Gå til innhold

Lokale kveldsrunden


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er riktig sted for denne tråden, men det kan vi se på. 
 

Scenario: Du er på ferietur med bil, sykkel og familie (stryk det som ikke passer). På veien stopper dere for å overnatte et eller annet sted i Norge. Klokken er åtte, barna er i seng og du har 1-1,5t til rådighet for å ta en liten sykkeltur. Men hvor skal du sykle? 
Eventuelt du er på kurs med jobb og så klart har du tatt med sykkel. Du er ute etter den lokale kveldsrunden, men hvor går den? 
 

Jeg tenker alle steder, både små og store har en runde som de lokale sykler når de «bare skal ta seg en liten tur». Så hvor går deres lokale runde? 
 

Noen kriterier bør være at den er lett tilgjengelig, lite biler, runde og ikke tur/retur, 30-50km. Tenker egentlig primært på landevei, så det bør jo være asfalt av ikke alt for dårlig kvalitet. 
Spent på hva dere i Oslo mener om dette. Jeg er i Oslo nå og da (eller Fornebu), og det er så mye biler, stopp og start å forholde seg til. Jeg vil bare sette meg på sykkelen for å sykle en tur, men det ender ofte med at jeg kjører til et mere optimalt utgangspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurskog Høland og dette er min foretrukne kveldsrunde. Litt over halve turen går på GS og resten er fin asfalt med sporadisk trafikk.

Skjermbilde2024-05-19kl_17_35_34.png.46787b43f969f063fd53a13711d889cb.png

Forøvrig kan det sykles forskjellige runder 20-70km i ei god uke uten å sykle samme runde med unntak av noen få sammenfallende strekninger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (5 timer siden):

Spent på hva dere i Oslo mener om dette.

Sykler sjeldent slike "korte" turer i Oslo. Da går hele turen på transportetappe. Så da blir det heller lengre turer. Korte turer på en time blir enten fort opp til Maridalen og Brekke - Skar en runde eller to, eller 4-6x opp Grefsenkollen. Da får man utnyttet den timen litt bedre enn å loke langs Mosseveien eller lignende før man må snu.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (20 timer siden):

Jeg er i Oslo nå og da (eller Fornebu), og det er så mye biler, stopp og start å forholde seg til.

Dalførene er sikre vinnere der da, Sørkedalen og Lommedalen er innenfor kort aksjonsradius fra Fornebu og gir forholdsvis lite biler, flott landskap og potensielt kveldssol en god stund. Vøyenenga-Skui er et annet alternativ.

Ingen kvalifiserer til "runde", men om du tar Sørkedalen ut/inn, Griniveien og Gamle Ringeriksvei over Steinskogen til Lommedalen og tilbake via Rykkinn og Skuidalen så får du nok til 2+ timer og 50-70K uten store problemer.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim er vel Brattsberg/Jonsvannsrunden bænkers. Kan også tas som en lengre alternativ runde og sykle om Hummelvik tilbake. 
 

Bynesrunden feiler litt på kravene om lite trafikk, litt for ofte jeg har møtt idioter der.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (På 19.5.2024 den 15.48):

Jeg er i Oslo nå og da (eller Fornebu), og det er så mye biler, stopp og start å forholde seg til. Jeg vil bare sette meg på sykkelen for å sykle en tur, men det ender ofte med at jeg kjører til et mere optimalt utgangspunkt. 

Fra Fornebu kan du sykle vestover mot Holmen eller Spikkestad, evt over Vollen til Asker. Sørkedalen og Lommedalen, Holmenkollen eller 10x runder på Forneburingen

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (På 19.5.2024 den 15.48):

Jeg er i Oslo nå og da (eller Fornebu), og det er så mye biler, stopp og start å forholde seg til.

Enten følger du vannet gjennom byen og ut mot Mosseveien, en del trafikk i starten med fort fine veier mot Ingierstrand etc.

Ellers ville jeg kommet meg litt opp i høyden mot Bekkestua, over Kolsås, Rykkin, over Tanum og evt litt innover skogen der. Så ned langs E18 tilbake til Fornebu. Pleier selv ta runde med tre topper, Holmenkollen, Kolsås og Tanum, og veksle mellom tur over og nedenfor i et slags åttetallsmønster. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo: da jeg bodde nærmere sentrum, var det Maridalen som gjaldt til 1-timers turer. Nå bor jeg i bydel Østensjø og da er det et herk å komme seg opp dit, så nå går turen til Tyrigrava eller deromkring om jeg har 1-1,5 time til rådighet (rute). Etter at jeg begynte å ta turen om Herregårdsveien og bilveien opp/ned Ljabrubakken føles det endelig ut som jeg får valuta for høydemeterne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ganske sentralt i Oslo (Grünerløkka), her blir det ofte en tur i Maridalen, greit med en tur som ikke tar stort mer enn en time fra dør til dør på ettermiddagene etter jobb. Har jeg litt bedre tid blir det ofte en runde til Svartskog, da stort sett over Ekeberg. Er ikke særlig glad i sykkelveien langs Mosseveien så prøver å unngå den om jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viceroy skrev (26 minutter siden):

Bor ganske sentralt i Oslo (Grünerløkka), her blir det ofte en tur i Maridalen, greit med en tur som ikke tar stort mer enn en time fra dør til dør på ettermiddagene etter jobb. Har jeg litt bedre tid blir det ofte en runde til Svartskog, da stort sett over Ekeberg. Er ikke særlig glad i sykkelveien langs Mosseveien så prøver å unngå den om jeg kan.

Savner den runden fra tiden jeg bodde ved Sognsvann. Maridalen er jo tross alt ganske magisk 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...