Gå til innhold

EL med Pinion MGU?


Anbefalte innlegg

York skrev (29 minutter siden):

En girkasse eller navgir vil alltid ha dårligere effisiens enn derailleur. Motstanden i kjede vil jo være til stede i begge systemene. Men «girboksen» vil alltid ha et effekttap i tillegg. 

Så spørs det vel på bruksområdet om dette effekttapet er neglisjerbart eller ikke, eller om det er andre fordeler som veier opp (vedlikehold, holdbarhet, osv.)

Det er jeg ikke så sikker på. Ta en kikk inn på f.eks Rohloff sine sider, og der ser det ut for meg at man i det praktiske liv lett kan få høyere effektivitet ut av Rohloff. Sett gjerne på et belte i tillegg som er mer upåvirket av hvordan ting vedlikeholdes så kommer man lett bedre ut, særlig vinterstid med salt etc.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra husken har jeg sett på noen grafer presentert på cyclingabout at man må ha over 200 watt (konstant?) før belte blir mer effisient enn kjede. Så ikke sikkert at belte er mer effisient. Spurte for en stund siden her inne hvorfor vi ikke ser beltedrift på velodromer, og mener å huske det ble forklart at det ville være mye effekttap på grunn av at beltet må strammes opp for hvert pedaltråkk  

Det er enklere å sammenligne Rohloff med kjede, mot derailleur med kjede. Disse kjedene vil bli like skitne, og like lite effisiente. Men derailleur vil ha nesten være like lite effekttap i tannhjulene som en singlespeed. Girkasse? 5-10% ekstra tap avhengig av hvilket gir du er i? (I navgir har giret med direktedrift eller 1:1 minst tap)

Da er det bare vedlikehold og holdbarhet som står igjen som fordeler. Belte koster 10 (?) ganger mer enn kjede, men varer 10 (?) ganger lengre. Krever spesialisert ramme.

Er du entusiast på mekanisk sykkel og skal komme deg fortest mulig til jobb/barnehage tror jeg vanlig derailleur fortsatt vil være valget i mange år.

Har du elsykkel og hater å skru «ofte», men bryr deg mindre om å tape noen sekunder her og der, tror jeg belte kan være et godt alternativ. Kraftige elsykler med midtmontert motor spiser kjeder hvis brukeren måker på med tunge gir

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (16 minutter siden):

Fra husken har jeg sett på noen grafer presentert på cyclingabout at man må ha over 200 watt (konstant?) før belte blir mer effisient enn kjede. Så ikke sikkert at belte er mer effisient. Spurte for en stund siden her inne hvorfor vi ikke ser beltedrift på velodromer, og mener å huske det ble forklart at det ville være mye effekttap på grunn av at beltet må strammes opp for hvert pedaltråkk  

Det er enklere å sammenligne Rohloff med kjede, mot derailleur med kjede. Disse kjedene vil bli like skitne, og like lite effisiente. Men derailleur vil ha nesten være like lite effekttap i tannhjulene som en singlespeed. Girkasse? 5-10% ekstra tap avhengig av hvilket gir du er i? (I navgir har giret med direktedrift eller 1:1 minst tap)

Da er det bare vedlikehold og holdbarhet som står igjen som fordeler. Belte koster 10 (?) ganger mer enn kjede, men varer 10 (?) ganger lengre. Krever spesialisert ramme.

Er du entusiast på mekanisk sykkel og skal komme deg fortest mulig til jobb/barnehage tror jeg vanlig derailleur fortsatt vil være valget i mange år.

Har du elsykkel og hater å skru «ofte», men bryr deg mindre om å tape noen sekunder her og der, tror jeg belte kan være et godt alternativ. Kraftige elsykler med midtmontert motor spiser kjeder hvis brukeren måker på med tunge gir

 

Forskjellen på belte og helt optimalt kjede er der, men i det virkelige liv synes den å være liten like for like. De fleste spisser ikke inn mot konkurranse i en Velodrom. 

Tråkket er da jevnt er det ikke, så det virker litt teoretisk? Personlig prøver jeg i det minste å sende jevn kraft ned i pedalene hele tiden. 

Et belte varer vel som regel hele sykkelens levetid, og hva ekstrakostnaden er kan jeg ikke svare på. Det var ikke mye i merkostnad for den sykkelen jeg har i dag vs en med tradisjonelt oppsett og i livsløpet blir kjede garantert dyrere. 

Beltet er herlig vedlikeholdsfritt hele tiden, være seg om du har vært på grisete sti eller i saltslaps, det er bare å spyle det så er du klar. Særlig for vintersyklisten er belte helt suverent, vs. det å stå og herje med vedlikehold av drivverket. 

Og som sagt sjekk gjerne på Rohloff sine sider, der ser effektiviteten bra ut, så har det en kost i form av vekt - så primærbruken er nok for de som bruker elektrisk sykkel 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkker vel mest fra type kl 1 til 5? Før andre foten tar over. Så det blir en del rykk og napp for hvert pedaltråkk. Kjede flekser også, men vil tro ikke like mye som belte. 

En annen ting er at belte har mer motstand mot å tøye seg rundt tannhjulene, vil tro det forsvinner litt mer effekt der.

«Bruks-skittent» kjede er vel det man skal sammenligne med ja. Så mulig grafene blir litt nærmere hverandre da. Likevel vil jeg tippe at kjede er mer effisient under, tja, en kilowatt?

Vekten på Rohloff er kanskje ikke så mye mer sammenlignet med derailleur, siden du kan ta bort en del andre komponenter som du ellers trenger med derailleur. Kanskje vekten blir lavere

Til terrengsykling er det viktig med lav ufjæret masse, da er Roholff en ulempe, men Pinion vil være bedre. 

Tipper prisen på belte og kjede er sammenlignbart i et livsløpsperspektiv. En annen fordel med navgir er at du kan gire så mye du vil stillestående (f.eks. lyskryss). Men ser for meg at en fordel med derailleur, for de som er nevenyttige, er at det er enklere å skru på siden alt er åpent. 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å velge belte neste gang jeg skal kjøpe elsykkel. På de rimelige er det vel Enviolo, som går under Nuvinci i grafen(ref.), er tapet større. Endel Riese og Muller selges vel med 380 og ikke 370 som er i testen. Med elmotor merker en vel ganske lite til dette tapet. Ved daglig bruk med elsykkel så flyr kilometerne så fort, og hjelpen gjør ofte at en kanskje er i litt høye gir. Lett å ha med endel ekstra vekt når en har hjelpemotor også.

Nedsiden er prisen, men tenker en at en må bytte kjede 1 gang i sesongen om man sykler om vinteren, så er vel det kr 500-700 årlig. Mitt ikke-EPT kjede var klar for metallgjenvinning etter vinteren. Kassett må byttes etterhvert, de ruster vel også. Hvis en ikke kan mekke selv, så flyr tusenlappene til verkstedet. Bare det å slippe å tenke så mye på det er verdt litt. Tror mange med elsykkel smører kjedet ganske lite mtp. antall kilometer som tilbakelegges.

Forskjellen blir vel da om man tar servicekostnaden på forskudd og minimerer nedetiden, eller at en betaler den årlig.

Klart prisdifferansen på Rohloff vs Enviolo er ganske solid. Spesielt siden de som kommer med Rohloff gjerne er i det øverste prissjiktet. Ser Evo Sykler kun har en sykkel inne mer Rohloff nå, til fine kr 125 000. Siden en har garanti/reklamasjon, og motoren står for mesteparten av jobben, er det vel ikke nødvendig å velge det dyreste.

Finnes det elstisykler med belte? Sånn utenom de fra Nicolai.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enviolo er litt kult fordi det er trinnløst. Da kan man ha helt optimal tråkkfrekvens (så lenge man ikke går utenfor spennet), så tror det kan oppleves som mer effisient enn det er. Og opplevelsen er vel det gode med å sykle? 😉

Belte på terrengsykler kjenner jeg ikke til om er vanlig. Men ser for meg at det ikke er vanlig på heldempere pga beltet helst skal være noenlunde stramt for å ikke hoppe av eller slites skjevt.

Belteprodusentene er nøye på at beltet skal være passelig stramt for å minske slitasje, men cyclingabout har syklet med veldig slapt belte veldig langt, og påstår det går helt greit. Så en video der han hadde beltestrammer som ligner på et vanlig bakgir.

Hvis det er få terrengsykler med belte tror jeg en grunn kan være lavere effisiens, pluss at de velger tradisjonelt. Hadde det vært mye bedre hadde de sikkert byttet for lenge siden?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (20 timer siden):

En girkasse eller navgir vil alltid ha dårligere effisiens enn derailleur. Motstanden i kjede vil jo være til stede i begge systemene. Men «girboksen» vil alltid ha et effekttap i tillegg. 

Så spørs det vel på bruksområdet om dette effekttapet er neglisjerbart eller ikke, eller om det er andre fordeler som veier opp (vedlikehold, holdbarhet, osv.)

Jeg også tror det, men det er nok mindre forskjell enn vi tror.
Et kjede på girboks er alltid 100% rett, på en 12delt vil det alltid være i vinkel som gir dårligere effisiens. Dette sliter også mer på kjedet samt samler mer drit inni... 

Men ja, for meg er dette så neglisjerbart uansett, jeg sykler sti på 15+kg sykkel. Om jeg taper 32sekunder på favorittklatringa mi vil jeg spare inn den tida på mindre vedlikehold.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (17 timer siden):

Kommer til å velge belte neste gang jeg skal kjøpe elsykkel. På de rimelige er det vel Enviolo, som går under Nuvinci i grafen(ref.), er tapet større. Endel Riese og Muller selges vel med 380 og ikke 370 som er i testen. Med elmotor merker en vel ganske lite til dette tapet. Ved daglig bruk med elsykkel så flyr kilometerne så fort, og hjelpen gjør ofte at en kanskje er i litt høye gir. Lett å ha med endel ekstra vekt når en har hjelpemotor også.

Nedsiden er prisen, men tenker en at en må bytte kjede 1 gang i sesongen om man sykler om vinteren, så er vel det kr 500-700 årlig. Mitt ikke-EPT kjede var klar for metallgjenvinning etter vinteren. Kassett må byttes etterhvert, de ruster vel også. Hvis en ikke kan mekke selv, så flyr tusenlappene til verkstedet. Bare det å slippe å tenke så mye på det er verdt litt. Tror mange med elsykkel smører kjedet ganske lite mtp. antall kilometer som tilbakelegges.

Forskjellen blir vel da om man tar servicekostnaden på forskudd og minimerer nedetiden, eller at en betaler den årlig.

Klart prisdifferansen på Rohloff vs Enviolo er ganske solid. Spesielt siden de som kommer med Rohloff gjerne er i det øverste prissjiktet. Ser Evo Sykler kun har en sykkel inne mer Rohloff nå, til fine kr 125 000. Siden en har garanti/reklamasjon, og motoren står for mesteparten av jobben, er det vel ikke nødvendig å velge det dyreste.

Finnes det elstisykler med belte? Sånn utenom de fra Nicolai.

Begynner å komme flere med Pinion MGU hvertfall, Simplon er en av dem.
Antar Zerode kommer med en snart.

Men det er ikke flust av dem nei, fordi mangel på girboks/elmotor. Pinion er jo eneste.
Slenger man Roholff bak med elmotor foran får man jo bare få fordeler, og kanskje(??) den største forsvinner, "unsprung mass".

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...