Gå til innhold

Hvordan hardtail skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hei

Da jeg tidligere har vært glad syklist, kondisjon etter vei kjøre i terrenget eller bare en rolig kveldstur. Da jeg nå har fritid og økonomi har jeg lyst ta opp sykkelinteressen igjen. Så derfor trenger jeg nettopp en godt tips/råd til en sykkel som hadde passet meg perfekt.

Skruing og service order jeg for det meste selv.

 

Ønskeliste:

- Hardtail passer best til mitt bruk.

- Rammestørrelse medium? da jeg er 165 cm høy(lav)

- Hjulstørrelse 29``

- Budsjett: 10.000 – 15.000 (Dersom riktig sykkel 20.000;-)

 

Håper å høre fra dere, da jeg jeg er giret på å komme i gang! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Brodern var i samme situasjon forrige uke. Endte opp med denne. Meget fornøyd, og langt innenfor budsjettet 🙂

https://www.xxl.no/white-xc-290-ltd-gx-1x12-24-hardtail-terrengsykkel-herre-flerfarget/p/1194849_1_Style#

Ønsker du en lettere sykkel vil jeg si at denne gir god valuta for pengene.

https://www.xxl.no/white-xc-290-ultimate-gx-1x12-usx-24-hardtail-terrengsykkel-herre-rod/p/1194851_1_Style

Endret av torbjornhb
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva slags type hardtail er du ute etter? White sykkelen er nok en veldig god XC type hardtail.

Jeg var ute etter en litt mer sti-hardtail tidligere i år og endte opp med en Orbea Laufey H10 for ca 13 000.-

https://unaascycling.no/products/orbea-laufey-h10-2023?variant=47147834343706

 

Her får du lengre vandring i gaffelen, dropper-post, litt slakere head-tube angle, større dekk (2.6" vs 2.25") og bredere styre (800 mm vs 740 mm). Dette gjør den bedre på sti, men litt mer traktor på landevei/grusvei.

Endret av sondre123
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frawo skrev (På 21.5.2024 den 7.39):

Bruker denne i m/l (175).

Fornøyd, selv om jeg betalte mye mer for 2 år siden.

https://gladehjul.no/product/trek-roscoe-8/

 

Hmmmm - Dette var heller ikke et dårlig valg, denne har også alt jeg er på utkik etter. Hvordan er denne å bruke til lengre asfaltturer – treningsturer? Hvordan ramme størrelse har du? Er 165 cm

 

sondre123 skrev (På 21.5.2024 den 10.05):

Hva slags type hardtail er du ute etter? White sykkelen er nok en veldig god XC type hardtail.

Jeg var ute etter en litt mer sti-hardtail tidligere i år og endte opp med en Orbea Laufey H10 for ca 13 000.-

https://unaascycling.no/products/orbea-laufey-h10-2023?variant=47147834343706

 

Her får du lengre vandring i gaffelen, dropper-post, litt slakere head-tube angle, større dekk (2.6" vs 2.25") og bredere styre (800 mm vs 740 mm). Dette gjør den bedre på sti, men litt mer traktor på landevei/grusvei.

 

Orbea sykler har jeg faktisk helt ukjent for meg, etter å ha gjort litt research virker merket til å være gode sykler til konkurransedyktig priser og kvalitet?

Denne sykkelen har egentlig alt jeg er på utkik etter, svært tøff er den også. Virker til å være grom i terrenget. Hvordan er denne å bruke til lengre asfaltturer – treningsturer? Hvordan rammestørrelse har du, er 165 cm tenker da størrelse medium?

 

------------------------------------------------------------------

Nå ble jeg noe bi-polar hva slags sykkel jeg skal velge?!? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (På 21.5.2024 den 7.28):

Brodern var i samme situasjon forrige uke. Endte opp med denne. Meget fornøyd, og langt innenfor budsjettet 🙂

https://www.xxl.no/white-xc-290-ltd-gx-1x12-24-hardtail-terrengsykkel-herre-flerfarget/p/1194849_1_Style#

Ønsker du en lettere sykkel vil jeg si at denne gir god valuta for pengene.

https://www.xxl.no/white-xc-290-ultimate-gx-1x12-usx-24-hardtail-terrengsykkel-herre-rod/p/1194851_1_Style

White er helt sikkert kurante sykler, samt praktisk da xxl-butikken er i nærområdet. Men white merket blir nok dessverre litt for kjedelige for meg, da jeg liker å "pimpe" kjøretøyene litt 😄 Men takk for svar!
(OFF-TOPIC: Hei og takk for sist. Om jeg ikke husker helt feil, var det du som anbefalte treningsklokken jeg bruker - Garmin Venu 2,
 bruker den fortsatt er ennå fornøyd og den holder stand! 😄 tiden nærmer seg vel generasjon bytte, kjøpte den jan 2022)

 

Jomar Henriksen skrev (På 21.5.2024 den 7.57):

Hva med en brukt Scott Scale 930 på finn?

Sjekket ut dette, godt tips men fant ikke noe relevant atm. Har også lyst på nytt. Men kan absolutt gjøre et kupp brukt!

 

LarsB skrev (På 21.5.2024 den 9.45):

Tema er også diskutert i denne tråden:
 

Kan gjerne fortsettes der. 


LarsB

Etter mitt skjønn er ikke denne tråden ikke helt relevant til mine kriterier - mulig jeg mistolker ? Men leste gjennom den tråden før jeg opprettet denne.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roscoe 8 i M/L passer meg på 175cm.

Har ikke syklet mye asfalt, men selv med litt grove 2.6 dekk synes jeg det går greit.

Perset forresten på en litt rufsete nedkjøring med Roscoen idag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (12 minutter siden):

Denne sykkelen har egentlig alt jeg er på utkik etter, svært tøff er den også. Virker til å være grom i terrenget. Hvordan er denne å bruke til lengre asfaltturer – treningsturer? Hvordan rammestørrelse har du, er 165 cm tenker da størrelse medium? 

En stisykkel som f.eks Orbea'en det blir vist til her vil føles lite sprek på asfalten. Hva slags underlag og type sykling vil du prioritere? Vil du f.eks ofre komfort i terrenget til fordel for raskere asfaltturer? 

Størrelse på ramme er veldig produsentspesifikt. Sjekk størrelsesguider eller spør forhandler om råd 😊

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frawo skrev (18 minutter siden):

Roscoe 8 i M/L passer meg på 175cm.

Har ikke syklet mye asfalt, men selv med litt grove 2.6 dekk synes jeg det går greit.

Perset forresten på en litt rufsete nedkjøring med Roscoen idag.

Heftig! Lurer nesten på at denne er mer "hybrid" enn Orbea'en?

 

Petterthebetter skrev (14 minutter siden):

En stisykkel som f.eks Orbea'en det blir vist til her vil føles lite sprek på asfalten. Hva slags underlag og type sykling vil du prioritere? Vil du f.eks ofre komfort i terrenget til fordel for raskere asfaltturer? 

Størrelse på ramme er veldig produsentspesifikt. Sjekk størrelsesguider eller spør forhandler om råd 😊

Joa denne sykkelen er beintøff, mulig den blir litt traktor på treningsturer - har syklet mange-mange-mil på sykkel før i tiden, men vært opptatt med studier, jobb og studiotrening så sykkel interessen har ligget brakk i flere år til nå(?) - Så er egentlig svært usikkert hva slags terreng som foretrekkes, men denne Orbea'en virker jo helt rå egentlig. Men hva kan jeg finne av mer "hybrid" asfalt/trening som også fungerer i terrenget/off-road/kupert

 

Morsomt se folk engasjerer seg her i posten! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (10 timer siden):

Denne sykkelen har egentlig alt jeg er på utkik etter, svært tøff er den også. Virker til å være grom i terrenget. Hvordan er denne å bruke til lengre asfaltturer – treningsturer? Hvordan rammestørrelse har du, er 165 cm tenker da størrelse medium?

 

------------------------------------------------------------------

Nå ble jeg noe bi-polar hva slags sykkel jeg skal velge?!? 😄

Jeg er selv 171 cm og sykler på en medium ramme, passer meg bra. Hvis du bor i Oslo området kan du f.eks stikke innom Unaas for å prøve litt størrelser vil jeg tro.

 

Som @Petterthebetter sier så vil du ofre litt hastighet på asfalt, men om det blir helt opp til deg å velge hva som blir riktig type sykkel.

Jeg ville tatt en titt på der du bor og tenkt ut hva du kom til å bruke sykkelen til. Hvor langt er det til nærmeste sti, 100 meter eller 2 mil? Ta en titt på dette kartet for å finne stier. Om du ser at det er langt mellom stiene ville kanskje en XC type sykkel passet bedre. En XC sykkel vil fortsatt klare seg på sti, dagens XC sykler er bedre på sti enn stisykler fra 90-tallet, rytteren har også mye å si.

Har hatt gode erfaringer med Gavia, så linker denne XC sykkelen som et eksempel: https://bikeshop.no/gavia/240305/gavia-race-alx-29-boost-terrengsykkel-blå-sort-str-s

 

Jeg er ingen ekspert på terrengsykler så om noen her er uenige med forslaget mitt så rop ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (15 timer siden):

White er helt sikkert kurante sykler, samt praktisk da xxl-butikken er i nærområdet. Men white merket blir nok dessverre litt for kjedelige for meg, da jeg liker å "pimpe" kjøretøyene litt 😄 Men takk for svar!
(OFF-TOPIC: Hei og takk for sist. Om jeg ikke husker helt feil, var det du som anbefalte treningsklokken jeg bruker - Garmin Venu 2,
 bruker den fortsatt er ennå fornøyd og den holder stand! 😄 tiden nærmer seg vel generasjon bytte, kjøpte den jan 2022)

Så trivelig å høre 😀

Godt du er fornøyd! Takk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sondre123 skrev (På 24.5.2024 den 9.01):

Jeg er selv 171 cm og sykler på en medium ramme, passer meg bra. Hvis du bor i Oslo området kan du f.eks stikke innom Unaas for å prøve litt størrelser vil jeg tro.

 

Som @Petterthebetter sier så vil du ofre litt hastighet på asfalt, men om det blir helt opp til deg å velge hva som blir riktig type sykkel.

Jeg ville tatt en titt på der du bor og tenkt ut hva du kom til å bruke sykkelen til. Hvor langt er det til nærmeste sti, 100 meter eller 2 mil? Ta en titt på dette kartet for å finne stier. Om du ser at det er langt mellom stiene ville kanskje en XC type sykkel passet bedre. En XC sykkel vil fortsatt klare seg på sti, dagens XC sykler er bedre på sti enn stisykler fra 90-tallet, rytteren har også mye å si.

Har hatt gode erfaringer med Gavia, så linker denne XC sykkelen som et eksempel: https://bikeshop.no/gavia/240305/gavia-race-alx-29-boost-terrengsykkel-blå-sort-str-s

 

Jeg er ingen ekspert på terrengsykler så om noen her er uenige med forslaget mitt så rop ut.

Bor nok et stykke unna oslo området gitt, men tenker str,m passer godt.

Har fundert noe hva kommer til å kjøre, tenker å foretrekke terrenget eller langs kupert-sti eller sti-løyper. Er en god del tilrettelagte løyper og slikt her jeg bor. Laufey lurer på hvordan denne er til slikt bruk, blir den tung å klumpete? eller den den mer tilpasset et "downhill" bruk?

Etter hva jeg ser tenker jeg den kan fungere godt til mitt bruk 🙂

 

Du har helt rett i hva du sier om 90-talls XC-sykkler – er disse jeg desidert har syklet mest mil på. Samt du nevner rytteren -> er nok her det største problemet, rytteren er noe rusten, men motivert! 😄

 

Tilbake til fart på asfalt/trim turer, tenker jeg egentlig jeg kan komme tilbake senere, evt kjøpe en brukt XC eller noe billigere spesifert til trim-turer asfalt/koseturer.

 

Var virkelig ikke lett velge rett sykkel gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff merker jeg er helt grønn, da sykkelen for det meste leveres uten pedaler - Hva slags pedaler bør jeg gå til innkjøp av? Tenker vanlige pedaler ikke clips-sko(mulig det kommer etter vert) skal brukes i terreng / asfalt turer / løyper.

frawo skrev (3 timer siden):

En sykkel er ikke rett sykkel 🤔

Det er helt korrekt, derfor jeg allerede tenker på nr.2, til "asfalt"-rakett-trimsykkel 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (7 timer siden):

Uff merker jeg er helt grønn, da sykkelen for det meste leveres uten pedaler - Hva slags pedaler bør jeg gå til innkjøp av? Tenker vanlige pedaler ikke clips-sko(mulig det kommer etter vert) skal brukes i terreng / asfalt turer / løyper.

Det er helt korrekt, derfor jeg allerede tenker på nr.2, til "asfalt"-rakett-trimsykkel 🙂

Jeg har vært veldig fornøyd med OneUp Composite til stisykkelen: https://bikeshop.no/oneupcomponents/nyoneup1c0399/oneup-composite-pedaler-20-utskiftbare-pigger-flere-farger?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwu8uyBhC6ARIsAKwBGpT-oJyyhk_QFsXL5y7mDvQnP5dBumpIJZGb2v_QrjL7_K0FW7tasocaAiqVEALw_wcB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (På 25.5.2024 den 15.39):

Bor nok et stykke unna oslo området gitt, men tenker str,m passer godt.

Har fundert noe hva kommer til å kjøre, tenker å foretrekke terrenget eller langs kupert-sti eller sti-løyper. Er en god del tilrettelagte løyper og slikt her jeg bor. Laufey lurer på hvordan denne er til slikt bruk, blir den tung å klumpete? eller den den mer tilpasset et "downhill" bruk?

Etter hva jeg ser tenker jeg den kan fungere godt til mitt bruk 🙂

 

Du har helt rett i hva du sier om 90-talls XC-sykkler – er disse jeg desidert har syklet mest mil på. Samt du nevner rytteren -> er nok her det største problemet, rytteren er noe rusten, men motivert! 😄

 

Tilbake til fart på asfalt/trim turer, tenker jeg egentlig jeg kan komme tilbake senere, evt kjøpe en brukt XC eller noe billigere spesifert til trim-turer asfalt/koseturer.

 

Var virkelig ikke lett velge rett sykkel gitt!

OM du inte är så erfaren kan en cykel med sti-geometri vara bättre en en supersnabb XC-raket. Hur klumpig den känns kan vara mer en setup-sak (däck tex) än geometri. Men det är klart att en cykel som är gjord för att klättra och att vara responsiv kommer att vara bättre på att klättra och att vara responsiv. Funny how that works.

Skulle jag köpa en cykel som ska användas till lite allt möjligt hade nog jag tänkt att en Orbea Laufey/Trek Roscoe/Merida BigTrail varit en väldigt bra utgångspunkt. Funktionella och lagom geometri för det mesta 👍 Finns ju många bra hardtails på finn också just nu där du kan finna riktigt bra kittade cyklar till en ok pris.

Själv försöker jag att hålla mig från att inte impulsköpa en Cotic BFE Max/Solaris eller Pipedream Moxy/Sirius 😍.

 

  • Thanks 1

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orp_Rezzem skrev (1 time siden):

OM du inte är så erfaren kan en cykel med sti-geometri vara bättre en en supersnabb XC-raket. Hur klumpig den känns kan vara mer en setup-sak (däck tex) än geometri. Men det är klart att en cykel som är gjord för att klättra och att vara responsiv kommer att vara bättre på att klättra och att vara responsiv. Funny how that works.

Skulle jag köpa en cykel som ska användas till lite allt möjligt hade nog jag tänkt att en Orbea Laufey/Trek Roscoe/Merida BigTrail varit en väldigt bra utgångspunkt. Funktionella och lagom geometri för det mesta 👍 Finns ju många bra hardtails på finn också just nu där du kan finna riktigt bra kittade cyklar till en ok pris.

Själv försöker jag att hålla mig från att inte impulsköpa en Cotic BFE Max/Solaris eller Pipedream Moxy/Sirius 😍.

 

Takk for utfyllende svar, ble litt klokere! 🙃

Jeg tenker også sti-geometrien er mer appellerende til meg, vært på tanken og evt bytte til mildere/mønster-dekk dersom fart/komfort på asfalt eller løype skal prioriteres eller blir for tungt mtp set-up.


Laufey blir nok en smule over-kill til mitt bruk, vandring 140mm og aggressiv-geometri og store-breie-dekk - etter hva jeg kan se er denne en svært prisgunstig med høy kvalitets komponenter, synes også den ser svært leken ut. Tenker jeg kommer til å bestille!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak som är värd att tänka på med hardtails är att de blir en del brantare i gaffelvinkeln när man sätter sig på cykeln gaffeln "sätter sig" lite i slaget = SAG.
Har du en 140mm lång gaffel och du kör mellan 20 och 30% SAG kommer den alltså att sjunka ihop någonstans mellan 28 och 42mm som påverkar främst 2 saker på cykeln som man märker. Gaffelvinkeln blir brantare med ca 1,5 till 2 grader och det horisontella avståndet från sadel till styre kommer att öka lite.

Därför kommer nog inte att Laufey känns så overkill och kvickheten kommer nog att kunna utledas till val av däck snarare än gaffellängd 👍

  • Like 1
  • Thanks 1

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar og hjelp alle sammen!

Er  97 % sikkert jeg kjøper en Laufey.

Det kommer bli et kostbart prosjekt da jeg trenger alt av utstyr. Pedaler, lås, oljer, vaskeutstyr, hjelm,  div verktøy/evt annet. Må vel også kjøre noe sykkelvennlig bekledning og sko men slikt oven får komme med tia/litt etter litt. Har satt penger av til dette prosjektet så går vel bra(håper jeg). Har ellers ikke hobbyer enn studio-trening og sunn mat som koster penger, ellers litt treningklær etc - Samt dette har vært en hobby tidligere i livet med sykkel interesse.

Bare å glede seg til prosjektet kommer! 😄

Endret av afixy
Rettet feil
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (3 timer siden):

Dedikerte sykkelsko er verdt å ta med. De sitter bedre i pedalene enn joggesko (som også blir ødelagt av pedalene...).

Five 10/Adidas har den beste gummien i skosålene.

Var i går å syklet nesten 1 mil i Nike joggesko, noe dårlig kontakt med pedalene og myk såle så ikke helt optimalt nei.

Bruker str.40/41 i sko, skal absolutt ha dedikerte sko til dette bruket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...