Gå til innhold

En måned i utlandet med sykkelen - hvor drar du?


Anbefalte innlegg

hardrock skrev (8 timer siden):

Endte med å reise til Girona! Vært her i en uke hittil, men fikk dessverre covid rett før så vært litt redusert... Er nok andre steder som har flottere omgivelser for sykling, men det har levd opp til at det er et fantastisk fellesskap med syklister her, mye som skjer i form av fellesturer o.l.. Siden jeg reiser alene var det en viktig faktor for meg da sosiale sykkelturer har vært noe jeg har savnet. Det drar også trivselsfaktoren opp at det er fint og varmt hver dag og masse gode kafeer! Tross redusert form etter covid (fint å ha noe å skylde på hehe) ble det 15t sykling første uka og 1t styrke. Sikter på litt mer denne uka.

Til helga har jeg leid en gravelsykkel i anledningen Girodeo (guida graveltur lør+søn, etterfulgt av pizza&øl), så ser frem til å kunne få prøvd litt mer av grusen i området rundt her.

Enig i det at det er lite "wow"-faktor på utsiktene her, men de skal ha for god asfaltkvalitet! Leste posten din om turen til Rat Penat, ble frista til å ta en tur sørover dit og få gjennomført noen turer i området der også.

Vil oppdatere etter hvert med anbefalte turer og spisesteder! Per nå har jeg leid et sted i 4 uker, vurderer å forlenge 2uker eller evt dra litt sørover eller nordover, eller tar ferge til Mallorca, for å få sjekka ut et annet sted. 

 

Ellers vil jeg takke for alle tips jeg har fått i denne tråden 🙂 

Vi havnet forresten på ett lengre passe grovt grusparti nordøst for Girona, retning Figuares. Jeg lagde meg bare en rute på strava sin routeplanner kjapt på noen minutter for å få en vei uten mange biler til Mare de Deu del Mont (flott klatring som slår lett samtlige klatringer på Mallorca i høydemetre, variasjon og lengde). Jeg gikk nok litt for frem og glemte å velge "paved" for var ikke forbredt på så lang og grov grus. Gikk bra lell da for har jo erfaring med at enten liker det eller ikke får mine turer innslag av grus. Ser på strava at mange sykler denne, så antar det er en populær gravelrutevei, så kanskje du også sykler den. Vil du forresten ha den fineste og jevneste klatringen anbefaler jeg også Sant Marti Sacalm, fra Amer (vest for Girona) 600 jevne hm uten å være for bratt (7.5 % snitt). trenger ikke å gire mye i denne bakken. Fortsatt god tur der nede, kose deg masse. 

NB! Ettersom jeg var usikker på været rundt Girona leste jeg meg opp på syklingen mellom Valencia og Barcelona, og virker som det er masse snadder her, Tarragonna, Tortosa etc. Noen som har syklet her som kan si noe om dette området hadde det vært kult. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i Tortosa har du i hvert fall kort vei til Lo Port-klatringen som ofte brukes i Volta e Catalunya. https://www.strava.com/segments/14349606

Montseny-området nord-vest for Barcelona byr også på mange fine klatringer. Disse kan nåes både fra Girona og Barcelona: https://www.strava.com/activities/1026584604#2984383854755555988  Turo De l'Home er et kjent landemerke på veien mellom BCN og Girona. Fabelaktig utsikt fra toppen. 
 

Fra Girona synes jeg Mare de Deu del Mont er en fin utfordring. Mye finere enn Rocacarba: https://www.strava.com/segments/3449399 
De kystnære klatringene fra Girona er også fine, samt en sving utom Cap De Creus er flott: https://www.strava.com/activities/610912246#14900873217
Eller ta med den bratte bakken opp fra Port de La selva til Sant Pere-kloseteret: https://www.strava.com/segments/21155503 
 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (20 timer siden):

Med utgangspunkt i Tortosa har du i hvert fall kort vei til Lo Port-klatringen som ofte brukes i Volta e Catalunya. https://www.strava.com/segments/14349606

Montseny-området nord-vest for Barcelona byr også på mange fine klatringer. Disse kan nåes både fra Girona og Barcelona: https://www.strava.com/activities/1026584604#2984383854755555988  Turo De l'Home er et kjent landemerke på veien mellom BCN og Girona. Fabelaktig utsikt fra toppen. 
 

Fra Girona synes jeg Mare de Deu del Mont er en fin utfordring. Mye finere enn Rocacarba: https://www.strava.com/segments/3449399 
De kystnære klatringene fra Girona er også fine, samt en sving utom Cap De Creus er flott: https://www.strava.com/activities/610912246#14900873217
Eller ta med den bratte bakken opp fra Port de La selva til Sant Pere-kloseteret: https://www.strava.com/segments/21155503 
 

Tusen takk for tips! Har nok turer å sykle de neste ukene ser jeg. Gjorde en runde ut mot kysten i går, og må si at om det er en tur man skal gjøre mens man er her er det den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (1 time siden):

Hva med lengre turer? Noen med erfaring fra sykling i Thailand, Vietnam eller Rwanda?

Har hatt noen uker med sykling i Hua Hin i Thailand, der formålet med turen var sykling. Det var i sommer, og i kjølevannet av en asiatisk hetebølge, så varmere og fuktigere enn november - februar, men fullt levelig. Ganske stort sykkelmiljø i Hua Hin, med gruppeturer nesten hver morgen (sjekk ut Facebook-gruppa Hua Hin Roadies, dersom interessert). Vi var 10-20 stykker hver morgen, selv om jeg var der i «lavsesongen». Det er bare å møte opp. Det er relativt flatt i Hua Hin, så de raskeste turene holdt 32-33 km/t. Fine veier, lite trafikk (med unntak av hovedveiene inn og ut av byen), og mat og drikke (som koster nesten ingenting) er å oppdrive uansett hvor man sykler. En fin blanding av landlige omgivelser blant bananplantasjer og kystnære strekninger. Et virkelig idyllisk område å sykle i. Kort til Bangkok også, så man trenger ingen ekstra flygning.

Hotell er rimelig. Brukte mindre penger på kost og losji på 3 uker i Thailand i sommer enn jeg nettopp brukte på 1 uke på Mallorca.

Vil du ha fjell er det Chiang Mai som er stedet, og spesielt i de neste månedene, da det er ganske kjølig i fjellene fra november - februar. 

Negativt:

Selv opplevde jeg thailandske sjåfører som hensynsfulle mot syklister, og følte meg trygg også på hovedveier med flere felt. Hadde 0 negative opplevelser på 3 uker. Samtidig har jeg sett så mye reinspikka galskap på veiene i Thailand som passasjer i bil (over ganske mange turer), at det til tross for mine utelukkende positive erfaringer som syklist, er vanskelig å glemme at Thailand er et av landene i verden der flest (mest mopedister) dør på veiene. Det er veldig mye ruskjøring i Thailand, dessverre, og veldig dårlig kjøreopplæring, noe de fleste som har kjørt på veiene der har erfaring med.

“Except the unexpected” er et råd man raskt får, og man skjønner hvorfor. 

Mer direkte skremmende var alle løshundene. Disse kan være veldig territorielle, og de er overalt. Hadde et par møter som gjør at jeg nøler litt med å legge flere sykkelferier dit. Den verste var en som jaga to syklister foran meg, mens jeg kom 50 meter bak. Da hunden ikke fikk tak i dem, kom den mot meg, som hadde sykla fra resten av gruppa og lå alene, jaktene på de to. Jeg hadde ikke annet valg enn å sykle som f … mot hunden som hadde sett meg ut fra veikanten og kom i full galopp med snerrende kjeft, og hoppa skrått på meg der jeg lå i sikkert 50 km/t. Mirakuløst traff den ikke, da jeg klarte å vri meg til siden mens den må ha flydd over bakhjulet mitt.

Mulig man blir vant til sånt, men to close encounter-opplevelser av dette slaget på noen uker (+minst et dusin snerrende og bjeffende hunder på hver eneste tur), gjorde at jeg ikke turte å utforske det flotte området i utkanten av Hua Hin alene, så da ble det kun gruppeturer. 

Kommer jeg over hundeskrekken, er planen Mae Hong Soon Loop nord i landet. Det er en fryd av en fjellrute på rundt 800 km (fin runde med lett oppakning), og enormt med høydemeter, med høyeste topp mer enn 2500 meter over havet.

Thailand har lagt til rette for sykkelturisme i mange år, så sykkel på fly er gratis med flere selskaper, og spesielt i fjellene i nord har sykkelturismen tatt seg opp de siste årene. 
IMG_1045.jpeg.c273efa1fb8f2097640eb99d52c1c819.jpeg


 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Knutspeed skrev (4 timer siden):

Girona nå i Mars - er det noe å vurdere sånn værmessig? Hvis man vil ha med sykkel selv, hva er mest praktisk mtp transport tur/retur Barcelona?

Når jeg var der sa de lokale at det alltid regnet en del i mars eller april, husker ikke hvilken måned... Men umulig å spå været, var ei som hadde en kjempefin mars der i fjor. Har vært lite regn der i det siste, såpass at det er vannrestriksjoner akkurat nå. Som turist har akkurat dét kanskje ikke noe å si. 

Tok tog inn, først inn til Barcelona saints og togbytte. Litt knot da alt er på spansk, men alltids noen å spørre. Motsatt vei tok jeg buss, det synes jeg var bedre fordi slapp å bytte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (5 timer siden):

Girona nå i Mars - er det noe å vurdere sånn værmessig? Hvis man vil ha med sykkel selv, hva er mest praktisk mtp transport tur/retur Barcelona?

Er dere flere ? Vi var 2 stk i oktober og leide bil, stasjonvogn med fin plass til 2 sykler. Kostet 2200 for 1 uke, og fant ut at det var minst like billig som tog iallefall + enklere logistikk. Obs at har du sent fly at bilutleien stenger ca midnatt. Vi landet over og måtte vente til morgen etterpå. Kjapp/fin vei til Girona. Landvei ? vurder en dag/tur i Cavaområdet sør for flyplassen/Barcelona.

Mht vær så fikk vi mye bedre vær en meldt, men er jo grønnere område dette en lenger sør (så kan nok være våtere).

Endret av Oddefa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Oddefa said:

Er dere flere ? Vi var 2 stk i oktober og leide bil, stasjonvogn med fin plass til 2 sykler. Kostet 2200 for 1 uke, og fant ut at det var minst like billig som tog iallefall + enklere logistikk. Obs at har du sent fly at bilutleien stenger ca midnatt. Vi landet over og måtte vente til morgen etterpå. Kjapp/fin vei til Girona. Landvei ? vurder en dag/tur i Cavaområdet sør for flyplassen/Barcelona.

Mht vær så fikk vi mye bedre vær en meldt, men er jo grønnere område dette en lenger sør (så kan nok være våtere).

Takker! Bare en spontan tanke. Kona og meg. Tipper ca 5 dager, med en hviledag. Mest for kos, ikke treningscamp denne gangen. Enten leie landeveissykler eller ta med egne gravel. Mulig vi sjanser på Mallorca, må nesten sjekke litt fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (5 minutter siden):

Takker! Bare en spontan tanke. Kona og meg. Tipper ca 5 dager, med en hviledag. Mest for kos, ikke treningscamp denne gangen. Enten leie landeveissykler eller ta med egne gravel. Mulig vi sjanser på Mallorca, må nesten sjekke litt fly.

For så få dager ville jeg kanskje valgt noe med kortere tid fra flyplass, typ Malaga eller Nice. Malaga har nok finere vær i mars enn Nice. Og rimeligere fly enn Mallorca (men jeg har fortsatt luksusen av å fly på ungdomsbillett). Men ikke vært noen av stedene unntatt Girona, så kan ikke uttale meg om kos-faktor. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (14 minutter siden):

For så få dager ville jeg kanskje valgt noe med kortere tid fra flyplass, typ Malaga eller Nice. Malaga har nok finere vær i mars enn Nice. Og rimeligere fly enn Mallorca (men jeg har fortsatt luksusen av å fly på ungdomsbillett). Men ikke vært noen av stedene unntatt Girona, så kan ikke uttale meg om kos-faktor. 

Ja enig i at det er greit å slippe for mye transfer da. Men er jo fantastisk sykling rundt Barcelona også. Bo nær flyplassen for slippe transfer, og lett ut på landeveien. Kort vei til en bytur eller to til Barcelona. Billigere hotel/overnatting en Girona også så tipper dere får en 5 dagerstur 2-3000 kr billigere pr person med å bo nær Barcelona flyplass. Når det er sagt så er Girona flott. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...