Gå til innhold

Transcontinental Race starter søndag 23/7 kl 22


Anbefalte innlegg

Lurer på hva prosenten er på slanger vs slangeløst på slikt ritt ? Tenker da på hva man starter med, ikke om en evt må bytte til slanger underveis med slangeløst også. Virker som det punkteres ofte. Tenker på alt det grove underlaget jeg opplevde på BM, og tror jeg bare så en punktering underveis og det var ganske tidlig første dagen (var selvsagt de første 4-5 timene en så flest rittere). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (1 time siden):

Lurer på hva prosenten er på slanger vs slangeløst på slikt ritt ? Tenker da på hva man starter med, ikke om en evt må bytte til slanger underveis med slangeløst også. Virker som det punkteres ofte. Tenker på alt det grove underlaget jeg opplevde på BM, og tror jeg bare så en punktering underveis og det var ganske tidlig første dagen (var selvsagt de første 4-5 timene en så flest rittere). 

Jeg har ingen peiling på prosenten, men det har kanskje noen av de 4 deltakerne når de kommer til hektene igjen og evt. kikker innom her 😉

Men jeg har lest/sett ganske mange rapporter fra folk som har slitt med både slangeløst og slanger underveis i rittet, og f.eks. noen som sleit med at lappesakene ikke fungerte på reserveslangen etter at den hadde blitt plassert i et dekk som opprinnelig var brukt slangeløst, osv. Ut fra rapportene høres det ut som det er stor variasjon i hva slags løsninger folk har brukt, også når det gjelder valget mellom slanger og slangeløst.

anderfo skrev (3 timer siden):

Bjørn krysser den siste grensa til Hellas om 2-3 timer

Nå er han på grenseovergangen allerede 🙂 Omtrent der Axel var ved 11-tida i går.

Axel er nå i full fart oppover parcours 4C i Meteora. På bilder (sikkert også i virkeligheten) ser dette området helt fantastisk ut. "Løypa" har ca 610m stigning her og han har gjort unna litt over halvparten. Spennende å se om han drar rett på videre etterpå, eller om han snur og sykler flatt rundt.

Edit: Han dro videre! 😉

image.png.d2bd295a37679f1c1defed8fb2e6ac99.png

Så får vi se hvilket av de mange alternativene det blir... Fra heatmap:

image.png.e105c325373bc3daf0ad1dd66d6635d6.png

Endret av anderfo
  • Like 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status før jeg tar kvelden:

Espen er cirka midtveis i "Parcours 3" men har stått stille siden halv ni.  Viggo fullførte den ved halv sju-tida men ser ut til å ha stoppet ved "utgangen". Krysser fingrene for at begge deler er sovestopp og ikke teknisk stopp...image.png.14e82ec7046f47809695d76ffaef7d1c.png

Bjørn har påbegynt den nordligste av de to rutene opp til parcours 4A og har nå stått stille i tre kvarter etter det bratteste partiet.

image.png.cf262236d360738c6bb93dc210e15934.png

Ser ut som det er snakk om noen timers hvile bak en kirkegård:

image.png.f5c81823c11b0b21aff6386a20f5fce8.png

Axel ser ut til å ha kjørt seg litt fast i et blindspor og deretter stoppet/køyet inntil videre. Trackeren har i hvert fall stått stille i et par timer nå. 

image.png.02937734ee4f0fa95c210fca94913be6.png

 

I mellomtida har enda en rytter blitt disket (dvs. de kaller det "taken out of the general classification" og presiserer at det ikke er en diskvalifikasjon, men et regelbrudd) og problemet skal ha vært at de har slått følge i lengre tid ifbm. parcours 1 (dvs. rundt San Bernardino og Splügen). Dvs. de som er tatt ut er (hittil) #139 Sebastian Sarx og #232 Anatole Naimi. Det er ganske mye diskusjoner og oppstyr om dette både på Instagram-kontoen og Facebook-kontoen til Transcontinental. Kjipe greier. Det må være forferdelig kjipt å bli fjernet fra resultatlista etter en sånn innsats... 😬

Jeg har kikket på "replay" på https://www2.followmychallenge.com/live/tcrno9 og de har vært i nærheten av hverandre en stund, men det har også haugevis av andre ryttere i det tette feltet, så jeg er spent på om alle de andre også får samme behandling...

  • Like 3

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av natta har Axel kommet seg forbi hele det kuperte området og er nå på ei svær slette. I andre enden starter den mer kuperte sjarmøretappen (parcours 5) inn til mål. Nå nærmer det seg! (men det er rundt 290 km, altså).

Bjørn er ferdig med parcours 4A og har startet på den svært kuperte turen over til 4B. Det er mange som har gått på en teknisk smell der med mange punkteringer og ødelagte cleats, men de som har klart seg uten slike problemer har spart et par timer på å dra den veien.

Viggo er på vei over i Nord-Makedonia, og Espen er ferdig med parcours 3.

TranscontinentalNo92023GPSTrackingpowered.png.17e469769a589d909376fbd3f0bfd140.png

Helt vilt at man kan si at man nesten ser mållinjen når det bare er 290 km igjen 🤣

Endret av anderfo
  • Like 4

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lurer litt på definisjon og målepresisjon her. Hva gjør du om du ila 2-3 timer sakte men sikkert tar noen igjen for å finne ut at du ikke har energi til å passere på noen timer? Må du sykle på andre siden av veien, må du legge deg "minst 20-50m bak"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Ja jeg lurer litt på definisjon og målepresisjon her. Hva gjør du om du ila 2-3 timer sakte men sikkert tar noen igjen for å finne ut at du ikke har energi til å passere på noen timer? Må du sykle på andre siden av veien, må du legge deg "minst 20-50m bak"?

Vet faktisk ikke helt, men det sies at det kan være viktig å ta bilder for å "bevise" at man ikke samkjører og er sosial. Det handler ikke bare om luftmotstand men også om psykisk hjelp (at det hjelper å gi hverandre psykisk støtte, lage vennskap osv.), og at man kan f.eks. ikke overnatte på samme sted, diskutere veivalg, osv.

Men det virker som de gjør det ganske ekstremt, sånn at man nesten blir redd for å snakke med andre og si "hei" når man er på en CP e.l.

 

Nå er også Espen kommet inn i Nord-Makedonia, mens Viggo er på vei tilbake til Albania (han følger strømmen", det er få veivalg på denne strekningen). Bjørn har kommet seg over fjellet og er på vei ned mot parcours 4B, fortsatt med god fart...

image.png.ea7100b40e08c1df12a5015a6c487b02.png

Jeg tror dette er fra like før toppen på snarveien Bjørn tar over til 4B:

image.png.220f2e5375a90034df3c462bbe7e4e15.png

 

 

Forøvrig, en kuriositet:

Sergey Shulubin (#312) sykler på en fixie (!) og han er nå midtveis på "parcours 3" etter ca 2800 km 😉 Han har gjort dette flere ganger før i TCR.

Endret av anderfo
  • Like 3

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva er samkjøring ? Ble jo syklenes sammen med andre innimellom på BM men lå jo ikke på hjul men syklet skulder til skulder, og bare snakket sammen om ting og tang, også løypa og overnatting, Lunsjet også sammen par ganger. Men dette var selvsagt i korte sekvenser. Virker som arrangør må være tydeligere (skriftlig ) for fikk følelse av at det var noen uskrevne regler uten at jeg som førstegangsdeltakende fikk helt tak i det. Kjipt å ikke få «resultat» når en legger mye energi, tid og penger i dette og da straffes hardt hvis en har misforstått grenser for hva som er hva.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (4 minutter siden):

Ja hva er samkjøring ? Ble jo syklenes sammen med andre innimellom på BM men lå jo ikke på hjul men syklet skulder til skulder, og bare snakket sammen om ting og tang, også løypa og overnatting, Lunsjet også sammen par ganger. Men dette var selvsagt i korte sekvenser. Virker som arrangør må være tydeligere (skriftlig ) for fikk følelse av at det var noen uskrevne regler uten at jeg som førstegangsdeltakende fikk helt tak i det. Kjipt å ikke få «resultat» når en legger mye energi, tid og penger i dette og da straffes hardt hvis en har misforstått grenser for hva som er hva.

Det kan jo være helt andre regler i BM enn i TCR 🙂

I TCR er det forbudt å sykle sammen og de er tydeligvis strenge på denne regelen, men de har ikke klart å definere det veldig tydelig, f.eks. hvor ofte og hvor lenge man har lov til å være i nærheten av hverandre, osv. Jeg tror strategien er å ikke sette noen eksakt grense, for å unngå at folk presser opp mot grensa.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt uventet:

image.png.b2e65652e1b61b5eb42d3a8d0198e54b.png

Det ser ut til å ha skjedd like før starten av parcours 4B, men 20min senere er han i gang igjen.

image.png.a9ef272ac283479106aa9c04e96dbb52.png

 

Forøvrig: En av de to favorittene i dameklassen kræsjet stygt i natt/morges pga et hull i veien, og hun ble kjørt med ambulanse til sykehuset med hodeskade og kneskade. Men det sies at det ikke er veldig alvorlig og at hun håper å fullføre etter en dag eller to, når hun er ferdig sydd og lappet sammen...

image.png.9202a6c18dcd9afaf93e411713dc697f.png

Endret av anderfo
  • Like 4

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (På 2.8.2023 den 11.06):
Oddefa skrev (På 2.8.2023 den 10.54):

Ser forøvrig at NC 4000 går rett forbi her jeg bor nå (Elverum). Er ikke mange nordmenn med tror jeg, ikke noen kjenninger fra forumet ? Førstemann i Finnmark og snart i mål så langt mellom rittete her (også). 

Det sto 3 norske oppført blant deltakerne, men jeg klarte bare å finne én av dem (Hans Bakken) på trackingen da jeg prøvde for et par dager siden. Han er i Danmark nå og har tilbakelagt 2089 av 4633 km. Det er nok en stund til han passerer Elverum, du får følge med 😉image.png.da0330d14a7f17ccaca9ba488acd294d.png

Nå er han rett ved Gardermoen og har gjennomført ca 2600km, mens Elverum er om ca 100km. Han har syklet ca 217 km/døgn hittil.

Dvs. du får følge med og kanskje stille deg opp og vinke utpå kvelden?

Endret av anderfo
rettet opp sitatet
  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axel har vært stille i noen timer men har akkurat begynt å røre på seg igjen. Det er 8-10 stk som har passert mens han hvilte, men de må vel alle hvile på et eller annet tidspunkt så det kan fort snu... Han gjorde noen krumspring i natt som tyder på at det var behov for hvile (alternativt, vanskelig å finne en stille grøft som ikke allerede var full av sovende syklister? 😅   )

Skjermbilde2023-08-03kl_16_25_56.png.92eaff6f365108802e627cc5ecbdc16a.png

Bjørn er nå nesten nede på flata og kan sette kursen nesten rett til CP4. Hvis han holder Axel sin fart tar det cirka 2t dit, og i så fall vil han passere der som cirka nr 51.

Viggo og Espen har lagt Nord-Makedonia bak seg og er tilbake i Albania. Om noen timer krysser de over siste grenseovergang til Hellas. Så spørs det hvor langt de kommer i dag, jeg tipper at begge vil spare parcours 4A og 4B til dagslyset i morgen...

image.png.095df52a4699c1c69a7452cc9e2be593.png

God stemning:

image.png.b4a439f059e6acb00b6906ad675583af.png

Endret av anderfo
  • Like 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axel har begynt siste parcours, og jeg tror han nå er nr 27 men har ganske mange ryttere rett foran seg. Og det er nå ennå et stykke til mål, cirka 160 km med en del grus og høydemeter, men helt uten veivalg (så lenge han klarer å følge ruta…).

Bjørn har vært innom CP4 som nr 52 (har passert mange siden CP3!) og har begynt på parcours 4C. Når han topper ut om en del høydemeter og fin utsikt blir det spennende å se hvilken retning han tar… Det ser varmt ut med 42 grader!

 

 

Endret av anderfo
  • Like 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (4 timer siden):

Nå er han rett ved Gardermoen og har gjennomført ca 2600km, mens Elverum er om ca 100km. Han har syklet ca 217 km/døgn hittil.

Dvs. du får følge med og kanskje stille deg opp og vinke utpå kvelden?

Aha, driver å pakker for offroad Valdres og bør nok helle legge meg snart for skal sykle hele neste natten. Men kult da. Kanskje har denne på planen om par år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axel er nå på sjarmøretappen inn mot Thessaloniki og ser ut til å prøve å kjempe seg forbi 2-3 andre ryttere. Cirka 120km til mål. I morgen tidlig?

TranscontinentalNo92023GPSTrackingpowered.png.449dfa5082c2dcd1cfbc0fa6b62287b2.png

Bjørn har syklet ferdig parcours 4C og har valgt den nesten helt flate veien rundt til siste parcours. (savner et bedre norsk navn for dette, «obligatorisk rute» er tungvint)

TranscontinentalNo92023GPSTrackingpowered.png.9d2edc052b4d3b9b8e45943c4652218d.png

Så vidt jeg kan se holder Espen og Viggo jevnt tempo gjennom Albania og snart inn i Hellas (ser ut som Viggo prøver å komme seg dit før natta, i hvert fall).

De skal få prøve seg på parcours 4A og 4B i morgen. For Viggo er det nå cirka 120km til 4A, mest flatt og så noen skikkelige stigninger på slutten. Espen er ca 4-5t bak.

TranscontinentalNo92023GPSTrackingpowered.png.5f310fdf37568a04cfb1f2bef336bb0b.png

 

  • Like 3

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

….og ved 6-tida kom Axel i mål som nr 25! 💪

TranscontinentalNo92023GPSTrackingpowered.png.45241c14467e309a3dac5bd8c30689fa.png

Ca 40min etter første kvinne over mål (Kuriositet: I TCR07 var det en kvinne som vant hele greia! I fjor ble hun nr 7 etter å ha blitt frastjålet lommebok og pass tidlig i rittet... I år er hun ikke med.)

TranscontinentalNo92023GPSTrackingpowered.png.a0bb0f711272b0e6cfce28c0a9deca3c.png

I natt skrev Bjørn at han skulle ta en 20-minutters power nap før siste etappe til mål. Det er flatt i mange timer til, men han har rundt 340km igjen så det blir nok en lang dag 😉Her er Strava-aktiviteten til en som lastet opp hele strekningen fra stigningen opp mot parcours 4A (der Espen og Viggo snart havner) og helt til mål, og som valgte samme rute som Bjørn: https://www.strava.com/activities/9570440777/analysis/62704/136997

image.png.b868a6490a43e3c95f3f195a42bf1ebb.png

Viggo (og kanskje Espen) ble stående på grenseovergangen til Hellas fordi den hadde stengt for natta (!). Den er kjip, når man har planlagt å sykle på natta mens det er kjøligere…

Hvis de velger samme ruta som Bjørn har de altså rundt 660km og 7500 høydemeter til mål. 

TranscontinentalNo92023GPSTrackingpowered.png.481ddd3adb658630da9c58d8d26a177a.png

image.png.1d4c63bb35118a9c743aaea037dab76d.png

Endret av anderfo
  • Like 5
  • Thanks 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en differanse på akkurat 30 mil mellom den som ble nr 14 og den som ble nr 15 og at disse to er ytterpunktene av det jeg kan lese på den listen. Dvs det er 2 på 393 mil inkl han på 15 plass. Har ikke sjekket hm mellom de to nevnte . 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (42 minutter siden):

Ser det er en differanse på akkurat 30 mil mellom den som ble nr 5 og den som ble nr 6 og at disse to er ytterpunktene av det jeg kan lese på den listen. Dvs det er 2 på 393 mil inkl han på 6 plass. Har ikke sjekket hm mellom de to nevnte . 

Får det ikke helt til å stemme.

Den som har syklet kortest hittil er nr 7 (#260 TF) som syklet cirka 3597 km. Vær obs på at distansen bare er et estimat og ofte blir altfor kort hvis trackeren har en langvarig dropout (som noen har opplevd, inkludert ham). Men han har også tatt den mest direkte ruta flere plasser, så vidt jeg kan se...

 

Av de som har kommet i mål hittil har nr 1 (#1 CS), 15 (#78 MW) og 22 (#50 DT) syklet ca 3930 km som er lengst. Alle disse syklet den flate omveien fra CP4 til mål. De to førstnevnte syklet også den slakere omveien rundt fjellet mellom parcours 4A og 4B, mens sistnevnte tok direkteruta og senere fikk en svær omvei med taxi og tilbakesykling pga tekniske problemer. Cirka 100km og langt over 1000 høydemeter ekstra! Alle tre tok temmelig like ruter mellom CP1 og C2 og direkte ruter fra CP2 til CP3.

 

Det er flere som har syklet betydelig lengre (f.eks. de som syklet veldig langt vest nesten innom Geneve på første strekket, de som syklet langt sørover innom Po-sletta fra CP1 til CP2, de som syklet vestlig nedover Kroatia-kysten mellom CP2 og CP3, og de som tok en superlang østlig rute via Serbia fra CP2 til CP3) men de har ikke kommet til mål ennå 😉

Ekstrem-veivalgene er lett å finne på https://www2.followmychallenge.com/live/tcrno9/heatmap/ 🙂 men der ser man ikke hvem det er som har tatt disse.

#55 MM er veldig kjent for å ta slike ekstrem-veivalg som ingen andre sykler, og det har han klart i år også, men den som har utmerket mest i år er kanskje #168 TJ som både syklet via Po-sletta og det østligste alternativet i Serbia. Po-sletta var en svær omvei han tapte mye på (selv om han tjente noen høydemeter), mens Serbia tilsynelatende sparte ham både høydemeter og tid (han klatret mange plasser, selv om det ble rundt 300km ekstra). Han er nå på fjellet mellom 4A og 4B, så der har han ikke valgt et flatt alternativ...

image.png.6d6896834207c81f6513bd44d0777410.png

Bjørns flate "rundt-veivalg" fra CP4 til siste parcours er en ganske stor omvei som de fleste ser ut til å tape tid på. F.eks. noen av de som var innom CP4 etter ham er nå 50km foran ham pga. dette. Men han som vant hele rittet syklet også den veien...

Endret av anderfo
  • Like 5

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god forklaring mht veivalg og ikke minst det visuelle oversiktsbildet. Ellers var jeg på biltur i Elverum sentrum nå og så to (antatt) NC4000 sykelister, den ene hadde sågar et slags startnr på styrebagen (de syklet ikke sammen, tipper det var en km mellom de, den siste kunne også vært en vanlig tursykelist, men virket som han kom ut fra Hotellet/Elgstua og hadde riktig "retning".. Regnet passe bra og tipper han tenkte som Ole Paus at Elverum er bare en grøft øst for Hamar og her vil jeg ikke være lenger. Men la oss si disse skal sykle 20 mil til i dag hvis det er ca den daglige økta. Må en god tur inn i Sverige for neste overnatting da. Skulle anbefalt de burger på hotellet på Østby for de dro videre, sykt god burger der. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen og Viggo starter klatringa til parcours 4A omtrent samtidig men velger ulike ruter:

image.png.3d85e4bd06e41dc25b6b3367aca6035e.png

Espens rute er 1-2km kortere og har ca 200 høydemeter mindre enn Viggos rute, men det ser ikke ut til å være stor forskjell i tidsbruken på disse to alternativene. Begge er mye opp og ned for kryssing av elver/bekker o.l., men mest opp 😉

 

Edit: Viggo fant visst et alternativ enda lenger sør. Det er et par stk som har dratt der før. Noen kilometer lenger og like mye stigning som det midterste alternativet, men slakere og dermed ikke nødvendigvis mye tregere.

 

Skjermbilde 2023-08-04 kl. 13.34.00.png

Endret av anderfo
  • Like 4

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (På 31.7.2023 den 22.23):
CP1 27-07 23:59 CEST
CP2 29-07 23:59 CEST
CP3 03-08 12:00 CEST
CP4 05-08 12:00 CEST
Finish 07-08 23:59 CEST

Dette er kanskje det mest spennende nå - om det blir stress for Espen og Viggo å rekke CP4-fristen kl 12 i morgen... I utgangspunktet skal det gå fint, det er en strekning på ca 133km og 3000 høydemeter (avhengig av rutevalg) fra der Espen er nå, som Bjørn gjorde unna på 13 timer i går.

Skjermbilde2023-08-04kl_15_11_34.png.ee1d9d80bda46b58a0574dc964e20c2a.png

Men det spørs jo hvor mange tekniske stopp det blir 😉

I dag har 2 stk (#185 MS og #26 PD) tatt taxi fra området rundt parcours 4B (hhv. Theodoriana og Mesochora) til Trikala for å reparere sykkelen sin. For å fortsette rittet måtte begge sykle tilbake til der de ble plukket opp, for å fortsette rittet... Én av dem ville spart utrolig mye tid og krefter  (ca 70km og 1600 høydemeter) hvis han hadde vært i stand til å konvertere til singlespeed (bakgiret og girøret var ødelagt) og sykle til Trikala uten bruk av taxi. Jeg vet ikke hvilket teknisk problem den andre hadde. De har brukt rundt 10-15 timer ekstra på dette 🥵 

Som jeg nevnte på forrige side var det en annen (#50 DT) med liknende utfordring i forgårs også, han var på fjerdeplass men endte som nr 22 etter dette og en solid innhenting/forbikjøring av bl.a. Axel helt på slutten.

Jeg tror alle tre har fått disse problemene ifbm. "geitestien" over fjellet fra 4A til 4B, så det er et sted hvor man enten bør ta det veldig forsiktig eller være Reodor Felgen når problemet evt. har oppstått.

image.png.3a7d0a1a62d00478ff39085360dca40b.png

Endret av anderfo
  • Like 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par timer siden tok Bjørn inn på hotell pga varmen (37ºC) og vil sykle de siste 200km «tonight» når det antakelig er kjøligere.

Viggo skrev samtidig at 35ºC er i overkant for ham. Han er ved starten av parcours 4A, mens Espen akkurat er ferdig med den og ser ut til å snu for å sykle rundt fjellet.

Endret av anderfo
  • Like 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...