Gå til innhold

Hvordan hardtail skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

afixy skrev (20 timer siden):

Takk for svar og hjelp alle sammen!

Er  97 % sikkert jeg kjøper en Laufey.

Det kommer bli et kostbart prosjekt da jeg trenger alt av utstyr. Pedaler, lås, oljer, vaskeutstyr, hjelm,  div verktøy/evt annet. Må vel også kjøre noe sykkelvennlig bekledning og sko men slikt oven får komme med tia/litt etter litt. Har satt penger av til dette prosjektet så går vel bra(håper jeg). Har ellers ikke hobbyer enn studio-trening og sunn mat som koster penger, ellers litt treningklær etc - Samt dette har vært en hobby tidligere i livet med sykkel interesse.

Bare å glede seg til prosjektet kommer! 😄

Du kommer kjempelangt med helt vanlig treningsklær, et par sykkelhansker(noen sykler også helst uten) og en hjelm i starten.
Kanskje briller.

Mange vil ha sykkelbukse/padding i ræva, enten alene eller under en litt mer flabrende shorts, andre mener det er bortkasta kroner med padding.

Det finnes mye du kan finne på å kjøpe, men du kommer laaaangt i starten med ting du har fra før, pluss en hjelm.

Vaskeutstyr så trenger du feks ei gammel t-skjorte eller sengetøy for å pusse av. Evnt ei bøtte varmvann og en oppvaskkost.
Litt riktig smøremiddel til kjedet er i starten det eneste du trenger.
Husk å pusse rent innebeina på gaffel jevnlig, bort med støv og sand.

  • Like 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (6 timer siden):

5-10 er ikke lenger et must. Både Crank Brothers, Shimano (GF) og Specialized 2FO er gode alternativer med god gummi.

Mine nye Crank Brothers er ikke like gode som mine gamle 5-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare informere at sykkel er bestilt, landet på en aluminiumsfarget selv om jeg ikke "likte" de detaljene av "skitt" på ramma haha.

Gleder meg i hvertfall! 

Jørgen S. skrev (10 timer siden):

Du kommer kjempelangt med helt vanlig treningsklær, et par sykkelhansker(noen sykler også helst uten) og en hjelm i starten.
Kanskje briller.

Mange vil ha sykkelbukse/padding i ræva, enten alene eller under en litt mer flabrende shorts, andre mener det er bortkasta kroner med padding.

Det finnes mye du kan finne på å kjøpe, men du kommer laaaangt i starten med ting du har fra før, pluss en hjelm.

Vaskeutstyr så trenger du feks ei gammel t-skjorte eller sengetøy for å pusse av. Evnt ei bøtte varmvann og en oppvaskkost.
Litt riktig smøremiddel til kjedet er i starten det eneste du trenger.
Husk å pusse rent innebeina på gaffel jevnlig, bort med støv og sand.

Det er helt riktig - trenger ikke gå amok å bli utstyrs freak, klarer seg fint med basic-utstyr. 

Har en del turklær fungerer fint, hansker er no no samme med padding no no, men briller og hjelm er must!

Skal lage rutine med gaffel rengjøring og kjedesmurning, er det noe merke som utmerker seg eller er olje, olje uansett?

 

Mangler bare terrengsko tilpasset flate pedaler, str 40/41 så er jeg good to go! Liker ikke bestille sko over nett, men kan ikke finne noe interessant på xxl eller sport1 .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (11 timer siden):

 

Skal lage rutine med gaffel rengjøring og kjedesmurning, er det noe merke som utmerker seg eller er olje, olje uansett?

 

 

Snakker om sort hull 😄 

100 forskjellige meninger her, når folk begynner.
Du trenger ikke gå ned i voks-gryta, men vil kanskje anbefale å starte med en tørr-vær kjedesmøring av et eller annet merke.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje er ikke olje. Og olje er noe satan å ha på kjedet. Anbefaler dryppvoks fra Squirt, Smoove, Silca eller CeramicSpeed.

Olje renner gjerne ut fra kjedet og samler seg utenpå og tiltrekker møkk, osm igjen gjør at kjedet bråker, blir møkkete og ikke minst får adskillig dårligere levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (12 timer siden):

Snakker om sort hull 😄 

100 forskjellige meninger her, når folk begynner.
Du trenger ikke gå ned i voks-gryta, men vil kanskje anbefale å starte med en tørr-vær kjedesmøring av et eller annet merke.

 

baronKanon skrev (8 timer siden):

Olje er ikke olje. Og olje er noe satan å ha på kjedet. Anbefaler dryppvoks fra Squirt, Smoove, Silca eller CeramicSpeed.

Olje renner gjerne ut fra kjedet og samler seg utenpå og tiltrekker møkk, osm igjen gjør at kjedet bråker, blir møkkete og ikke minst får adskillig dårligere levetid.

Har egentlig god erfaring med tørr-vær kjedesmøring i moderate mengder på en sykkel som spyles innimellom og lagres innendørs, men dette er dog over 10 år siden jeg drev på. Men finnes nok oljer eller voks som er gunstige.

Har også smurt sykler med WD-40 med god effekt, smurte godt med drar til seg mye møkk og dritt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (9 timer siden):

Olje er ikke olje. Og olje er noe satan å ha på kjedet. 

Nå ble jeg skikkelig nysgjerrig.. Jeg har ca 2500 km på en Sram Red kasset som jeg i min uvitenhet bare har gitt en dusj med 5-56 i ny og ne.. Fungerer prikkfritt uten ulyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WD40/5-56 er ikke smøremidler, bare så det er sagt.

Olje smører godt i helt rent miljø, men det suger til seg møkk, som akselererer slitasje. Det som er fordelen med voks er at det blir ganske hardt når løsemiddel er fordampet, og dermed blir det ikke som fluepapir på møkk. Det er forskjellige typer voks, da. Det som også er fordel med at det størkner er at det også da holder seg på plass og ikke renner vekk fra der det skal smøre: inni kjedet. Det er inni kjedet det skal smøres, da det er det det er deler som glir/gnisser mot hverandre. Derfor skal man smøre kjedet ved å få så mye som mulig inn mellom pinner og ruller og minst mulig utenpå (tørke til du tror det er tørt og litt til). Gjør man dette med gode kjeder, kan de vare tusenvis av km. Billige kjeder varer kortere, dårlig smøring varer kortere.

Kassett har ingen glideflater og skal ikke smøres. Eneste du oppnår er akselerert slitasje av drivverk. 2500km på en landeveiskassett er ikke mye, de bør vare mins 10k eller mer med kjeder byttet i tide. Spesielt toppmodeller som RED. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IvarAndreas skrev (7 timer siden):

Nå ble jeg skikkelig nysgjerrig.. Jeg har ca 2500 km på en Sram Red kasset som jeg i min uvitenhet bare har gitt en dusj med 5-56 i ny og ne.. Fungerer prikkfritt uten ulyder?

Spørsmålet er hvor mange kjeder du har brukt på de 2500km, og evt hva slags slitasje det er på de(t) kjedet nå? Hva slags vær du sykler i har også en del å si. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen og takk for gode tips så langt! 🙂

Har nå fått tatt et par turer nå, i variabelt terreng og et par små lufteturer på asfalt. Må bare si SYKKELEN her helt RÅ i terrenget, er imponert av egenskapene! Den er mye lettere enn forventet og med høyere kvalitetsfølelse. Eneste asfalt egenskapene er ikke helt optimale med de breie dekka, mister mye kraft og litt tungt. Men det ble opplyst om i tråden så var klar over dette. Foreløpig beholder jeg terrengdekka da jeg ønsker bruke mesteparten av tiden her og er mye gøyere sykle i variable løyper.

Gleder meg til å bli enda bedre kjent med sykkelens egenskaper, funnet fin sete- og rattposisjon så sitter utrolig godt. Gaffel-innstillingen er jeg ikke blitt helt fortrolig med, ikke lekt så mye med den enda, bare stilt den litt stivere har egentlig ikke peiling her... Forsker enda på optimalt dekktrykk iht til min kjørestil, kjøer litt mer PSI enn anbefalt i tråden her, fungerer godt!

Merker jeg tørr har litt bedre fart både nedover og bortover nå som jeg har blitt litt bedre kjent med egenskapene dette kommer til å bli stygg kult når sykkelformen kommer seg!

Kjøre enda med flate skatesko, de sitter som støpt til pedalene. Har aldri prøvd sykkel-sko så vet ikke om det hadde vært bedre med stivere såle, dette oppsettet fungere helt ok.

 

Trenger litt råd til modifikasjoner:

- Tips til «anonym/kul» flaskeholder med tilsvarende flaske?

- Liten flipp-skjerm-foran, stein og gjørme har suset. https://bikeshop.no/marsh-guard/nymg003/marsh-guard-20-20-skjerm-til-terrengsykkel-26-29-mange-farger (Er bare tull eller fungere de? På stygg-værs-dagene er jeg inne!)

- Annet nips / ting / tang jeg bør kjøpe eller se på?

 

Gleder meg til videre sykkel eventyr i sommer!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (13 timer siden):

Hva gjelder flaskestativ: King Cage er aldri feil. Stål om du er smart og titan om du er jålete.

Jeg liker drikketuten til camelbakflaskene, men her læres fortsatt de stridende.

King Cage flaskeholder er jo en klassiker, tenker jeg går for den. Sku gjerne hatt den i svart men stålgrå får fungere! Blir stål da titan koster nesten dobbelt lol. https://bikeshop.no/king-cage/kksscage/king-cage-stainless-steel-flaskestativ-stainless-steel-48-gram-laget-i-usa

Camelbak blir for jålete for meg, går for ordinære 500 og 750 ml flaske til bikeshop varianten. https://bikeshop.no/tacx/bsbio500/tacx-shiva-bio-bikeshop-500-ml-flaske-biologisk-nedbrytbar

 

Flipskjermen bestiller jeg bare, tenker om den ikke fungere ser den uansett tøff ut haha 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort research på din modell. Mwn både Fox og Rockshox tilbyr skjermer til gaflene sine som man skrur fast i gaffelbroa. Begge to er bra og funksjonelle og lager ikke riper når det kommer sand under borrelåsen/stripsen som på den du linker til. 

RS modellen ser du på bildet her:

 

Bare til info. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Jeg har ikke gjort research på din modell. Mwn både Fox og Rockshox tilbyr skjermer til gaflene sine som man skrur fast i gaffelbroa. Begge to er bra og funksjonelle og lager ikke riper når det kommer sand under borrelåsen/stripsen som på den du linker til. 

RS modellen ser du på bildet her:

 

Bare til info. 

Clean sykkel, slikt ønsker jeg beholde min. Er det King Cage du har?

Da alt er svart(skjerm, gaffel og strips) tenkte jeg uansett sette et tynt lag elektriker tape mellom strips og gaffel for å unngå "korrosjon". Godt tips uansett. Etter "mine øyemål" skal Marsh Guard passe bra på min Marzocchi. Tviler på de du referer til har skruer tilpasset produsent av annen type gaffel?

MarshGuard_action31.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hei. Takk for lærerik tråd, som jeg lurte på om jeg kunne fortsette på. 

Jeg ønsker også som trådstarter og ta opp syklingen igjen og har en drøm om å sykle Birken til neste år. 

Jeg er på jakt etter en HT som kan brukes på sti, men mest på grus og asfalt. 

Har et budsjett på 20 000,- og kan godt kjøpe brukt. 

Er det noen som har noen anbefalinger? 
 

Har sett på denne på https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=361464242

Er 190cm så L blir kanskje litt liten for meg?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnis skrev (4 timer siden):

hei. Takk for lærerik tråd, som jeg lurte på om jeg kunne fortsette på. 

Jeg ønsker også som trådstarter og ta opp syklingen igjen og har en drøm om å sykle Birken til neste år. 

Jeg er på jakt etter en HT som kan brukes på sti, men mest på grus og asfalt. 

Har et budsjett på 20 000,- og kan godt kjøpe brukt. 

Er det noen som har noen anbefalinger? 
 

Har sett på denne på https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=361464242

Er 190cm så L blir kanskje litt liten for meg?

 

Heia

Gøy se flere som tar opp sykkelinteressen, selv børstet jeg støvet for om lag en mnd. Angrer ikke et sekund, koser meg i løypa, på sykkelsete og til dels på verkstedet. Uansett sykling en genial treningsform. Har dog vært en bratt læringskurve og mye skjedd i sykkeluniverset siden den gang.

Ikke dumt se til bruktmarkedet, kan gjøre kupp eller bli lurt - alt ettersom 😅
Er selv ikke erfaren nok vurdere aktuell objekt. Men ut fra spesifikasjonene og medfølgende utstyr er den jo en komplett rittklar sykkel og vel så det. Mulig prisen er noe høy? Ang størrelse se https://www.trekbikes.com/no/no_NO/sykler/terrengsykler/rundbaneterrengsykler/procaliber/procaliber-9-6/p/5260299/ "Hva er min størrelse?" Tror XL hadde passet bedre til din høyde?

Du nevner grus/asfalt - her kjøres vel raske gravel? Ser disse også brukes under Birken?

Selv holder jeg en knapp på XC hardtail da de er mer "all-rounder".

Lykke til med kjøp! 🙃

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...