Gå til innhold

Rask grusracer


Anbefalte innlegg

Nye Cervelo Aspero 5 er også nevnt tidligere i tråden. Den er på USA-siden til Cervelo, der bl. a det er tilbud på den råeste med RED-gruppe. Ringte Tender Sport Marine, men den var ikke mulig å skaffe og de hadde veldig lite info. 
Jeg fikk faktisk mail ca. 2min etter den telefonsamtalen fra Sigma Sport i England og de har noen få Cervelo Aspero 5. Dette er nok en veldig rask sykkel, men realistisk høst/vinter her i Norge iflg. Tender Sport Marine. 
Han var forøvrig veldig ivrig etter å selge meg en Crux, og iflg. han så solgte de 1-2 om dagen nå med tilbudet deres! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (1 minutt siden):

Canyon er vel ganske store i størrelse , burde antagelig brukt M som sammenligningsgrunnlag 

De skriver også dette på nettsiden deres. Jeg er nok definitivt en M der. Den er også litt «utradisjonell» i geometrien for ren sammenligning. Lang reach og kort stem. I hvertfall sammenlignet med gravelsykkel med «landeveisgeometri». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (1 minutt siden):

De skriver også dette på nettsiden deres. Jeg er nok definitivt en M der. Den er også litt «utradisjonell» i geometrien for ren sammenligning. Lang reach og kort stem. I hvertfall sammenlignet med gravelsykkel med «landeveisgeometri». 

Også er Grail litt trang mtp dekk , oppgitt 42 mm , kanskje man får klemt inn 45 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (8 minutter siden):

Canyon er vel ganske store i størrelse , burde antagelig brukt M som sammenligningsgrunnlag 

Ja, ble slengt litt fort sammen, Willieren er vel ren klatresykkel og, ikke grus 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (2 minutter siden):

Også er Grail litt trang mtp dekk , oppgitt 42 mm , kanskje man får klemt inn 45 😳

Jeg så det! Jeg syns det så trangt ut på bildene, men muligens 45mm. Det ble vel spekulert litt i om de ikke ville ha større klaring fordi den ville da komme inn på området til grizl. Jeg ser Fara F/gravel tar 50mm! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Santa Cruz stigmata tar 50mm , den må være rask. Keegan vinner jo alt han stiller i med den i USA , gjorde seg ikke bort i gravel vm heller 

Endret av Lømo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@msteiro  og @Even

Så kjekt å møte sjelefrender på nytt forum!

Som noen av dere gjerne husker, hadde vi på gamleforumet en dedikert tråd om geometri for bukkestyresykler. Om det er reell interesse for det her, kan vi vurdere gjenopptagelse.

Geometrien er som kjent det som definerer en sykkel, ikke materiale eller vekt eller gruppe.

Forholdet stack/rammehøye og reach/rammelengde er gjerne er hva mange tenker på først, men dette er mål som lett lar seg tilpasse eller manipulere etter rytterens preferanser. De grunnleggende målene som bestemmer sykkelens karakter og kjøreegenskaper kan derimot i mindre grad tilpasses, og er støpt eller sveiset inn i ramme og gaffel.

Særlig 2015-20 var en gullalder for geometri, der man på et annet vis enn før så på potensialet i en bukkestyresykkel, presset grensene og lanserte nye løsninger. Nå har det i større grad stabilisert seg, på godt og vondt.

La meg først dele noen lenker som er vel verdt å studere for dem som ønsker å forstå geometri. Dette er primært om landeveissykler, men prinsippene er det samme som hos gravelsykler. Noen er bak betalingsmur, noen har begrenset antall klikk, noen er åpne. Man får ikke alt gratis her i verden.

***

Jeg er som @msteiro glad i Geometry Geeks, men bruker også ofte Bike Insights. Sistnevnte gir også visualiseringer som er umiddelbart forståelige.

image.png.8b90a1ef6c0dab4cbed804cdab1bf748.png

Eksempel:  Illustrasjon fra Bike Insights på ytterpunktene i hva som inngår i betegnelsen gravelsykkel. Andre gravelsykler vil være et sted i spennet mellom disse. Erfarne forumister vil umiddelbart gjenkjenne de to syklene 🙂

Hva gjelder de fine sammenstillingene som @msteiro henter ut fra Geometry Geeks, er det et noen småting jeg vil nevne:

  • Om mulig, bør fork rake/offset og trail inkluderes. Dette er avgjørende mål for kjøreegenskapene. En kompliserende faktor er at dekkbredde/høyde påvirker trail/slep og at dekkbredden da bør være lik for sammenlikningens del. Kan spesifiseres i Bike Insights, vet ikke om det samme er tilfellet hos Geometry Geeks.
  • Verdt å huske at særlig reach ikke kan sammenliknes direkte mellom forskjellige gravelsykler. Nyere modeller er designet for lengre overrør og kortere stem, etter inspirasjon fra terrengsykler. Ren sammenlikning av mål for reach vil dermed gi feilaktig inntrykk av at sistnevnte er mer aggressive i sittestilling enn mer klassiske modeller.
  • Mål for top tube, seat tube og head tube kan gjerne tas med, men har som nevnt i innlegg over liten eller ingen betydning for kjøreegenskaper. Sittestilling leses enklere ut fra stack/rammehøyde og reach/rammelengde, med forbeholdet nevnt i punktet over.

Skal ikke mase mer, men vi kan fortsette ved interesse.

Oddefa skrev (På 9.5.2024 den 8.07):

Hvor i geometri-segmentet ligger min Cannondale Supersix SE (når dere bruker den tabellen) ? 

@msteiro har allerede svart 🙂 men jeg kan nevne at geometrien til Supersix Evo SE er samme som Supersix Evo CX som er samme som Cannondales forrige kross-rittsykkel SuperX.

Utvilsomt en topp, kjapp og allsidig sykkel som jeg svært gjerne skulle hatt selv. Men det er et tegn i tiden at flere av de store produsentene nå har gått tilbake til å bruke veletablert krossgeometri for sine ritt-rettede gravelsykler. Da sikrer de også at syklene tilfredsstiller UCI-reglementet som forventes innført i grusritt. Men det er en viss pris å betale geometrimessig, f.eks. kjedestagslengde. Jeg liker mangfold, og er glad for at en del av de mer nyskapende løsningene fra 2015-2020 lever videre, som i Øyvinds Exploro.

***

Øyvind har forresten flere ganger trukket frem Superior X-Road. Dere vil se at den er attraktiv om man ønsker kjappe kjøreegenskaper, fremfor alt eksepsjonelt korte kjedestag. 

Selv har jeg en liten forelskelse i islandske Lauf. Nyskapende løsninger for krevende forhold på atlanterhavsøya som er et sykkelparadis uten like.

  • Like 8
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (På 8.5.2024 den 15.14):

Ingen som nevner fara? En sykkel som er rask nok til å vinne traka er sansynligvis også rask nok til trådstarter?

Screenshot_20240508-145330.png

Sånn litt apropos: DARE GFX kunne også nevnes i samme åndedrag. Selvsagt lite tvil om hvor DARE har sitt fokus, men noe om dekkbredde kunne de jo kostet på seg i nettpresentasjonen av GFX. Flere sykler skal komme i august, men ikke verst priset, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute R. skrev (6 timer siden):

Sånn litt apropos: DARE GFX kunne også nevnes i samme åndedrag. Selvsagt lite tvil om hvor DARE har sitt fokus, men noe om dekkbredde kunne de jo kostet på seg i nettpresentasjonen av GFX. Flere sykler skal komme i august, men ikke verst priset, vil jeg si.

Eneste er den kjente svakheten med setepinneklemmen.  Ketil Aanensen fikk jo sitt Tcr forsøk ødelagt av en setepinne som ikke ville sitte..

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat setepinneklemme er sånn jeg synes er på kanten til komplett idiotisk på grusracere og egentlig alt annet enn rene aerosykler, kanskje tilogmed kun på rene temposykler. Ofte litt justering, mye slitasje på et enkelt punkt og uendelig kilde til feil. Skulle jeg hatt noe som skulle tåle noe lange ritt ute i bushen hadde den 0,01watten man sparer i aero blitt ofret glatt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilfeldigvis i Oslo nå, så i dag var jeg innom FARA. En virkelig fin sykkel. Den nye modular cockpiten er ikke helt innertier for meg, så jeg hadde bestilt med styre/stem og byttet til en eventuelt cockpit fra noe annet. Fikk diskutert str. og geometri, i tillegg til å få se fargene «live». 
Veldig stort pluss at man kan bygge sykkel på hjemmesiden, velge komponenter og dimensjoner. 2 ukers leveringstid. Geometrien er ikke helt «landevei». Rask/kvikk, men stabil. 

Fikk svar fra bianchi i dag at bikeshop er forhandler i Norge og spm. angående levering må rettes til dem. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser det kommer veldig an på for meg er leveringstid. Så hvis alternativene er sykler jeg kan få før sommeren så er alternative slik jeg ser det: FARA F/Gravel, Canyon Grail, Factor Ostro, specialized Crux. 
BMC’en doesn’t do it for me, Wilier får jeg ikke lov av YOLO (neida), litt liten bredde på dekk og de andre mer eksotiske er det lang levering på. 
Utstyr jeg ønsker: Force xplr 1x, watt i en eller annen form, karbonhjul (f. Eks 303 firecrest type hjul), one-piece cockpit (dette er rent estetisk og jeg vet hvor mye ekstrajobb det er med service og slik. Dette er ikke et must) Ønsker egentlig at den skal ta 45mm. Jeg kommer til å kjøre 42mm pathfinders, men er jo gøy å ha muligheten til å eksperimentere med litt forskjellig dekk og dimensjoner. Og er ikke liksom det nye nå at mtb-dekk er raskere enn graveldekk? Hvertfall på grus grus. 

FARA: Veldig fine farger, kule løsninger med verktøy og framebag. Litt artig at det er «Oslo-merke». Tar 50mm dekk. Ganske tung sykkel. Slik som jeg bygger den har den ønsket gruppe, uten watt, uten karbonhjul og uten cockpit. Da er prisen ca. 50k

Canyon Grail: Samme kule løsninger og framebag som blender seg sammen med fargen på ramma. Tar max 42mm. Er 44 bredde på styret i str. M. Kan bestilles med force og 303 firecrest. Er da uten watt og med, for meg, alt for bredt styre. Prisen er da ca. 65k 

Spesh Crux: Tar hvertfall 47mm. Veldig lett og kvikk. Ikke integrert kabling (positivt og negativt avhengig av hvordan du ser det). Pris med force og Roval Terra CL er på tilbud nå til 76k, uten watt. Dette er Pro-modellen. 
 

Factor ostro: Kommer med karbonhjul, to-sidig watt, force og en cockpit du kan bestemme dimensjonene på. Tar 45mm +. Leveringstid med andre farger enn den matte svarte. 
 

For meg blir prisen nesten identisk hvis de skal være utstyrt likt. Spesh blir den dyreste. Jeg vil også ha to hjulsett ved kjøp av FARA, «treningshjul» eller eventuelt selge det. Så man kan vel si at den blir billigst sånn sett. 

Jeg kommer til å bli oppriktig lei meg hvis jeg får se en Bianchi ute i skogen i sommer, da jeg syns den ser fantastisk ut. Men aner ingen ting om potensiell levering og pris. Må bare skaffe meg briller som blokker ut celeste🤔
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var igjennom omtrent samme prosess selv og har nå en medium Grail CF SLX 8 AXS hengende i mekkestativet her i påvente av levering av full custom cut Ridewrap foliering (skulle vært levert i dag men ser ut til at UPS svikter). 
Så første trill blir da rett over helgen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
BentKa skrev (16 minutter siden):

Var igjennom omtrent samme prosess selv og har nå en medium Grail CF SLX 8 AXS hengende i mekkestativet her i påvente av levering av full custom cut Ridewrap foliering (skulle vært levert i dag men ser ut til at UPS svikter). 
Så første trill blir da rett over helgen 😉

Oi! Akkurat dette som er aktuelt. Blir spennende å høre rapport! 
Hva var det som gjorde at du @BentKa valgte akkurat denne? 

Endret av Even
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (1 time siden):

Så hvis alternativene er (…): FARA F/Gravel, Canyon Grail, Factor Ostro, specialized Crux.

Hvis vekt ikke er viktig, så bør ADHX 45 på listen. 35k for ramme, kort leveringstid, kanskje best kvalitet av alt på markedet, og så er de dødspene. Tikker boks for dekkbredde og cockpit. 

Fara er litt kult, men i dette sjiktet føler jeg ikke at denne hører hjemme. 

Grail synes jeg bør strykes fra listen pga cockpit-bredde og manglende dekkbredde. 

Hvis du er ok med å ha en Crux det ikke står S-WORKS på, og komfortabel med kabler, så er jo den fjærlett, vakker, allsidig og med rå kjøreegenskaper. 

Men Ostro Gravel tror jeg er et freakin’ godstog. Sub 900 gram i str. 52, dog litt tung gaffel, med clean front og flex på cockpit. Virker perfekt. Eneste negative i min bok, utenom at den ikke passer lange bein, er prisen. Får du betydelig rabatt, som det virker, ville jeg slått til. Rabatten får jo du «igjen» ved et ev. salg. 

Addict Gravel RC er tilgjengelig i rammesett med kort levering. Denne rammen skal vel også være lett, og tikke alle boksene dine. Syncros sin landeveiscockpit (husker ikke modellnavn) er også lett og med gjennomtenkte dimensjoner. Jeg synes den hvite/lilla versjonen er fet, men smaken er som…

Rave-en punkterte på jomfrutur i dag ned Dødaren. Så denne er det bare å styre unna, for alle. Tidenes bomkjøp 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (5 minutter siden):

Hvis vekt ikke er viktig, så bør ADHX 45 på listen. 35k for ramme, kort leveringstid, kanskje best kvalitet av alt på markedet, og så er de dødspene. Tikker boks for dekkbredde og cockpit. 

Fara er litt kult, men i dette sjiktet føler jeg ikke at denne hører hjemme. 

Grail synes jeg bør strykes fra listen pga cockpit-bredde og manglende dekkbredde. 

Hvis du er ok med å ha en Crux det ikke står S-WORKS på, og komfortabel med kabler, så er jo den fjærlett, vakker, allsidig og med rå kjøreegenskaper. 

Men Ostro Gravel tror jeg er et freakin’ godstog. Sub 900 gram i str. 52, dog litt tung gaffel, med clean front og flex på cockpit. Virker perfekt. Eneste negative i min bok, utenom at den ikke passer lange bein, er prisen. Får du betydelig rabatt, som det virker, ville jeg slått til. Rabatten får jo du «igjen» ved et ev. salg. 

Addict Gravel RC er tilgjengelig i rammesett med kort levering. Denne rammen skal vel også være lett, og tikke alle boksene dine. Syncros sin landeveiscockpit (husker ikke modellnavn) er også lett og med gjennomtenkte dimensjoner. Jeg synes den hvite/lilla versjonen er fet, men smaken er som…

Rave-en punkterte på jomfrutur i dag ned Dødaren. Så denne er det bare å styre unna, for alle. Tidenes bomkjøp 🥲

Addict gravel rc er den jeg opprinnelig bestilte i fjor. Jeg ble fortalt for noen dager siden at den blir levert i oktober, tidligst. Jeg lener veldig mot ostro!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Even skrev (21 timer siden):

Oi! Akkurat dette som er aktuelt. Blir spennende å høre rapport! 
Hva var det som gjorde at du @BentKa valgte akkurat denne? 

Ønsket meg en sykkel som er stabil både bortover og nedover. 
Er terrengsyklist som også frekventerer landeveien og har jo opplevd hva den nye trenden med lengre reach, kortere stem, slakkere gaffel og dertil høyere trail verdier medfører 🤩
Skulle jeg bare drømt meg bort i milesvis med slakke E6 smoothe grusveier som de har «over there» så hadde en sykkel med tilnærmet landeveis geometri gjort susen. 
Men realiteten er at grus/traktor-veiene og stiene her nede er alt annet enn smoothe mesteparten av tiden. 
Så muligheten til å kunne slippe på for fullt også nedover på sporete og løse grusveier stod høyt. 
I tillegg ønsket jeg meg en oppdatert ramme med UDH mulighet for ett mullet XX SL transmission setup med 48/50 aero krank. 
Men foreløpig skal den settes opp med 46/33 x 36/10.

Og i og med at jeg ikke er noen bike packer og ikke har behov for 50 mm dekk (da hopper jeg heller på en fulldemper) så var ikke dekk bredde begrensningen viktig for meg. 
 

Har noen forskjellige 44-45 mm dekk på vei og de skal nok gå greit på ser det ut til.  
 

I tillegg må jeg bare si at løsningen med innvendig oppbevaring og rammeveske er brilliant. I tillegg til at man sparer 1.5W med vesken montert er det jo en befrielse å ha alt «gjemt unna». 
 

På bilde 2 er den fullt lastet med:

I rammen:

•Multitool

•Mini pumpe

•Co2 + adapter

•Dynaplug m/4 plugger

•Tubolito gravel nød slange

•Dekkspaker

•Kjedelås

•Ventilkjerner

•AXS batteri

•Girøre

•200-lapp

(plass til overs)

 

Rammeveske:

•Vindvest

•Regnjakke

•Sportsdrikke til 3 ekstra flasker

 

Top tube bag:

•Gels/snacks for 5 timer

 

Eneste jeg har i trøya da er mobilen. 
 

Vekt kjøreklar på bilde 1 er 8.05 kg med pedaler, flaskeholdere, Canyon sitt Garmin/lykte feste og satt opp tubeless. 

Med mitt Ergon sete, Galfer bremseskiver og Schwalbe/Challenge dekkene som er på vei = 7.7 kg. 
 

For eventuell asfalt sleiking blir det Zipp 404 Firecrest med GP 5000 S TR i 30 eller 32 mm. 
 

Og muligens bestiller jeg Canyon sitt 400 mm Pro Styre og Aero bars også….. 🫣

IMG_6948.jpeg

IMG_6949.jpeg

IMG_6951.jpeg

IMG_6953.jpeg

Endret av BentKa
Skriveleif + oppdatert liste
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott sykkel og fin liste @BentKa

Men du glemte miniflaske 60 ml med fersk guffe. Det kommer før både Dynaplug og Tubolito ved trykktap. Har reddet flere medsyklister fra å rote med dramatiske løsninger når alt som trengs er litt påfyll gjennom ventilstammen 😊

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den som alltid stiller på ritt med ALT av verktøy og deler og hjelper alt og alle, MEN ute på tur har jeg ikke lastet sykkelen med utstyr for å hjelpe alle tenkelige oppsett 😉

Har f.eks kun med kjedelås for flattop kjede. 

Har du behov for hjelp er jeg den første til å hjelpe til, men jeg er ikke noen rullende 24 timers support apparat 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BentKa skrev (56 minutter siden):

jeg er ikke noen rullende 24 timers support apparat 🙂

Hvis jeg ser denne rammevæsken trille forbi uten å få tilbud om guffe, lunsj og ly for natten, hadde jeg blitt mutt.

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...