Gå til innhold

Tid til å bytte fra 26 til 29


Anbefalte innlegg

G'day,

Jeg har to terrengsykler, en 2012 Specialized Enduro og en 2007 gammel Giant Anthem XC. Jeg syklet XC ritt og sti på den Giant fram til 2012, og etter det var alt annet XC på Enduro. Nå er alle hjulene mine kjørt og jeg innrømme at det er tid til å finne en ny sykkel. Jeg skal helst finne bare et sykkel til erstatte begge to. Jeg tenke på en 34 gaffel og 29 hjulene. Så langt har jeg tenkt enten Orbea Occam SL eller Santa Cruz Tallboy. Jeg sykler mest i Østmarka, både stier og gjerne noe lengre turer, 40 - 60km, på grusveiene. Dagene på høy hastighet på Hafjell er bak meg, men jeg vil gjerne ha en sykkel som kan tåler de gøy stier i Østmark uten at det føles som XC sykkel mitt. På andre siden jeg vil ha en sykkel som er litt mer følsom og klatre bedre en min Enduro som er en "plush sofa". 

Occam ser bra ut, særlig på lett terreng og oppover. Noen sier at den er OK når bakken peker nedover, men ikke mye annet. På Tallboy sider, folk sier at den er ganske god oppover, men super fun nedover. Jeg har lest at folk bruker dem på endurance ritt når de sykler 100+ km. 

Har noen har erfaring med både Tallboy og Occam SL? Eller har noen andre sykler de kan anbefale som de synes kunne passe ønsker mine? Jeg vil gjerne kjøpe sykkel i Norge og har en forhold til butikk/forhandler. Jeg kan det meste mekanisk, men ikke alt, så jeg tenke det er godt å ha en forhold til de som selger sykler. Jeg bor i Oslo.

Cheers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ibis Ripley og ville absolutt sjekket ut den! Veldig fornøyd! Rask oppover og veldig kapabel nedover! Finnes i karbon og mer budsjettvennlig aluminium. Begge har fått veldig gode omtaler, og forhandleren i Norge (Probike) er superhyggelige!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler i Østmarka ukentlig på Ripley - perfekt redskap etter min mening. Ekstremt effektiv opp, leken og selvtillitsskapende ned.

Du kan sikkert finne andre sykler som du også blir fornøyd med, men Ripley vil garantert levere som stimaskin i Oslos fremste stiområde.

Det dukker jevnlig opp Ripleys på FINN, men kanskje litt lenger mellom bruktsalgene nå som vær og føre skriker etter sykling. Kjøper du ny er Probike / Ibis Norge  en forhandler å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi @Gubben

Utlendingen her. Jeg forstår ikke spørsmål din - kan du forklare? Scott Spark ser greit ut men fordommsfull mot Scott og Canondale fra tidligere i livet mitt da jeg var en landsvei racer. Egentlig for ikke noe god grunn, så jeg kan prøve å bli litt mer moden og ta en titt på de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler regelmessig Østmarka på Occam Lt.

Gøy både oppover og nedover!

Jeg synes den klatrer like lett som min forrige Scott Spark 730. Men det kan også være litt pga. at jeg har gått fra 27,5 til 29" hjul.  Men det er mye morsommere nedover! Kan nesten ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to erfarne kamerater på Tallboy og begge sverger på et det er det beste de har kjørt på sti noensinne. Det samme sier kameraten på Ripley. For å legge til en sykkel til så er Rocky Mountain Element i samme gata. 

Det er to sikre vinnere i Nord- og Østmarka. Begge lar seg i og for seg sykle på grus. Men de er absolutt ikke det beste valget for det slik "folk flest" setter dem opp. For å få en sykkel som er ok der også må du nok over på en 120-120. Jeg kan bruke min Intense Sniper T på grus om jeg ikke har de andre på stell. Det samme vil gjelde f.eks. BMC Fourstroke. Santa Cruz Blur Tr og Specialized Epic


Lykke til!
LarsB
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flatline skrev (2 timer siden):

Hi @Gubben

Utlendingen her. Jeg forstår ikke spørsmål din - kan du forklare? 

TS = trådstarter, det vil si den som startet tråden her, det vil si deg. 
Bufsjett er en stavefeil, han mener budsjett, det vil si hvor mye penger du tenker å bruke. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Tallboy 4 og det var en fantastisk stisykkel til type Østmarka. Kvaliteten på Santa Cruz er super, i alt fra lakken, detaljer til eventuel hjelp fra de i Asker etterpå. 
 

Grunnen til jeg byttet til noe annet er den samme som mange oppgir som positivt; at den føles som en større sykkel enn vandringen tilsier og det stemmer absolutt, men det betyr også at du har en sykkel på 120/130mm som føles som en 150/160 både oppover og nedover, bortsett fra at man får lite av fordelen ved kortere vandring opp samtidig som man ikke får alle fordelene med mere vandring nedover. For meg havnet den i en slags gråsone som gjorde at jeg savnet egenskaper i begge ender. 
Det høres kanskje veldig negativt men det kommer til syvende og sist an på hvilket kompromiss man er ute etter, og vil absolutt anbefale den til de som vet hva de er ute etter. Hjul og dekk spiller en enorm forskjell her også. 
 

Foruten de som allerede er nevnt hadde jeg også tatt en titt på Transition Spur og Stumpjumper (EVO om man vil ha «mer» av alt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @LarsB for info og takk @Arve for norsk opplæring!

 Det hadde vært bedre hvis du hadde skrevet at Tallboy var "crap" og venner var misfornøyd, men nå lener jeg mot Tallboy igjen! Jeg var hos Unaas i dag og bedt om en tilbud på en Occam SL og en 24" for sønnen min. Problem er nå at Specialized min har problemer med bremsene og jeg vil ikke bruker mer penger på den nå, derfor trenger jeg en sykkel kjapt fordi jeg er trener på terrengsykkel klubben til sønnen min. Santa Cruz er på lager i min størrelse, men ikke Occam og jeg må ha sykkel før 3. Juni eller må jeg sykkel på konas hverdags sykkel - det blir gøy.

Budsjett: Jeg kan strekke meg til var jeg synes er en OK pris til å betale for en sykkel som har ramme og deler som tilsvare pris. Da jeg kjøpte den Enduro med SRAM x9, Avid Juicy Brakes, Rockshox Lyrik Solo forks and Fox Factory RP23 i 2012, I paid 15K NOK hos Bike Bros. Jeg betalt 12K in Australia for min Giant TCR landvei sykkel med Ultegra og ikke mer en 15K for en Giant Anthem, med X0 og  "top of the line Fox suspension" og bremser. Men men, det er ganske lenge siden. Jeg er helt sjokkert over dagens priser - det er helt vilt! Jeg er vant til å sykkel med Ultegra, XT, X0 og X9, så jeg hvil gjerne ha minst SRAM GX eller XT kvalitet. Hjulene må være god og bremser er kritisk, men jeg kan leve uten verdens beste dempning og gaffel.

@MrBruce LT sounds like super fun, men siden målet mitt er til å har bare et sykkel og den sykkel må klarer 60km - Oslo - Kikut - Oslo for eksempel, jeg tenke at SL er best. Specialized Enduro min er kjempe gøy nedover og den var masse gøy på Hafjell, Nordmarka and Østmarka, men det var ganske håpløs oppover. Jeg tror folk når de sier at dagens sykler er noe helt annet en de var før, men jeg skal prøve å spare litt vekt for de lengre turer. Hvis jeg ser en på en LT i Østmarka skal jeg hilse, MrBruce!

Jeg tror det er nå et valg mellow Occam SL og Tallboy. Ripley er ikke tilgjengelig for noe uker og Rocky Mountain er utsolgt. Tusen takk for tips og råd folkens. Godt å høre at der er folk som er veldig fornøyd med både Tallboy og Occam. Men, gjerne kom med flere idea og tilbakemelding om dere vil.

Cheers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @jsdk Så ikke posten din før jeg skrevet min siste innlegg. Det er veldig interessant hva du sier om Tallboy. Jeg lent mot Tallboy fordi folk ha skrevet at den var bedre nedover en det fleste 120mm sykkel, men jeg hadde tenkt at den skulle klatre som en 120mm sykkel. At Tallboy'en har 130/120 var hvorfor jeg var litt mer skeptisk til Occam's 140/140, men det høres ut at det er ganske likt og jeg også leser at Tallboy er 10/10 fun nedover. Hvorfor er dette så vanskelig?

Jeg tror ikke at jeg skal gå mot et mer XC sykkel, e.g., Blur, Orbea Oiz, Specialized Epic, etc, akkurat fordi jeg vil ha det litt gøy nedover. Specialized Stumpjumper er sikkert en bra sykkel, men jeg synes Specialized tar topp plass på de som bygge verdens styggeste terrengsykkel - min Enduro inkludert. Orbea Occam ser litt rar ut med den "single sided arm", og ærlig talt, jeg vet ikke hvordan jeg føler om det. Santra Cruz ser så pent ut, rett og slett (but we must remain focuses on finding a functional, good and enjoyable bike - it's not all about the looks, but it sure does help!). Transition Spur ser veldig fint ut (også litt pent), og den må jeg ser litt nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med Tallboy og at den faller gjennom tenker jeg kommer en del av at folk som vil sykle hardt nedover setter på tunge hjul/dekk og gjerne høy front. Og så blir den ikke den sykkelen oppover som den kunne vært. 

Min ene kilde rapporterer "Føles litt tyngre i klatringer, men kan ikke si den er dorsk, grep fra en annen verden. Bedre på alt" og "Den sykkelen spiser alt, og helt rått grep, men slack styrevinkel gjør det litt mer krevende å navigere i lav hastighet" Han kom fra forrige generasjon Rocky Mountain Element. Etter utsagnene over har han bytta dekk til Maxxis Forekaster og er enda mer fornøyd 

@flatline Du vil oppleve gigantforskjeller uansett hvilken av de diskuterte modellene du velger. 

vennlig hilsen
LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at den nødvendigvis "faller igjennom" poenget var at få fram litt mer nyanser enn hva som er vanlig her når folk snakker om egne sykler. Men du har rett, det spiller liten rolle i dette tilfellet…

@flatline kjøp den sykkel du får tak i til best pris, og som snakker mest til hjertet. Som LarsB sier vil det meste oppleves som en gigantforskjell 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
LarsB skrev (10 timer siden):

Dette med Tallboy og at den faller gjennom tenker jeg kommer en del av at folk som vil sykle hardt nedover setter på tunge hjul/dekk og gjerne høy front. Og så blir den ikke den sykkelen oppover som den kunne vært. 

Det er spot on på Tallboy-oppsett!

Når jeg var ung likte jeg også å sette opp kortvandrede stisykler relativt grovt. Som jo egentlig er helt tullete.

Selv har jeg Tallboy med passendes deler (34 gaffel, 30SL hjul og ground control dekk) og det er en helt utrolig bra sykkel. Klatrer sinnsykt bra i teknisk terreng, og kan kjøres utrolig fort i teknisk nedoverterreng. Både RM Element og Ripley er i samme gate, men min erfaring er at de er bittelitt kvikkere på pedalene og bittelitt dårligere nedover. Det er dog på detaljnivå. Sånn ellers er de ganske like.

Santa Cruz har jo også utrolig bra kvalitet og god service hos importør. Min har nå gått 7000km og er fortsatt knirkefri og problemløs.

Endret av JoeT
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

LT sounds like super fun, men siden målet mitt er til å har bare et sykkel og den sykkel må klarer 60km - Oslo - Kikut - Oslo for eksempel, jeg tenke at SL er best.

Det tror jeg du har rett i.

Jeg ser at LT / SL syklene er annerledes nå enn da jeg kjøpte min sykkel.  Dersom du trenger en sykkel for både sti og lange grusveier så er Occam SL det beste valget.  Men det er mange andre gode sykler som er foreslått her inne også.

Min Occam Lt her heller ikke noen grus-konge, men det er ikke viktig for meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem års erfaring med Ibis Ripley V4 og kan bekrefte at det er en super stimaskin. Den er topp uansett hvilken vei man peker nesa, både oppover, bortover og nedover - den er rett og slett veldig effektiv. Den ble lansert i 2019, bakramma ble oppdatert ganske nylig for å støtte UDH-standarden.

Kombinasjon sti vs. grus tilsier vel egentlig at man burde ha to forskjellige hjulsett. 

Occam SL har jeg også tro på, Orbea lager fine sykler. Der får du lockout på styret til både for og bakdemper, når du legger opp til lange grusturer så tenker jeg at det kan være ok. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det kryr av fine sykler og du vil bli fornøyd nesten uansett hva du velger er min spådom.

Det jeg ville ha vært nøye på før du kjøper er: Hva er viktigst for deg? 

-Er grusturene en viktig del: Velg type downcountry sykkel ala Scott Spark, Tallboy, Specialized Eric Evo og lignende. Å sykle på grus med grov sykkel er kjedelig og føles bare som ren tortur/trening. Så ikke velg for grovt hvis dette er en viktig del av syklingen din.

-Er stiturene viktigst: Da vil alle syklene over gjøre en god jobb, men da kan du evnt også gå ett knepp opp på sykkel.

Det har uansett skjedd så mye siden de syklene du har at en 150 mm vandring sykkel nå vil føles bedre over alt enn Enduroen du har.

Endret av Olechr
  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste element i vurderingen: Dersom du skifter mellom grus og morrosti ofte, og vil ha noe ut av begge opplevelser: vurdér å kjøpe et ekstra hjulsett og bruk egnede dekk til det du trenger. Semislicks i ca 2.0 og knaster i 2.4 eller større. Det er en ekstra kostnad, ja, men klart en av de faktorene som vil gi størst effekt på grusturene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen alle sammen,

Takk for alle hjelp, god råd og tips så langt - det setter jeg pris på. @Arve Absolutt top tip, takk, og jeg vurdere å kjøpe en hjulsett til. Det er litt dyrt, men billigere enn å kjøpe to gode sykler. Jeg skal hjem til Australia snart. Planen er til å surfer og spise is med sønnen min, så det skal bli 0 ekte terrengsykling før vi er tilbake (I've a habit of braking båtbeins). Det blir nesten bare grus unntatt barnevennlig turer med sønnen min i skogen fram til vi drar til Aus.

En kombinasjon av pris, komponenter og butikkens lokasjon har led meg til å velge Occam. Men nå jeg lese @JoeT skriver om Tallboy'en sin, bli jeg litt misunnelig. Men, men, valget er tatt og jeg glede meg. Håpe å få sykkel før 3. Juni men kan overleve litt til på Specialized Enduro min.

Igjen, takk for hjelp alle samme, hjertelig takk!

Cheers

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flatline skrev (1 time siden):

En kombinasjon av pris, komponenter og butikkens lokasjon har led meg til å velge Occam. Men nå jeg lese @JoeT skriver om Tallboy'en sin, bli jeg litt misunnelig

Du kommer til å bli grisefornøyd med Occam. Ikke følt meg så hjemme på en sykkel siden 2006. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...