Gå til innhold

Noen her som skal på Mother North?


Anbefalte innlegg

Fantastisk deling av turen din Folebjor og grattis med prestasjonen og seieren (ritt eller ikke ritt). Kunne du skrevet noe om utstyr, feks dekk, hvilken gps du brukte og evt lading underveis ? Også for min del som vurderer denne neste år hvis det blir nye utgave (sa Bruno noe om det ?) så var det interessant hvordan kulden påvirket opplevelsen. På Bright Midnight var det jo mer at det var vått som gjorde en kald en tempraturen som var ok også sent/tidlig. Men ca 1 mnd senere betyr jo oftest kaldere netter og selvsagt mer mørke. 

Ellers syklet jeg nok sammen med din bedre halvdel på 1814, var iallefall en Moldedame jeg syklet litt med før jeg fikk en punktering. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med imponerende gjennomført event! For oss som så på virket det som du hadde et driv hele veien, og det så egentligut som du hadde en plan og virkelig har tenkt gjennom hvordan du skulle gjøre dette. Det var noe annet enn kompisene dine selv om de har vært påmeldt lenge. Eneste som hadde en lignende jevnhet var Kristin. Selv om hun mistet noe av drivet en stund etter Finse. Øystein virker som en veldig sterk syklist men på trackingen så det ut som det gikk mer i rykk og napp uten den samme flyten. Din tilnærming så veldig gjennomtenkt ut 🙂 Håper du vil prøve flere ultradistanser, for du passer bra til det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oddefa: Takk så masse! Utstyret var i stor grad ting vi hadde liggende etter Island rundt i 2019 og et forsøk på parklassen i TransAtlanticWay i 22. Kjørte eksakt samme sykkel-setup som på The Rift, 3 uker tidligere. En Trek Checkpoint SLR 7 med 2x force 48/35 og 10/36 kassett. Ellers oppgradert med fete hjul og tilpasset gjennom project one, f.eks med smalere styre. Utvekslingen var for tung, rett og slett. Ville nok gått for 40 eller 42 foran med full 10-52 bak eventuelt en mer kompakt 2x. Når det kommer til dekk kjørte jeg 2,1 (53mm) Thunder Burt foran, mens jeg hadde 47mm Pathfinder pro bak. 47 er absolutt max bak da breiere tar borti fremgiret. Med mindre man utelukkende skal kjøre strøken oljegrus mener jeg det bare er å sette på TB og glemme alle bekymringer. Brukte Garmin Edge 530 computer, med ruta delt inn i 4 deler mest for mental tilfredsstillelse ved å starte ny rute. Startet f.eks ny rute i Borgund på punktet der jeg var på kjente trakter. Ladet computer med 1x5000mah powerbank og hadde en 1x20 000 til resten. Denne holdt også til å lade mobil et drøyt døgn etter rittet. Hørtes ut som at planen var ny utgave neste år! Fyr løs om det er mer du lurer på! 

@Sun Flyer: Takk igjen! Har jo sett det som er på youtube og tar bevisst valg i trening hvor jeg må stå i ubehagelige situasjoner over tid. En ting er timene jeg har på randoski i mørket i alt slags vær, men har også mer sadistiske varianter: F.eks at en 5-timers økt på rulla i jula kan deles opp slik at jeg de første 3 timene utelukkende hører på Alf Prøysen, for å få de siste 2 til å gå kjempefort! Drømmen er å en dag bli kalt en "Harding" av Thor Gotaas 😄
Det blir nok flere ultra på meg, men tenker i første omgang av de kortere distansene. Først blir det litt "korte" ritt PÅ 15-20 mil. 

  • Like 5
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig informativt Folebjorn. Byttet du bib underveis ? Hadde bare med en ekstra bib på BM, og når det ble 2 våte dager på slutten så hadde en (3) ekstra bib reddet skinka mi fra noen grove gnagsår. For vanskelig å få tørket når først våt og ikke lange nok pauser. Sånn i ettertid, er det noen klesvalg du er veldig fornøyd med og evt noe du ville gjort anderledes/tatt med deg ? og holdt srambatteriene hele turen uten lading/bytte ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet bib på Finse, men var mange som ikke hadde det da det ikke var meldt regn de første 3 dagene. Vanskelig å si med klær. Kanskje en vest kunne vært et fornuftig tilskudd, som kunne holdt meg varm nok men tørr litt ut på natta. Sekken gjorde nok også at klærne fikk litt mindre luft. Vanskelig å si. Var egentlig ikke helt forberedt på minusgrader første natta. Andre natta hadde gått fint å sykle. Bakbatteriet døde på km 750, så måtte bruke ekstrabatteriet. Fremdeles grønt lys på framskifteren. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er sistemann(kvinne) June Alm i mål etter sju og et halvt døgn! Dvs. 35. plass av de 59 påmeldte i soloklassen – det var 8 som ikke startet og 16 som brøt. Hun tok noen avstikkere, slik at distansen hennes ble nesten 1200km selv om ruta var 1011,47 km. Det har sikkert vært en opplevelsesrik tur uansett om man brukte kort eller lang tid...

IMG_0396.jpeg.dd84e8b19fe91cb587369fdaecab082d.jpeg

 

I parklassen var det 4 par som kom til mål og 3 par som brøt.

  • Like 5

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste halvparten før jeg forstod hvem det var, så da måtte jeg begynne på ny😀 Om du ikke konkurrerte bevisst, så ligger det hvertfall i DNA 'et ditt😎  . Bevis nr 1; når en forter seg på do på et ultraritt 😀😀

Fantastisk kjørt og skrevet, nå er det å finne neste utfordring. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NdreasTusen takk!

@Sveinung1Jeg har aldri konkurrert over flere sammenhengende dager med så mange x-faktorer som søvn, mat, tekniske ting og fysiske plager, så jeg måtte jo finne ut a) om jeg likte det, b) om kroppen tålte det og c) konseptet ultra. Tusen takk! Dette åpner jo en hel verden med muligheter!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk rapport!

Kjenner igjen mye her. Spesielt at det er noen situasjoner man husker helt ekstremt detaljert mens det kan være flere mil som bare føles fjernt.

Humørsvingingene er veldig typiske 🙂

At avstandene og høydeforskjellene ser mindre ut på kartet enn i virkeligheten er noe man kjenner ekstra godt i de tilfellene der man må lage ruten selv. Det er fullt forståelig at man av og til blir irritert på de som følger med, for de ser virkelig ikke hvordan dette er.

Utrolig sterkt kjørt!!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må støtte de over her som gir prestasjonen og rapporten til KES full skår. Makan til god beskrivelse av 3 døgn i den norske fjellheimen skal man lete lenge etter, selv her på forumet. Liker måten du beskriver oppturer/nedturer og som deg synes jeg også for mye egen fokus på plassering, resultat etc ødelegger turflyten og nesten bedre å ikke tenke på det. At andre som følger med syntes det er morsomt å se på "dotten" skjønner jeg godt. Men samtidig tror jeg mange som ikke har syklet slike ritt/utfordringer overvurderer oss og undervurdere løypa/trasen. Min erfaring iallefall. Jeg har lyst å sykle MN neste år og dere som har syklet og skrevet her på forumet har både motivert meg til å vurdere dette neste år, samtidig gitt god informasjon om hva som kreves av  plan/opplegg, utstyr (med den værmeldingen hadde jeg fort kunne undervurdert tempen på natten/morgen og vært litt underkledd). Skal bli spennende å se både om MN arrangeres neste år (virker sånn slik dere skrev) og om løypa blir lik, evt nesten lik. Det gjelder forsåvidt BM også, hva blir løypa neste år mon tror. Den som var opprinnelig i år kanskje ? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, @Sun Flyer! Bra at det er gjenkjennelig, for det betyr at jeg virkelig fikk prøvd meg på ultra! Som du sa - til slutt bryr man seg ikke om hva andre sier. Min foreløpige konklusjon er at ultra er aller mest en kamp med og mot seg selv. Og det er egentlig ganske fint, slik er det ikke i vanlige sykkelritt. 

Og tusen takk for det, @Oddefa! Det er stas at andre følger med, men mot slutten føles det i alle fall som at det eneste man kan gjøre er å gjøre sitt beste. Og så får det stå til! MN anbefales! Jeg valgte å ta med så mye klær at jeg visste at jeg hadde nok. Det var i alle fall noe jeg kunne planlegge og gjøre noe med. Skulle hatt med løse knær og noen helt tynne hansker (hadde bare med meg votter (som fungerer til alt) og neoprenhansker). Ellers var jeg veldig fornøyd med oppakningen. Hvis det hadde vært meldt masse regn, tror jeg at jeg hadde tatt med to regnjakker. Fjellet i Norge er tross alt alltid litt uforutsigbart. Bruno har skrevet at påmeldingen for neste års MN åpner mot slutten av september, så kjør på! På Q/A om løypa på Instagram sto det følgende: Rallarvegen, tusenmeteren, Sognefjellet, Valdresflyvegen? - 2/4 i år, 2/4 neste år. Det blir nok nydelig neste år også!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...