Gå til innhold

The Bright Midnight 2024


Anbefalte innlegg

Er en stund til men blir overrasket om en tillater at folk sykler der hvis veien er stengt. Men en stund til da. Alternativt kan man legge ruten opp Romsdalen og grusveien over til Vågå + Blåhø i stedet for Geiranger/Dalsnibba og så Sognefjellet derfra. Eller tunellhelvete rundt Måndalen til Valldal gir vel minst mulig avvik  til orginalruten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er seigt for en presset fylkeskommune å stå for sikring av denne type vei fra samme pott som resten av fylkesveiene vedlikeholdes på. Men om er det mulig med forsvarlig åpning i 24 om pengene kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden var kona. Eg trudde ho hadde sett at det stod i artikkelen, men det viser seg at ho berre hadde sett i reportasjen på TV at syklistar gjekk rundt bommen.

Dersom det er sånn at vegen er stengt med bom så er det jo eit ope spørsmål om den er stengt for motorisert ferdsel eller for almenn adgang. Kona meiner at dei vel ikkje skal fjerne tilgangen til å gå stien, for eksempel. Så litt ullent dette.

Men eg trur nok også at dette er mest politikk, og at det neppe blir aktuelt å faktisk stenge vegen i sommar. Vi får sjå.

Å skulle få lov til å arrangere sykkelritt der er kanskje ikkje heilt plankekøyring, då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tipper turistsjefen i Rauma rasler med sine sabler hvis den ikke åpner/trygges, for vi snakker om jo om en turistmagnet. I fjor regnet det sykt mye så jeg endte med litt vel lang pause på CK i Åndalsnes og ble sent før jeg kom meg over. Regnet ikke når jeg syklet opp men var ikke veldig mye biler/bobiler da. Så tidlig eller sent er nok best. Husker jeg snakket med en på CK som hadde kjørt motorsykkel over Trollstigen fra Valldal og lurte på hvorfor det var så mange på tråkkasykkel over der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del. Må ikke sykle Åndalsnes-Lom via Trollstigen og Dalsnibba da jeg sykla de begge 4-5 ganger tidligere, selv om jeg ser at for de som ikke har sykla disse veiene før kan har sterkt ønske om det. Også fordi jeg sykla hele dette partiet i fjor så er jeg like gira på en annen variant. Men gis det tiltakelse å sykle og JL/arrangør går for den opprinnelige ruten så er det selvsagt også digg da det både er forutsigbart mht begynne å planlegge litt, men også greit at en vet hva en går til.

Men skulle det blir alternativ rute fra Åndalsnes så håper jeg ikke at de går for Innfjorden-Måndalen-Valldal for den ser jeg for meg i beste fall er kjip med alle de tunellene og trafikken der.

Slik jeg ser det så vil det da være 2 alternativ. 

1) opp Aursjøefjellet som planlagt og så pushbike på nordsiden av Aursjøen til en kommer til Geitavollen og da grusvei til Lesja. Har ikke peiling på hvor langt det stipartiet er eller hvordan stien er (er den som den før Sunndal er jeg negativ til det for blir veldig mye gåing totalt da). 

2) opp Romsdalen på E136, småveier fra Lesjaskog (eller litt/inn ut av E136- er ikke kjent på disse småveiene selv om jeg har ufattelige mange turer i bil på E136.

Alt 1 og 2 møter hverandre på Lesja. Derfra Slådalsvegen til Vågå, opp til masta på Blåhø (har ikke syklet noen av disse veiene så hadde likt å fått sjekket de av). Deretter Vågå-Lom på "grus"siden. Lom, og så inn på opprinnelige sporet. 

Alternativ 1 er spennende, men er klart kortere og negativt med for mye gåing.

Alternativ 2 er turistvei og kan gi spennende natur å se på fordi som ikke har kjørt bil her 100 ganger +, men trafikk er jo kjedelig her, selv om veien ikke er trang og få skarpe svinger/tuneller etc. Antar alternativ 2 også gir ca samme distanse, men muligens noe mindre hm ? Jeg hadde ønsket denne da jeg heller vil sykle lenger/mer, men gå mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 20.6.2024 den 16.43):

 Eller tunellhelvete rundt Måndalen til Valldal gir vel minst mulig avvik  til orginalruten.

Er det for langt å gå over fra Bøstølen og vestover? Klatring fra Innfjorden til Bøstølen er i hvert fall veldig fin. Men da må det bli båt rundt Innfjordtunnelen. Blir spennende det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (1 time siden):

Er det for langt å gå over fra Bøstølen og vestover? Klatring fra Innfjorden til Bøstølen er i hvert fall veldig fin. Men da må det bli båt rundt Innfjordtunnelen. Blir spennende det.

Er det fra Bøstølen en går topptur til Hesten ? I såfall har jeg vært der noen ganger. Går den veien over fjellet ? En mulighet er selvsagt også å droppe Visdalsheia og bare følge romsdalsfjorden fra Eidsvåg til Molde og så ferge der. Men da blir det veldig mange ferger. Og mer en 1 ferge blir for dumt synes jeg på en sykkeltur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, HenrikG said:

Det ser ut som allemannsretten gjør at syklister ikke kan nektes adgang.

Det kan likevel være ugreit at løypa til et offisielt arrangement går opp der.

 

 

Hadde antatt at denne type ritt ikke har noen form for godkjenning fra myndigheter? De er vel heller ikke tilknyttet forbundet og har vel neppe noen arrangørforsikring? Så oppsummert er de vel kanskje å anse som rimelig uoffisielle og at det man deltar på "eget ansvar"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (14 timer siden):

 

// opp Aursjøefjellet som planlagt og så pushbike på nordsiden av Aursjøen til en kommer til Geitavollen og da grusvei til Lesja. Har ikke peiling på hvor langt det stipartiet er eller hvordan stien er //

8km sier Komoot, og ut fra hvordan terrenget er der tenker jeg at det blir fint lite sykling langs den stien. Det blir for langt, dessuten mister man mange av de fineste partiene på ruta hvis man kutter over der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (4 timer siden):

8km sier Komoot, og ut fra hvordan terrenget er der tenker jeg at det blir fint lite sykling langs den stien. Det blir for langt, dessuten mister man mange av de fineste partiene på ruta hvis man kutter over der.

Ja enig i det er alt for langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (På 22.6.2024 den 8.28):

Hadde antatt at denne type ritt ikke har noen form for godkjenning fra myndigheter? De er vel heller ikke tilknyttet forbundet og har vel neppe noen arrangørforsikring? Så oppsummert er de vel kanskje å anse som rimelig uoffisielle og at det man deltar på "eget ansvar"?

Det stemmer. Det er obligatorisk med egen forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (På 21.6.2024 den 22.20):

Er det for langt å gå over fra Bøstølen og vestover? Klatring fra Innfjorden til Bøstølen er i hvert fall veldig fin. Men da må det bli båt rundt Innfjordtunnelen. Blir spennende det.


Stien er 7km lang, og visstnok ganske rufsete i følge en kjenning som bor i området. Det kunne funka til nød om det var eneste crux på omveien, men man får fortsatt Innfjordtunnellen som ikke kan omgås, samt noen kortere tunneler før Linge ferjekai.

Via Tresfjord er det vei hele stykket, men det blir 45km lenger, og enda flere tunneler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørst om ikkje løysinga er ei meir eller mindre komplett redesigna løype? Litt kort tid til rekognosering, det er sant. Kanskje difor Justinas har fått opp dampen i Tour Divide no? Ha ha, han klarte ikkje å riste av seg Ulrich før nokon fortalte han at Trollstigen er stengt 😅

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 13 dager til start, og sikringsarbeidet tar nok måneder.

Det bør komme en revidert rute i løpet av inneværende uke slik at alle får lastet opp ruta på gps’n. De som reiser langveisfra flyr nok tidlig i neste uke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...