Gå til innhold

Anbefalte innlegg

DesmoSkier skrev (9 timer siden):

Konklusjonen tror jeg må bli at man trenger flere sykler for å bli just-about-right-biked.

Jeg har 3, 4 om man regner med fatbiken.

På den annen side så har jeg solgt utforsykkelen, så i det minste har jeg ikke 5.

Huff… jeg hadde en periode, fra grov til fin; 

-utforsykkel

-stisykkel 150/140

-stirakett 110/100

-fatbike 0/0

-SS 29’er 0/0

-pubsykkel

-caféræser

-landeveissykkel

…og nå har jeg bare 2 sykler og 4 hjulsett… skal sies at utforsykling / heisbasert ikke har vært bedrevet siden 2016’ish…

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (4 timer siden):

Ulempen med for få sykler er redundans når godsykkel må på syk(k)e(l)hus. 

Må ha to, men de bør jo heller ikke overlappe for mye. Vrient det der. 

For min egen del tror jeg perfekt duo hadde vært en halv-kapabel hardtail og en grov stisykkel (160/150 kanskje).

Da ekskludert el-pendler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/17/2024 at 1:31 PM, EirikPeirik said:

For min egen del tror jeg perfekt duo hadde vært en halv-kapabel hardtail og en grov stisykkel (160/150 kanskje).

Da ekskludert el-pendler.

Det er akkurat der jeg har vært i noen år.

En Kingdom Vendetta LS hardtail og en Transition Patrol der sistnevnte har blitt utstyrt med Smashpot i gaffel, Cascade Link og Öhlins TTX.

Hardtailen blir brukt hele tiden, mens nesten-utforsykkelen jeg har konstruert blir bare tatt med på spesial-prosjekt.

Så nå satser jeg på en Ripley med litt spreke dempere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over lenger tid hatt tre sykler i stallen, to Ibiser Ripley og Ripmo samt en Orbra Rise. Da har jeg vært satt opp for enhver anledning. Nå er alle ute av stallen og jeg er i ferd med å reetablere en stall Transmission girsystem. 

Pt. er det en Wild inne, en ganske grov sak, men siden den er elektrisk så gjør egentlig ikke det noe, det går like bra i alt slags terreng så da har Rise funnet sin erstatter. Jeg må si at fulleffekt syklene har blitt så bra nå at den føles like kvikk som Rise var, men den gir samtidig noe langt mer - dvs. en enda bedre all-rounder. 

Så var det analog-sykkel hvor behovet skal fylles, da kommer det til å bli en custom Occam SL, dvs. 140 mm foran og bak. I custom ligger det bla. annet at Fox DPS med lockout blir skiftet ut med Float X, mens jeg prøver å beholde Fox 34 i første omgang. Jeg tror at denne sykkelen vil ha kvikkheten til Ripley, men være litt grovere ift. utforkjøringer etc, Siden den er basert på SL så blir den også ganske lett. 

Dar har jeg gått fra 3 til 2 sykler og håper at ikke kløen etter n+1 kommer.....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Lars-Erik skrev (På 19.5.2024 den 9.43):

Jeg har over lenger tid hatt tre sykler i stallen, to Ibiser Ripley og Ripmo samt en Orbra Rise. Da har jeg vært satt opp for enhver anledning. Nå er alle ute av stallen og jeg er i ferd med å reetablere en stall Transmission girsystem. 

Pt. er det en Wild inne, en ganske grov sak, men siden den er elektrisk så gjør egentlig ikke det noe, det går like bra i alt slags terreng så da har Rise funnet sin erstatter. Jeg må si at fulleffekt syklene har blitt så bra nå at den føles like kvikk som Rise var, men den gir samtidig noe langt mer - dvs. en enda bedre all-rounder. 

Så var det analog-sykkel hvor behovet skal fylles, da kommer det til å bli en custom Occam SL, dvs. 140 mm foran og bak. I custom ligger det bla. annet at Fox DPS med lockout blir skiftet ut med Float X, mens jeg prøver å beholde Fox 34 i første omgang. Jeg tror at denne sykkelen vil ha kvikkheten til Ripley, men være litt grovere ift. utforkjøringer etc, Siden den er basert på SL så blir den også ganske lett. 

Dar har jeg gått fra 3 til 2 sykler og håper at ikke kløen etter n+1 kommer.....

Occam alltså. Vilka andra cyklar har du funderat på? YT Izzo borde väl komma med där? Transition Smuggler❤?Commencal Tempo? Kavenz VHP12? Merida One-Twenty? Det finns så otroligt många roliga cyklar i det där segmentet.
Hur kom du fram till just Occam SL?

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orp_Rezzem skrev (11 minutter siden):

Occam alltså. Vilka andra cyklar har du funderat på? YT Izzo borde väl komma med där? Transition Smuggler❤?Commencal Tempo? Kavenz VHP12? Merida One-Twenty? Det finns så otroligt många roliga cyklar i det där segmentet.
Hur kom du fram till just Occam SL?

Med de rabattene Unaas konstant dytter ut er det nesten umulig å ikke ha Orbea på ei liste, ganske enkelt.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (På 17.5.2024 den 13.31):

For min egen del tror jeg perfekt duo hadde vært en halv-kapabel hardtail og en grov stisykkel (160/150 kanskje).

Da ekskludert el-pendler.

Der er jeg nå. Også tilnærmet likt utstyr på begge, slik at så mye som mulig utstyr kan byttes/brukes mellom dem.
Hardtail kan sykle de samme stiene som grov fulldemper, bare litt saktere.

3 hjulsett for å dekke litt overlapp her og der, med kompatible skiver og kassetter.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endt opp med:

Canyon Lux CF SL 8 med 120mm gaffel som ritt/stirakett

Ragley Marley med 140mm Marzocchi gaffel som stihardtail

+ 1 fatbike og 2 landeveissykler hvorav en kan settes opp med blandeveis dekk

Savner egentlig ikke noe da, men kunne godt hatt litt mer progressiv geo på fulldempern da den er av den gamle typen.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 timer siden):

Med de rabattene Unaas konstant dytter ut er det nesten umulig å ikke ha Orbea på ei liste, ganske enkelt.

Sant det men samtidigt så verkar graden av service vara ganska låg och då kan man lika gärna börja se på direct to consumer märken som YT / Canyon etc. 
Men det är klart. Det är extremt sällan pris inte är en bidragande faktor.

  • Like 2

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orp_Rezzem skrev (2 timer siden):

Occam alltså. Vilka andra cyklar har du funderat på? YT Izzo borde väl komma med där? Transition Smuggler❤?Commencal Tempo? Kavenz VHP12? Merida One-Twenty? Det finns så otroligt många roliga cyklar i det där segmentet.
Hur kom du fram till just Occam SL?

Jeg har gjort forarbeide gjennom å lese div. reviews, så har jeg noen krav, herunder AXS Transmission fordi jeg ønsker å standardisere mine sykler på det, samt en bakdemper som er litt råere enn Fox DPS. 

Yeti SB120 var med inntil mål, men falt av da jeg ikke fikk svar fra importøren innen rimelig tid. De fleste av de over falt av ganske tidlig i prosessen. I Occam SL fikk jeg til en fin løsning som dekker de kravene jeg har på en god måte. Har også god erfaring med service fra Unaas gjennom nærmere tre år med en Orbea Rise som bla. har vært gjennom motorskifte. Det gjør heller ingenting at deres lokaler er i mitt nærområde. 

Valgte Occam SL og ikke LT fordi jeg vil ha en sykkel som føles noe kvikkere samtidig som den får en oppgradert demper som er det som var svakest på min Ripley V4, den framstår som moderne på geometri, har lagring i underrøret, kommer fiks ferdig med Transmission og de prises forholdsvis attraktivt sammenlignet med mye annet.  Denne får 140/140 vandring noe som gjør at den kommer mellom Ripley 130/120 og Ripmo 160/147 som var min referanse. Gjør heller ikke noe at den blir lett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sykler må man ha. Min viktigste sykkel er en Tallboy. Skulle jeg hatt kun en sykkel hadde denne vært det soleklare valget. Tallboy har fulgt meg fra den kom på markede i 2010, og siden har jeg hatt alle versjonene fram til versjon 5. V5 har jeg bygd relativt grov med 140 mm Fox 36. Hovedsaklig fordi jeg begynner å bli eldre og trenger mer trygghet, men også fordi jeg ikke sykler xc ritt mer hvor V1 med 100/100 vandring var nok.  I tillegg har jeg em Megatower, Stigmate, Canyon endurace og en Shurly ICT. Legger man godviljen til kan Tallboyen erstatte alle disse untagen ICT en.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...