Gå til innhold

Rask grusracer


Anbefalte innlegg

YOLO skrev (29 minutter siden):

Hvis jeg ser denne rammevæsken trille forbi uten å få tilbud om guffe, lunsj og ly for natten, hadde jeg blitt mutt.

Skal definitivt stoppe for å komme med velmenende (men akk så irriterende) verbal support etterfulgt av en formanende pekefinger og råd om hva du bør ha i orden til neste tur 😇

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (På 9.5.2024 den 8.55):

Jeg så det! Jeg syns det så trangt ut på bildene, men muligens 45mm. Det ble vel spekulert litt i om de ikke ville ha større klaring fordi den ville da komme inn på området til grizl. Jeg ser Fara F/gravel tar 50mm! 

I videoen her ser du flere Canyon ryttere bruker 45 mm dekk på Firecrest 303  👍

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en rendyrket rittsykkel, men det var da heller ikke trådstarters ønske:

Artig å se at Warren Rossiter og Bikeradar i dag belønner hans (og min) gamle kjærlighet GT Grade i sin siste rekarnasjon med tittelen årets gravelsykkel 😊

GT-Grade-Carbon-Pro-LE-01-winner-badge.webp.18f70cb84bb295f808459b12b62bb433.webp

Bikeradar: GT Grade Carbon Pro LE Gravel Bike of the Year winner

Tredje generasjon siden sykkelen i 2015 ble kåret til årets nykommer og som første dedikerte karbonmodell la grunnlaget for det vi nå kjenner som gravelsykler. Noen husker sikkert også Stan's nyskapende Grail-felger, som var de første brede, slangeløse felgene som spesifikt skulle takle både kross- og landeveistrykk, til forskjell fra f.eks. Iron Cross. Felgene kom som følge av en bestilling fra GT for nettopp den første Grade.

Ja, det karakteristiske triple triangle skiller seg ut. Og alt som er annerledes skal fordømmes! Men det er både GTs særpreg og en avgjørende funksjonell del av designet.

...the Grade Pro LE comes across as a singletrack ripper, but dressed in Lycra.

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT Grade og reklamefilmene deres var mye av grunnen til at jeg kjøpte meg grusracer i 2015. Irriterer vettet av meg at det ikke er noen enkel fix å bytte fra qr til through-axle på en ramme uten å begynne sveise. Gaffel kan selvfølgelig skiftes lett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@msteiro Dette er ikke rett tråd å diskutere nærmere, men som du vet, finnes det måter å bruke moderne hjulsett, som gjerne kommer originalt med 12 mm TA, på første generasjon Grail, som kom med 15 mm TA i gaffel og 135 mm QR i rammen. Mange nav på nye hjulsett kan enkelt konverteres. Vær oppmerksom på at dersom nav ikke kan konverteres, finnes det adapter for å konvertere gaffel med 15 mm TA til 12 mm TA. Vet ikke hva som er tilgjengelig i Norge. Men det er så vidt jeg vet dessverre ikke mulig å konvertere 9x135 mm QR i rammen til 12x142 mm TA, nei 🙂

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde denne en stund i 2019/20, kjøpte den for 12500 på Finn.no fra en som var redd for å parkere den på Solsiden i Trondheim når han skulle drikke øl:
image.png.61336d746ce5f764e952e5135752f1fb.png

Angrer veldig på at jeg solgte den, men jeg fikk ikke lov til å ha flere sykler 😞 Godfølelse å sykle på den altså.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute R. skrev (36 minutter siden):

Men altså... Et slags reklamebilde med spacertårn oppå styreframspringet? Sukk!

Ser nesten ut som om det bare er selve kronerøret uten spacere på også? Tynne spacere i så fall. 
Noen fikk brått innfallet om at et høyt spacertårn under stemen så uproft ut. Ingen hadde baufil på lomma.

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (1 time siden):

Ser nesten ut som om det bare er selve kronerøret uten spacere på også? Tynne spacere i så fall. 
Noen fikk brått innfallet om at et høyt spacertårn under stemen så uproft ut. Ingen hadde baufil på lomma.

Det er to eller tre spacere å se.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Oyvinsr skrev (På 7.5.2024 den 14.38):

Skjønner at du liker aerolook, men til den bruken du beskriver så er crux midt i blinken. 

Ang. 1x så kjører jeg Force Xplr med 1x, det er jeg veldig fornøyd med. Nå i sommer blir det en del asfaltsykling, da har jeg satt den opp med 44T foran, det funker veldig bra. Savner 2x når det er lange bakker der jeg ønsker tettere mellom de letteste girene. 

Har du, eller andre her, erfaring med 2x Shimano road setup på Crux? Ser det offisielt ikke er støttet, men har sett noen bilder online. Vurderer å bygge en med 105 Di2. Alternativet må jeg kanskje bruke GRX krank (og FD når GRX kommer som 12s).

Endret av Maggan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld @Maggan og andre interesserte, her er detaljer som oppgitt av Specialized: Crux Chainring Compatibility table

Begrensinger i kompatibilitet og størrelse på krankdrev er et av kompromissene som følger med en del ritt-rettede gravel/krossrammer. 

Så kan man presse toleransene, og noen lykkes i å finne velfungerende alternative løsninger, men jeg er selv i utgangspunktet skeptisk til å velge løsninger som strider mot produsentenes egne bestrebelser på å gi optimal funksjon, om det så gjelder kostbare rammer eller grupper.

Håper du får svar fra noen som har praktisk erfaring 🙂

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (1 time siden):

Har du, eller andre her, erfaring med 2x Shimano road setup på Crux? Ser det offisielt ikke er støttet, men har sett noen bilder online. Vurderer å bygge en med 105 Di2. Alternativet må jeg kanskje bruke GRX krank (og FD når GRX kommer som 12s).

Hei, ikke noen førstehåndserfaring, men en bekjent kjører shimano 2x12 di2 på crux. Jeg mener han har grx fremgir og så bruker han Rotor aldhu kranksett. Jeg vet ikke om årsaken til krankvalget er kompabilitet eller ikke. 
 

Jeg er ikke noe bevandret innen DI2, men man kan vel bare bruke fremgir for 11-delt, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-delt Di2-komponenter og 12-delt Di2 er ikke kompatibelt med hverandre (bortsett fra noen temposykkel-skiftere tror jeg). Man skulle tro at framgir og skiftere burde kunne brukes om hverandre, men 11-delt-komponentene har ikke fått den nødvendige firmware-oppgraderingen til å snakke med 12-delt.

Alternativet er å se til ren GRX. Da har jeg 2x12 mekanisk eller 2x11 Di2. Kanskje mulig å gjøre et godt kjøp på sistnevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (14 timer siden):

Har du, eller andre her, erfaring med 2x Shimano road setup på Crux? Ser det offisielt ikke er støttet, men har sett noen bilder online. Vurderer å bygge en med 105 Di2. Alternativet må jeg kanskje bruke GRX krank (og FD når GRX kommer som 12s).

Har en kamerat som kjører 2x11 delt shimano. Med grx front og bakgir (di2) og dura ace krank. Han har ingenting negativt å si om det. Kan skaffe detaljer hvis du trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Maggan skrev (3 timer siden):

Ja, takk, @Even. Interessent om han har måttet gjøre tilpasninger for å få DA kranken til å passe (spacers?). Og er det 50-34T eller 52-36T?

50-34 Spacere på driveside. XTR kassett. 11-40

Endret av Even
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...