nanonils Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai SykkelØyvind skrev (På 10.5.2024 den 14.51): Vet du om de testet seg frem til dette, eller bare antok det? De er jo ganske fremme i skoa på Team Uno-X så jeg håper og antar at de gjorde noen tester. Hadde vært interessant å se tallene som førte til valget av 28 mm her. Er det pga mye akselerasjoner? Min lille take er at 32mm generelt er noenlunde like raskt som 28 på vanlig gamping på asfalt, men føles kanskje litt tregere å få opp i fart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september Sepeda skrev (På 25.4.2024 den 12.38): ...med all respekt for din erfaring, er jeg skeptisk til at flertallet av gravel-sykler virkelig føles så lik landeveissykkel på landevei som du skriver. Nå har @SykkelØyvind og jeg for lengst kommet frem til at vi ikke er så uenige hva gjelder gravel- versus landeveissykler på landevei, så det er ikke meningen å fortsette med polemikk 😊 men siden GCN nettopp har laget enda en versjon av den klassiske testen i Landevei, må jeg bare lenke til et av Simon Richardsons hovedpoenger (8:58) som også oppsummerer min opplevelse: GCN: What's more important than speed? Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september De eneste objektive forskjellene på en gravelsykkel og en landeveissykkel er økt akselavstand pga økt kjedestagslengde og slakere styre- og gaffelvinkel, høyere stack (gjelder ikke om man sammenligner med enduranceracere), litt ekstra vekt i rammen (<250 gram) og lavere krank. Ikke alle disse punktene gjelder for alle grussykler. Crux er f. eks lettere enn mange landeveisrammer. Reell Stack er ofte avhengig av antall spasere under stem. De fleste bør/vil ha ringer under stem på landeveissykkelen. Dropper man ringer på gravelsykkelen kan man ende opp like lavt. Noe Simon så vidt hinter til i videoen. Dette vil minimere forskjellen i luftmotstand. Den subjektive følelsen av snert og kvikkhet kommer uansett sykkeltype på bekostning av komfort. Smalere dekk gir økt følelse av snert f.eks. Smalere styre likeså. Begge deler noe man kan ha på grussykkelen også. Denne følelsen er også nesten kun relevant ved stående sykling. For egen del står jeg fint lite. Moderne utveksling gjør det sjelden nødvendig eller hensiktsmessig. 2 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september @SykkelØyvind Jeg er hjertens enig med deg - i det aller meste. Mellom de aller fleste (ikke alle) gravel- og landeveissykler har du forskjeller i geometri som påvirker kjøreegenskapene. Disse er støpt eller sveiset inn i rammesettet, og de viktigste av dem kan ikke justeres med mindre man velger modeller med flip-chip eller lignende i gaffel (som f.eks. RUUT, Áspero eller siste Grade) eller i kjedestag (som f.eks. Checkpoint). Det gjelder, som du nevner, akselavstand, kjedestagslengde, styrerørsvinkel, fremløp/fork rake/offset - og dermed slep/trail - og krankdrop. Hvert av disse målene har betydning, også utover akselavstand. Det er summen som utgjør følelsen Simon Richardson beskriver. Som ofte nevnt, er din landeveisnære Exploro i så måte blant unntakene og jeg tør si utypisk for dagens gravelsykler. Men jeg er ikke enig at forskjellene i følelse er relevant nesten kun ved stående sykling. Det avhenger åpenbart av hvor syklene plasserer seg på skalaen fra landevei til eventyr. Jo lengre mot hvert sitt respektive ytterpunkt, jo mer merkbare er forskjellene uansett kjørestil. Selv har jeg bukkestyresykler med overlappende bruksområde og f.eks. kjedestagslengde på henholdsvis 410 og 440 (!) mm 😅 Men du har syklet noen hundre flere sykler enn jeg har, så jeg bør ikke være påståelig! *** Jeg vet godt at du vet alt dette og mer til, så alt det ovennevnte skriver jeg mest for å underholde forumet en søvnig søndag ettermiddag. Mulig at det er mest søvndyssende, men om noen skulle bli mer nysgjerrig på geometri & sånt, her en liste for fordypning fra en tråd om rask grusracer: Sitat Landevei: Hva er geometri på en landeveissykkel? (overordnet innføring - anbefales) Cycling: Road bike geometry explained: how to choose a bike that suits you (en av mange alternative innføringer om du ikke abonnerer på Landevei) CyclingTips/Velo: The geometry of bike handling: It’s all about the steering (dypdykk i kjøreeegenskaper - anbefales) GCN Tech: Speed Vs Stability - Can Bike Geometry Make You Faster? (dypdykk i kjappe eller stabile kjøreegenskaper gjennom samtale og demonstrasjon ved rammebygger Tom Sturdy ved The Bicycle Academy) GCN Tech: How Does Your Bike Geometry Affect The Handling (dypdykk i trail/slep, der to spesialbygde bygg hos The Bicycle Academy har markant forskjellig trail/slep mens andre avgjørende geometriske mål er designet for å være mest mulig like) GCN: What's The Best Stem Length For You? (om betydningen av lengde på styrefremspring for kjøreegenskaper - strengt tatt ikke rammegeometri, men beslektet) Path Less Travelled: Long vs Short Chainstays (om betydningen av kjedestagslengde - dette er et av de viktigste skillene blant gravelsykler og etter min erfaring avgjørende for kjøreegenskaper og respons) 1 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.