Gå til innhold

Baklykt til landeveien


Anbefalte innlegg

En kuriositet fra Tyskland: Jeg fikk leke litt med naboens Varia. Han poengterte viktigheten av å bestille fra Nederland hvis jeg ville ha en med full funksjonalitet. Her i Tyskland er det ikke lov med blinkende baklykt (som vi i Norge vel ser på som sikrere?), derfor ekstramodellen uten blinking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (7 timer siden):

En kuriositet fra Tyskland: Jeg fikk leke litt med naboens Varia. Han poengterte viktigheten av å bestille fra Nederland hvis jeg ville ha en med full funksjonalitet. Her i Tyskland er det ikke lov med blinkende baklykt (som vi i Norge vel ser på som sikrere?), derfor ekstramodellen uten blinking.

Det er til og med nedfelt eksplisitt i norsk lovforskrift at den kan blinke, og at det i så fall må være minst 2 blink i sekundet https://lovdata.no/forskrift/1990-02-19-119/§5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (9 timer siden):

En kuriositet fra Tyskland: Jeg fikk leke litt med naboens Varia. Han poengterte viktigheten av å bestille fra Nederland hvis jeg ville ha en med full funksjonalitet. Her i Tyskland er det ikke lov med blinkende baklykt (som vi i Norge vel ser på som sikrere?), derfor ekstramodellen uten blinking.

Og allikevel mottok jeg min RTL515 fra Bikester i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (12 timer siden):

En kuriositet fra Tyskland: Jeg fikk leke litt med naboens Varia. Han poengterte viktigheten av å bestille fra Nederland hvis jeg ville ha en med full funksjonalitet. Her i Tyskland er det ikke lov med blinkende baklykt (som vi i Norge vel ser på som sikrere?), derfor ekstramodellen uten blinking.

Ja, det er visst etter sigende pga tysk lovgivning at det er 516 som er mest utbredt på denne kanten av verden. Da jeg fant ut av forskjellen mellom 515 og 516 var jeg mest opptatt levetid på batteriet, og mangelen på blinkefunksjon som jeg alltid har brukt på Flare-lykten. 515 har bedre levetid pga blinkingen. Når lykten/radaren nå er mottatt ser jeg at levetid på batteriet er mer enn tilfredstillende nok til absolutt alle turer jeg tar gjennom en snittmåned, og blinking vs. fastlys har jeg ganske enkelt ikke brukt noe mer tankeenergi på.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (2 timer siden):

Hvordan funker Varia når man er flere på tur og har rytter(e) på hjul?

Ikke at jeg har prøvd ennå, men alt av reviews sier det er problemfritt. Da enheten fanger opp objekter som tar deg igjen, vil den ikke fange opp og gi utslag på andre syklister som beveger seg med samme hastighet. 
En annen bonus er at om bare én i en gruppe sykler med Varia kan de andre koble seg opp til denne og få informasjon på sin computer. Så om man er lysten på å sjekke ut hvordan dette fungerer tar man seg rett og slett en sykkeltur med en kompis som har Varia og kobler seg opp og tester! 

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varia 516 varsler om syklister også. Noen ganger ser jeg en prikk som ligger nærmere på radaren og når jeg vrir hodet er det jaggu noen som har lagt seg på hjul etter å ha passert dem.

Som det nevnes, objekter som tar deg igjen som først er en prikk, forsvinner etter litt fra radaren når de ligger i samme hastighet. Sånn sett fort gjort å bli lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...