Gå til innhold

The one who got away


Espen

Anbefalte innlegg

Innenfor kjærlighetslivet har mange av oss en tidligere partner/kjæreste som tankene ofte vender tilbake til. Hva/hvis/dersom og alt det der, men av en eller annen grunn var det ikke en match mellom dere to.

Det er sikkert mange som tenker det samme om en tidligere sykkel som ikke burde ha vært solgt eller kvittet seg med. Morsomt å få høre andres "kjærlighetshistorier". 

Jeg begynner:

Jeg hadde en Gekko Firm 29" som jeg hadde revet av alt av komponenter og montert fullt XT-oppsett med 1x11 og 180 mm skiver. Den var rask og utrolig deilig å sykle på og var i mine øyne den perfekte vintersykkelen. Jeg angrer virkelig på at jeg solgte den og tenker ofte på at jeg savner akkurat den sykkelen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en Bontrager Privateer, med stålramme, 100mm Marzocchi luftgaffel, v-bremser, trippelkrans foran, og herlig store Hutchinson Mosquito 2.0-dekk. Elsket den sykkelen, men følte jeg trengte pengene da jeg kjøpte fulldemper i 2002. 

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Min far kjøpte i 1994 eller noe en Gary Fisher Kaitai med fullt XT-specc. Oppgraderte den stive gaffelen med en Marzocci Bomber z1. Den fikk jeg arve, og sykla mye på den, men etter flytting til Oslo ble den stående i boden ulåst. Der fikk den stå i noen år før noen tok den med seg, sannsynligvis ifbm utflytting eller noe. Tenkte ikke så mye på det da, men fy fan så bitter jeg har blitt med årene nå når sykkel-interessen har økt igjen 😄
Den hadde gjort seg skikkelig som en single-speed nå ass.

Etter litt googling fant jeg den med riktig lakk:
image.jpeg.c2ea242bbb309246f4c498a45c29ca74.jpeg

Endret av Ndreas
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt dyp kjærlighetssorg over min Specialized Stumpjumper Pro som jeg ble norgesmester på i 1992. Solgte den til en barndomsvenn hælja etter NM da det åpnet seg en sponsordeal med GT. Hørte med han for noen år siden om han fortsatt hadde den og om jeg kunne kjøpe den tilbake. Men den var desverre stjålet for flere år siden.

Som en liten kuriositet var det norges første offisielle Norgesmestersykkel. 🙂

  • Like 3
  • Wow 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort Klein Mantra. Muligens Pro-utgaven. Tror også det var full XTR pakke.

Solgt fordi jeg kjøpte meg ekte stisykkel. Ikke all verdens sum jeg fikk for den, kr 8000 om jeg ikke husker feil. Som med mye annet i livet, vil jeg anta at jeg tenker for positivt om den og glemmer grunnen til at den ble byttet ut. Rett og slett skilte vi veier fordi vi ikke dekket hverandres behov. Ble erstattet med noe sprekere, yngre og slankere.

Realiteten er vel at den står og støver ubrukt ned i en garasje nå. Slik mange Klein sykler gjør. Før en eller annen samler forsøker å selge de for en svimlende sum.

Den hadde heller ikke den lekre lakken Klein var kjent for.

Edit: En tur innom en bildeserver, og fant et fossilt bilde fra 2005.

kleinmantra001.jpg.f0115e40e5a52ea4afe64f3911a7c5d9.jpg

  • Like 5

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (21 timer siden):

Sort Klein Mantra

Du aner ikke hvor mange kudos dette utløser fra min side. Denne var helt der oppe med Cannondale Killer Vee, i dyprød med gule logoer. Kun overmennesker eide en Klein. Og Jerry Seinfeld, da!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner min giftgrønne Cannondale Killer V. Hjulene ble aldri helt rette, men det var første sykkelen jeg kjøpte. Solgte den billig til en kompis og så tok nattemørket i bartebyen den videre til de evige jaktmarker.

 

Og så er det den jeg aldri fikk ut fingeren og kjøpte, den grønne omniumen til rett pris og i rett størrelse. Annonsen er lagra på finn så jeg ser på den og sukker av og til 😉

  • Like 3
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (På 19.5.2024 den 14.52):

Jeg hadde en Gekko Firm 29" som jeg hadde revet av alt av komponenter og montert fullt XT-oppsett med 1x11 og 180 mm skiver. Den var rask og utrolig deilig å sykle på og var i mine øyne den perfekte vintersykkelen. Jeg angrer virkelig på at jeg solgte den og tenker ofte på at jeg savner akkurat den sykkelen.

Jeg er @Espen takk skyldig. Og kanskje skylder jeg ham en unnskyldning også.

For det er noe med de helstive 29erne. De er raske, de er trofaste, de er trygge, og de tar vare på deg. Men de er enkle og huslige, og det er så lett å la seg friste av sofistikerte skjønnheter med boing både foran og bak, eller med krøller i stedet for flatt styre. Så bryter du opp og søker kjærligheten annet sted. Og så angrer du.

Gikk selv i den fellen to ganger.

AirRichmond.jpg.6b43b0feb54d8c592b32a5420a473438.jpg

Ikke klassiske sykler som ellers i tråden, men likevel:

Først en flerfarget Richmond SL Composite anskaffet etter impulsiv og skamløs pruting en vinterdag i 2012 hos Bull Ski og Kajakk på Majorstuen, til latterlig lav pris, med komplett XT, hjul fra American Classic og komponenter fra Syntace. Opprinnelig med Manitou dempegaffel, men kjapt slanket med Niner. Lett og rask i Marka. Ble i et øyeblikks sinnsforvirring ofret på Finn for en hissig veps i fulldempet Scott Spark 900 RC, som alltid bare ble altfor mye av alt.

Siden en hverdagslig grå Air fra G-Sport på Storo, i aluminium med XT. Også denne fikk dempegaffel plukket av og ble slanket med Niner. Ypperlig hverdags- og bysykkel med latterlig lettrullende førstegenerasjon strandrittdekk Big One Lite 2,35"  og et udyr med Ice Spiker Pro 2,25" på glattisen. Igjen i et øyeblikks sinnsforvirring, ble den ofret på gamleforumet til fordel for tradisjonsrike Kinesis Tripster som elegant helårssykkel. Er veldig glad i Tripster, men har savnet de groveste piggdekkene hardt.

Derfor har jeg også kikket på Gekko Firm MTN 29 som en anvendelig doning til rimelig pris. Og Espens innlegg minnet meg på det igjen. Dermed lagret jeg i inspirasjon søk på Finn.

Og i går plinger telefonen. Jeg gjenkjenner Gekko i den pene Denim-blåfargen som jeg har sett særlig langt etter. I nabodalen. I min størrelse. Knapt brukt. Til akseptabel pris. Mens jeg sender melding til kjøper, kaster jeg meg på bussen og demper spenningen underveis ved å legge ut en haug med videoer om Jordbær kroneis 😀 

I Maridalen møter jeg en voksen kar med en pen og velholdt Gekko som er blitt brukt på Rallarvegen og i Dovre og ikke så mange andre steder.

Etter kjapp gjennomgang etter alle bruktkjøpskunstens regler, har jeg fått meg ny brukt sykkel. Det hele tok et par timer fra annonsen var lagt ut.

GekkoRigidMTN293.jpg.a99170f9b80583d1d065efc8b919db9f.jpg

Har lovet meg selv at denne ikke skal få være en enkel brukssykkel og ikke utsettes for min fremskredne lidelse oppgradicus, men det kom umiddelbart på DDK karbonsete for å øke komforten og senke vekten. Da er det også veldig fristende med vibrasjonsdempende karbon setepinne. Og styre? Og hjul?? Nei, nei, nei!

Ja, kronerøret må kappes. Og det er visst en dork disc jeg ser. Og ventilhetter. Og dekaler som kan fjernes fra felgene. Jada.

Det er forresten litt av en opplevelse å cruise rundt på en slik doning etter flere år utelukkende på sykler med bukkestyre. Sinnssykt bredt styre på over 70 cm (!), vanvittig lett utveksling og enorm akselavstand. Hadde helt glemt hvilke monstre halve forumet tråkker rundt på 😀 Men det blir sykt schpaa med fete dekk, da.

Da kan jeg fryktløs møte den verste holken Oslo-vinteren kan mane frem. Og føle meg litt tryggere enn med BMC Roadmachine Potenza når jeg parkerer foran Oslo City.

Så takk, Espen.

Men hvorfor skylder jeg ham en unnskyldning? Som god forumist burde jeg selvfølgelig ha tipset ham først 😖

  • Like 5

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Så takk, Espen.

Men hvorfor skylder jeg ham en unnskyldning? Som god forumist burde jeg selvfølgelig ha tipset ham først 😖

Det var veldig morsom lesning! 

Og sykkelen var veldig fin den!

Men kanskje like greit at jeg ikke så den før deg, samboeren har samme syn på sykler som partnere: det holder med én. Som med annen utroskap så hadde det vel vært vanskelig å holde skjult over tid 🤣(ikke at jeg kjenner til det selv)

  • Thanks 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Sepeda skrev (På 22.5.2024 den 17.47):

Jeg er @Espen takk skyldig. Og kanskje skylder jeg ham en unnskyldning også.

For det er noe med de helstive 29erne. De er raske, de er trofaste, de er trygge, og de tar vare på deg. Men de er enkle og huslige, og det er så lett å la seg friste av sofistikerte skjønnheter med boing både foran og bak, eller med krøller i stedet for flatt styre. Så bryter du opp og søker kjærligheten annet sted. Og så angrer du.

Gikk selv i den fellen to ganger.

AirRichmond.jpg.6b43b0feb54d8c592b32a5420a473438.jpg

Ikke klassiske sykler som ellers i tråden, men likevel:

Først en flerfarget Richmond SL Composite anskaffet etter impulsiv og skamløs pruting en vinterdag i 2012 hos Bull Ski og Kajakk på Majorstuen, til latterlig lav pris, med komplett XT, hjul fra American Classic og komponenter fra Syntace. Opprinnelig med Manitou dempegaffel, men kjapt slanket med Niner. Lett og rask i Marka. Ble i et øyeblikks sinnsforvirring ofret på Finn for en hissig veps i fulldempet Scott Spark 900 RC, som alltid bare ble altfor mye av alt.

Siden en hverdagslig grå Air fra G-Sport på Storo, i aluminium med XT. Også denne fikk dempegaffel plukket av og ble slanket med Niner. Ypperlig hverdags- og bysykkel med latterlig lettrullende førstegenerasjon strandrittdekk Big One Lite 2,35"  og et udyr med Ice Spiker Pro 2,25" på glattisen. Igjen i et øyeblikks sinnsforvirring, ble den ofret på gamleforumet til fordel for tradisjonsrike Kinesis Tripster som elegant helårssykkel. Er veldig glad i Tripster, men har savnet de groveste piggdekkene hardt.

Derfor har jeg også kikket på Gekko Firm MTN 29 som en anvendelig doning til rimelig pris. Og Espens innlegg minnet meg på det igjen. Dermed lagret jeg i inspirasjon søk på Finn.

Og i går plinger telefonen. Jeg gjenkjenner Gekko i den pene Denim-blåfargen som jeg har sett særlig langt etter. I nabodalen. I min størrelse. Knapt brukt. Til akseptabel pris. Mens jeg sender melding til kjøper, kaster jeg meg på bussen og demper spenningen underveis ved å legge ut en haug med videoer om Jordbær kroneis 😀 

I Maridalen møter jeg en voksen kar med en pen og velholdt Gekko som er blitt brukt på Rallarvegen og i Dovre og ikke så mange andre steder.

Etter kjapp gjennomgang etter alle bruktkjøpskunstens regler, har jeg fått meg ny brukt sykkel. Det hele tok et par timer fra annonsen var lagt ut.

GekkoRigidMTN293.jpg.a99170f9b80583d1d065efc8b919db9f.jpg

Har lovet meg selv at denne ikke skal få være en enkel brukssykkel og ikke utsettes for min fremskredne lidelse oppgradicus, men det kom umiddelbart på DDK karbonsete for å øke komforten og senke vekten. Da er det også veldig fristende med vibrasjonsdempende karbon setepinne. Og styre? Og hjul?? Nei, nei, nei!

Ja, kronerøret må kappes. Og det er visst en dork disc jeg ser. Og ventilhetter. Og dekaler som kan fjernes fra felgene. Jada.

Det er forresten litt av en opplevelse å cruise rundt på en slik doning etter flere år utelukkende på sykler med bukkestyre. Sinnssykt bredt styre på over 70 cm (!), vanvittig lett utveksling og enorm akselavstand. Hadde helt glemt hvilke monstre halve forumet tråkker rundt på 😀 Men det blir sykt schpaa med fete dekk, da.

Da kan jeg fryktløs møte den verste holken Oslo-vinteren kan mane frem. Og føle meg litt tryggere enn med BMC Roadmachine Potenza når jeg parkerer foran Oslo City.

Så takk, Espen.

Men hvorfor skylder jeg ham en unnskyldning? Som god forumist burde jeg selvfølgelig ha tipset ham først 😖

Kikker også litt etter en slik Gekko, men ser ikke så mange av de på brukten. Hva er en grei pris på denne brukt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rumpeldunk uten at tråden skal bli helt Gekko 😀

Mens Gekko Firm MTN 29 noen år på rad har hatt veiledende pris kr. 15.999, og i høy grad blitt omsatt til den prisen, har den også i flere år hatt fast høst/vinterpris kr. 9.999.

Prisforlangende på brukte sykler har, så vidt jeg har registrert, gjerne vært høy - omtrent den samme som høst/vinterpris. Hva bruktsyklene reelt er blitt solgt for, vites ikke. Men de selges raskt. I mitt tilfelle ga jeg kr. 8.000 for en knapt brukt sykkel, kjøpt på dagen for annonsering.

For noen år tilbake hadde sykkelen karbongaffel, nå har den aluminiumsgaffel. Til gjengjeld har den nå feste for heldekkende skjerm øverst i gaffelen.

Det er synd at det ikke tilbys flere helstive 29er, gjerne med egnet utveksling for allsidig hverdagsbruk og raske turer eller ritt. Jeg har ikke tatt min i bruk ennå, men vurderer å endre på den ekstremt lette terrengutvekslingen med 36 (!) som største krankdrev. På det viset er flere av de helstive 29ere fra Bike Brothers bedre egnet. De kan fremstå som gammeldagse, men fortiden er fremtiden.

***

Tilbake til the one who got away!

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på Gekko-kjøret, hadde en solid 26" Firm Street ett-eller-annet pendlersykkel med hydrauliske skivebremser, massiv dekklaring med plass til 2" ballongdekk slicks om sommeren og ISP om vinteren. Slammet ned til bunn var den en kvikk fryd å råne rundt i byen med! Den var også slitt nok til at den "aldri" ble stjålet (vel, den røyk etter mange år ved innbrudd i sykkelboden da den stod lettest tilgjengelig), og hadde en rimelig Alivio-gruppe som ble totalerstattet for under tusenlappen fra Biltema ca. annenhvert år etter å ha gjort jobben som daglig pendler i saltslapsen.

DSC_2152.JPG

DSC_0381.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to angrer jeg bittert på at jeg solgte. Scott Scale 710 og Specialiced Stumpy. Begge ble solgt i en periode hvor jeg var lei av sykling og bare syklet til og fra jobb (8 km hver vei). Så konklusjonen da ble at kapitalen de syklene bandt opp skulle brukes til noe annet viktig.

Jeg har nå lært at slike perioder alltid er forbigående og skogen alltid begynner å rope på meg igjen.

 

2022-12-08.jpg.6054a213c179296efe606d61b63e01f4.jpgDSC_0724.JPG.ca4ff75049c24dd68d2ad6a5c7b21022.JPG

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg misliker denne tråden, siden jeg egentlig ikke skulle ha noe prosjekt, men ramlet over denne rammen til gibortpris på finn. 

image.jpeg.07d5c4bbcf88ca0f7760c7ae0e9666a6.jpeg

Stiv gaffel, lette hjul, semislicks og 1x11/12 så blir det kjapp pendle/ og turmedungenemaskin.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...