Gå til innhold

Hva skjer med offset på gaffel


Anbefalte innlegg

Har prøvd å lese litt å se litt yputube om dette uten å bli mer klok enn å måtte prøve seg frem.. Langbeins sånn og kortbein slik. 

Nå har jeg en Trek Powerfly 120mm med 44mm offset. Det meste utvalget for å oppgradere er 51mm. Hva kan jeg forvente om jeg går for 51mm på en sånn sykkel med 67.7 styrevinkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offset/fremløp påvirker trail/slep.

Lengre offset gir kortere trail, som bør gi noe kjappere styring og potensielt noe redusert stabilitet.

Du kan regne ut trail her: Bicycle Trail Calculator

For bakgrunn, se f.eks. MBR: Fork offset: What is it and how does it affect your riding?

Så regner jeg med at stifolket og @baronKanon kan si noe konkret om 44 versus 51 mm offset på slik grov redskap.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort offset gir mer stabil sykkel i fart. Det er fordi trail blir lenger. Trail er det som gir deg stabilitet og selvsentrerende effekt. Det kan du merke i høy fart. Med slakkere styrevinkel kan du også få litt ulemper med dette ved lav hastighet og det som på nynorsk kalles wheel flop. Det er fordi hele fronten løftes for å få sykkelen i senter. 

Det var teorien. 

I praksis mener jeg at det er fint lite du merker, annet enn i veldig høy hastighet, alternativt hvis du er supersvak i overkropp og ikke klarer å sitte stille i oppoverbakker. Det er min erfaring på sykkel med rundt 64° styrevinkel. På en brattere vil det kanskje være en ulempe med lenger offset, da du kan få mer nervøs følelse i fart. 

Trådstarter: hva er det du ønsker å oppnå når du sier du vil oppgradere? Hva har du og hva vil du ha?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en brattere sykkel enn Baronens eksempel må jeg medgi at jeg kjente fint lite til å bytte mellom 51 og 44 mm fremløp.
Ja, jeg hadde lest hva som skulle skje. Ja, kjente jeg veldig godt etter kunne jeg få meg til å tenke at det kanskje stemte. Noen praktisk betydning hadde det ikke. 

Jeg ville tatt det som var tilgjengelig om jeg handlet på finn og det som var spesifisert om jeg stod foran en hylle med to gafler. Så ville jeg ikke ofret det en tanke etter det. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 18.5.2024 den 22.51):

Trådstarter: hva er det du ønsker å oppnå når du sier du vil oppgradere? Hva har du og hva vil du ha?

Ønsker bare en bedre demper enn suntour fjør som skulle vært byttet i hard/firm som jeg kanskje ikke får tak i. Det kunne gjort den levelig til en viss grad.. 😛 

Alle budsjettoppgraderinger jeg har funnet er 51mm. 

"Feit og supersvak" 😂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...