Gå til innhold

Turkjøkken/gassbrenner - hva skal jeg ha?


Anbefalte innlegg

Vi trenger å kjøpe turkjøkken/brenner av noe slag, og jeg trenger litt råd.

Bruksområde: Glamping rett ved siden av bilen, så vi trenger ikke noe ultralette saker. Kun til sommerbruk, så da blir det vel gass som er enklest.

Hovedformål: Lage kaffe med perkulator (Bialetti). Varme opp melk til kaffen.

Ekstra: Kjekt å kunne koke/steke også, men vi har med egen grill.

Siden kaffekanna ikke har så stor diameter så ser jeg for meg at flere av standard stormkjøkken-varientene ikke passer så godt?

Jeg har uansett tenkt å kjøpe noen greier fra Fjellsport, så om de har noe dugandes så er det praktisk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres vel egentlig ut som du kan klare deg med det meste til den bruken. Usikker på hvor forsiktig du må være med typiske hotspots på turkjeler for oppvarming av melk, de er jo ofte veldig sentrerte på midten.

Hvis plass ikke er så kritisk, så synes jeg ergonomien bak å ha ting nært bakken er ganske overlegen å balansere ting på toppen av gassboks+brenner, så ville kanskje gått for en variant med slange.

Jeg synes denne ser ganske ok ut hvis du også vil ha mulighet til å bruke panne/kjele til litt annen matlaging enn å varme opp ting: https://www.fjellsport.no/turutstyr/turkjokken/turbrennere/primus-gravity-iii

Større flamme enn mange alternativ, så kanskje er den litt snillere mot melka og. Ellers er jeg godt fornøyd med de jeg har, Primus Omnilite TI spiser det meste av fuel, ellers har jeg en MSR Pocketrocket2 og en Jetboil MightyMo for ren gassbruk. Foretrekker dog Omniliten på bensin, da jeg misliker å ha en større kolleksjon av mer eller mindre halvfulle gassbokser.

Ulempen er litt mer plunder og kompleks bruk av bensin, så lurt å testfyre den dagen før du skal ut på tur med den, hadde en liten plunderepisode med min for litt over en måneds tid siden der jeg måtte gjennom noen demonteringer og nøye rengjøringer før den funka stabilt.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pocketrocketen er fin, den har bare et veldig konsentrert hotspot jeg kanskje tenkte kan gjøre den litt kjipere å varme melk med, og kanskje litt begrensa størrelse på støtten som gjør at det er en balanseutfordring med å feks bruke en turpanne til pølser oppå den.

Ville kanskje sett på Pocketrocket DLX framfor 2 i så måte, den har vel litt større hode og innebygd tenner (noe jeg ikke er så stor fan av, men så langt funker den nå fint).

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler ofte for vekt og multifuel-funksjon, så hvis det ikke har så mye å si kan en klare seg med noe ganske rimelig.

Til perkulator og stekepanne er det er det greit med en lav brenner ala Primus Easyfuel Ii Piezo No Color. Noen av de har litt mer vindbeskyttelse enn andre, men det er som regel lettest å løse ved plassering eller evnt. en vindskjerm. Piezo tenner er fint til turbruk, men i bilen er det sikkert en lighter uansett. MSR Windburner har spesialtilpassede kjeler og panner, som visstnok skal være litt mer energieffektive i kombo med brenneren deres, men personlig føler jeg ofte ikke det er nødvendig.

Easyfuel:

primus-easyfuel2-gassbrenner-327793-519c

Jeg har "høy" brenner (Soto Windmaster), og selv med fot til gasspatron er det ikke alltid så lett å steke ting om en har en stålpanne. Høyere=mer ustabil. Og til glamping gidder en ikke bruke en ultratynn ultravekt panne siden de sprer varmen dårlig. Det er en fordel til bensinbrennerne, siden de sprer flammen litt bedre enn de fleste i gass. Gassbrennere varmer som regel opp der flammen er. Så det er fint til å koke vann, ikke så bra til steking, om  man ikke bruker en god stålpanne ala Primus sin (eller hvilken som helst annen litt tykk stålpanne). Selv med de, er det ofte punktoppvarming, og grillen deres vil være mye bedre til steking/griling.

Om det kun er til bilbruk kan en billig gassblus fungere, ala dette:

320002021_0_m_650_1100.JPG

Fordel med gassbrennere er at de er veldig lette å bruke, krever ikke vedlikehold og varmer raskt. Multifuel fungerer bra i minusgrader og sprer varmen bedre. Negative med dem er at de krever vedlikehold og de er gjerne større i størrelse.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (21 minutter siden):

Foretrekker dog Omniliten på bensin, da jeg misliker å ha en større kolleksjon av mer eller mindre halvfulle gassbokser.

På Aliexpress får man adapter slik at man kan fylle gass mellom bokser. Vil anta produsentene ikke er fan av det, men jeg har ikke opplevd problemer med det. Jeg gjør det egentlig kun 1-2 ganger per 230g beholder, passer på hvor mye vekt boksen veier originalt og overfyller ikke. Heller litt mindre enn mer. Er endel guider på nett som sier at en kun skal re-fylle til 80% kapasitet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Andreas said:

På Aliexpress får man adapter slik at man kan fylle gass mellom bokser. Vil anta produsentene ikke er fan av det, men jeg har ikke opplevd problemer med det. Jeg gjør det egentlig kun 1-2 ganger per 230g beholder, passer på hvor mye vekt boksen veier originalt og overfyller ikke. Heller litt mindre enn mer. Er endel guider på nett som sier at en kun skal re-fylle til 80% kapasitet.

Jau, har sett disse, men har bare vært litt ekstra safe fram til nå, da jeg bruker gass såpass lite at det ikke er noe legitimt behov jeg har. Prøver å passe på å bruke opp boksene jeg har før jeg skrur på en ny, og punkterer de gamle og kaster i resirkuleringen. Men fortsatt har ulike omstendigheter ført til at det står tre bokser og lufter seg nede i lagringsrommet under utesofaen på balkongen 🙂

Forøvrig synes jeg det er hotspot-tendenser med MightyMo og den rustfri stålpanna til Primus og etter litt pølsesteking i den, så ville prøvd å finne den brenneren med størst brennerhode blant dem som er aktuelle, noe som var grunnen til at jeg bet meg merke i den Primusen jeg linka til. Var egentlig den jeg var på jakt etter da jeg endte med Jetboilen.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt med et sånt, det tror jeg gir en helt annen kvalitet på matlaginga enn en typisk turbrenner. Personlig ville jeg prøvd å få tak i en av de langtlevende enkle modellene til Primus pga tried & tested-faktoren. Men fin pris på den GSIen, og tipper vel den vil duge mye bedre til bruken du beskriver enn en knøttliten gassbrenner som egentlig funker semidårlig for alt annet enn vann.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 21.5.2024 den 12.52):

På Aliexpress får man adapter slik at man kan fylle gass mellom bokser. Vil anta produsentene ikke er fan av det, men jeg har ikke opplevd problemer med det. Jeg gjør det egentlig kun 1-2 ganger per 230g beholder, passer på hvor mye vekt boksen veier originalt og overfyller ikke. Heller litt mindre enn mer. Er endel guider på nett som sier at en kun skal re-fylle til 80% kapasitet.

I Norge har det blitt forbud mot å selge disse som muliggjør fylling mellom gassbokser. Husker ikke hvorfor, men tror det hadde noe med at engangsboksene er tynnere i godset enn bokser disse adapterne er tiltenkt. Det var hvertfall begrunnet i noe sikkerhet ift at boksene kan eksplodere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke overraskende.

Såvidt jeg husker anbefales det på nett å legge ene boksen i frysen og den andre skal være litt varm(tenker romtemp. er ok). For at væsken/gassen skal flyte lett mellom boksene. For å ikke overfylle må en veie boksene før/under/etter, noe jeg tipper mange ikke gidder. Vil tro det ikke er spesielt vanskelig å overfylle, spesielt ikke om den ene har vært i frysen. Vil også tro koblingen ikke er designet for veldig mange av og på monteringer.

Det var vel en periode hvor mange kjøpte store 450g bokser og fylte over på de små 100g boksene siden de var vanskelig å få tak i. Da vil det vel kanskje være ekstra lett å overfylle, vil jeg tro.

Har selv ikke opplevd noe negativt ved å re-fylle, men jeg er som sagt forsiktig.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på jakt etter en slik fylleventil, som jeg mente å ha sett tidligere, men kom da over infoen om salgsforbud.

Har i stedet kjøpt en dedikert gassvekt:

image.png.44d4b1581e1b2008c28fe48de815342e.png

https://www.fjellsport.no/turutstyr/turkjokken/tilbehor-turbrenner/jetboil-jetgauge-2-5l

Men har ikke testet den enda. Ser for meg at den er enklere enn kjøkkenvekt hvor man slipper å regne ut netto innhold. 

Og så ble det en dings til i skapet 😄

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg hadde en slik Primus Kinjia brenner med to bluss. Herligheten var koblet til en Campinggaz 2,8 kilos flaske. Etter å ha skrudd apparatet av og på flasken noen ganger skulle jeg skru ut kokeren. Det kom flytende gass ut. Fikk slukket fireboxen med bål som sto ved siden av og lot det sto til og skudde av koblingen. Det er mye energi i en slik flaske! 

Koblet til en standard gassboks, er det OK futt på et bluss og ganske dårlig futt på det andre blusset. 

 

Til enkel bilcamping bruker jeg en Campinggazbrenner koblet rett på flaska. Nordiskcamping har faktisk både flaske og brenner.  Har også en Primus Mimer som er rimelig, stabil og gjør jobben. 

 

Super-Carena-R-1-Small-p.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...