Gå til innhold

The Bright Midnight 2024


Anbefalte innlegg

Oppsummering/rapport BM 24 del 3.

Dag 4. 

Var ett smart valg å sove over på Beitostølen og kl 03.30 er jeg på vei oppover mot Bygdin. Ingen andre på veien, lett regnvær så har på meg "alt" av klær siden en skal være i høyden en stund og det skal komme mye regn. Ok form på Bygdin og kan stå litt men stort sett må jeg sitte å tråkke. Men opp Valdresflya velger jeg å gå de bratteste delene. Ganske smertefult å tråkke tungt og må gjøre smarte valg for å komme meg i mål uten varige men.

Begynner å regne mye ned fra Flya men er varm nok. Ca ved Maurvangen tar jeg igjen Jose Quientero, fra Venezuela, men bosatt i Tyskland. Vi har syklet litt sammen tidligere på rittet og kommer til gjøre det frem til mål. Stort sett opplever jeg han som raskere en meg men ikke nå kl 5-6 på morgenen. Han sier han er trøtt og må sove litt (han startet også på Beitostølen, hvor han var før meg  i går da han også syklet forbi etter Tyin). Jeg viser vei til Randsverk og han legger seg under taket på hverandaen til kafen der. Mente det var åpent toalett/oppholdsrom der men her husket jeg feil. En "morsom" ting var at jeg ble jaget av ett reinsdyr med store horn rett før jeg tok igjen Jose, mulige derfor jeg tok han igjen he he. Usikker på om jeg drømte meg bort, men forstår at andre også ble jaget av denne Rudolfen så da drømte jeg ikke. Litt småtrøtt jeg også men finner ikke sted jeg vil ta en pause. Etter Lemonsjøen tar vi inn på en grusvei som går i ett Sæterområde. Var mye att og frem en periode om vi skulle sykle denne veien eller ikke (alternativet var asfalten ned Vågsvannet ala JR). Tenker det var ett godt valg, og at dette er en veldig fin vei som jeg gjerne sykler igjen. Men nå er jeg skikkelig umotivert, smerte i kneet og ville heller tatt asfalten. Går mye her. Men har sluttet å regne og nedkjøringen går fort mot Vågå.

Fint vær på Vågå  (overraskende skal det holde seg en god stund) og en baconpølse i brød på XY der, sammen med en tysker som kom ned rett etter meg. Deler litt erfaring og trivelig prat, ser ikke han igjen før i mål. Går "lett" over til Sel, får selskap av en som jeg syklet mye med første dagen, en hyggelig spanjol. Advarer han når vi skal ut på E6 at dette blir noen km med mye trafikk. Noe som stemte. Men ikke langt da. Holder eget tempo opp Høvringen, trenger ikke å gå nå, tar heller noen pauser med beina i asfalten mens jeg drikker + fyller flasker. En veldig fin klatring, veldig synd at det ikke er tilrettelagt med sykkelvei ved siden av E6 for det hadde gjort denne klatringen mye mer interessant for flere på 2 hjul. Ned fra Skogsætri går det fort og litt annet valg med kjerreveiavslutning i år sammenlignet med i fjor. Helt ok det. 

Veien mot Dovre har noen bratte kneiker og jeg begynner å bli trøtt. Kommer til en benk ved en park/museum og tenker den er fin til både en napp og litt mat. Legger meg ned og plutselig har jeg sovet en stund. Litt i ørske spiser jeg og der jaggu kommer Tor Henning og Paal fra Fagernes. Trodde de skulle være foran meg men de tok en lengre overnatting når de så det regnet masse. Opp Grimsdalen sykler jeg i eget tempo og da saktere en gutta fra Fagernes. Etter kort stund stopper Paal opp, og grunnen er noe så kjipt som eikebrudd. Tor Henning er litt lenger opp og jeg stopper og gir Paal nr til Justinas slik at han kan høre med han mht få fikset hjulsett på kort varsel.

Bein og kne føles fortsatt bra der jeg nærmer meg bommen til Grimsdalen og det mest plagsomme har vært fluer, veldig mye fluer. Men mulig har jeg tynt kneet for mye, stått og tråkket for mye. Nå kommer Jose opp også og vi sykler sammen ganske lenge og snakker, han har mange spørsmål om Norge, veldig fasinert av naturen og at det er så mange platåer, og ikke som alpene bratt opp og bratt ned. Når skal han inn i en av de fineste dalene/platåene i dette landet. Jeg stopper for å fylle drikke og sier på gjennsyn til Jose. Ned til bekken slår kneet seg helt vrang og jeg får den mest smertefulle opplevelsen til nå. Blir bekymret for hvordan dette blir videre, men er tålmodig og kommer forsiktig i gang igjen men tar nok halvtime før jeg kommer meg over toppen (og dette skjedde rett før toppen). Så kommer regnet. Mye regn. Og det skal ikke gi seg. 

Planen har vært å komme seg til mål uten å overnatte, sa til samboer som skulle hente meg at jeg kanskje er i mål rundt midnatt. Men skjønner nå at det er det bare å glemme de og stopper i øsende regnvær og ringer min bedre halvdel om at jeg ikke nok må overnatte i Alvdal. Både pga tidsbruk men også fordi jeg er sliten og kneet er plagsomt. Booker meg rom på Hotellet i Alvdal. Når jeg kommer til Folldalsveien så møter jeg Jose som har tatt ly i et lite skur i krysset Grimsdalen/Folldalsveien. Vi snakker litt om om overnatting, noe han heller ikke hadde tenkt. Vi begge er litt umotiverte, han snakker også om å droppe resten av turen og ta asfalten ned men ender med begge fortsetter og jeg tipser han om hotellet  i Alvdal.

Nå er det de siste 5 milene igjen til Alvdal. Selv om jeg ikke håpte det er det selvsagt samme trase som i fjor. Da var jeg opplagt, det var formiddag og oppholdsvær. Nå er jeg sliten, umotivert, kneet er smertefult, det er snart midnatt og det regner masse. Hadde det vært en eklere vei til Alvdal hadde jeg DNFet en plass her. For dette tar så lang tid. Og dette er mtb terreng selv om det er ok å sykle med 14 kg sykkel med 40 mm dekk med litt for mye luft så er det ikke noe komfor å hente. Og når en endelig kommer til toppen og det står 22 km til Alvdal så er det ikke bare straka veien og 700 hm ned til Alvdal. Nei da, vi skal ned steinrøys i flere km, og så skal vi faen meg opp igjen, og litt til opp. Her bannes det både lavt og høyt og vil beklage til de som har hørt meg, dvs 100 sauer, noen fastboende og det svenskene som vant teamklassen (de var litt bak og litt foran før de ble litt bak igjen pga noe mekanisk, de kom på hotellet rett etter meg). Veldig glad jeg har valgt hotell og de har mat der også så det var digg. Sovner fort.

Dag 5.

Biben hadde ikke tørket helt og jeg burde lagt den på  badegulvet som var varmt og ikke bare hengt de over. Men kommer meg på sykkelen og kjenner nå jeg er skikkelig sår på skinka, handler nok om de 22 milene harde milene i mye regn i går. Er såpass vondt at jeg ikke klare å sykle sittende (mao det motsatte som i går) så må finne en måte å ståtråkke uten at kneet slår seg vrang, heldigvis kneet bedre en dagen før. Kan sitte litt men da langt bak på settet. Okke som, dette er kjent terreng for meg, og det er "enkle" 8 mil. Jeg er sikker på å fullføre men har det ikke veldig gøy hvis jeg skal være ærlig. Par stk sykler forbi, og jeg sykler forbi  en uten at jeg gidder å tenke resultat. Men ut av Gammeldalen (motsatt vei som den sykles på TransØsterdalen dag 2) og da venter kun 1 mil på asfalt. 

Det var digg å komme i mål, mange gode samtaler med andre deltagere, både fra innland og utland, min samboer som sier til Justinas at "han" (dvs jeg) har sagt at dette var siste gang". Justinas sier " kommer nok på andre tanker om noen dager". He he er min vurdering par dager etterpå. Jeg er tross alt 54 år og antar (men ikke vet) at jeg er blant de eldste som deltar her (sitter noen med oversikt på det hadde det vært kult å sett det). Men som jeg skrev på Strava, "jeg er for gammel til dette azz". Eller er jeg det he he. 

Kom meg i mål på timen 4 døgn, noe jeg hadde vært veldig fornøyd med før start og er det også nå. Har ikke hatt fokus på plassering underveis eller sjekket dette, men har jo fått sms om det  fra venner/samboer og ser at jeg overpresterte første døgnet da jeg nok hadde årets beste dagsform. Tippet jeg kom til å bli litt over 30 plass og det stemte bra for ble nr 32. Fornøyd med det, sluttet som sagt å "jage" etter Galdesand og målet har vært å komme seg greit i mål uten at kneskaden ble verre, og at jeg skulle klare å holde motet opp mentalt og ikke minst også nyte naturen, veiene og ikke minst sosial kontakt med andre som var i samme ærend. Nå 3/4 døgn etterpå så tenker jeg at jeg gir meg godkjent på alt dette. Litt Meltdown før Vågå og ikke minst før Alvdal. Men det hører også med. Hadde jeg virkelig DNFet hvis muligheten "hadde bydd på det" ? Vet ikke. Kanskje. 

Kneet/kneene har vært ok disse dagene etterpå og føler jeg kjenner kroppen/leddene min godt + kjent hvordan tidligere  skader i kne er til  at det var forsvarlig å fullføre uten varig men. Men får se an når jeg begynner å sykle igjen siden dette også skjedde på Jotunheimen rundt. Virker å være sene/muskelproblem og ikke i leddet. Hadde vært ute å syklet i dag hvis ikke sår skinke, smører den vilt med zink salve.

Næring underveis: I fjor gikk leg sukkerlei dag 3. Gjorde ikke det i år, og har variert mellom fet mat, vanlig mat og sukkermat/godteri. Ikke gått matlei, bortsett fra siste morgen kanskje men fikk i meg mat da også. Føler ikke jeg har gått tom.

Sykkelen har vært strålende. Bremseklossene holdt akkurat, har sjekket kranklager og hjullager og smurt opp. Virker bra. Girene/AXS fungerte strålende. Batteri holdt hele turen uten å måtte bytte/lade. Imponert. Lyste rødt bakgir siste dagen. Conti Terra Speed 40 mm hadde jeg valgt igjen. Pumpet før start, ikke pumpet etterpå og fortsatt fine og harde nå 8 dager etter jeg pumpet de.

Til slutt: Fantastisk arrangement og masse ros til Justinas og gjengen hans. I år var det god del flere nordmenn en i fjor, som er kult. Anbefales for de som vurderer dette neste år. Det sosiale i rundt  er utrolig fint. Ja du sykler for det meste alene, men møter andre på spisesteder, overnattingsteder, pauser, veksler ord underveis. Mye mer sosialt en det man tror.

  • Like 14
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg får ikke skrevet noe med det første for jeg er på seiltur og har ikke med it-utstyr med normalt tastatur. Men jeg mekket noen reels på instagram som gir et lite inntrykk av hvordan det var.

1.

https://www.instagram.com/reel/C9lNoSlIMuk/?igsh=aW1qZWVpbDdqZzM2

2.

https://www.instagram.com/reel/C9lRQe6oedU/?igsh=b3M3YmdzMzBxbnVq

3.

https://www.instagram.com/reel/C9p1I_wsRuE/?igsh=eWVrMml2eW45azN2

Referat får komme senere.

V

  • Like 7
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekka lister over fullførte, det er 8 stk som har fullført begge utgavene:

 

Anders Dy Urset

Henrik Grytbakk

Hristos Fleturis

Mindaugas Sujeta

Mindaugas Urbontaitis

Odd Erik Farstad

Paulius Budrikis

Paulius Kaminskas

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (8 timer siden):

Jeg sjekka lister over fullførte, det er 8 stk som har fullført begge utgavene:

 

Anders Dy Urset

Henrik Grytbakk

 

Hristos Fleturis

Mindaugas Sujeta

Mindaugas Urbontaitis

Odd Erik Farstad

Paulius Budrikis

Paulius Kaminskas

Ok, bra sjekket Henrik. Blir det en tredje gang på deg eller for tidlig å si noe om ? Var nok siste min, mest pga jeg måte bruke av felles ferieperiode med samboer og blir litt litt egoistisk å"ødelegge" for evt ferieplaner 3 år på rad. Hvis det blir Mother North neste år (til samme tid som i år) blir nok det vurdert i stedet. Kan selvsagt snu på det for merker jeg har blitt veldig glad i opplegget og utfordringen rundt BM og ikke minst etter å gjort det 2 ganger funnet litt ut av hvordan jeg best mulig kan gjennomføre dette (og tenker da ikke nødvendigvis bare resultat men like mye opplevelsen og den følsesmessige delen rundt turen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sepeda skrev (På 21.7.2024 den 8.42):

Anerkjennelse og ekstrapoeng også til @HenrikG som er kandidat til videre påskjønnelse 🙂👍

Jeg jobber også med en rapport, men tør ikke love når/om den kommer 🙂

I mellomtiden vil jeg påstå at det å fullføre et ritt som dette slett ikke er så uoppnålig som det kanskje kan virke som. 
Timelimit var 6,5 døgn, dette gir 7 dagsetapper á 16mil/2800hm. Hvis man snitter 16kmt holder det med 10t effektiv sykling hver dag.
Det høres kanskje mye ut, men husk at man sykler veldig rolig, og at det er 14timer igjen av døgnet. Da kan man sove komfortabelt i seng, spise hotellfrokost, og ta middagspause midt på dagen.

I fjor fulgte jeg denne oppskriften og fikk en veldig fin førstegangsopplevelse.

I år valgte jeg fortsatt innendørs overnatting i seng, men jeg kutta søvn til 5t hver natt, og var i tillegg mye mer effektiv på sykkelen. Resultatet var at jeg kutta 26 timer av fjorårstida til tross for lengre og hardere løype i år. Alt dette uten at det gikk ut over trivselen underveis, jeg kosa meg hele veien.

Nå er jeg  hekta, så hvis jeg får lov av kona blir det deltakelse neste år også 🙂

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra skrevet Viggo, og ikke minst de videoene og bildene får meg til å mimre tilbake. Er interessant med bakgrunnhistorien  til Violette Neza også. Tenkte at den sykkelen virket stor for henne men var ikke klar over at hun lånte den av Justinas. Sterk, tøff og hyggelig ung dame dette. Glad jeg fikk stoppet henne fra å sykle opp Juvass og sørge for at hun fikk seg overnatting på Galdesand. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han allerede er Superstjerne, belønnet vi @Sun Flyer med Imponerende innhold for rapporten!

Veldig artig, mye gjenkjennelig, enda mer jeg har lyst til å kommentere, men...

Sun Flyer skrev (På 7.8.2024 den 22.34):

En ting som gikk veldig bra var dekkene i slangeløst oppsett. Det er første gang for meg og det fungerte perfekt. Kanskje jeg skal prøve det også på landeveien?

...jeg skal sitte helt stille og ikke si et ord.

🤫

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...