Gå til innhold

Billig bil #2 - Leaf eller noe annet?


Anbefalte innlegg

Vi byttet nettopp ut en gammel og sliten C-zero med 100k km bak seg. Drøyt 3 mil rekkevidde på vinterstid med piggdekk ble nådestøtet. Møller har (eller hadde nettopp) innbyttekampanje så vi fikk 20k for den. Latterlig høyt for den bilen, men vi klager ikke. Som erstatning for den kjøpte vi en Seat Mii, som er trillingen til E-up og Citigo. Den betalte vi 140k for. Tipper denne kommer til å ta stort sett alt av korte og mellomlange turer, og dieseldyret mitt kan få stå enda mer i ro i garasjen

Ca 250 km rekkevidde på sommeren, sommer- og vinterdekk som omtrent ikke er slitt, og nå har vi til og med både klokke og temperaturmåler i bilen 🙂

Veldig fornøyd med byttet hittil

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vet ikke om det er sagt før, men når vi så på leaf var det viktig at bilen var "norsk", dvs at den er lagd for det nordiske markedet med blant annet bedre isolering av batteriet. Mener å huske at man kunne se det ved at bilen hadde lyktespylerer. Mange leaf som er bruktimportert fra blant annet USA som ikke er lagd for vårt klima.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (17 minutter siden):

Skal prøvekjøre en 2014 Leaf senere, noe spesielt jeg bør se etter? 

Det åpenbare er antall streker på indikatoren på dashbordet. 12 er maks 🙂Kjenner du noen med OBD2 adapter tar du med det og laster ned Leaf Spy.

Sjekk om det er elektronisk eller mekanisk parkeringsbrems. Har hørt om flere som har byttet den elektroniske varianten, og det er kostbart.

Som med andre eldre biler: Fungerer AC? Ofte er det tomt for gass eller kompressoren er gåen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ sjekk at bremser og hjuloppheng er ok (Leafen er tung), samt at det ikke er lakkbobler på kanalene (faktisk. Har akkurat kvittet meg med en Leaf EL16*** der garasjejekken fant turen opp i kanalen foran venstre bakhjul). Vi erstattet den med en litt nyere Leaf (EL83***) med den mekaniske parkeringsbremsen som gir en nostalgisk assosiasjon til Mercedes-Benz. Ettermontert DAB-radio og greier, så kan jeg høre på NRK Klassisk også. 

Jeg har (overraskelse!) for lange bein til i-Miev og Up!, så de utgår her, sistnevnte også fordi den er en VW. Fruen synes at den søte japaneren er rar (jeg synes den er digg), og rekkevidden dens er faktisk noe kort til og fra jobb vinterstid for oss.

 

  • Like 1

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (13 timer siden):

Sjekk om det er elektronisk eller mekanisk parkeringsbrems. Har hørt om flere som har byttet den elektroniske varianten, og det er kostbart.

Parkeringsbrems var mekanisk og nyservet. Bilen ble EU-godkjent for noen måneder siden og alt så ellers ok ut i dokumentasjonen.

Grei bil, grei pris, grei selger så jeg slo til. 

Må ha nye sommerdekk, men det koster ikke mer enn 5-6k inkl. bytte av dekk på felg ser jeg. Da går jeg nok for noe rimelig fra en etablert produsent, med mindre noen har andre anbefalinger?

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (15 timer siden):

Skal prøvekjøre en 2014 Leaf senere, noe spesielt jeg bør se etter? 

Sjekk parkeringsbremsen, ja. Har mekanisk p-bremse på en eNV200 (Leaf med kasse), og den må strammes regelmessig. Har også måttet byttet vaieren til bremsen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk flere kina dekk som ser ut til å være greie som sommer dekk basert på test i motor og får karakter midt på treet.

Bla. Linglong Sport Master og et Landsail dekk.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta akkurat sommerdekk på bilen vår, og det kosta ca 4k tror jeg alt inkludert. I ettertid ser jeg at jeg nok heller skulle gått opp en prisklasse på dekkene. Synes de har ganske mye mer støy enn det jeg husker av de gamle, og iaf mer enn vinterdekka vi tok av. Kan også virke som om jeg har fått en 10% dårligere forbruk, men det er jo litt vanskelig å kvantifisere.

Akkurat rekkevidden er ikke så kritisk for meg, de få langturene vi tar så gjør det ikke noe med en ekstra 10-min stopp, men lydnivået er litt irriterende. Faktisk vurdert å hive inn noen støydempende plater i bilen hvis det lar seg gjøre for et par-tre tusen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de samme Kina dekkene får skryt for å være stillegående, faktisk.

Bytta dekk på firmabilen for litt siden fra Conti Eco Contact i voksne 235/55-19 til samme dimensjon i Nokian Hakka Black 3 SilentD.

Enorm forskjell i støynivå så endel av markedsførings "bullshiten" holder faktisk hva den lover😀

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...