Gå til innhold

Endurance kontra ren landvei for en nybegynner


Anbefalte innlegg

msteiro skrev (1 time siden):

19:15 i denne beskriver "endurance" vs ritt sjangeren ganske godt etter min mening 🙂

🙂

Parallellen minner meg på intervjuet i Gran Fondo fra 2016 med Gerard Vroomen, mannen bak epokegjørende 3T Exploro og Open U.P.

Sitat

So people think they are probably pretty close, but that’s like saying a Ferrari and a Porsche are close. 

Endret av Sepeda
  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solen skinner, asfalten er tørr og du skal ut og jakte fart og glis. Kanskje blir det hele 20 km i banken. 

Hvilken sykkel tar du ut av boden? 🏆 = Aeroad // 😂 = Den andre. IMG_7438.jpeg.6fba980e93120c0651230944be3ce8f0.jpegIMG_7439.jpeg.059483864ecbff3af801004e0a47568d.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode kommentarer har lært mye selv om jeg er mer handlingslammet enn før🙃

Da jeg ikke skal delta i ritt og at jeg liker å sykle grus så har jeg fått øyna opp for gravel sykkel med 2 hjulsett. Jeg oppnår ikke rendyrket landeveisykkel fart, men jeg oppnår mye mer fart for samme watt en terrengsykkelen med 50+ mm og X antall kg. Heldigvis har jeg heller aldri opplevd en rendyrket landveisykkel, så jeg vet ikke hvilken følelse jeg går glipp av.

En av grunnene til at jeg foreslo endurace var at den har shimano 105 for en relativt okay penge. Canyon kalkulatoren foreslå large for min høyde (185,5 cm med 86 cm benlengde) , men jeg er ikke lagt ifra medium. Fra tidligere sykkel har jeg erfart at jeg har kort armlengde en gjenomsnitt. Da er det dumt å kjøpe en sykkel der jeg er på grensen mellom to størrelser uten mulighet for å teste den fysisk. 
 

For å konkludere, jeg tar meg en tur til noen fysiske butikker å prøver litt. Finner jeg ingen ting, blir det edurace.

Endret av Karl Fredrik
  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Fredrik skrev (2 timer siden):

Takker for gode kommentarer har lært mye selv om jeg er mer handlingslammet enn før🙃

Da jeg ikke skal delta i ritt og at jeg liker å sykle grus så har jeg fått øyna opp for gravel sykkel med 2 hjulsett. Jeg oppnår ikke rendyrket landeveisykkel fart, men jeg oppnår mye mer fart for samme watt en terrengsykkelen med 50+ mm og X antall kg. Heldigvis har jeg heller aldri opplevd en rendyrket landveisykkel, så jeg vet ikke hvilken følelse jeg går glipp av.

En av grunnene til at jeg foreslo endurace var at den har shimano 105 for en relativt okay penge. Canyon kalkulatoren foreslå large for min høyde (185,5 cm med 86 cm benlengde) , men jeg er ikke lagt ifra medium. Fra tidligere sykkel har jeg erfart at jeg har kort armlengde en gjenomsnitt. Da er det dumt å kjøpe en sykkel der jeg er på grensen mellom to størrelser uten mulighet for å teste den fysisk. 
 

For å konkludere, jeg tar meg en tur til noen fysiske butikker å prøver litt. Finner jeg ingen ting, blir det edurace.

Hvor i landet holder du til? Det står en L Endurace i garasjen her i Larvik om du vil prøve. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Fredrik skrev (7 timer siden):

Takker for gode kommentarer har lært mye selv om jeg er mer handlingslammet enn før🙃

Da jeg ikke skal delta i ritt og at jeg liker å sykle grus så har jeg fått øyna opp for gravel sykkel med 2 hjulsett. Jeg oppnår ikke rendyrket landeveisykkel fart, men jeg oppnår mye mer fart for samme watt en terrengsykkelen med 50+ mm og X antall kg. Heldigvis har jeg heller aldri opplevd en rendyrket landveisykkel, så jeg vet ikke hvilken følelse jeg går glipp av.

En av grunnene til at jeg foreslo endurace var at den har shimano 105 for en relativt okay penge. Canyon kalkulatoren foreslå large for min høyde (185,5 cm med 86 cm benlengde) , men jeg er ikke lagt ifra medium. Fra tidligere sykkel har jeg erfart at jeg har kort armlengde en gjenomsnitt. Da er det dumt å kjøpe en sykkel der jeg er på grensen mellom to størrelser uten mulighet for å teste den fysisk. 
 

For å konkludere, jeg tar meg en tur til noen fysiske butikker å prøver litt. Finner jeg ingen ting, blir det edurace.

Tror du må lese SykkelØyvinds analyse igjen😁 . Du FÅR landeveissykkelfølelse med karbon gravel sykkel og et bra hjulsett - ca 50mm profil  karbonhjul og bra dekk (f.eks GP5000 dekk f.eks 25mm eller bredere). Du kommer til å få sjokk hvor rask en sånn sykkel er i forhold til terreng. 

.....og husk at en sånn sykkel kan du ha i over 15 år, så lurt å kjøpe bra med en gang. 105 (og Ultegra) er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (På 27.4.2024 den 0.26):

Tror du må lese SykkelØyvinds analyse igjen😁 . Du FÅR landeveissykkelfølelse med karbon gravel sykkel og et bra hjulsett - ca 50mm profil  karbonhjul og bra dekk (f.eks GP5000 dekk f.eks 25mm eller bredere). Du kommer til å få sjokk hvor rask en sånn sykkel er i forhold til terreng. 

.....og husk at en sånn sykkel kan du ha i over 15 år, så lurt å kjøpe bra med en gang. 105 (og Ultegra) er bra.

Bare presiserer litt : Du KAN få landeveissykkelfølelse og fart med NOEN gravelsykler og landeveisdekk/-hjul.

Personlig er jeg ganske sikker på at jeg har kjøpt min siste rene landeveissykkel.  I Oslo-området er det så stort utvalg av grusveier at dette kan utgjøre mye av min "landeveissykling".  Samtidig er jeg trygg på at den gravelsykkelen jeg har nå ikke sinker meg (nevneverdig) i forhold til en evt ren landeveissykkel jeg kunne ha valgt i stedet. Mange korte og lange landeveisturer i grupper med andre med rene rittracere og deltagelse i Gran Fondo-ritt har tydeliggjort dette for meg.


Det er vanskelig å vite om det er på tross av, på grunn av eller helt uavhengig av sykkelvalg, men på Gøteborgs faste tirsdagsturer med tidvis ganske stort oppmøte (40-50 syklister) kjørte jeg med gravelsykkel med landeveisdekk så godt som alle av hjul på den faste rundens lange tempostrekke der det ble kjørt med fri eksos. I all beskjedenhet så handlet det så klart om at jeg var blant de sterkeste i gruppa, men det beviser i hvert fall at sykkelen ikke ga meg noen særlig ulempe i tvekamp mot andre syklister med høye ambisjoner på Tarmac, SuperSix, Aethos, Reacto osv osv. 



 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også konvertert til kun grussykkel,  og er veldig fornøyd med det valget. Har foreløpig kun ett hjulsett, og det står det landeveisdekk på, men i 32mm så det blir jo en slags kombinasjon løsning som fungerer på det meste. Jeg tror dog ikke flertallet er klar for dette, tradisjon med ren racer vil nok for mange være det" riktige" ( selv om det er det" feile"😎) forsatt.  Jeg kjører dessuten med dynamo og noen vesker permanent på, og dessuten tempobøyler.  Så jeg ligger skikkelig lavt i tråden "stilpolitiet" 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart meg ganske lenge med grusracer til alt fra landevei, grus og vinterpendling. Det som tippet skåla for meg mtp å ha en ren landeveissykkel i tillegg var å ha en rullesykkel som ikke så ofte var såpass skitten (selv om den vaskes ofte), pluss mulighet for å ha en sykkel på hytta feks i sommermånedene da jeg pendler inn derfra når jeg er der.

Endurancesykkel er valgt bare fordi jeg må ha et lass med spacere på en renspikket racer hvis jeg skal på langtur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (6 timer siden):

Bare presiserer litt : Du KAN få landeveissykkelfølelse og fart med NOEN gravelsykler og landeveisdekk/-hjul.
 

Min erfaring er at du vil få landeveissykkelfølelse og fart med de fleste landeveissykler. Hvis det er målet, altså landeveissykkelfølelse og fart, ville jeg kjøpt landeveisykkel.

Selv solgte jeg nettopp gravelen min pga. mangel på grus der jeg bor. Stallen består nå av landveisykkel, terrengsykkel med to hjulsett (sti/grus) og rullesykkel. Funker for meg. 

Endret av MOB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (19 timer siden):

Bare presiserer litt : Du KAN få landeveissykkelfølelse og fart med NOEN gravelsykler og landeveisdekk/-hjul.

Personlig er jeg ganske sikker på at jeg har kjøpt min siste rene landeveissykkel.  I Oslo-området er det så stort utvalg av grusveier at dette kan utgjøre mye av min "landeveissykling".  Samtidig er jeg trygg på at den gravelsykkelen jeg har nå ikke sinker meg (nevneverdig) i forhold til en evt ren landeveissykkel jeg kunne ha valgt i stedet. Mange korte og lange landeveisturer i grupper med andre med rene rittracere og deltagelse i Gran Fondo-ritt har tydeliggjort dette for meg.


Det er vanskelig å vite om det er på tross av, på grunn av eller helt uavhengig av sykkelvalg, men på Gøteborgs faste tirsdagsturer med tidvis ganske stort oppmøte (40-50 syklister) kjørte jeg med gravelsykkel med landeveisdekk så godt som alle av hjul på den faste rundens lange tempostrekke der det ble kjørt med fri eksos. I all beskjedenhet så handlet det så klart om at jeg var blant de sterkeste i gruppa, men det beviser i hvert fall at sykkelen ikke ga meg noen særlig ulempe i tvekamp mot andre syklister med høye ambisjoner på Tarmac, SuperSix, Aethos, Reacto osv osv. 



 

Ja, poenget mitt var at trådstarter har per i dag en terrengsykkel som han bruker til landeveissykkel. Dersom han f.eks. har et sett Dura Ace hjul med GP5000 dekk så vil det til de grader bli fart i forhold til terrengsykkelen. Bare hjul/dekk og sittestilling er nok til å gi utrolig mye bedre fartsfølelse, uansett om det er gravel-sykkel eller "vanlig" landeveissykkel. I tillegg vil jo vekten også hjelpe veldig mye. Med rette hjulsett og dekk blir endringen uansett stor fra terrengsykkel, sånn at det er veldig liten forskjell for trådstarter hvilken han ender på av landeveissykkel med plass til brede hjul eller gravel sykkel, siden forskjellen er så stor fra terrengsykkel.

Jeg har en gammel landeveisramme med gode hjul og GP5000 dekk, og det ruller så sinnsykt bra. Terrengsykkelen føles som en traktor i forhold.

Er en del som går for en for aggressiv sittestilling når de går til landeveissykkel, og opplever vondt i rygg og nakke, og selger sykkelen 2 år etterpå, etter at den har hengt i garasjen i 1,5 år. De tror det er deres egen feil siden de ikke klarer å tilpasse seg sykkelen. Men det er bedre å velge en sykkel tilpasset hvordan en er der og da, og så kan en heller skru til etter hvert. Riktig sete og riktig bike fitting er og veldig viktig.

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, RoyE said:

Jeg har en følelse av at trådstarter @Karl Fredrik har bestemt seg for sykkel etter prøvesitting og test her i min sykkelgarasje nå i ettermiddag. Takk for hyggelig besøk!

Ja, kjørte rett hjem og bestilte! Nå er der vel bare å drømme seg bort i karbonhjul💵💵
 

Takker for muligheten for å test den:)

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bestilling! Og som nyfrelst på karbonhjul ville jeg si at de 2500kr jeg sparte på tilbudet på Nextie-hjul fra XXL var ikke verdt det året uten. Dvs om jeg skulle gjort det på nytt hadde jeg lett betalt 10500kr for settet med en gang jeg fikk sykkelen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bære Bianchien over grusen. Gud brutle. Du er syk, @YOLO.

Dekkbredde er en interessant sak. Uno-X fant at 28 mm var max dekkbredde for effektiv sykling på Norges eneste ordentlige blandeveisritt Gylne Gutuer.

IMG_4881.jpeg.7a2c85e5c6ad1afcb60d7897fcd3f085.jpeg

32 mm ble rett og slett for seigt på asfalten som utgjør 2/3 av underlaget. 

  • Like 5

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 6.5.2024 den 8.59):

Gratulerer med bestilling! Og som nyfrelst på karbonhjul ville jeg si at de 2500kr jeg sparte på tilbudet på Nextie-hjul fra XXL var ikke verdt det året uten. Dvs om jeg skulle gjort det på nytt hadde jeg lett betalt 10500kr for settet med en gang jeg fikk sykkelen.

Venter bare på att allround utgaven skal komme på lager igjen. Ble skrapa etter tilbudet 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykla en tur sørover fra Hamar i går, og vennlig tips: ikke sykle uten hender når det er vindkast fra siden med dype hjul 😄 
Det gikk fint, men jeg fikk en vekker der gitt! Blir å ta en vindvurdering før neste handsfree-periode.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (6 timer siden):

Bære Bianchien over grusen. Gud brutle. Du er syk, @YOLO.

Dekkbredde er en interessant sak. Uno-X fant at 28 mm var max dekkbredde for effektiv sykling på Norges eneste ordentlige blandeveisritt Gylne Gutuer.

IMG_4881.jpeg.7a2c85e5c6ad1afcb60d7897fcd3f085.jpeg

32 mm ble rett og slett for seigt på asfalten som utgjør 2/3 av underlaget. 

Bare å sette på dagens etappe av Giro'n så får du se hvordan landeveissykkler skal brukes😉

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (På 9.5.2024 den 9.29):

Bære Bianchien over grusen. Gud brutle. Du er syk, @YOLO.

Dekkbredde er en interessant sak. Uno-X fant at 28 mm var max dekkbredde for effektiv sykling på Norges eneste ordentlige blandeveisritt Gylne Gutuer.

IMG_4881.jpeg.7a2c85e5c6ad1afcb60d7897fcd3f085.jpeg

32 mm ble rett og slett for seigt på asfalten som utgjør 2/3 av underlaget. 

Vet du om de testet seg frem til dette, eller bare antok det? De er jo ganske fremme i skoa på Team Uno-X så jeg håper og antar at de gjorde noen tester.  Hadde vært interessant å se tallene som førte til valget av 28 mm her. 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde opprinnelig slettet det, men siden @SykkelØyvind også stiller spørsmålstegn ved dekkbredden, re-poster jeg ved hjelp av mine superkrefter som moderator 😀

***

Valentino skrev (På 9.5.2024 den 9.29):

Bære Bianchien over grusen. Gud brutle.

Jeg er jo hjertens enig, Valentino, og liker selv å sykle i Nordmarka på 30 mm.

Men nerden i meg kan ikke dy seg, selv om det på ikke motsier hovedpoenget ditt:

Valentino skrev (På 9.5.2024 den 9.29):

Uno-X fant at 28 mm var max dekkbredde for effektiv sykling på Norges eneste ordentlige blandeveisritt Gylne Gutuer. 32 mm ble rett og slett for seigt på asfalten som utgjør 2/3 av underlaget. 

Som nevnt på gamleforumet, kan du ikke sammenlikne 28 mm i gammel ETRTO-standard med tilsvarende i ny ETRTO-standard. For å si noe fornuftig, må vi vite felgbredden som Uno-X brukte og hva som var reell bredde på dekkene 🙂 

På samme felg, vil dekk oppgitt til 28 mm etter gammel standard ofte være tilnærmet like bredt som dekk oppgitt til 30 mm etter ny standard.

På den annen side medfører dagens brede felger at smalere dekk kan få betydelig større reell bredde enn oppgitt på dekksiden.

Vi ser at proffeltet velger dekk med oppgitt bredde på 32-34 mm i Paris-Roubaix og 30 mm i Strade Bianche. Den reelle dekkbredden har også økt til rundt 30 mm i Tour de France. Og sikkert i Gylne Gutuer også 🙂 

Det kan tyde på at Uno-X sine konklusjoner fra noen år tilbake kan være foreldet. (Om det er en ny vurdering hos Uno-X du refererer til, får du tilgi meg.)

Man må med andre ord være forsiktig før man konkluderer med hvilken dekkbredde som blir for bred og seig på asfalt.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ny standard. Schwalbe på DT ARC 1400 DB, 20c. Det er en 2 år gammel rapport. 
Kan selvfølgelig ikke se bort fra at følelse trumfet data. Jeg har infoen fra en samtale med Jens Haugland. 
I hine hårde dager ble da også 25 mm regnet som tilstrekkelig i slike blandeveisritt som GG og Strade Bianche.

Skal sjekke contilagets hjul i september. 🙂

Endret av Valentino

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...