Gå til innhold

Stravasegmenter tatt med el


Iselilja

Anbefalte innlegg

Lars-Erik skrev (1 time siden):

Det sagt så er ikke akkurat Strava noe presisisjonsinstrument på segmentene sine. Ta f.eks "Brillefin bakvei" i Østmarka, der kan man kappe sånn 50 meter ish av den lange U-svingen og fremdeles plasserer Strava deg på segmentet. Med tanke på at segmentet ikke er lenger enn 300 meter totalt så rykker en jo godt oppover på listen. Det er ikke rytteren sin feil bare for å si det, men at ikke Strava gjør noe så basalt som å telle antall meter viser jo hvor lite dette er å stole på.

Strava benytter jo rådate fra GPSenheten (Garmin etc). Disse dataene er jo basert på GPS koordinatpunkter. Hvis snarveien på 50 meter ikke inneholder noe annet GPS punkt enn det fulle segmentet, vil ikke Strava oppdage snarveien. Derfor er korte segmenter ofte unøyaktige. Hvis man i tillegg har Garminenheten i batterisparemodus, (færre GPS punkter å beregne på) vil jo unøyaktigheten øke. Ikke skyld på Strava hele tiden 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG det er liksom ikke SÅ jævli viktig alle disse segmentene... (sier jeg like mye til meg selv som dere andre).

Det er jo gøy å sette gode tider innimellom, men det skaper ofte mer mas på tur. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Berget skrev (6 timer siden):

Strava benytter jo rådate fra GPSenheten (Garmin etc). Disse dataene er jo basert på GPS koordinatpunkter. Hvis snarveien på 50 meter ikke inneholder noe annet GPS punkt enn det fulle segmentet, vil ikke Strava oppdage snarveien. Derfor er korte segmenter ofte unøyaktige. Hvis man i tillegg har Garminenheten i batterisparemodus, (færre GPS punkter å beregne på) vil jo unøyaktigheten øke. Ikke skyld på Strava hele tiden 🙂

Det var ikke en snarvei på femti meter, det er kutt med ca. 50 meter, og har ikke GPSen noe punkt på denne veien bør man heller ikke plasseres der. Her går det oppover og det er også en tight sving, så 15 sekunder går det glatt. Alternativet er et helt greit sted å sykle, og rytteren har sikkert ikke prøvd å ta segmentet en gang, men har blitt plassert dit av elendige algoritmer fra Strava. En ser også helt klart på den røde streken at GPSen åpenbart har punkter i tverrforbindelsen. 

Den svarte streken følger selve segmentet, den røde er sporloggen som Strava i sin uendelige visdom har klart å få til å følge hele veien som den svarte streken. Det henger rett og slett ikke på greip. 

 

BF.jpg

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt favorittsegment:
https://www.strava.com/segments/7184096?filter=overall

Ikke hver dag du ser downhill-syklister i 212 km/t.

Det er vel en grunn til at minimum lengden ble økt til først 300 (?) meter og nå 500 meter. Noe slingring i matchingen må det nesten være fordi GPS ikke er et presisjonsinstrument men jeg tenker at algoritmen burde være strengere jo kortere segmentet er. Ja det er bare segmenter men nei det er ikke bare segmenter 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (3 timer siden):

Den svarte streken følger selve segmentet, den røde er sporloggen som Strava i sin uendelige visdom har klart å få til å følge hele veien som den svarte streken. Det henger rett og slett ikke på greip.

Ofte finnes det ingen snarvei, og det er heller dårlig GPS data som gjør at det fremstår som at man kutter svinger. Vet ikke hva som er tilfelle i ditt eksempel, men jeg tror Strava ville fått tilsvarende mye hat om de justerte algoritmen til ikke å tillate slikt, da det nok i mange tilfeller er folk som faktisk har fulgt segmentet.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (47 minutter siden):

Ofte finnes det ingen snarvei, og det er heller dårlig GPS data som gjør at det fremstår som at man kutter svinger. Vet ikke hva som er tilfelle i ditt eksempel, men jeg tror Strava ville fått tilsvarende mye hat om de justerte algoritmen til ikke å tillate slikt, da det nok i mange tilfeller er folk som faktisk har fulgt segmentet.

Jeg klarer ikke helt å se at de skulle få mye hat dersom de faktisk sammenligner antall meter logget minimum er x% av segmentet (eks. 98%), de får mer hat av at folk får KOM/Topp 10 tider uten å ha deltatt som man burde. Strava har hatt en fin medlemsutvikling, men veksten avtar, noe som sjelden er en god sak. Siden topp-lister er en viktig sak i Strava, så er det tilsvarende viktig å opprettholde tillit, de skal jo liksom være for de som er opptatt av kvalitet og som er villige til å betale for tjenesten. 

Selv har deling av ruter med kompiser, samt oversikt over slitedeler på flere sykler blitt det viktigste på Strava, topp-tider er ikke så spennende lenger, men det er nå gøy når det klaffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sykkelmafiaen Du er nok inne på noe. Har en enhet med bare GPS og ved import av GPX-spor til karttjenester fra f.eks. den skarpe svingen i Dødaren(Nordmarka), som ligger i en bratt skråning, så kuttes ofte svingen. Flere ting spiller inn, tetthet mellom høydekoter, himmeldekning og satelitters posisjon på tidspunktet, og antall sekunder mellom posisjonslogging.
Skal ved en anledning prøve å ta et gpx-spor fra telefonen som har GNSS med GPS, Glonass og Galileo. Usikker på hvordan GPX-spor blir sammenstilt når 3 ulike systemer er aktive. Muligens varierenede basert på hvilken sporingsapp en bruker.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Poenget (edit: til Lars Erik, kom et innlegg i mellom her) er at om signalet ikke er perfekt, feks pga trær eller sampling-rate i en viss fart, så vil de fleste svinger kuttes i gps-fila selv om rytteren fulgte veibanen. Da har man nødvendigvis litt kortere distanse i fila selv om man faktisk syklet det hele.

Her er en fra meg i går. Jeg lover jeg ikke tok noen snarvei. Hadde vært kjipt om segmentet ikke telte bare fordi GPSen og Strava er litt uenig om hvor krapp svingen er.

Siden jeg prøver å filme hele Nordmarka i Street View bruker jeg mye tid på å fikse på GPX-filer og matche opp mot kartdata og timestamps på video. Går man i dybden er det myyyye unøyaktighet.

image.png.71db28f7a64c10095dbff374f02d4d65.png

Ang. hvor viktig topptider er, så tror jeg en forsvinnende liten del av medlemmene faktisk kjemper om KOMs.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (12 timer siden):

Poenget (edit: til Lars Erik, kom et innlegg i mellom her) er at om signalet ikke er perfekt, feks pga trær eller sampling-rate i en viss fart, så vil de fleste svinger kuttes i gps-fila selv om rytteren fulgte veibanen. Da har man nødvendigvis litt kortere distanse i fila selv om man faktisk syklet det hele.

Her er en fra meg i går. Jeg lover jeg ikke tok noen snarvei. Hadde vært kjipt om segmentet ikke telte bare fordi GPSen og Strava er litt uenig om hvor krapp svingen er.

Siden jeg prøver å filme hele Nordmarka i Street View bruker jeg mye tid på å fikse på GPX-filer og matche opp mot kartdata og timestamps på video. Går man i dybden er det myyyye unøyaktighet.

image.png.71db28f7a64c10095dbff374f02d4d65.png

Ang. hvor viktig topptider er, så tror jeg en forsvinnende liten del av medlemmene faktisk kjemper om KOMs.

Ditt eksempel følger i det minste ca. veien og hadde man sett en terskel på segmentet ift. hvor mange meter kortere avvik enn det faktiske segmentet en faktisk kan ha så tenker jeg at denne fremdeles hadde vært innenfor. I mitt eksempel så har jeg nok vært i den snille enden når jeg sier at 50 meter mangler, men selv med det tallet er vi på ca. 17% avvik, hvilket er mye. 

Den første GPSen jeg kjøpte tilbake i år 2000 hadde maksimalt 10 meters avvik, det var før bedre hardware, GLONASS og andre tjenester som siden har økt presisjonen. Bruker jeg min Edge 1040 på "Brillefin bakvei" og kutter svingen slik som i mitt eksempel får jeg heller ingen tid på segmentet som seg hør og bør. De fleste mobiler har også god presisjon i dag. 

Jeg er ute i skogen for å ha det gøy, så sånn sett er ikke Strava Segmenter noe jeg jager i særlig grad, men når de først er der synes jeg de skal stemme, det er nok av andre utfordringer på dem, ref. det tråden startet med elsykkel registrert som vanlig sykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Lars-Erik skrev (13 timer siden):

Jeg klarer ikke helt å se at de skulle få mye hat dersom de faktisk sammenligner antall meter logget minimum er x% av segmentet (eks. 98%), de får mer hat av at folk får KOM/Topp 10 tider uten å ha deltatt som man burde

Men hvordan skal stravas algoritme «vite» hvor mange meter det egentlig er i segmentet når opprettelsen av segmentet også kan være gjort med unøyaktige gps-data? Det er unøyaktigheter i flere (alle?) ledd og da blir det best-effort og aldri perfekt. 
 

vet om flere segmenter i mitt nårområde som er laget med så dårlige data at det er 50-50 om man går match med en god gps med 1-sekunds tracking.

Endret av knuthaug

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (4 timer siden):

Men hvordan skal stravas algoritme «vite» hvor mange meter det egentlig er i segmentet når opprettelsen av segmentet også kan være gjort med unøyaktige gps-data? Det er unøyaktigheter i flere (alle?) ledd og da blir det best-effort og aldri perfekt. 
 

vet om flere segmenter i mitt nårområde som er laget med så dårlige data at det er 50-50 om man går match med en god gps med 1-sekunds tracking.

Det skulle ikke være så vanskelig, det er en vei eller en sti der for det første som er lagt med en viss flid og nøyaktighet (for det meste), for det andre har de historikken til alle som har kjørt i slike segmenter, herunder at de løpende oppdaterer "Heatmap". Basert på det skulle det være enkelt å få til en fornuftig algoritme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en bruker på gamle-forumet som gjorde en kjempejobb med analyse av hvordan Strava behandlet segmenter, og
hvor "slapp" algoritmen deres er. 

Jeg finner ikke igjen tråden, kanskje slettingen har kommet for langt så den er bort for alltid. Noen som husker den tråden?

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
LarsB skrev (1 time siden):

Det var en bruker på gamle-forumet som gjorde en kjempejobb med analyse av hvordan Strava behandlet segmenter, og
hvor "slapp" algoritmen deres er. 

Jeg finner ikke igjen tråden, kanskje slettingen har kommet for langt så den er bort for alltid. Noen som husker den tråden?

LarsB

Strava bruker en velkjent algoritme som kalles dynamic time warping. Teknikken ble egentlig utviklet for håndskriftsgjenkjenning, men har vist seg å fungere godt for mye rart som involverer sammenligning av temporale sekvenser og mønstre i disse. Denne gir et mål på "likhet" mellom to temporale sekvenser. Utfordringen er dog å sette mål på hva som er "likt nok". Er 80% likhet bra nok? 90%? Hvor mye false positives kan man akseptere, og hvor få true positives kan man akseptere? Jo lengre et segment er, desto flere friheter kan man ta seg med snarveier o.l. 

Edit: Poenget er altså at algoritmen sitter ikke og nistuderer den praktiske likheten mellom ditt run og et segment. Den regner ut en omtrentlig og helhetlig "likhet" fort og gæli, og hvis likheten er god nok, så matches turen din mot segmentet. Først da regner den ut tiden din basert på timestamps i gpx'en med nærmeste start og stopp som matcher start/stopp i segmentet. 

Edit 2:

 

Endret av andrerav
  • Thanks 3

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (På 18.5.2024 den 10.33):

Disse bikkjene drar jo mer enn el-sykkel ofte så flagg i vei! Skjer også på sykling.

Ungdomsavdelingen i en lokal trekkhundklubb trener på ett strekk i skiløypa. Det er en del som har registrert ganske heftige tider opp bakkene, gjerne takket være to velvoksne Vorstere med en småskremt skiløper hengende i stram snor etter.
Unødvendig å si at jeg flagger en del av de mest åpenlyse

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
DesmoSkier skrev (På 18.5.2024 den 23.33):

Løsningen er kanskje å skaffe seg en Alaskan Husky? 

Ikke om du tenker å sette KOM. Da må man nok ha en Vorsther eller Greyster gitt. hehe.

Går selv med både en og to bikkjer. Sjukt digg å gruse alle på segmenter med 15-20 sekunder og etter økta laste opp og vente på kommentarer fra sinna skiløpere som er snurt fordi de ikke står på toppen av lista lenger.

Neida. Logger seff privat og kun for å ha kontroll på antall KM bikkjene har trent. Ikke noe glede i å ta KOM med to motorer foran.
Det samme hadde vært om jeg brukte EL-Sykkel.

Endret av Fjeldheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zwift-økter!! Faen altså, det kan holdes privat! Mer interessant å se at folk sykler til jobb da eller går i sirkel når man klipper plenen. 

Får ikke "muta" type aktivetet så jeg muter folka.

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner den med zwift-økter. Samtidig så er det mange som har vennskap gjennom Zwift, så som Vikings osv. De møtes jo blant annet via Strava, Facebook og discord. Litt kjipt for dem å måtte mute eller sette økta privat 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det jo kommet inn bare en økt pr kveld har det jo vært levelig. Men det er jo ofte 3-4 økter pr. mann pr. kveld. For et par år siden installerte jeg et tillegg på PC-en som gjorde at jeg ikke så innendørsaktiviteter. 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...