Gå til innhold

The Bright Midnight 2024


Anbefalte innlegg

torhovland skrev (39 minutter siden):

Kva var grunnen til at Juvass vart teken ut? Tåke? Solid nedbør? Erodert veg?

For bratt. Om jeg ikke tar feil ble den lagt inn da Trollstigen måtte ut, og Justinas hadde syklet den for to år siden på landeveisykkel uten 60 mil i beina først, så han undervurderte hvor ille den var med utstyr og med tunge bein. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (1 time siden):

En annen potensiell årsak er vel at det er en privat vei og at grunneier/veieier kan kreve avtale om gjennomføring av kommersielle eventer på veien? 

Mulig det, men jeg så kun et instagraminnlegg fra Justinas hvor han la seg flat for feilen, ettersom lederen(og senere også vinneren) syklet 2/3 til toppen. I den videoen sa han at den var for hard og at den gikk ut. 

Odd Erik er nå på veien forbi Grimsdalen. Morro å følge med. 
Usikker på om han kjører videre til mål i dette været eller om det blir overnatting i Alvdal før en sjarmøretappe til mål i morgen. 
Hadde han kommet seg til Vågå i går kveld (overnattet på Beitostølen) tipper jeg mål hadde blitt i kveld. 
Tror tempo har dalt noe grunnet et vondt kne, men holder godt stand på en 25.plass

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere og et par andre karer er årsaken til at jeg kastet sokkene med "Do Epic Shit" på.
Jeg er skikkelig imponert over hva tilsynelatende alminnelige folk får til altså.

 

LarsB
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (På 17.7.2024 den 17.11):

Mulig det, men jeg så kun et instagraminnlegg fra Justinas hvor han la seg flat for feilen, ettersom lederen(og senere også vinneren) syklet 2/3 til toppen. I den videoen sa han at den var for hard og at den gikk ut. 

Odd Erik er nå på veien forbi Grimsdalen. Morro å følge med. 
Usikker på om han kjører videre til mål i dette været eller om det blir overnatting i Alvdal før en sjarmøretappe til mål i morgen. 
Hadde han kommet seg til Vågå i går kveld (overnattet på Beitostølen) tipper jeg mål hadde blitt i kveld. 
Tror tempo har dalt noe grunnet et vondt kne, men holder godt stand på en 25.plass

Var slik jeg forsto det også, og helt riktig avgjørelse av Justinas dette for hadde nok økt DNF raten mye. Akkurat når jeg kom til Galdesand (vandrerhjemmet)og rakk bookingen med 5 min, dro en syklist på vei opp, jeg ropte på henne og hun snudde. Ble takknemlig for at jeg stoppet henne da hennes tlf ikke fungerte og dermed ikke hadde fått beskjed.  Er hjemme i sola, men sitter inne og ser på opptak av dagens TdF etappe. Skal få skrevet en rapport i morgen formiddag. Den vil innholde mørke tanker he he. Tipper både jeg og Viggo vil si noe om MTB løypa etter Grimsdalen til Alvdal. På kartet ser det ut som rett linje men i virkeligheten er bare Alvdal ett fata morgana som aldri dukker opp, selv ikke når det er skiltet til Alvdal. Henrik G er også snart i mål. Var det andre forumfolk som deltar ? 

  • Like 7
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda
innlegg ble belønnet av Sepeda!

HenrikG ble tildelt 50 poeng.

Oddefa skrev (15 timer siden):

//Tipper både jeg og Viggo vil si noe om MTB løypa etter Grimsdalen til Alvdal. På kartet ser det ut som rett linje men i virkeligheten er bare Alvdal ett fata morgana som aldri dukker opp//

Slik var det for meg i fjor også, men nå var jeg forberedt på det, og koste meg faktisk på dette strekket.

Siste 7 mil syntes jeg derimot var drøye, men det handler nok mest om hodet er innstilt på at man er ferdig når man kommer til Alvdal. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (2 timer siden):

Slik var det for meg i fjor også, men nå var jeg forberedt på det, og koste meg faktisk på dette strekket.

Siste 7 mil syntes jeg derimot var drøye, men det handler nok mest om hodet er innstilt på at man er ferdig når man kommer til Alvdal. 

Tror også det handler om når en er der. i fjor startet jeg med god søvn fra Dovre og fikk da dette partiet "før lunsj", i år syklet jeg i fra Beitostølen ca 3.30, fikk ikke kneet til å fungere før etter Vågå, hadde en ok periode da frem til toppen av Grimsdalen hvor kneet låste seg igjen og jeg brukte en halvtime på få det i gang igjen, og da kom ett helvetes regnvær og må innrømme jeg humørmessig taklet dårlig den situasjonen når jeg i 9 tiden på kvelden havnet der. Hadde nok trodd jeg skulle være der tidligere og komme til Alvdal tidsnok til å fortsette til mål. Jeg må innrømme jeg ikke studerte kartet før start men antok det var samme trase ja, sånn sett var jeg forberedt, men samtidig for utslitt til å være veldig positiv he he. Alvdal-Tolga gikk på kjente veier for min del, da det var mye likt som i fjor bortsett fra mindre klatring og sti mellom Auna og Tyldalsveien (Ripan). Stiene og veiene som ble syklet fra Auna og til asfalten mot mål er også kjent fra TransØsterdalen som du sa du skulle sykle ? Sånn sett var Alvdal-Tolga en "lett" avslutning men tok tid ja. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda
innlegg ble belønnet av Sepeda!

Oddefa ble tildelt merket 'Imponerende Innhold' og 50 poeng.

Oppsumering/rapport fra BM-24-

Dag 1:

Når vi samles utenfor Prix'n på Tolga så er det en avslappet stemning blant de 160ish deltagerne, snakker litt med Henrik og Sunflyer/Viggo fra dette forumet + Justinas som ønsker oss lykke til. Husker fra i fjor at det gikk veldig fort i starten, så fort at jeg ble overrasket den gang. Av en eller annen grunn går det roligere ut av Tolga i år og jeg syntes selv at jeg sykler mer kontrollert i år en i fjor. Før start var det mye snakk når regnet skulle komme og jeg antok ca halvveis til Oppdal (15 mil) og det stemte på en prikk. Ligger stort sett rundt de samme folkene fra første bakke og til ca 10 mil. Til (nå i etterkant) min store overraskelse det flere av disse som vil ære av de første i mål, inkludert vinneren. Dvs når han kom forbi var det i ett tempo som tydet på at han har hatt en ufrivillig stopp en plass og ikke minst beste kvinne og som ender totalt nr 4. Dog viktig å si at det er en del foran oss så jeg er nok lengre bak en topp 10 før Oppdal.

Siste 5 milene (etter første terrengparti) til Oppdal sprekker det opp og det blir færre som sykler forbi og få jeg tar igjen. Nå regner det ganske bra også, og det regnet skal være ganske mange timer. Partiet mellom Savalen og Oppdal (Einungsdalen) er nydelig selv i regn. Er også nå jeg kjenner første tegn på knetrøbbel, akkurat det samme som jeg fikk vansker med på Jotunheimen Rundt for 2 uker siden. Da var det ikke plagsomt mer en på rittdagen og jeg kunne gå lang fjelltur 2 dager etterpå uten å kjenne noe, samt ikke kjent noe på sykkelturer (rolige) etterpå. På JR handlet det om at setepinnen hadde sunket og enorm motvind gjorde at det ble mye styrketråkk. Fokuserte på lette tråkk, men burde tatt på meg løse bein for å beskytte kneet bedre. Men til tross for kjenning i kneet og våt har jeg god flyt. Tar Circle K (CK) stopp på Oppdal og kommer der i snakk med Tor Henning og Paal fra Fagernes. Vi vil ha mye kontakt utøver rittet. Advarer de mot gåpartiet i Dindalen for husker den som fælt i fjor. Var også skeptisk til det selv pga kneet. Men gåpartiet gikk greit, faktisk syklet jeg litt mer i i år men i fjor var også flere som gikk sammen og dermed mindre flyt, men i år var det jeg og en spanjol og det var lettere å ha flyt. Derimot syntes jeg partiet før, nesten 1 mil med ristende kjerrevei hvor jeg aldri får flyt. Hadde glemt den. Veien opp Dindalen er også fæl bratt, men det jo forsåvidt greit, det er bare å finne sitt tempo. Spanjolen slipper meg mot Sunndalsøra uten at jeg prøvde å sykle i fra han men bare holdt jevnt tempo. Mulig han var lei å høre min forelesing om Sunndalsfjellene og toppturmuligheter der. 

På Sunndalsøra CK møter jeg igjen de samme som jeg møtte på Oppdal CK inkl Tor Henning og Paal. Jeg har bestemt meg for å sykle over Aursjøfjellet på natten og ikke sove over i Sunndal som i fjor. Både fordi jeg har god flyt til nå (brukte halvannen time mindre tid en i fjor), klarer å tråkke lett nok til at kneet ikke har blitt værre (selv om det gnager meg litt mentalt at dette kan bli ett problem), men også at det skal bli opphold utover natten og det regner ikke nå heller. Fagernesgutta har med seg DNT nøkkel og tenker å stoppe på Aursjøfjellet for litt søvn der. Får innbydelse til å ta en pause der jeg også så legger det inn som en mulighet.

 

Dag 2:

Stille og rolig opp Aursjøfjellet, ikke måneskinn men godt lys så setter på lykta først ved toppen ca midnatt. Som i fjor er Aursjøfjellet en stor naturopplevelse. Er også en snill klatring så går jevnt oppover uten behov for stopp. Når jeg triller forbi Aursjøhytta og ser det står 2 sykler der så tenker jeg raskt på invitasjonen på litt hvile men velger å trille forbi. 10 min etterpå faller himmelen ned og regner helt vilt. Den var vel ikke spådd YR ? Ikke er det bare nedover heller mot Eikesdalen så angrer der og da på at jeg ikke tok en DNT stopp med Fagernesgutta. Er kald når jeg kommer ned til Eikesdalen og bestemmer meg får å ta en dusj og skifte klær, og heldigvis har den ene campingplassen "åpen" dusj. Er der ca kl 03. Får ny energi av dusjen og varme klær. Men ett problem også for har med kun en BIB i bagen og den må da brukes resten av turen. Turen langs vannet er magisk på den her tiden av døgnet og er ved godt mot. Ser ingen andre. Visdalsheia har jeg syklet noen ganger og er en fin klatring men også litt monoton og merker nok litt trøtthet også. 

Går ikke veldig fort mot Åndalsnes og merker nå prisen med å droppe søvn i natt, er også en del motvind så går ikke fort. men er sol så kan kjøre kort-kort og det er jo litt digg da. Tidlig morgen på Åndalsnes betyr selvsagt kun en ting. CK. Men hadde nok vært der jeg hadde endt likevel. Her sitter noen andre deltagere og når jeg skal dra kommer Viggo og vi snakker om hvor vi skal ende natten. Jeg har booket rom på Bøverdalen vandrehjem/camping i Galdesand for ser jeg kan klare å være der før de stenger kl 22 og samtidig godt utgangspunkt for Juvas + lite hvile igjen etter Juvas. Viggo får tlfnr til Galdesand og booker seg også inn der. 

Det går passe tungt opp Romsdalen, trafikken er ok men kjedelig vei (som jeg har kjørt mye med bil og kjenner godt til så ingen overraskelser). Stopper på Bjorli og kjøper meg en veldig god pizza på XY gatekjøkkenet. Er spent på det neste partiet for har vært endringer der for å unngå bilveien. Egentlig var det en fantastisk morsom sykkelsti/grusvei variant som jeg gjerne sykler igjen (er merket som sykkelrute for de som vil sjekke den ut). Men opp og ned og masse klatring, og en kropp som nå begynner å bli sliten så skal jeg være ærlig på at jeg ønsket det skulle ta slutt og vi kunne begynne på Slådalsvegen som jeg hadde gledet meg til. Viggo har det sporet som ble lagd først mellom Bjorli og Lesjaverk og går dermed glipp av denne rollercoaster og følger bilveien til Lesja, så han er godt foran meg nå. Slådalsvegen blir en nedtur, bortsett fra at det tikker inn en melding om at Juvas er "kansellert". Kombinasjon av slitenhet, enorm motvind, jævla bratt (ble overrasket) og dermed tunge tråkk her var nok det som knekte høyre kneet mitt. Men stopper på nedkjøringen (når den endelig kom), tar bilder og nyter vyene. Heldigvis har jeg ok omstillingsevne mentalt. Stopper på LOM for å handle inn litt smertestillende til kneet (paracet/Ibux, tror ikke det hjalp mye med kanskje ?). Tar igjen lille Violetta Neza fra Rwanda (fascinerende at hun tar turen helt hit), men hun er veldig sliten så selv om jeg også er sliten er jeg motivert av å rekke Galdesand før kl 10.  Og rekker rekker det med 5 min. Når jeg kommer ut igjen så kommer Violetta rundt svingen og tar av til venstre opp til Juvas, første tanke min var at "håper hun ikke har booket Juvashytta" men velger å rope etter henne. Hun snur, og jeg forteller at vi har fått beskjed på sms at Juvas er kanselert. Hennes tlf hadde dødd ut så hun var takknemlig både over jeg stoppet henne og at hun fikk rom på vandrehjemmet. Er 4 andre sykelister her inkl Viggo. Da er det dusj, en øl (fikk kjøpt på vandrerhjemmet) og klargjøre til morgendagen. Som blir hard nok uten Juvass. Oppsummering er 60 mil, nesten 10000 hm og en litt for sliten gammel mann.  Over halvveis men det er nå det blir vondt. Den historien kommer i morgen. 

 

  • Like 19
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justinas sa på briefingen «don’t look at the tracker». Det er det beste tipset jeg har fått. Jeg satte mobilen i flymodus, og merka med en gang at det ble lettere å nyte turen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. den er bra og ikke minst lokal en variant. Var sammen på CK Alvdal i går morges, jeg dro ut litt foran, kom som en kule forbi i Gammeldalen og var halvtimen foran meg i mål. Hadde en entuiastisk familie som tok i mot han. Moro. Tror det var/er en del lokale nord-østerdalinger som deltok i år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (54 minutter siden):

Er det noen som har erfaringer med Drytech som mat når en sykler så langt?

Jeg spiste Real turmat flere ganger underveis. Både som frokost, middag og kveldsmat. Veldig kjekt hvis man ankommer overnattinga så sent at man ikke får tak i annen mat, eller hvis man starter grytidlig.  Jeg hadde ikke med gassbrenner, men fikk lett tak i varmtvann.

Ellers besto kostholdet av påsmurte baguetter, energibarer (både fra butikk og hjemmelagde), Snickers, Gullbrød, epler, vingummi, smurte lefser, nøtteblanding, fiskekaker og Litago.

Erfaringa mi er at jeg fungerte desidert best med et skikkelig måltid i magen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HenrikG said:

Veldig kjekt hvis man ankommer overnattinga så sent at man ikke får tak i annen mat, eller hvis man starter grytidlig.  Jeg hadde ikke med gassbrenner, men fikk lett tak i varmtvann.

But how? Varmtvatn frå springen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall varmt (eller kaldt) vann fra springen ja, men det ble ikke nødvendig.

Flere av de lokale nærbutikkene hadde vannkoker stående framme. På Turtagrø satte kokken fram varmtvann når han begynte på jobb kl. 04.00. På campingen på Vågåmo var det kokemuligheter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med moderatorhatt på:

@Oddefa er belønnet med Imponerende innhold og ekstrapoeng for rapport og gjennomføring.

@Sun Flyer er belønnet med Superstjerne og ekstrapoeng i anerkjennelse av flere imponerende bragder og omfattende rapporter gjennom årene, nå Bright Midnight.

Anerkjennelse og ekstrapoeng også til @HenrikG som er kandidat til videre påskjønnelse 🙂👍

Chapeau!

  • Like 4

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering /BM 24 del 2

Dag 3. 

Strålende vær når jeg triller ut på Sognefjellesveien, en kjent vei for min del, bare 2 uker siden jeg slet opp her i sterk motvind og knevondt. Når vindstille men fortsatt den samme knevondten så det går ikke fort. Men etter noen km så skal vi inn i Kvanndalen og jeg har syklet asfaltdelen tidligere men gruspartiet er ukjent mark. Nydelig vei og nyter naturen og fokuserer på den og ikke at dette går sakte. Flere kommer forbi og vi har korte samtaler. Når vi kommer inn på Sognefjellsveien igjen tar jeg igjen en syklist (for første gang på lang tid) og jeg ser han går en del. Det er en svenske som heter Peter. Han forteller at han er helt ferdig når vi snakker sammen ved Fantesteinen (Sognefjelllshytta) hvor jeg kler på meg for turen over fjellet og nedover mot Turtagrø og TIndevegen. Peter bryter rittet senere og tolker det som han kjørt for hardt for lenge og nå betaler for det. Høres kjent ut. 

Selv merker jeg at formen er god, er ikke trøtt og synes selv jeg kjører godt nedover og opp Tindevegen (har kun syklet denne veien en gang tidligere) klarer jeg å sykle jevnt, men sakte og er veldig påpasselig hva kneet tåler. Ned til Øvre Årdal går det fort, er en fantastisk nedkjøring og opplever både ned her og og Sognefjellet at sykkelen med full pakning er stabil og tenker ikke på at jeg har stor setebag bak. Er så fint ned mor fjorden at jeg stopper flere ganger og tar bilder. Nydelig område og nydelig vær. Er ikke ofte på denne turen vi har nydelig vær men nå har vi det.

Tar en lang lunsj på kafe nede i Øvre Årdal, ser BM syklister som fortsetter ut av tettstedet Når jeg sykler videre kommer Viggo noe overraskende bak meg akkurat når klatringen opp mot Tyiin starter. Han har vært nede i Øvre Årdal en time og hjulpet en meddeltager med skifte bremseklosser. God gjerning. Vi sykler  sammen i noen minutter men jeg har ikke mulighet til å holde det gode tempoet til Viggo med kneet mitt og vi sier farvel til hverandre. VIggo med jazz på høytaleren sin, jeg med hardrock på ørepluggene mine. Viggo fortsetter mot mål med godt resultat i sikte. 

Tusenmeteren er en vei jeg har sett frem til  lenge, har tenkt på den i mange år faktisk men aldri blitt noe av, derfor var denne veien en av grunnene til at jeg meldte meg på BM i år også (da Justinas la ut teaser om veien er på ruten for i år). Og det er en veldig fin vei, morsom, går korte bratte partier, men mest for å avlaste kneet enn at det er veldig bratt. En del turister kommer i mot, både på beina og sykkel og snakker med noen av de. Må også stoppe for å ta bilder. Nydelig utsikt mot fjorden og Øvre Årdal. Ser ingen BM syklister nå. Etter toppen følger en nydelig kjerrevei ovenfor Tyinveien. Skal tilbake hit.

På bilveien/asfalten mot Tyinkrysset er det bare to ord som kan beskrive opplevelsen. Motvind og dritttungt. Er sol da. Når jeg lunsjer på Joker Tyin kommer Tor Henning og Paal, og de nå på hjemmebane. Jeg drar ut litt før de og får en overaskende regnskur, skifter raskt til regnklær men like fort er det slutt. Før klatringen opp mot Slettefjell kommer Fagernesgutta men de sykler litt raskere en det jeg klarer. Er en del bratte partier jeg må gå for å spare kneet (dvs jeg klarer ikke å stå og tråkke). Når jeg kommer på toppen blir det skikkelig regnvær, og denne er vel ikke meldt YR ? det skulle jo komme dagen etter ? Dette er det mest intense regnværet jeg får denne turen. Nesten ikke mulig å se noen ting og veien blir bare grøt. Nedoverbakke ja, men ikke så mye kos. Egentlig var jeg optimistisk før Slettefjell om å rekke Vågå i dag og booket campinghytte. Men mot Beitostølen forstår jeg at jeg må svelge en kamel at dit kommer jeg ikke i kveld. Bakken opp til Beitøstølen oppleves som mye brattere en det som den er, må også gå en del her. Når jeg kommer til Beitostølen så er Peppes Pizza det første jeg ser, og det bestemmer meg for at det blir camping på Beitostølen og avbestiller Vågå, og heldigvis får jeg en ledig hytta (bare en som var ledig). Og rett over veien er det Pizzabakeren og god pizza. Når jeg legger meg er planen å komme seg til mål dagen etter. Men det er 30 harde mil og mange hm og litt for mye gåing som venter meg. Sovner lett, fin hytte forresten. 

Tror jeg skal få skrevet siste del senere i dag. 

  • Like 14
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...