Gå til innhold

Kan man stole på Garmins VO₂ max?


Anbefalte innlegg

Kortbeint skrev (På 23.5.2024 den 21.13):

Trappetrinneffekten kjem av at Garmin ikkje stoler meir på sine egne estimat  enn at dei oppgir det med berre to signifikate siffer, her kunne ein trengt ein desimal 😉

I intervals.icu, hvis du bruker det, kan man legge til et parameter som henter ut vo2max-tallet fra garmin med alle desimalene. Da ser man at det stiger jevnt og trutt og at connect/klokka/gps’en runder opp til helt tall fra hvert halve.. 

Må inn i custom-menyen og søke litt for å få lagt til feltet. Når man har fått lagt det til, hvis man trykker på tallet i aktiviteten, åpnes en dialog som viser tallet med 15 desimaler - det burde holde for de fleste 😅

IMG_0227.png

IMG_0230.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joaaso skrev (1 time siden):

Med forrige, mener du forrige gang den foreslo ny FTP? er det den foreslår også lavere enn den FTP’en som er angitt fra før i innstillingene? 

Å jadda. Til meg kan jeg aksptere/sette 325 en dag og så foreslår den my på 315 et par dager etter , 305 et par dager senere og så 320 igjen osv. Helt bingo. 

For å være ærlig driter jeg i hele garmin opplegget nå og bruker bare intervals.icu og egen plan. 

Garmin foreslår også så utrolig mye rart. Foreslo 2t base en dag jeg skulle tok hviledag hvorpå den foreslår hviledag dagen etter. Helt bingo det der med foreslåtte økter også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (45 minutter siden):

Å jadda. Til meg kan jeg aksptere/sette 325 en dag og så foreslår den my på 315 et par dager etter , 305 et par dager senere og så 320 igjen osv. Helt bingo. 

For å være ærlig driter jeg i hele garmin opplegget nå og bruker bare intervals.icu og egen plan. 

Garmin foreslår også så utrolig mye rart. Foreslo 2t base en dag jeg skulle tok hviledag hvorpå den foreslår hviledag dagen etter. Helt bingo det der med foreslåtte økter også. 

Ok, nei da er det nok heller noe annet rart. Er nok det samme jeg har opplevd, for jeg mener at jeg er ganske flink til å oppdatere FTP manuelt i garmin, men har blitt i tvil når det der har skjedd som sagt.

Ja jeg har også sluttet å bry meg om opplegget til Garmin, jeg kikka litt på belastningsfokus tidligere, men intervals er mye bedre der og, jeg skjønner jo knapt hvordan Garmin regner ut scoren der heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervals.icu er verdt penga iallfall! Har hatt samme problem som @Jamez med FTP, og undrer også på hvordan Garmin beregner belastningsmålinger/belastningsfokus. I tillegg resetter den pulssonene mine til noe helt hinsides feil så jeg aldri får «anaerob» belastning…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/7/2024 at 10:50 PM, rosandholm said:

Intervals.icu er verdt penga iallfall! Har hatt samme problem som @Jamez med FTP, og undrer også på hvordan Garmin beregner belastningsmålinger/belastningsfokus. I tillegg resetter den pulssonene mine til noe helt hinsides feil så jeg aldri får «anaerob» belastning…

På Garmin connect kan du sette pulssonene i henhold til egne preferanser, men det må gjøres på nettsiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (21 minutter siden):

På Garmin connect kan du sette pulssonene i henhold til egne preferanser, men det må gjøres på nettsiden.

Det er gjort med jevne mellomrom, som jeg skriver så endres de av seg selv. Antar en av Garminenhetene mine er skyldig, men veldig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...