Gå til innhold

Alternativ til kompressor for slangeløst oppsett


Anbefalte innlegg

Kjøpte som flere andre en Lezyne Pressure Over Drive til en billig penge og har endelig testet den. Ble ikke imponert. Synes den leverer for lite luft og mistenker det skyldes pumpehodet. Jeg har ikke funnet noen god måte å fylle luft på en Presta uten ventilkjerne. Hadde vært interessant å vite hvilket hode Hrukin byttet til. Konseptet med gulvpumpe og integrert trykktank er bra.

hrukin


  •  
Olechr skrev (På 29.11.2023 den 9.39):

Trenger man pumpe er dette tullete billig. Lezyne overdrive: https://www.xxl.no/lezyne-pressure-over-drive-gulvpumpe-svart/p/1183087_1_Style

Har den pumpa og fungerer strålende, nesten. Har et lite hat forhold til skru-på pumpehoder så jeg har byttet pumpehode på min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avsto fra det kuppet nettopp fordi det medfølgende pumpehodet forutsetter at man beholder ventilkjernen i ventilstammen.

Men Lezynes egen ABS-1 Pro Tubeless skal passe, til erstatning for medfølgende ABS-1 Pro. Da kan du fjerne ventilkjernen før pumping for større luftgjennomstrømning. Den burde åpenbart fulgt med originalt.

***

I motsetning til @hrukin liker jeg forresten godt skru-på pumpehoder. Gir enkelt bunnsolid feste mellom ventil og hode, som er kjekt f.eks. i striregn midt i skauen i mørketiden. Det forutsetter at ventilkjernen er skrudd til i ventilstammen, men det lærer man første gang man skrur av pumpehodet, ventilkjernen følger med og dekket blåses tomt 😀 Deretter sørger man for at ventilkjernen er skrudd til, akkurat som alt annet på sykkelen er skrudd til. Ikke vanskelig.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et separat luftreservoir for slangeløst oppsett. Dette klarer ikke å levere nok luft/trykk med ventilkjernen i, og hodet kan ikke settes på uten kjernen. Jeg har løst dette med en Schrader-adapter som skrus på ventilstammen, og bruker da schrader-hullet på hodet. Da funker det 3 av 4 ganger. Blir fortsatt litt svett på ryggen av all pumpingen så jeg ender opp med å bruke kompressoren jeg har ute i garasjen istedetfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (35 minutter siden):

Kjøpte som flere andre en Lezyne Pressure Over Drive til en billig penge og har endelig testet den. Ble ikke imponert. Synes den leverer for lite luft og mistenker det skyldes pumpehodet. Jeg har ikke funnet noen god måte å fylle luft på en Presta uten ventilkjerne. Hadde vært interessant å vite hvilket hode Hrukin byttet til. Konseptet med gulvpumpe og integrert trykktank er bra.

 

hrukin


  •  

Har den pumpa og fungerer strålende, nesten. Har et lite hat forhold til skru-på pumpehoder så jeg har byttet pumpehode på min.

Samme her. Bytter man hode så er den mye bedre

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gi meg et hode med flipp-lås any day!

Husker fortsatt med gru den dagen jeg skulle teste den nye lezyne pumpa ute på vintertur da bakhjulet på mtb'en punkterte. Det tok meg 250 pump opp til passe trykk, og da jeg skrudde den av ble kjernen med, og så fikk jeg jammen lov å kjøre et par hundre pump til!

Hadde i det minste kjerneverktøy så jeg fikk stramma den jævelen, men fy faan ass 😄

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (12 timer siden):

Kjøpte som flere andre en Lezyne Pressure Over Drive til en billig penge og har endelig testet den. Ble ikke imponert. Synes den leverer for lite luft og mistenker det skyldes pumpehodet. Jeg har ikke funnet noen god måte å fylle luft på en Presta uten ventilkjerne. Hadde vært interessant å vite hvilket hode Hrukin byttet til. Konseptet med gulvpumpe og integrert trykktank er bra.

 

hrukin


  •  

Har den pumpa og fungerer strålende, nesten. Har et lite hat forhold til skru-på pumpehoder så jeg har byttet pumpehode på min.

Jeg byttet til denne, Silca Hiro. Tror selv @Sepeda hadde godkjent dette byttet....

https://silca.cc/collections/service-parts/products/hiro-locking-presta-chuck

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (23 timer siden):

Jeg byttet til denne, Silca Hiro. Tror selv @Sepeda hadde godkjent dette byttet....

https://silca.cc/collections/service-parts/products/hiro-locking-presta-chuck

Nja…jeg har denne. Supersolid og greier, men den er veldig tung.

Så når hjulet er slik at ventilen er øverst, blir det en stygg vridning på ventilstammen jeg ikke liker.

Å ha ventilen nederst er ikke alltid kompatibelt med guffe i hjulet, derfor er vanen min at ventilen er godt over nederste punkt. 

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (5 minutter siden):

Nja…jeg har denne. Supersolid og greier, men den er veldig tung.

Så når hjulet er slik at ventilen er øverst, blir det en stygg vridning på ventilstammen jeg ikke liker.

Å ha ventilen nederst er ikke alltid kompatibelt med guffe i hjulet, derfor er vanen min at ventilen er godt over nederste punkt. 

Så vidt jeg vet er den egentlig laget for platehjul. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Bontrager sin «kammerpumpe» til denne.

Den har stort kammer på pumpa, er enkel å bruke og hodet passer på ventiler både med og uten kjerne.

https://braasport.no/produkter/tlr-flash-charger-gulvpumpe/88716/black-436138?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIysqj2sSlhgMVxxOiAx0SFw4dEAQYASABEgKKC_D_BwE

  • Like 1
  • Thanks 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (1 time siden):

Bontrager sin «kammerpumpe»

Klassiske Flash Charger 💗 har rukket å bli ti år gammel.

Den første pumpen med trykkammer som slo gjennom kommersielt og satte standarden for de mange som fulgte.

Bikeradar: A game-changing innovation that resets the playing field

GCN: GCN's Top 10 New Tech Of 2014 (sammen med kjære ST-RS 685 og tøys som trådløs SRAM 🙂

Har tjent meg vel i like mange år etter at jeg kom over den opp trappen hos Oslo Sportslager. Mer solid enn håndtak og pumpehode i plastikk gir inntrykk av.

Husker at @SykkelØyvind gjennomførte en gruppetest der Topeaks JoeBlow Booster gikk av med seier. Men det ser dessverre ut som disse nyttige testene er falt ut av Landeveis oversikt.

På reiser rundt omkring i verden, har jeg dog vurdert å legge i sykkelkofferten en Airshot eller Booster som @Furu viser. Lettere og betydelig mer kompakt. Men har - bank i karbon - ikke hatt behov.

Kompressor er juks 😀

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Booster, kompressor etc. er bortkastet om man kun bruker det for slangeløse oppsett! 

Jeg lever etter følgende prinsipp: Om jeg trenger kompressor, booster eller annet for å montere mine slangeløse dekk/felg-kombinasjoner så blir det ikke et pålitelig oppsett. Da har oppsettet ditt problemer som du burde løse først. Har ikke hatt behov for kompressor eller tilsvarende de siste 7-8årene.  En vanlig god ståpumpe holder! 

Dette gjelder for terreng og landevei for min del. 

Ikke gidder jeg ta ut noen ventilkjerner heller. Siden hjulet uansett popper uten noen komplisert pumpe så går det fortere å vippe av dekksiden, gjennomføre en visuell innvendig inspeksjon(ved etterfylling) og fylle på nødvendig mengde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (1 time siden):

Jeg kan anbefale Bontrager sin «kammerpumpe» til denne.

Den har stort kammer på pumpa, er enkel å bruke og hodet passer på ventiler både med og uten kjerne.

https://braasport.no/produkter/tlr-flash-charger-gulvpumpe/88716/black-436138?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIysqj2sSlhgMVxxOiAx0SFw4dEAQYASABEgKKC_D_BwE

Jeg har en slik, jeg er ganske sikker på at det finnes bedre alternativer der ute og er litt på leting etter en som er bedre. Den gjør stort sett jobben, men det kunne kommet ut med høyere trykk, samt at den er ganske ubrukelig som vanlig pumpe. 

Det finnes mange tester der ute, utfordringen er at de ofte er subjektive, her er det en litt eldre test hvor de har målt både hvor mye luft som kommer som jeg synes er vesentlig. 

https://enduro-mtb.com/en/best-tubeless-inflator-review/

I denne er det Lezyne som kom ut best, utfordringen er pumpehodet for min del som flere også over har påpekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (3 minutter siden):

Jeg lever etter følgende prinsipp: Om jeg trenger kompressor, booster eller annet for å montere mine slangeløse dekk/felg-kombinasjoner så blir det ikke et pålitelig oppsett. Har ikke hatt behov for kompressor eller tilsvarende de siste 7-8årene.  En vanlig god ståpumpe holder! 

Dette gjelder for terreng og landevei for min del.

Jeg kan relatere meg til prinsippet om at du ikke ønsker å bruke kompressor, men skjønner ikke helt hvordan det påvirker pålitelighet? 

Det finnes dekk der ute som er klin umulig å få satt opp slangeløst uten kompressor, men når de først er satt opp så er de høyst pålitelige. Skulle man punktere slik at slange må inn ute på tur, så går jo det helt fint. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @Supermann i prinsippet - av hensyn til både brukervennlighet og funksjon - og vi nærmer oss standarder som sikrer det.

Men for ti år siden var man definitivt ikke der ennå.

Og enkelte kombinasjoner av dekk og felger er fortsatt enklere å sette opp med trykkammer, uten at oppsettet av den grunn er upålitelig. F.eks. ikke-vulkaniserte, håndlagede slangeløse open tubular fra Challenge 💗

(Ops, glemte at vi er på stidelen av forumet.)

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Lars-Erik said:

Jeg kan relatere meg til prinsippet om at du ikke ønsker å bruke kompressor, men skjønner ikke helt hvordan det påvirker pålitelighet? 

Det finnes dekk der ute som er klin umulig å få satt opp slangeløst uten kompressor, men når de først er satt opp så er de høyst pålitelige. Skulle man punktere slik at slange må inn ute på tur, så går jo det helt fint. 

For terrenghjul f.eks. så vil det ofte bety at kanttråden ikke sitter tett nok mot felgen og at den derfor vil kunne bevege seg etter montering. Om kanttråden kan bevege seg etter montering så vil du kunne ha utfordringer med at trykktap når dekket belastes sideveis, i eksempelvis svinger. Kanttråden vil slippe mot felgen og du opplever trykktap. Gjerne med rapelyd 🙂. Dette var et problem med oppsett for ti år siden, og grunnen til at mange i utformiljøet ventet med å bytte. Vi vanlige, men øvede, terrengsyklister vil kunne oppleve dette om vi klemmer litt til i doseringer på en pumptrack eller i sykkelpark. Selv på forholdsvis gode oppsett. Eksempelvis i WC Utfor så limes ofte dekkene mot felgen før løp for å unngå dette.

Selv om man kjører forsiktig så vil dette kunne være kilde til trykktap etter en litt skjev landing eller annet slurv på stien. Ofte så er trykktap på tur med et slangeløst oppsett relatert til en enkelt hendelse... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Sepeda said:

Er enig med @Supermann i prinsippet - av hensyn til både brukervennlighet og funksjon - og vi nærmer oss standarder som sikrer det.

Men for ti år siden var man definitivt ikke der ennå.

Og enkelte kombinasjoner av dekk og felger er fortsatt enklere å sette opp med trykkammer, uten at oppsettet av den grunn er upålitelig. F.eks. ikke-vulkaniserte, håndlagede slangeløse open tubular fra Challenge 💗

Jeg operer ikke med _ikke-vulkaniserte dekk fra Challenge. Hos meg er det Schwalbe, Conti og Maxxis som gjelder. Dog ingen Maxxis på landevei 😉. Monterte et Kenda terrengdekk her om dagen også. Selv der; Null problem. Kenda husket jeg som et skikkelig drittmerke som laget elendige dekk når jeg siste kjørte de for 15år siden eller så. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (17 minutter siden):

For terrenghjul f.eks. så vil det ofte bety at kanttråden ikke sitter tett nok mot felgen og at den derfor vil kunne bevege seg etter montering. Om kanttråden kan bevege seg etter montering så vil du kunne ha utfordringer med at trykktap når dekket belastes sideveis, i eksempelvis svinger. Kanttråden vil slippe mot felgen og du opplever trykktap. Gjerne med rapelyd 🙂. Dette var et problem med oppsett for ti år siden, og grunnen til at mange i utformiljøet ventet med å bytte. Vi vanlige, men øvede, terrengsyklister vil kunne oppleve dette om vi klemmer litt til i doseringer på en pumptrack eller i sykkelpark. Selv på forholdsvis gode oppsett. Eksempelvis i WC Utfor så limes ofte dekkene mot felgen før løp for å unngå dette.

Selv om man kjører forsiktig så vil dette kunne være kilde til trykktap etter en litt skjev landing eller annet slurv på stien. Ofte så er trykktap på tur med et slangeløst oppsett relatert til en enkelt hendelse... 

Det synes jeg var vel problematiserende ift. min egen opplevelse. Et dekk som ikke kommer opp med håndpumpe kan også være fordi det er motsatt, dvs. så trangt at man ikke får lagt dekket riktig ift. felgkanten, og da er en liten fødselshjelp med et "burst" helt på sin plass. Har man f.eks brukt i overkant tykk tape kan det være tilfelle, jeg har bla. opplevd det med Gorilla-tape på Ibis S35 felg.

Raping er noe jeg egentlig ikke forholder meg til selv om 100% av min sykling med slangeløst skjer på sti, og jeg sykler tusenvis av km årlig sommer som vinter, og som du skriver var det problemet større før. Både de som produserer dekk og de som produserer felger har blitt bedre med årene, dette med slangeløst var adskillig mer umodent for ti år siden enn i dag. 

Når jeg legger på nye dekk så er alltid første valget å forsøke med normal håndpumpe, setter ikke dekket seg umiddelbart, så tar jeg fram kompressoren med en gang i stedet for å gidde å prøve å få dekket til å sitte bedre på felgen. Rent tidsmessig er det helt klart mest effektivt for meg. Jeg sykler stort sett på Maxxis og Schwalbe dekk om sommeren og Suomi piggdekk på vinteren, sistnevnte har også vist seg å være en rakker å få satt opp, men når det først er oppe så fungerer det helt utmerket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
On 5/21/2024 at 9:46 PM, hrukin said:

Jeg byttet til denne, Silca Hiro. Tror selv @Sepeda hadde godkjent dette byttet....

https://silca.cc/collections/service-parts/products/hiro-locking-presta-chuck

Er det typisk bare å trekke av pumpehoder ut av slangen og erstatte med et sånt, eller er det noe man bør sjekke litt på forhånd?

Har en eldre Lezyne gulvmodell der jeg også av og til irriterer meg over at jeg skrur ut ventilkjerner som ikke er skrudd hardt nok til om jeg har vært litt uheldig med monteringen av skruhodet..

EDIT: Nei, dette fant jeg jo ut sjøl. Det ser ut til at det kan monteres på hodet som alt er på pumpa utfra videoen her: 

 

Endret av perbl
Videolink

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silcas Hiro er en kopi av de originale "superpumpehodene" fra Hirame. 




image.jpeg.94c610a6b7c5dc757a1ff0d82deb1c8f.jpeg

Jeg kjøpte mitt for over 12 år siden etter råd i denne tråden på gamleforumet:
https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2565173&page=1
Det beste er selvsagt å fjerne det ineffektive pumpehodet og montere det nye direkte på slangen. Da slipper man en ekstra overgang som kan løsne og sprute guffe over alt. 

LarsB

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det å spekulere på om ~900kr for et hode, eller dobbelt så mye for en ny pumpe er det man skal gå for da 😛  Men det ser ut til at det er et mindre fjongt hode som sitter på de komplette pumpene bortsett fra de to som koster hhv 3600 og 5867 hos Bikeshop 😮

Jeg er truandes til å kjøpe mye rart og dyrt, men såååå mye for ei pumpe utgår ass.

https://bikeshop.no/tilbehor/reparasjon-og-vedlikehold/pumper/gulvpumper?Filter=ProdusentID¤1:ProdusentID¤1_1612

  • Haha 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Lars-Erik said:

Det synes jeg var vel problematiserende ift. min egen opplevelse. Et dekk som ikke kommer opp med håndpumpe kan også være fordi det er motsatt, dvs. så trangt at man ikke får lagt dekket riktig ift. felgkanten, og da er en liten fødselshjelp med et "burst" helt på sin plass. Har man f.eks brukt i overkant tykk tape kan det være tilfelle, jeg har bla. opplevd det med Gorilla-tape på Ibis S35 felg.

Raping er noe jeg egentlig ikke forholder meg til selv om 100% av min sykling med slangeløst skjer på sti, og jeg sykler tusenvis av km årlig sommer som vinter, og som du skriver var det problemet større før. Både de som produserer dekk og de som produserer felger har blitt bedre med årene, dette med slangeløst var adskillig mer umodent for ti år siden enn i dag. 

Når jeg legger på nye dekk så er alltid første valget å forsøke med normal håndpumpe, setter ikke dekket seg umiddelbart, så tar jeg fram kompressoren med en gang i stedet for å gidde å prøve å få dekket til å sitte bedre på felgen. Rent tidsmessig er det helt klart mest effektivt for meg. Jeg sykler stort sett på Maxxis og Schwalbe dekk om sommeren og Suomi piggdekk på vinteren, sistnevnte har også vist seg å være en rakker å få satt opp, men når det først er oppe så fungerer det helt utmerket. 

For ti år siden drømte jeg om en kompressor i boden. I dag ville det ikke gitt meg noe.

Om du har en kompressor i boden/garasjen for å fylle dekk i barnevogner, bilhjul, barnesykler osv fra før av så er det ingenting i veien for å bruke denne. Et sykkelverksted hvor man pumper dusinvis av hjul 6 dager i uka trenger også en kompressor for å spare kraft og energi hos de som skrur. 

Du skriver at kanttråden ikke vil tette seg når det ligger midt i felgen. Har brukt felger fra ENVE, DT, MCFK, Alexrims, WTB og Specialized de siste årene. Ingen av disse felgene er spesielt dype i midten, så jeg kjenner meg ikke helt igjen at moderne felger gjør det vanskelig å legge dekk riktig på plass 😉

Relatert til dine timer på sti; Jeg vet om mange som kjører masse sti som aldri vil være i nærheten av å flenge eksempelvis et Maxxis EXO dekk eller vrenge dekk fordi kreftene de påfører utstyret er beskjedent. Det er ikke gitt at alle vil oppleve svakhetene i eget oppsett, om det relatert til hjul eller annet. Andre vil eksponere svakhetene i løpet av sving nummer tre. 

De gangene dekkene ikke går opp umiddelbart med en god manuell pumpe så gjør jeg følgende: 

1. Prøv å sjekke om dekket faktisk ligger riktig på og at det ikke er noen brett eller tilsvarende på kanttråden noe sted, hvilket ofte skjer ved første gangs montering. 

2. Prøv å trekke en sideveggene forsiktig ut mot kanten med den ene hånden mens man pumper med den andre, da vil typisk kanttråden stramme seg rundt hele hjulet. Denne tipper jeg at det ar mange som ikke gjør! Som så mange andre steder i livet så vil en øvet håndbevegelse gjøre underverker i løpet av sekunder. Mulig det er denne håndbevegelsen som sparer meg for den mekaniske  hjelpen du nevner når felg og dekk skal sammen sitte/forenes. 

3. Om man har kommet så langt uten suksess så vil jeg vurdere en av to: 1. Legge på en runde med tape 2. smøre litt tetningsveske mot kanttråd før jeg går tilbake til skritt 1. og 2. Alternativt hoppe til nr4 og be om trøbbel. 

4. Om man fremdeles har problemer så vil du mest sannsynlig fremdeles ha problemer selv om du klarer å "poppe" dekket med kompressor. 

Du nevner Suomi, kanskje disse bare har dårlig design rundt kanttråden? Conti var heller ikke fantastisk å sette opp fram til nylig. Da synes jeg vi heller snakker om designfeil som vi burde ha lagt fra oss lenge før 2020... 

 

PS: Kompressor er fremdeles overflødig for hjemmemekanikeren 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta Suomi (Piikisika) dekket først, de har definitivt dårlig produksjon av kanttråden, men allikevel er dette det dekket som suverent dekker mine behov best ift. et pris/ytelse perspektiv. Da bruker jeg det som trengs for å få det på plass, og det er ikke en håndpumpe, på mine felger så er det totalt sjanseløst. 

Tilsvarende så vil dekk som har vært brukt tidligere og som har små rester av guffe igjen langs kanttråden også kunne ha noen utfordringer med å komme på plass, selv om de smatt på plass som nye med en håndpumpe uten noen problemer. 

Det opplevde jeg f.eks nå i våres når jeg skulle sette på et Maxxis DHRII dekk på mitt Enve-hjul. Satt på dekk som jeg alltid gjør, og håndpumpe gjorde ikke jobben, et kjapt "burst" fra kompressoren og det smalt fint på plass og jeg har ingen uro om at det kommer til å skje noe som helst galt i dekkets levetid ift. tetning mot felg. 

PS, kompressor eller det denne tråden diskuterer er fremdeles noe de aller, aller fleste vil sette pris på ha hjemme. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...