Gå til innhold

Endurance kontra ren landvei for en nybegynner


Anbefalte innlegg

SykkelØyvind skrev (På 10.5.2024 den 14.51):

Vet du om de testet seg frem til dette, eller bare antok det? De er jo ganske fremme i skoa på Team Uno-X så jeg håper og antar at de gjorde noen tester.  Hadde vært interessant å se tallene som førte til valget av 28 mm her. 

 

Er det pga mye akselerasjoner? Min lille take er at 32mm generelt er noenlunde like raskt som 28 på vanlig gamping på asfalt, men føles kanskje litt tregere å få opp i fart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Sepeda skrev (På 25.4.2024 den 12.38):

...med all respekt for din erfaring, er jeg skeptisk til at flertallet av gravel-sykler virkelig føles så lik landeveissykkel på landevei som du skriver. 

Nå har @SykkelØyvind og jeg for lengst kommet frem til at vi ikke er så uenige hva gjelder gravel- versus landeveissykler på landevei, så det er ikke meningen å fortsette med polemikk 😊 men siden GCN nettopp har laget enda en versjon av den klassiske testen i Landevei, må jeg bare lenke til et av Simon Richardsons hovedpoenger (8:58) som også oppsummerer min opplevelse:

GCN: What's more important than speed?

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste objektive forskjellene på en gravelsykkel og en landeveissykkel er økt akselavstand pga økt kjedestagslengde og slakere styre- og gaffelvinkel, høyere stack (gjelder ikke om man sammenligner med enduranceracere), litt ekstra vekt i rammen (<250 gram) og lavere krank. 
 

Ikke alle disse punktene gjelder for alle grussykler. Crux er f. eks lettere enn mange landeveisrammer. 
Reell Stack er ofte avhengig av antall spasere under stem. De fleste bør/vil ha ringer under stem på landeveissykkelen. Dropper man ringer på gravelsykkelen kan man ende opp like lavt. Noe Simon så vidt hinter til i videoen. Dette vil minimere forskjellen i luftmotstand. 

Den subjektive følelsen av snert og kvikkhet kommer uansett sykkeltype på bekostning av komfort. Smalere dekk gir økt følelse av snert f.eks. Smalere styre likeså. Begge deler noe man kan ha på grussykkelen også. 

Denne følelsen er også nesten kun relevant ved stående sykling. 
For egen del står jeg fint lite. Moderne utveksling gjør det sjelden nødvendig eller hensiktsmessig. 
 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SykkelØyvind

Jeg er hjertens enig med deg - i det aller meste.

Mellom de aller fleste (ikke alle) gravel- og landeveissykler har du forskjeller i geometri som påvirker kjøreegenskapene. Disse er støpt eller sveiset inn i rammesettet, og de viktigste av dem kan ikke justeres med mindre man velger modeller med flip-chip eller lignende i gaffel (som f.eks. RUUT, Áspero eller siste Grade) eller i kjedestag (som f.eks. Checkpoint).

Det gjelder, som du nevner, akselavstand, kjedestagslengde, styrerørsvinkel, fremløp/fork rake/offset - og dermed slep/trail - og krankdrop. Hvert av disse målene har betydning, også utover akselavstand. Det er summen som utgjør følelsen Simon Richardson beskriver.

Som ofte nevnt, er din landeveisnære Exploro i så måte blant unntakene og jeg tør si utypisk for dagens gravelsykler.

Men jeg er ikke enig at forskjellene i følelse er relevant nesten kun ved stående sykling. Det avhenger åpenbart av hvor syklene plasserer seg på skalaen fra landevei til eventyr. Jo lengre mot hvert sitt respektive ytterpunkt, jo mer merkbare er forskjellene uansett kjørestil. Selv har jeg bukkestyresykler med overlappende bruksområde og f.eks. kjedestagslengde på henholdsvis 410 og 440 (!) mm 😅 Men du har syklet noen hundre flere sykler enn jeg har, så jeg bør ikke være påståelig!

***

Jeg vet godt at du vet alt dette og mer til, så alt det ovennevnte skriver jeg mest for å underholde forumet en søvnig søndag ettermiddag. Mulig at det er mest søvndyssende, men om noen skulle bli mer nysgjerrig på geometri & sånt, her en liste for fordypning fra en tråd om rask grusracer:

Sitat
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...