Gå til innhold

EL med Pinion MGU?


Anbefalte innlegg

EVO Elsykler er forhandler av Rotwild, men de har ikke noen med Pinion på sine sider. 

Konseptet er kult, men en ting jeg har lært meg er å ikke kjøpe uprøvd teknologi innen elmotor når en ser hvilke problemer selv de virkelig store har hatt når de introduserer nye modeller i markedet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig trua på Pinion MGU. Det virker som et veldig naturlig neste utviklingstrinn for elmotorer. Så får vi se hvor bra det er implementert. Men det kan jo seriøst forbedre vedlikehold, vektfordeling og bakfjæring (mindre uavfjæret vekt). 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også tro på konseptet. Derfor har det vært interessant å få prøvd det. Men som Lars-Erik er inne på, motor bør bevise oer en viss tid at den er holdbar, og ikke minst reparerbar. Min Bosch CX gen.2 fikk bare 4500km på grus før den måtte byttes på garanti. Den har nå holdt 15.000 og er helt fin. Noen har oppnådd rimelig mange km, som denne Bosch Performance gen.2 Andre bilder av CX gen.4 nærmer seg 50.000.

image.jpeg.ed2615c36b3513fe53008d71ce42c9da.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flyer Goroc TR:X 8.63 XC
Nicolai Saturn 16 MGU 
Bulls Vuca EVO AM 1
Bulls Vuca EVO AM 2
Rotwild R.X1000
Simplon Rapcon PMAX Pinion

 

Venter i spenning på norsk forhandler. Spørs om man må reise ut i Europa for å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terjeabu skrev (På 14.5.2024 den 18.41):

Flyer Goroc TR:X 8.63 XC
Nicolai Saturn 16 MGU 
Bulls Vuca EVO AM 1
Bulls Vuca EVO AM 2
Rotwild R.X1000
Simplon Rapcon PMAX Pinion

 

Venter i spenning på norsk forhandler. Spørs om man må reise ut i Europa for å prøve.

Flyer selges av Scushi i norge, kanskje flere også. Fruen har en Flyer fra de, bra service hos de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EVO Elsykler i Nydalen har tatt inn 1 sykkel for å teste ut. Høyt støynivå på de lave girene. Dårlig koordinasjon mellom motor og girsystem ved skift.

Selve konseptet har deff noe for seg, men for meg var dette for mye førstegenerasjon.

Hvis noen tar turen til Evo for å teste, kom gjerne med tilbakemelding. Jeg er interessert i å høre hva andre synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
terjeabu skrev (På 14.5.2024 den 18.41):

Flyer Goroc TR:X 8.63 XC
Nicolai Saturn 16 MGU 
Bulls Vuca EVO AM 1
Bulls Vuca EVO AM 2
Rotwild R.X1000
Simplon Rapcon PMAX Pinion

 

Venter i spenning på norsk forhandler. Spørs om man må reise ut i Europa for å prøve.

Flyer har vel norsk forhandler:

https://flyer.no

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorAtle skrev (På 17.5.2024 den 8.47):

EVO Elsykler i Nydalen har tatt inn 1 sykkel for å teste ut. Høyt støynivå på de lave girene. Dårlig koordinasjon mellom motor og girsystem ved skift.

Selve konseptet har deff noe for seg, men for meg var dette for mye førstegenerasjon.

Hvis noen tar turen til Evo for å teste, kom gjerne med tilbakemelding. Jeg er interessert i å høre hva andre synes.

Fikk meg en prøvetur på denne Kettler med Pinion MGU hos Evo Elsykler i Nydalen.

image.png.83ed079bbe6c3f6d9ca3c7219cfa49cc.png

image.png.57d55ed1c61c22799e9936879422fa5c.png

En tung sak, uvvist hva den veier. 
Vennlige folk gjorde oppmerksom før start at jeg kunne oppleve å få feilmelding underveis. Visstnok tidlig utgave av firmware/software. Og opp bakken i Maridalsveien ble det stopp nr. 1. Slo av og på displayet for å komme i gang igjen. 
Den dro godt opp bakken i modus FLY men ved girskift opp smalt det noe i drevet/girkasse foran. Muligens fordi en ikke var vant til dette systemet. Men motoren virket å ha mye krefter. Støynivået ved pådrag er godt hørbart. På flata ble det akseptabelt nivå.
I OFF-mode i slak nedoverbakke merket en godt motstanden fra girkassen en må dra med seg. Det ble 2 stopp til underveis på turen pga. feilmeldinger. Men som det ble gjort oppmerksom på, tidlig firmware/programvare og de hadde tatt inn kun dette eksemplaret for å teste ut konseptet. Slike feil ødelegger fort totalintrykket så de bør nok få den oppgradert slik at feilmeldinger unngås ved uttesting.

Uansett, denne type tung "suv"-sykkel er ikke min greie, men jeg har tro på at konseptet motor/drivlinje kan ha noe for seg, da kanskje i gen.2 eller 3, om de kommer så langt, og i lettere type sykler.
Det blir derfor ikke mitt valg med det første.

Forøvrig en opplevelse av veldig hyggelige og serviceinnstilte folk hos Evo Elsykler i Nydalen. 👍
 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "alt i et"-system føles som fremtiden, så hvis Pinion faktisk klarer få dette til å fungerer må Bosch og Shimano svare på et eller annet vis. Det er vel ikke utenkelig at de allerede har begynt å eksperimentere med det enda, men det krever vel en god del R&D for at så store aktører kan lansere det for massene.

Så lenge det ikke finnes en skikkelig konkurrent, så er det vel bare en ekstra risiko for Bosch og Shimano å putte alt i et.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

GØY å lese om testen! 😃

Morsomt konsept, har siklet litt på dette før. Vedlikehold og alt-i-en-boks er fristende. Er det her at tannhjulet spinner fortere enn krankarmene?

Mener å ha lest at det er mer effekttap i dette girsystemet. Men det har kanskje ikke så mye å si så lenge det er en motor som driver det. Kanskje systemet blir mer effisient totalt sett?

Støynivå er kanskje en fordel , for å varsle fotgjenere? (Tenk elbil 🫢)

 

Trillemotstand synes jeg er interessant

1 hour ago, san said:

I OFF-mode i slak nedoverbakke merket en godt motstanden fra girkassen en må dra med seg.

Kan dette tyde på at den har mer motstand i «manuell modus» eller over 25 km/h enn konkurrerende systemer? ☺️

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Er det her at tannhjulet spinner fortere enn krankarmene?

Nei. Tror du tenker på Bosch gen.2 med lite drev foran, 16t. Tilsvarer vel 32t. Bosch har gått bort fra det konseptet. 

York skrev (1 time siden):

Mener å ha lest at det er mer effekttap i dette girsystemet. Men det har kanskje ikke så mye å si så lenge det er en motor som driver det.

De påstår at deres system gir mindre effekttap enn andre.

York skrev (1 time siden):

Kan dette tyde på at den har mer motstand i «manuell modus» eller over 25 km/h enn konkurrerende systemer?

Skulle teste akkurat det, hva som skjer når en passerer 25 km/t men fikk ny feilmelding like før så det gikk i glemmeboken. Ut fra opplevelsen i OFF-mode kan en nok forvente at en kjenner "veggen" når en passerer 25. Fant forøvrig ut at prøvde sykkel veier 30kg.

Støynivå ønsker i hverfall jeg så lavt som mulig. Så får en heller plinge hvis en mistenker at andre ikke er oppmerksom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem jeg har med designet er at pitch/frekvens og volum på motorlyden plutselig endres ved noen girskift. Turtall matches ikke fort nok og sømløst nok, og lyden er bare .. feil.

Prøvesyklet til sammenligning en Riese & Muller med Bosch + elektrisk Rohloff like etterpå. Føltes mye bedre. Kunne man ikke bare pakket en elmotor og Rohloff sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorAtle skrev (23 timer siden):

Et problem jeg har med designet er at pitch/frekvens og volum på motorlyden plutselig endres ved noen girskift. Turtall matches ikke fort nok og sømløst nok, og lyden er bare .. feil.

Prøvesyklet til sammenligning en Riese & Muller med Bosch + elektrisk Rohloff like etterpå. Føltes mye bedre. Kunne man ikke bare pakket en elmotor og Rohloff sammen?

Mulig Rohloff er en tilvenningssak, men den girrr ikke akkurat smooth girskift, og i alle fall ikke under last.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (5 minutter siden):

Mulig Rohloff er en tilvenningssak, men den girr ikke akkurat smooth girskift, og i alle fall ikke under last.

Også må nå de gidde å investere i en integrasjon med motor også før dette evnt blir realitet.
Lett å ønske.

Digger løsninga fra Pinion, den løser mye som flimsy-gir ikke har, men i v1 tydeligvis har noen ulemper... men man får alltid kompromisser.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha myk giring under last ser jeg for meg at man trenger trinnløst girsystem, for eksempel Enviolo. Høres supert ut med tanke på brukervennlighet 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg testet denne sykkelen, tre versjoner. faktisk - M, L og XL, på Nicolais "testival" i Hamburg. Men bare effektivt i 30-40 minutter (trenger å sykle den mye mer). Sykkelen er helt fantastisk. Fikk på riktig vekt justering på demperne på den røde i L. Og førsteinntrykket mitt med motor og girkasse er også veldig bra. Men jeg tror det kan være et stort problem hvis du kjører med motorassistansen av eller prøver å tråkke over 25 km/t. På min korte testing opplevde jeg en stor motstand med Pinion MGU. Så jeg dro hjem igjen (til Norge) og testet dette på sykkelen min med EP8 motor, og jeg beklager å måtte si at EP8 er ganske lett å tråkke både med motoren helt av og over 25km/t. Hva er andre rytteres erfaring med dette?

 

 

Skjermbilde 2024-08-12 kl. 21.57.20.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
terjeabu skrev (På 12.8.2024 den 21.58):

Jeg testet denne sykkelen, tre versjoner. faktisk - M, L og XL, på Nicolais "testival" i Hamburg. Men bare effektivt i 30-40 minutter (trenger å sykle den mye mer). Sykkelen er helt fantastisk. Fikk på riktig vekt justering på demperne på den røde i L. Og førsteinntrykket mitt med motor og girkasse er også veldig bra. Men jeg tror det kan være et stort problem hvis du kjører med motorassistansen av eller prøver å tråkke over 25 km/t. På min korte testing opplevde jeg en stor motstand med Pinion MGU. Så jeg dro hjem igjen (til Norge) og testet dette på sykkelen min med EP8 motor, og jeg beklager å måtte si at EP8 er ganske lett å tråkke både med motoren helt av og over 25km/t. Hva er andre rytteres erfaring med dette?

Det er endel drev som konstant går rundt og bader i olje, så dårligere effektivitet er nok ikke å komme fra. Systemvekten blir derfor totalt sett høyere da det kreves mer batteri for samme rekkevidde.

Hvordan opplevde du girskift og ikke minst støynivå? Sistnevnte var ganske bad på Kettler-sykkelen hos Evo, men motorstøy er også påvirket av rammen den sitter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle interne gir har relativ dårlig effektivitet:
https://www.cyclingabout.com/speed-difference-testing-gearbox-systems/

I tillegg spørs det om Pinion har frikobling som på de nyeste Bosch o.l. eller om den drar med hele motoren m.m. når man tråkker uten assistanse. Hvis den mangler det, så er det ikke rart om den blir tung å tråkke over 25 km/t, for ikke så snakke om hvis man går tom for energi på batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rokkitan skrev (1 time siden):

Alle interne gir har relativ dårlig effektivitet:
https://www.cyclingabout.com/speed-difference-testing-gearbox-systems/

I tillegg spørs det om Pinion har frikobling som på de nyeste Bosch o.l. eller om den drar med hele motoren m.m. når man tråkker uten assistanse. Hvis den mangler det, så er det ikke rart om den blir tung å tråkke over 25 km/t, for ikke så snakke om hvis man går tom for energi på batteriet.

Hmmm, jeg leser ikke som "alle interne gir har relativ dårlig effektivtitet"

"At most, a Pinion gearbox or Shimano Alfine 11 hub will cost you five minutes per 100km (2.1% slower) when compared to a Rohloff or derailleur drivetrain. This is similar to the effect of a dynamo hub generator (1-3% slower) when compared to a regular hub.

The biggest speed differences come from tyre rolling resistance and aerodynamics. When comparing fast and slow rolling tyres on flat and hilly 100km courses, we can add between 12 and 17 minutes (5-7% slower) to our ride time. The aerodynamic testing yielded similar results with panniers adding 12 to 18 minutes over 100km when compared to bikepacking bags."

På en sykkel som går tom for strøm vil det uansett være noe annet, også fordi sykkelen mest sannsynlig har tykkere dekk etc(for ikke å snakke om sykler ala nevnte Nicolai over her) og er MYE tyngre enn vanlige sykler. Elmotor pluss girboks i samme enhet blir jo noe annet... og potensielt mer som skal dras med rundt.

Et passe dårlig smurt/vedlikehold tannhjulsbasert drivverk nuller ut den forskjellen der, uansett, tenker jeg.

Men klart, er man sekundmåler og skal vinne er saken noe annet.
Vil man ha driftssikkerhet, er på tur eller kun er topp 50/100/1000, og forutsigbarhet er viktig kan man lett vurdere en girboks med argumentasjonen om lite ekstra motstand..

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En girkasse eller navgir vil alltid ha dårligere effisiens enn derailleur. Motstanden i kjede vil jo være til stede i begge systemene. Men «girboksen» vil alltid ha et effekttap i tillegg. 

Så spørs det vel på bruksområdet om dette effekttapet er neglisjerbart eller ikke, eller om det er andre fordeler som veier opp (vedlikehold, holdbarhet, osv.)

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...