Gå til innhold

Pressfit-knirk (igjen)


Ndreas

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har "FSA PressFit 30n" på grussykkelen min (GT Grade Carbon Elite 2022), og etter ca 3500km begynte den å knirke litt. Tok den da til verksted (Birk på Rud) som så på den i 5-min, diagnostiserte til "løs BB" og "stramma" den på et eller annet vis bak forhenget i butikken. Det funka knallbra og de var veldig fleksible til å bare ta en titt på den utenom vanlig åpning.

Nå, 3000km senere i løpet av en lang og støvete grustur oppstår ny knirk. Stort sett bare når jeg gampa på litt, men i veldig høy hastighet kom det også lyd selv om jeg ikke tråkka. Var litt usikker på om det var krank eller brems (eller begge), så jeg dro til litt ekstra på strammingen av skiva i dag, men samme symptomer. Tydelig ulyd ved tråkk, verst på høyre side.

Wat do? Jeg har et grovt inntrykk at det er et vanlig problem, dårlig design og/eller dårlige toleranser på krankhuset i ramma, men hvordan fikse dette uten at vi er tilbake igjen om ~3k km. Og av nysgjerrighet, hva tror dere "stramminga" til Birk faktisk innebar? Jeg får ikke det helt til å passe med min forståelse, men kan jo godt være mer et produkt av ordvalg enn teknikk.

 

Her et sitat jeg grov opp fra en fyr som jobber i Abbey Bike Tools:
 

Sitat

This is a great example of the bigger problem with press fit. People don't know how to properly deal with it. While I've no doubt that grease solved the noise, it didn't solve the root cause. Creaks come from the movement between bearing and frame (or bearing and spindle), grease encourages parts to move. So the movement that caused the original creak is no doubt still there, it's just not making noise. Over time that grease will wear down and you're right back were you started. The problem with this is that you've got a very hard bearing race rocking back and forth inside a soft aluminum shell. You can imagine over a couple of years of regular use this is going to start to deform the BB shell, making matters much worse. The more appropriate way of solving this is to use various bearing retaining compounds to lock the bearing into the BB shell. This solves the movement and the creak in one step. Carbon bikes need a primer, so it's a two step process. While this is a new way of thinking in the bike industry, it's been done for decades in other industry's.

 

Denne løsningen høres litt mer ut som verkstedmat heller enn Reparødelege AS. Evt bør jeg kanskje ta bryet med å finne et verksted som kan "reame?" krankhuset på ramma. Her er jeg veldig glad for tips isf.

 

 

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig.

Om det faktisk er kranken, er alternativt verksted gjerne veien å gå. Har selv god erfaring med bl.a. Spinn på Majorstuen og Oslo Sportslager. Har ikke noe svar på de tekniske spørsmålene du stiller.

Men det er som kjent ikke alltid kranken.

Med forbehold om at jeg ikke vet hvordan knirkingen arter seg, sjekk også pedaler, bolter til krankdrevene og gjennomgående akslinger. Rengjøre gjenger, smøre, stramme opp.

Denne har du gjerne sett før. Ditt problem/støy er et annet, men det er en nyttig gjennomgang av forhold som er verdt å sjekke. Se særlig fra 01:45.

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: I tilfelle det er kranken.

Det er som kjent forskjellige standarder på krankhus og kranklagre, og de kommer med sine egne utfordringer og løsninger.

Se f.eks. Cycling Weekly: Road bike bottom bracket standards explained

Din GT Grade har PF30, som reduserer krav til presisjon i krankhuset og anses som mindre utsatt for knirk enn standard BB30, men til gjengjeld må lager gjerne byttes oftere.

Jeg husker dog fra min forrige generasjon GT Grade Ultegra at den var satt opp med Praxis Works Bottom Bracket Converter. Den er kompatibel med PF30 og får ros for lydløshet. Den gjengede hylsen skrus inn og skal gi en ekspansiv kraft som gir grep mot innsiden av krankhuset.

Jeg har begrenset innsikt i dette, så jeg håper at du hører fra mer kyndige folk på forumet eller får råd fra fagfolk, men det er mulig at nevnte Praxis kan være noe å vurdere.

Nyeste Grade har forresten gjenget krankhus også i karbonversjonen. Men ikke fortvil 🙂

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Brukte de på hjul jo @Sepeda!

Bestilt fra nettet antar jeg @Howard? Ender vel fort på en tusing der og da. Det er ikke at det er døden, men om alternativet er en 5-min verkstedsjobb hver 3k km så... Bare så rart/synd at norske butikker ikke fører sånt. Kanskje jeg skal høre om sykkelkomponenter kan ta inn, eller siden jeg skal til Unaiten i oktober kanskje ta en verkstedsjekk nå også ta med meg en sånn hjem!

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mulig å stramme et PF30 lager??

PF30 er det samme som BB30 bare at lagrene sitter inne i plasthylser og kanten på hylsa hviler mot utsiden av kranken istedet for a lageret står mot et stålklips inne i krankhuset.

Plasthylsa tilpasser seg letter ujevnheter etc i krankhuset og gjør løsningen litt snillere enn BB30 når det gjelder knirk

Det finnes flere løsninger med PF30 og generelt er jo PF30 enkelt å bytte - slå ut og presse inn.

Det går an å dunke ut koppene og evt legge litt locktite mellom koppene og ramma eller bruke carbonpasta litt ettersom.

Løsningene hvor man skrur koppene mot hverandre via ei hylse i senter gjør jo det hele litt stivere og mindre utsatt for knirk og kan løse det for godt.

Skjønner egetlig ikke hvorfor man fant opp hverken BB30 eller PF30 når man hadde BSA som funka knirkefritt (pun intended).

Egen sykkel har T47 som er videreføringen av BSA men gir mulighet for 30mm aksling om man absolutt vil.

 

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (11 timer siden):

Ja googla meg fram til Praxis, men syntes det ikke var så rett frem å finne riktig SKU, så takk for den. Godt over 1000kr ja... 😄

 

Heldigvis kjenner du noen som har de proprietære koppene for å stramme Praxis kranklager 🙂 

Jeg byttet til Praxis til min BB30-utstyrte Cannondale for et par år siden og har ikke rørt det siden, selv når sykkelen har stått på rulla og blitt svetta i stykker jevnt og trutt gjennom vinteren.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (11 timer siden):

Brukte de på hjul jo @Sepeda!

Bestilt fra nettet antar jeg @Howard? Ender vel fort på en tusing der og da. Det er ikke at det er døden, men om alternativet er en 5-min verkstedsjobb hver 3k km så... Bare så rart/synd at norske butikker ikke fører sånt. Kanskje jeg skal høre om sykkelkomponenter kan ta inn, eller siden jeg skal til Unaiten i oktober kanskje ta en verkstedsjekk nå også ta med meg en sånn hjem!

Jeg bestilte på nett, ja… 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (5 timer siden):

(...) ( mye fornuftig redigert bort)

Skjønner egetlig ikke hvorfor man fant opp hverken BB30 eller PF30 når man hadde BSA som funka knirkefritt (pun intended).

(...)

 

Man fant det opp fordi det virker alle andre steder enn på sykkel. Innpressede lagre er standard overalt man bruker lagre. Det er bare kranklager på sykkel som består av et lagre presset inn i en kopp som er skrudd inn i hylsa det skal være. Det blir en ekstra del og en ekstra sammenføyning som man ønsker å unngå. 

Klein har brukt innpressede lagre bestandig, og selv ikke 30 år gamle klein knirker. Så knirken skyldes enten overdreven optimisme ift. produksjonstoleranser, dårlig insjennør-arbeid eller slurv. 

Jeg har/har hatt to sykler med innpresset kranklager og bank i bordet. De har ikke knirket på ca 10.000 terrengkilometer. Det har for øvrig vært BB92 lagre med 24 mm aksling på begge. Så da er det plass til skikkelige kulelagre. Men knirke har ikke de andre syklene gjort heller. Og jeg føler meg mer komfortabel med å skru ut et lager enn å dælje det ut når de må byttes. 

Så alt i alt. Jeg foretrekker skikkelig gjennomføring. Så kan systemet være hva det vil. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinn var fullbooka i hue og ræva, men de sendte meg til fagerborg sykkelservice, så får se om det går fint. På tur hjem etter Spinn i går så merka jeg uansett knirk i pedalene, så tipper lagerne der begynner å bli ferdige også #altformyewatt

Spørs om jeg ikke bruker denne muligheten til å teste ut klikk-pedaler samtidig.

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 21.5.2024 den 14.12):

Man fant det opp fordi det virker alle andre steder enn på sykkel. Innpressede lagre er standard overalt man bruker lagre. Det er bare kranklager på sykkel som består av et lagre presset inn i en kopp som er skrudd inn i hylsa det skal være. Det blir en ekstra del og en ekstra sammenføyning som man ønsker å unngå. 

Klein har brukt innpressede lagre bestandig, og selv ikke 30 år gamle klein knirker. Så knirken skyldes enten overdreven optimisme ift. produksjonstoleranser, dårlig insjennør-arbeid eller slurv. 

Jeg har/har hatt to sykler med innpresset kranklager og bank i bordet. De har ikke knirket på ca 10.000 terrengkilometer. Det har for øvrig vært BB92 lagre med 24 mm aksling på begge. Så da er det plass til skikkelige kulelagre. Men knirke har ikke de andre syklene gjort heller. Og jeg føler meg mer komfortabel med å skru ut et lager enn å dælje det ut når de må byttes. 

Så alt i alt. Jeg foretrekker skikkelig gjennomføring. Så kan systemet være hva det vil. 

LarsB

Har PF92 med DUB eller Shimano krank på mange av syklene våre og det funker uten problemer.

For min del har også PF30 funka greit.

BB30 derimot…..

Kan hende løsninger er å ha mange sykler å bytte på så det ikke blir like mange km på hver😎🙈

  • Haha 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingte innom Fagerborg sykkelverksted i morrest, og da fant jeg både ut hva som var galt, og hvilken "stramming" birk hadde gjort sist det var ulyd i kranklageret:
Stramming av akslingen! Så fagerborg bare heiv i en lang unbrako og dro til tre hele runder rundt på venstre side, så var det slutt på ulyd 😄

Pinlig å ikke finne det ut selv, men greit å vite til neste gang. Blir nok uansett å kjøpe Praxis-lager.

Teorien min da er at kranken aldri var strammet nok etter montering i butikk, brukte så 3k km på å skru seg litt ut (somehow), ble stramma på nytt (heller ikke nok), og brukte så nye 3k km på å skru seg litt/mye ut igjen. Så får vi se nå og fram til praxis-lageret kommer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut en vill hypotese her, kan det være dårlig tilpasning mellom delene? Opplevde noe beslektet en gang med krankarm som jobbet seg løs. Tror jeg fant ut til slutt at det måtte være ulik spec (på gammeldags krankarm og aksling finnes to typer firkantakslinger, Shimano og Campa). Uansett hvor hardt det ble strammet jobbet det seg løs etter en stund, og krankarmen ble til slutt spist opp.

  • Thanks 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, får prøve å skru den av for å se om det er noen tegn til slitasje. Jeg leker jo med tanken om å kjøpe wattmåler så jeg kan se hvordan jeg stacker opp ifht world-tour ryttere, så det er jo noe å tenke på 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som belastes med store krefter på en sykkel bør strammes med momentnøkkel for å gjøre det enkelt for en selv.

Spesielt diverse krankløsninger som er basert på en stor bolt som trekker armen inn på en aksling med koniske splines eller andre mystiske former (ja jeg ser på deg E-Thirteen😉).

Ikke nok med at det er irriterende med knirk eller at armen faller av, men det er utrolig fort å skade anleggsflatene slik at du aldri får det til å fungere som tiltenkt igjen.

I tillegg så er det noen leverandører som synes det er smart å blande materialtyper slik at man enten får galvanisk korrosjon eller materialer som strekker seg forskjellig ved tiltrekking. Effekten er da at det løsner av seg selv eller at du aldri får demontert det igjen.

@LarsB hadde jo en lyrisk beskrivelse av demontering av en SRAM krank på det gamle forumet, men der var det vel alu bolt i alu aksling, så ikke helt det samme.

Har lært på den harde måten og bruker kun Shimano kranker og SRAM sine per i dag og det funker det som tiltenkt om man gjør det rett, selv om løsningene er helt forskjellige.

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Historien om den sta kranken og instruksjon i baufilbruk til glede for nye lesere.

LarsB

Snakket med oppgitt pappa på årets første Norgescup som hadde litt av samme problem.

Han er bonde og maskinentreprenør og dermed relativt praktisk anlagt og med greie ressurser når det gjelder verktøy.

Han gav opp manulle løsninger tilslutt og henta frem den luftdrevne trekkern som han bruker når han skal legge om dekk på traktoren bla. og selv ikke den fikk has på en tilsvarende bolt😉

  • Wow 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var det likt seg. Jeg kjørte tomt batteriet på en Makita momenttrekker og det var ikke mye igjen av bolten etter det. 
Dette er hva jeg skrev i min første post i denne tråden: dårlig insjennør-arbeid

Myke materialer (Alu aksling og bolt) lav gjengestigning og høyt moment sammen med muligheten for forurensning i tillegg. Det er oppskrift på trøbbel. Om ikke for alle, så i alle fall for oss som har fått sykkel montert av noen som setter luftverktøyet på max moment og lar det stå til. 

 

LarsB
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så galt med lav gjengestigning? Skulle tro det sitter bedre da. 

Materiale bør helst være stål 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Min subjektive oppfatning er at sykler med pressfit har sørget for mye unødvendig angst og ubehag i mitt liv.

Om alle kjøpte sykler med gjengede kranklager kunne vi sammen endret verden til et litt bedre sted for alle (syklister).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...