Gå til innhold

Stravasegmenter tatt med el


Iselilja

Anbefalte innlegg

Bare å flagge ivei. Jeg har ca 80 KOM, og må bare se at ungdommen tar den ene etter den andre. Har noen på ski som var ganske bra- de ble tatt av ei som hadde klokka i bilen nå løypa gikke parrallelt med vegen, samt ei som brukte hund. Flagget hun med bilen.

Kona har ca 600 QOM og sjekker hver gang hun får beskjed om at hun har mistet en. Som regel er det ei på elsykkel, noen ganger mannen som har tatt med computer, eller logget inn på damas konto. Da får jeg beskjed om å flagge. 

Det avløres som regel når farten er jevnt 20-25 km/t hele tida og ikke bare opp en bakke, samt pulsen/evt ingen puls. 

Bruker som regel å sjekke vedkommende på Strava/Google, og er det ingen andre resultater så er det noe muffens. Innimellom er det en O2 snapper fra friidrett eller lignede som har slengt seg på sykkelen og slike er det bare å ta av seg hatten for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her flagges det greit når jeg ser det er elsykkel. Hvis jeg ser noen ta en KOM som er med elsykkel så venter jeg gjerne til kvelden eller morgenen etter. Stort sett så har personen satt turen som elsykkel. Står den fortsatt som vanlig sykkel er det flagging.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Strava er gøy og har flagget skikjørere som har tatt snowboard-KOMene "våre" på Geilo før.

Sykler el rundt halvparten av tiden men får ikke valgt det som aktivitet på klokka. Dermed blir det registrer som MTB på Strava når det sync'er. På GRUNN av det venter jeg alltid med å lagre til jeg er i nærheten av en PC eller en mobiltelefon sånn at jeg kan gå inn og oppdatere til e-MTB asap zalo. Men det har nok skjedd at Strava har rukket å sende en mail til noen om at de har mista segmentet sitt. Akkurat det får jeg ikke gjort så mye med, dere får det tilbake når jeg oppdaterer aktiviteten 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å sette Strava til å halde aktivitet privat automatisk. Då kan ein endre til el-sykkel eller kva anne redigering ein vil før ein endrar ein tur til offentlig.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iselilja skrev (8 timer siden):

Jeg er en av de som syns det er gøy og motiverende med stravasegmenter. Mest for egen fremgang, men syns også det er gøy å klatre opp på listene når jeg har lagt i en innsats. Jeg kjenner jeg blir helt dårlig om noen sykler på el men registrerer det som vanlig sykkel på strava. Innenfor å si ifra, eller er jeg egentlig barnslig som lar meg irritere av slikt? 

Selvfølgelig skal det flagges. Det har jeg selv gjort mange ganger og kommer til å fortsette med. Vi leker da ikke sykkel. 

  • Like 1
  • Haha 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva tenker vi om folk som tar segmenter med hunder på ski? Blant annet Nordåsen skistadion  og omegn er befengt av masse snørekjørere på topp ti etter et renn der.

Endret av Hen9ng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (13 minutter siden):

Hva tenker vi om folk som tar segmenter med hunder på ski? Blant annet Nordåsen skistadion  og omegn er befengt av masse snørekjørere på topp ti etter et renn der.

Jeg var og gikk på Sjusjøen og ga på opp en bra lang bakke. Så etterpå at det var ei dame som hadde KOM foran Martin Johnsrud Sundby…..hundekjører med hund i bånd)) så jeg.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (På 14.5.2024 den 16.20):

Det er mulig å sette Strava til å halde aktivitet privat automatisk. Då kan ein endre til el-sykkel eller kva anne redigering ein vil før ein endrar ein tur til offentlig.

Denne funksjonen ligger som standard hos meg. Mye jeg logger og går innom totalbelastningen som jeg ikke trenger å plage andre med.

  • Like 3
  • Thanks 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (36 minutter siden):

Hva tenker vi om folk som tar segmenter med hunder på ski? Blant annet Nordåsen skistadion  og omegn er befengt av masse snørekjørere på topp ti etter et renn der.

Det er jo strengt talt juks, sier han som har mange noen år gamle løpe-kom-er med pointeren foran. Noen har blitt flagget, andre ligger der ennå. I dag hjelper ikke bikkja heller, løpeformen er skral...

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (På 14.5.2024 den 16.20):

Det er mulig å sette Strava til å halde aktivitet privat automatisk. Då kan ein endre til el-sykkel eller kva anne redigering ein vil før ein endrar ein tur til offentlig.

Alltid. Jeg logger som regel heller ikke jobbsykling offentlig. Mest fordi det ikke er interessant for andre enn meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (13 timer siden):

Hva tenker vi om folk som tar segmenter med hunder på ski? Blant annet Nordåsen skistadion  og omegn er befengt av masse snørekjørere på topp ti etter et renn der.

Disse bikkjene drar jo mer enn el-sykkel ofte så flagg i vei! Skjer også på sykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Sykkelmafiaen said:

Kan nå velge at en økt ikke skal havne på timelinen til andre, selv om den er public. Så kan man fortsatt bli local legend eller tracke segmenter på jobbruta uten å spamme alle med 2 ekstra økter om dagen.

 

Screenshot_20240518_101557_Strava.jpg

Kult, da kan jeg slutte med å ha pendlingen min privat.

Håper andre også gjør dette,så jeg slipper å bla side opp&ned med sykling til jobb samme ruta dag ut&inn.

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sykkelmafiaen said:

Kan nå velge at en økt ikke skal havne på timelinen til andre, selv om den er public. Så kan man fortsatt bli local legend eller tracke segmenter på jobbruta uten å spamme alle med 2 ekstra økter om dagen.

 

Screenshot_20240518_101557_Strava.jpg

Dette gjør jeg 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Srog skrev (2 timer siden):

Langrenn blir vanskelig og vite hvilken stil art som blitt brukt på segmentene? selv er jeg bare på diagonal/staking så en på skøyteski har nok en fordel.

Jepp, det er vanskelig, mange er riktig nok flinke til å skrive stilart og det er jo greit. Usikker på om Strava gidder i prioritere å legge inn en egen for skate og en for klassisk - gitt tiden de bruker på å behandle andre henvendelser.  Men hundekjørings-hunder er next level hvor de gjerne tar bestetider med over 20 sekunder ned til neste mann osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Hen9ng said:

Jepp, det er vanskelig, mange er riktig nok flinke til å skrive stilart og det er jo greit. Usikker på om Strava gidder i prioritere å legge inn en egen for skate og en for klassisk - gitt tiden de bruker på å behandle andre henvendelser.  Men hundekjørings-hunder er next level hvor de gjerne tar bestetider med over 20 sekunder ned til neste mann osv. 

Løsningen er kanskje å skaffe seg en Alaskan Husky? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler både analogt og el, og jeg har ingen problemer med å flagge segmenter som er tatt med "feil" redskap hvis man driver og blander seg inn på topplister. Ligger man langt nede på lista så har det liten betydning. Som Garmin bruker er det lett å ha en profil for hver sykkel, så skjer all logging helt automagisk rett, en får både rett aktivitetstype og det lagres også på riktig sykkel så en får statistikk ift. bruk av dempere, bremseklosser, kjeder mm. 

Det sagt så er ikke akkurat Strava noe presisisjonsinstrument på segmentene sine. Ta f.eks "Brillefin bakvei" i Østmarka, der kan man kappe sånn 50 meter ish av den lange U-svingen og fremdeles plasserer Strava deg på segmentet. Med tanke på at segmentet ikke er lenger enn 300 meter totalt så rykker en jo godt oppover på listen. Det er ikke rytteren sin feil bare for å si det, men at ikke Strava gjør noe så basalt som å telle antall meter viser jo hvor lite dette er å stole på. 

Videre så har sluppet gjennom biler/motorsykler på rette strekninger, f.eks i Dronning Eufemias gate eller langs Frognerkilen. Skulle like å se den syklisten som klarer mer enn 100 km/t på flat asfalt, igjen så er algoritmene ganske så svake. 

På sti har vi jo grove sykler vs. gravelsykler, vi har barmark vs. snø som også gir totalt forskjellige forhold. I elsegmentet har vi lovlige sykler vs ulovlige mopeder, vi har laveffekt vs. fulleffekt - så verden er ikke rettferdig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (35 minutter siden):

Jeg sykler både analogt og el, og jeg har ingen problemer med å flagge segmenter som er tatt med "feil" redskap hvis man driver og blander seg inn på topplister. Ligger man langt nede på lista så har det liten betydning. Som Garmin bruker er det lett å ha en profil for hver sykkel, så skjer all logging helt automagisk rett, en får både rett aktivitetstype og det lagres også på riktig sykkel så en får statistikk ift. bruk av dempere, bremseklosser, kjeder mm. 

Det sagt så er ikke akkurat Strava noe presisisjonsinstrument på segmentene sine. Ta f.eks "Brillefin bakvei" i Østmarka, der kan man kappe sånn 50 meter ish av den lange U-svingen og fremdeles plasserer Strava deg på segmentet. Med tanke på at segmentet ikke er lenger enn 300 meter totalt så rykker en jo godt oppover på listen. Det er ikke rytteren sin feil bare for å si det, men at ikke Strava gjør noe så basalt som å telle antall meter viser jo hvor lite dette er å stole på. 

Videre så har sluppet gjennom biler/motorsykler på rette strekninger, f.eks i Dronning Eufemias gate eller langs Frognerkilen. Skulle like å se den syklisten som klarer mer enn 100 km/t på flat asfalt, igjen så er algoritmene ganske så svake. 

På sti har vi jo grove sykler vs. gravelsykler, vi har barmark vs. snø som også gir totalt forskjellige forhold. I elsegmentet har vi lovlige sykler vs ulovlige mopeder, vi har laveffekt vs. fulleffekt - så verden er ikke rettferdig. 

For ikke å snakke om de gangene det har vært ritt i nabolaget og proffsyklister med en haug av hjelperyttere trenger seg frem på listene....

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...