Gå til innhold

Allsidig og fornuftig prisa hjulsett som tåler en tung kar som vil sykle mye rart


Anbefalte innlegg

Er noe ulyd jeg må finne utav på hjulene på Hakkaen min, mistenker bosstelatert, da det hviner litt i unnabakker og når jeg tråkker bakover.

Men i den sammenhengen slo det meg at ekstra hjulsett for å unngå nedetid kanskje er en god idé. Har kun orginalhjulene i alu fra Ibis foreløpig.

Er det noen solide hjul som peker seg ut som tåler en kar som er 95-ish i nettoen og sikkert noe mer påkledd? Bruker denne sykkelen mest på vei og grus, men tar noen avstikkere på sti og, så greit de tåler litt juling?

Eller er dette anledningen til å innvie hjulstativet mitt til sitt første komplette bygg?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på dem ja. Må evt ta meg en tur eller ringe Sandvika da…

Litt usikker på evt budsjett her, men disse ser jo ut til å være bra spekka, sett bort fra bosset, som bør være greit å bytte.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bygget selv og har ikke særlig innsikt i konkrete komponenter, så du får ta dette med en klype salt, men et par kommentarer og velmente råd:

Om du mener alvor med solid bygg for røff bruk også på rufsete underlag, eventuelt med ekstra vekt på sykkelen i form av kraftig rytter og bagasje, ville jeg sett etter hjul med 28-32 eiker, gjerne brede felger og gjerne boss/lagre som takler fuktighet og møkk. Eventuelt nipler i messing for å unngå korrosjon. Og aluminium er verdt å vurdere ikke bare for pris, men for en mer ettergivende opplevelse når det er virkelig humpete, som diskutert i klassiske CyclingTips, nå Velo.

Nevnte Nextie Allroad, med oppgitt vekt på 1480 gram, 24 eiker, profil 39/44 mm og brede ARX-felger med indre bredde på 24 mm, utpeker seg som moderne og meget lette blandeveishjul. Men som diskutert i annen tråd, er Allroad akkurat samme bygg som Racing Road, med samme komponenter og samme ARX-felger. Det er bare felgene på Allroad som har litt lavere profil og dermed lavere vekt.

Allroad er sikkert utmerkede hjul, de får gode tilbakemeldinger på forumet, og de kan gjerne være akkurat hva du er ute etter, men det er altså ikke en mer hardfør versjon av Racing Road. Anbefalt vektgrense ikke oppgitt. Og Allroad er ikke ensbetydende med Gravel, der Nextie tilbyr de enda bredere GRX-felgene.

Jeg har ikke oversikt over alternativer på markedet, men har registrert at det kommer stadig flere solide bygg spesifikt for røff gravel og bikepacking.

Jeg endte selv på rimelige Hunt 4-Season Gravel X-Wide for de røffeste turene. Hjulsettet har 28 eiker, brede lavprofils aluminiumsfelger med indre bredde på 25 mm, messingnipler, og lagre som visstnok skal takle helårsbruk. Se test i f.eks. Road.cc. Har brukt dem på rufsetet turer med bagasje bl.a. på Island. Hjulsettet har en oppgitt vekt oppunder 1700 gram. Anbefalt vektgrense for sykkel + rytter + bagasje oppgis nå av Hunt som 125-130 kg for de fleste hjulsett, mens i den nevnte testen fra 2020 skriver Road.cc om 115 kg.

Akkurat dette hjulsettet synes ikke å være tilgjengelig som komplett bygg hos Hunt nå. Og jeg ser på forumet at boss fra Hunt får blandede tilbakemeldinger. Så mitt poeng var ikke en ren anbefaling, men eksempel på bygg som kan tilsvare dine preferanser i første innlegg.

Som du sikkert vet, gir 28-32 eiker ikke bare høyere vektgrense, men vil også kunne takle at en eike eller to ryker uten at det skaper umiddelbar ubalanse i hjulet. 

For de raskere turene på mindre grovt, men blandet underlag, og uten tung bagasje, bruker jeg selv Unaas 40 Wide, som med sine rundt 1450 gram, 24 eiker og karbonfelger med 40 mm profil ligger nærmere Nextie Allroad. Vektgrense 110 kg.

20220623_143118.jpg.5e80576e6d8aaa6ffcc17f0846196e90.jpg

Et glimt av skikkelig grusvei på Island til inspirasjon for hardføre hjul 😀

  • Like 4

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nextie Allroad fra XXL og veier omtrent det samme som trådstarter.

Har ikke allverdens erfaring med hjula da de benyttes på en Domane SL5 med 40mm Schwalbe G-One Allround når den skal på grus i rotasjon med et litt smalere sett medd 33/44 profil og 32mm dekk for asfalt.

Uansett så virker hjula solide og jeg er ikke redd for at de ikke tåler meg og blir de skeive så er det jo bare å få de retta.

DT350 SP navene er jo bortimot "bombesikre" 

Vil mye heller ha carbonhjul til denne typen bruk enn alu hjul.

Alu hjul blir mye tyngre om de skal være like solide og da er litt av vitsen borte.

  • Like 4

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det å holde seg rette virker ikke å ha vært særlig problem med aluhjula som ble levert sammen med sykkelen. Og jeg har nå sykla enkelte strekk som så ut som Islandsveien til @Sepeda, i tillegg til stisegment her i byen type Snakene med dem.

Men godt innspill det med at det kanskje ikke er Nexties mest solide grushjul det er snakk om, det hadde jeg ikke sjekket opp enda.

Må tenke og dykke ned i et hull av internettester her tror jeg 🙂

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå misforståelser: Jeg taler på ingen måte mot Nextie Allroad - ville bare nyansere forståelsen av modellen.

Realiteten i blandeveisverden er heldigvis at de fleste fungerer til det meste 👍 men det er på et vis kjedelig å si, så artigere å velge hvilke spesifikke egenskaper man vil se etter og hvilke kjepphester man vil ri 😀 

Så kan vi håpe at fagfolk som @Ole engasjerer seg i tråden.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne at et bakhjul med 24 eiker kan være ekstremt solid hvis det er skikkelig bygd med gode komponenter. Har forøvrig aldri opplevd havari på karbonfelg. Alu, derimot har jeg opplevd litt forskjellig med..

FB_IMG_1716288566116.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent ankedotisk så vil jeg tro at en carbonfelg er rett og ganske motstandsdyktig mot sideveis kast og høydekast bare som felgring.

Eikene sin jobb er å forsterke denne denne motstanden.

 

En lett alu felg virker å være avhengig av eikene og eikespenning for å oppnå retthet (i mangel av et bedre ord)

Dermed er den alu oppsettet mye mer følsomt for variabel eikespenning og blir dermed lette skjevt ved samme hjulvekt.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo noob på nytt stæsj innser jeg, så spør o allmektige forum for råd. Sykkelen er utstyrt med Rivalgruppe og 11-delt SRAM-oppsett med 11-42-kassett.

Nyere hjulsett er typisk spesifisert med XDR-boss for 12-delt oppsett. Er det noe spesielt jeg må sette på for å bruke det 11-delte oppsettet jeg har, eller går dette greit? Ser ut til å være snakk om en spacer i følge denne siden: https://www.sram.com/en/service/articles/sram-xd-and-xdr-driver-body-explained#

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Plankepetter said:

Den 11-42 kassetten vil ikke passe.

Det er egne kassetter som er for xd-boss. Du kan kjøpe en 10-42, som antagelig må ha en spacer innerst.

Ah, når du sier det, innser jeg jo at jeg tenker feil og overkomplisert. Det er jo sannsynligvis en sånn 1130-kassett som passer på Shimanoboss som står på tipper jeg. Da kan jeg jo like godt bare kjøpe Shimanoboss hvis jeg ikke bytter kassett i samme slengen.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på nippet til å slenge avgårde ei bestilling til XXL, men så så jeg at felgen har en vektanbefaling på 110kg, og det er jo litt mindre enn feks 130kg-grensa DT Swiss opererer med på GR og GRC-hjulene sine.

Med tanke på at jeg fort kommer greit over den vekta totalt med sykkel og tilbehør, føles det mer betryggende med litt marginer.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (4 timer siden):

Var på nippet til å slenge avgårde ei bestilling til XXL, men så så jeg at felgen har en vektanbefaling på 110kg, og det er jo litt mindre enn feks 130kg-grensa DT Swiss opererer med på GR og GRC-hjulene sine.

Per hjul ja. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektgrense på hjul og hjulsett er samlet vekt på begge hjul, ikke per hjul. Omtales gjerne som ryttervekt, men er som regel total system vekt inkludert selve sykkelen og eventuell bagasje. Noen produsenter spesifiserer hva som inngår.

Vektgrense for dekk er derimot per dekk.

Forvirrende, men slik er det.

Om man går over vektgrensen, medfører det ikke at hjulene bryter sammen, men over tid øker faren for brist i komponentene. For å få ønskede egenskaper i hjulsettet, bør man også holde seg innen vektgrensen.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (12 timer siden):

Vektgrense på hjul og hjulsett er samlet vekt på begge hjul, ikke per hjul. Omtales gjerne som ryttervekt, men er som regel total systemvekt inkludert bagasje og selve sykkelen. Noen produsenter spesifiserer hva som inngår.

Vektgrense for dekk er derimot per dekk.

Forvirrende, men slik er det.

Om man går over vektgrensen, medfører det ikke at hjulene bryter sammen, men over tid øker faren for brist i komponentene. For å få ønskede egenskaper i hjulsettet, bør man også holde seg innen vektgrensen.

Load Limit (One Wheel): 110kg

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!

I så fall er samlet vektgrense 220 kg, og det er eksepsjonelt - oppsiktsvekkende.

Det er ikke slik man pleier å oppgi vektgrense for hjul. Jeg ser heller ikke hvordan de kan gjøre det uavhengig av antall eiker eller bygg for øvrig. Det er oppgitt 16 til 36 eikehull.

Må ta forbehold om at jeg ikke vet hvordan målestandarder for løse felger skiller seg fra hjul. 

F.eks. DT Swiss oppgir ikke vektgrense for felger, men for hele bygg. Og grensene er langt under Nextie. Som regel rundt halvparten. 

***

Ettersom de skiller seg så dramatisk, er jeg tilbøyelig til å tro at Nexties oppgitte load limit (one wheel) ikke umiddelbart kan sammenlignes med alminnelig total system weight limit. Som jeg nevnte i første innlegg, kan jeg ikke se at det er oppgitt vektgrense for det aktuelle Nextie-hjulet.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et litt kjedelig innspill, men er det mulig å fikse/bytte bosset på eksisterende hjul? Trenger ikke være spesielt dyrt.

Fint og flott med nytt hjulsett, men til en arbeidshest som Hakka er det kanskje ikke nødvendig å oppgradere hjulsettet om originalhjulsettet fungerer bra. Rykker det, så har du gjort researchen og kan bestille hjulsettet som ønskes.

Har selv vært innom drømmeland om å oppgradere hjulsettet på Rondoen min, men klarer ikke helt å se hva det skal gi meg, mtp. den bruken jeg har. Hadde ikke giddet å sjonglert mellom et "landeveishjul" og et klassisk 42mm grushjul. Ikke føler jeg enhver forskjell heller, og vet det er lårene mine som må gjøre jobben uansett. Nedover er det alle årene på sti som gjør at jeg klarer ligge foran.

De 10-11K som forblir på kontoen kan en putte inn i en ny 3T Racemax med elektronisk giring, når man føler en real oppgradering er nødvendig.

 

Andreas

- Gniten realist

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedstrategien er å fikse hjula jeg har ja, mulig de blir stille med litt smøring, worst case får jeg høre med Probike om nye deler, rimelig stor sannsynlighet for at det kan være bosset tror jeg. Men har vært litt tett program på ettermiddager og kvelder i det siste, så har ikke fått prioritert å se på det enda. Nå har jeg stått noen timer og skrudd på ymse sykler som innleid mekker for bibliotekets gratis verksted sammen med et par andre forumnisser, og er nada motivert for å skru på egne sykler 🙂 

Men på stisykkel har jeg hatt nytte av å ha flere hjulsett ifm nedetid, og tanken var å kanskje ha ett ekstra på denne hoien også. Og da er det jo litt fristende å teste ut noe fjongt. Da kunne det nåværende settet feks stått med piggdekk, og det andre vært i bruk på sommertid, jeg kommer neppe til å sjonglere jevnlig.

Når det gjelder den vektgrensa så stussa jeg og litt på den måten å oppgi det på, men antok bare i farta at det var snakk om typisk vektgrense for bygg med hjula, selv om måten de bygges på sikkert også kan ha noe påvirkning av anbefalingen her.

@Topstone5 det settet har jeg sett på ja, og er kanskje blant de øverste kandidatene hvis jeg skal gå for noe litt mer budsjettvennlig i alu.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ndreas said:

Hvis du ikke får solgt de, eller tatt de med videre da selvfølgelig...

Ja, går jeg for noe skikkelig fjongt blir det med ambisjoner om å bruke på en eventuell neste sykkel og, men jeg må innrømme at Hakka er ganske nær idealsykkel sånn jeg sykler på vei. Enkel konstruksjon med endelt framme, og solid og røff nok til å ta avstikkere både hit og dit. Det at jeg spinner ut i 45-50km/h med dagens oppsett gjør meg lite, jeg er ikke ute etter å gampe milevis på asfalt i tyngste gir uansett.

Det eneste jeg savner er kanskje en ramme med litt flere festepunkt for bagasje, nå er jeg avhengig av strapon-løsninger til det meste, hvis det er lov å si.

  • Haha 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...