Gå til innhold

Transportering av sykkel på bil


Anbefalte innlegg

Jeg har noen gøye stier i nærheten, men de ligger godt gjemt bak en uendelig kjedelig og lang klatring på asfalt.

Har et eldre sykkelstativ med det som i teorien skal være plass til tre sykler, men med slakke rammer, feite hjul, og brede gafler så er det utfordrende å få plass til to. Armene som skal klemme fast ramma pleier også aldri å komme seg forbi rammen til den innerste sykkelen. Syntes takstativ framstår som enklere, siden jeg får brukt hele bredden til bilen, og at klemma kommer nedenfra og opp. Men å gjøre det ekstra vanskelig så er bilen min høy, takrailsa er på skulderhøyde.

Noen tips til gode løsninger til å feste sykler til utsiden av en bil? Thule UpRide ser jo rå flott ut med at den klemmer rundt dekket, og ikke ramma. Men hvor lett er det å lempe sykkelen opp på taket, og holde den stabilt mens jeg får festa den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du pæng er jo Droprack og Upride et alternativ for høyt tak da.

Personlig er jeg overbevist om at alle vil kjøre inn i et tak før eller siden, så holder sykler enten på kula eller inni bilen. Mitt eget takstativ ble knust da det ble lånt ut og møtte et tak på Sørlandet 🙂 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula har en fin sammenleggbar krakk som jeg har baki bilen til når sykla skal av og på taket.

https://www.google.com/search?q=jula+krakk&rlz=1C1GCEJ_enNO1091NO1091&oq=jula+krakk&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCQgAEEUYORiABDIICAEQABgWGB4yCggCEAAYgAQYogQyCggDEAAYgAQYogTSAQg1NTQ5ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8&safe=active#vhid=nnO5fsKnJ6nDAM&vssid=l

Er 180cm og kjører XC60 så jeg klarer akkurat de ytterste av 4 sykler dvs. en på hver side uten krakk, men det er litt spennende hver gang.

NB! Ser ut til at Obs Bygg har samme krakk om du ikke har Jula i nærheten

https://www.obs.no/bygg-og-hage/sikkerhet/stiger/2800458?v=Obs-5714988005265

Har sykler på taket mer eller mindre hver dag hele sommeren til og fra trening eller på jobbreise og synes taksatativ er den beste løsningen, bortsett fra varebil.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kombinasjon.

Hvis det er sølete på veien går alltid sykkel på taket, om det bare er meg. Jeg kjører alltid med stativ på taket, men suplerer med kule-stativ som i teorien skal passe 3, men i praksis tar to... men barna har sykler som tillater 3 bak til ferie, samt en voksensykkel på taket.

Ellers er krakk å anbefale.

Unnskyldninga om at man kommer til å kjøre inn i noe sier mer om folk enn stativ 😄
(inntil jeg gjør det sjøl) 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sykkel på hengerfestet i all slags vær, også på vinter. Et stretchlaken gjør jobben når det er grisete, kan ikke kjøre uendelig fort med det (tror jeg), men opptil minst 70 km/t går det helt fint. 
 

Bor i blokk og garasjen er stor, så det blir altfor klønete å ha sykkel på taket. 
 

Bruker Thule Epos på sommeren og et originalt BMW stativ i salt-sesongen. 

IMG_8689.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ny stemme til Thule Epos herfra. Var på tur i pinsen, og kunne ikke gjøre annet enn å smile da jeg monterte syklene på stativet. Tre stisykler ved siden av hverandre uten noen form for gniss, knot, irritasjon eller banning. Det er dyrt, men jeg tenkte faktisk at det er verdt hver krone da jeg lastet opp for hjemreise. 

Endret av tron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (10 minutter siden):

Ny stemme til Thule Epos herfra. Var på tur i pinsen, og kunne ikke gjøre annet enn å smile da jeg monterte syklene på stativet. Tre stisykler ved siden av hverandre uten noen form for gniss, knot, irritasjon eller banning. Det er dyrt, men jeg tenkte faktisk at det er verdt hver krone da jeg lastet opp for hjemreise. 

Wow, det høres helt fantastisk ut. Ser at en og kan kjøpe til en Bike Repair Holder. Er sikkert praktisk når en skal gjøre rent osv. 

Thule Epos Bike Repair Holder | Thule | Norge

Thule Epos.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gullars skrev (På 21.5.2024 den 8.20):

NB! Ser ut til at Obs Bygg har samme krakk om du ikke har Jula i nærheten

https://www.obs.no/bygg-og-hage/sikkerhet/stiger/2800458?v=Obs-5714988005265

Bra tips, kjøpte en slik i dag. Så på litt andre krakker, da jeg gjerne skulle hatt bittelitt høyere for å kunne holde enda litt høyere opp på sykkelen (lettere å balansere), eller fungert som en krakk å sitte på når det mekkes litt. Men den er helt super i at den tar liten plass sammenbrettet, som de andre variantene ikke gjorde.

Rett ved sidenav hang forøvrig en identisk krakk med "Jordan" klistremerke på, til trippel pris, lol.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...