Gå til innhold

Levetid Shimano kjeder


Anbefalte innlegg

Supermann skrev (På 8.5.2024 den 10.12):

 

PS: Husk at Rock n Roll er parafin og voksbasert. Parafinen er der for å holde ting rent. Gjenværende voks er det som smører.

 

Parafin er der primært som løsemiddel for voksen slik at det er mulig å få påført smøremiddelet.
Som en følge av det vil Rock n Roll løse opp påført smøremiddel slik at ny og gammel Rock n Roll blander seg. Når du da tørker av kjedet vil du både tørke vekk overflødig ny voks, samt gammel forurenset voks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Switchblade said:

https://www.birzman.com/products_2.php?uID=2&cID=31&Key=291

 

Bruker denne da den skal ta det meste(Måler 0.5, 0.75 óg 1.0%). I tillegg veldig kjekt med krokene som holder kjedet når du trenger å koble det sammen igjen om det har vært av sykkelen.

Denne måler på feil side på den ene lenken, så den kan introdusere feil, spesielt på nyere kjeder for mange gir. Du ønsker å måle fra samme side til samme side. CC-4 eller Pedros som Ndreas linker til er begge av riktig konstruksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (3 timer siden):

Har en 3/4 full stor flaske squirt du kan få hvis du er i Oslo/Bærum-området. Har gått over til varmvoks.
Anbefaler denne kjedemåleren, har litt ekstrafunksjoner ifht PT:
https://pedros.com/products/chain-checker-plus-ii

Tar gjerne i mot en "Squirt" holder til på Ås, ,men jobber på Kolbotn og kjører litt her og der i jobb.

Pedro målern var fin, bestiller en slik om jeg finner den.

Takk

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (3 timer siden):

Har en 3/4 full stor flaske squirt du kan få hvis du er i Oslo/Bærum-området. Har gått over til varmvoks.
Anbefaler denne kjedemåleren, har litt ekstrafunksjoner ifht PT:
https://pedros.com/products/chain-checker-plus-ii

Tar gjerne i mot en "Squirt" holder til på Ås, ,men jobber på Kolbotn og kjører litt her og der i jobb.

Send meg gjerne en SMS på 90048811 med adresse så kan jeg hente en dag.

Pedro målern var fin, bestiller en slik om jeg finner den.

Takk

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, baronKanon said:

Denne måler på feil side på den ene lenken, så den kan introdusere feil, spesielt på nyere kjeder for mange gir. Du ønsker å måle fra samme side til samme side. CC-4 eller Pedros som Ndreas linker til er begge av riktig konstruksjon

Skulle likt å se en test av de ulike for å se om det du hevder er av betydning eller ei. Nå er jo også en kjedemåler kun en kryssreferanse og inget presisjonsverktøy, så som sagt hadde jeg behøvet å se en direkte sammenlikning for å kunne vurdere gyldigheten i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
3 hours ago, Switchblade said:

Skulle likt å se en test av de ulike for å se om det du hevder er av betydning eller ei. Nå er jo også en kjedemåler kun en kryssreferanse og inget presisjonsverktøy, så som sagt hadde jeg behøvet å se en direkte sammenlikning for å kunne vurdere gyldigheten i dette.

Vær så god:

https://web.archive.org/web/20210303062142/https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle-chain-wear-and-checking-for-it/

Du hørerp å Dave Rome angående mekking. Ferdig snakka.

Endret av baronKanon
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, baronKanon said:

... I've long been partial to the Park Tool CC-3.2 as a budget option, and in most cases, I continue to find it a reliable option...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

For the best chain article, Adam Kerin of Zero Friction Cycling measured, on average, 19% earlier wear rates by using a two-point digital chain checker than when measuring the external pin-to-pin elongation of the chain...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Oppsummeringen blir jo at bare man faktisk sjekker jevnlig, og helst på flere punkter av kjedet også så er man bedre stilt med en mer upresis måler da man kommer til å bytte før man behøver(OM man har de SRAM kjedene det snakkes om der i mot) Relativt ironisk er det jo også at de verktøyene som blir ansett å være mindre attraktive faktisk vil kunne tåle mer slitasje før de skulle komme til å gi beskjed for sent.

 

Som jeg nevnte i sist innlegg så er en kjedemåler fortsatt kun en kryssreferanse og inget presisjonsverktøy. Selvsagt kan man dra alt ned på nerdenivå om man vil, men han du linket til bekrefter jo det hele at man ikke bør være redd for å bytte når man tror det er dags for det.

Så, da fortsetter jeg med hva jeg har(Jeg har faktisk også Park Tool CC-3.2)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, høres lite ut. Shimano sier kjedene deres skal holde i 4.000 km, Campagnolo 12.000. Jeg har ikke målt nøyaktig, men at Campagnolo holder mye lenger har jeg erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidar skrev (På 16.5.2024 den 7.43):

Hei, høres lite ut. Shimano sier kjedene deres skal holde i 4.000 km, Campagnolo 12.000. Jeg har ikke målt nøyaktig, men at Campagnolo holder mye lenger har jeg erfart.

Trådstarter har en sti-hardtail og vi er i en terrengsykkeltråd, at et Shimano SLX kjede skal vare 4.000 km på en terrengsykkel som faktisk brukes på sti har jeg absolutt ingen tro på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...