel ikke returnerer. Hvor ille det er avhenger av temperatur, jeg har f.eks. noen Guide-bremser på fatbiken med samme symptom, men siden den bare brukes om vinteren så går det greit.

Fix er enten å åpne mastersylinder (hendel) og bytte stempel, eller kjøpe nye bremser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, DesmoSkier said:

SRAM hadde en periode problem med stemplene på bla. Guide. Stemplene i bremsehendel var(er?) i plastikk og svellet opp over tid. Da får du akkurat det symptomet du beskriver med at hendel ikke returnerer. Hvor ille det er avhenger av temperatur, jeg har f.eks. noen Guide-bremser på fatbiken med samme symptom, men siden den bare brukes om vinteren så går det greit.

Fix er enten å åpne mastersylinder (hendel) og bytte stempel, eller kjøpe nye bremser.

Takk for svar, vil denne tilsvare min nåværende brems? 
 

Om jeg evt går for bytte av innmaten, så er det dette settet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis du tar ut den hvite delen og setter den i en drill med den enden som fjæren sitter i kan du pusse av(med sandpapir mens drillen roterer stempelet) litt av godset på selve stempelet. Må av med pakningene selvfølgelig. Ikke mye som skal til. Kan være litt knot å få selve stempelet ut hvis det har kilt seg godt. Kjøl ned hendelen så går det lettere. Brukte unbrako i senterhullet for å dra ut stempelet.

Noe av det vanskeligste for meg var den låseringen. Her hjelper det med riktig tang(smalt og trangt..)

Endret av ML1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå hele greia med svelling, å er jo titan alltid en god løsning. Har byttet til disse på Guide-bremser jeg har hatt, og det er fit and forget. Litt småknot å få ut gammelt stempel, men det lar seg gjøre, og så bare funker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og tilbakemeldinger! Fristet veldig med titanium delen, men kjipt det er så lang levering. Så jeg får se om det blir løsningen til @ML1 frem til jeg evt får bestilt opp i titanium. Du vet ikke om noen norske forhandlere som kunne hatt denne inne da @baronKanon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, dtd said:

Takk for gode tips og tilbakemeldinger! Fristet veldig med titanium delen, men kjipt det er så lang levering. Så jeg får se om det blir løsningen til @ML1 frem til jeg evt får bestilt opp i titanium. Du vet ikke om noen norske forhandlere som kunne hatt denne inne da @baronKanon?

Dette er aliexpressprodukter, ingen som selger det i Norge. Men de fungerer veldig godt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg tror jeg har knekt fjæra i del nummer 2 på bildet. Denne klarer jeg ikke oppdrive i noe reservedelkit. De ny hendlene som selges løst med reachjustering passer ikke denne utgaven av LEVEL TLM.

Må jeg kjøpe ny komplett brems eller finnes det annen råd?

Bremsen fungerer helt fint men hendelen blir ikke like tight og henger-slenger på grus og sti og lager irriterende lyder, går naturligvis også utover følelsen på hvor tight bremsen kjennes ut. 

 

Skjermbilde 2024-09-05 kl. 17.30.42.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man titter i 2017-utgaven av delelista til SRAM, og finner Level TLM, så ser det ut som om nummer 2 på bildet over har bestillingsnummer 11.5018.003.017. Bilde her: https://www.bike24.com/p2288164.html

Her ser det ut som det ikke er justering.

https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/spare-parts/spare-parts-catalog-archive/2017-sram-spare-parts-catalog.pdf

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ny hendel på plass, den kom riktig nok uten ny fjær. Kun bolt og foringer, men dette løste ikke problemet. Fjæra får fortsatt ikke tak i noe som gjør at den blir værende slapp, og hendelen spretter ikke like fint tilbake etter bremsing. Jeg mistenker at jeg kanskje gjør noe feil i monteringen, men klarer ikke finne noe instruksjoner for Level TLM bremsene med aktuell fjær. Finner kun de som skal festes i et hak i resterende del av hendelen, noe denne ikke skal. Noen som har formening om rett montering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...