baroudeur Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Poppet ut gaffelen min i dag for en rask service og la merke til et lite sår i karbonet: Det er lite, men er det stort nok til at gaffelen er risikabel å kjøre med? Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andersar Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Hadde ikke mistet nattesøvn av det der. Er det et hak i selve karbonfiberduken, eller er det bare gelcoat som har flaket av/lite pen utstøping fra produksjonen? I de fleste gafler så er det en kombinasjon av aluminimumsforing innvendig og ytterkappe av karbonfiber. Noen er ren karbon hele veien gjennom, men de fleste har nok en innvendig aluminiumsforing. Relativt overdimensjonerte greier, fordi det er snakk om relativt lite ekstra vekt for å oppnå god holdbarhet/mye sikkerhetsmargin. Faglig disclaimer: det er snart 20 år siden jeg brukte de små grå til å beregne komposittstrukturer på studiet, men jeg har fikla litt med karbon/kevlar/glassfiber siden den gang. Siter Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 8. april Forfatter Del Skrevet 8. april andersar skrev (1 minutt siden): Er det et hak i selve karbonfiberduken, eller er det bare gelcoat som har flaket av/lite pen utstøping fra produksjonen? Er litt usikker, men følte ikke det var karbon jeg pellet av. Så slik ut før jeg begynte å pelle: Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Det skal vel litt til å få et sår som ser ut som et perfekt rektangel gjennom skade. Det er vel feil vei også, til å være en slitasje/rubbskade? Perfekte rektangler er vel gjerne noe som kommer i produksjonen? Ser litt ut som gelcoat som @andersar skriver. Sikkert fornuftig å ta kontakt med produsent uansett, er vel få her inne som gjør annet enn ukvalifisert synsing på slikt. Kanskje noen kvalifisiert. Siter Kaffe- og teansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eriksvatn Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april 20 minutes ago, baroudeur said: Det er lite, men er det stort nok til at gaffelen er risikabel å kjøre med? Har bare krasjet én gang grunnet en karbongaffel som har knukket i styrerøret, så har ikke all verden erfaring, men situasjonen utartet seg særdeles raskt og jeg opplevde det som flaks at jeg klarte å havne i grøfta fremfor i andre ryttere. Så for min egen del tror jeg at jeg ikke hadde ønsket så sykle på en sykkel med tvilsom gaffel-integritet. Når det er sagt så er det vanskelig å vurdere din spesifikke skade, kan være at den er helt uproblematisk. Be om en vurdering fra Otto Jæger eller lignende kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 8. april Forfatter Del Skrevet 8. april Andreas skrev (12 minutter siden): Sikkert fornuftig å ta kontakt med produsent uansett Fyrte i vei en epost, har fått god respons fra dem tidligere. Er ikke veldig lysten på å bytte gaffel til 5k så jeg håper på betryggende ord, eventuelt gode tilbud på alternative gafler. Jeg hadde nok i likhet @andersar ikke mistet nattesøvnen av det, men kommer tidvis til å slepe rundt på unger i vogn bak akkurat denne sykkelen så det er greit for deres del at føreren ikke stuper over styret. 1 Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andersar Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Ser den sånn ut for 5000 kroner 😄 Selv når det er en overflate som ikke er synlig på noe tidspunkt, så syns jeg de burde tatt seg bryderiet med en liten sjekk og puss. Du kan si mye om en produsents erfaring og kompetanse på kompositt ut fra hva de leverer fra seg, det er såpass mye fikling med å få dette bra at snarveier lett lar seg avsløre visuelt. Denne burde minst ha gått en runde med våtslip før den ble sendt ut døra. Siter Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 8. april Forfatter Del Skrevet 8. april andersar skrev (16 minutter siden): Ser den sånn ut for 5000 kroner 😄 Kan ha blitt skadet i mitt eie de siste tre årene også da. Kanskje ikke den mest eksklusive finishen, men prisen skyldes delvis frakt + mva så det er ikke en veldig dyr gaffel. ENVE sin er 50% dyrere for eksempel. Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 9. april Forfatter Del Skrevet 9. april Fikk ikke et konklusivt svar fra produsent, men tilbud om 50% på ny gaffel dersom jeg følte denne gaffelen var utrygg. Har sendt epost til Jaeger-Liteseat for å høre hva de tenker. Litt pre-/post-pelling: Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OleF Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april (endret) Hvilken gaffel er dette? Syntes generelt hele ser litt uferdig\røff ut i forhold til gaffler jeg har vert borti (BMC\Trek) Ser ikke akkurat ut som karbon flak\vev det som er pellet av der eller. Endret 9. april av OleF Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Flyer Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Det er jo litt kult at sykkelen blir lettere? 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 10. april Forfatter Del Skrevet 10. april OleF skrev (9 timer siden): Hvilken gaffel er dette? Syntes generelt hele ser litt uferdig\røff ut i forhold til gaffler jeg har vert borti (BMC\Trek) Ser ikke akkurat ut som karbon flak\vev det som er pellet av der eller. J.Guillem Carbon Gravel Disc Fork 11/8 - 11/2 w. eyelets Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andersar Skrevet 10. april Del Skrevet 10. april Jeg har 3 karbongafler i husholdningen, 1 fra 3T og 2 "kinakarbon" som har stått/står på 20" og 24". Ingen av dem har i nærheten av like ruskete finish. Og prismessig er det bare 3T gaffelen som har vært i nærheten, resten kosta under tusenlappen. 1 Siter Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roy Skrevet 10. april Del Skrevet 10. april Det brukes neppe gelcoat til å støpe kronerør, men det kan være overskuddsepoksy som av en eller annen grunn løsner og flasser av. Men også det ser litt rart ut iom at det er rette kanter på det du peller av. Også merkelig om det er fiber med i det du peller av, da må det ha vært en liten fiberlapp og dårlig vedheft, ref de rette kantene. Ser du fiber i det som har løsnet? Tror uansett ikke det er grunn til bekymring, men om det gir sinnsro så kan man jo legge på litt fiber over det området, det kommer vel ikke i veien for noe når du setter gaffelen i styrerøret. Siter NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 10. april Forfatter Del Skrevet 10. april Roy skrev (1 time siden): Ser du fiber i det som har løsnet? Ja, ser fiber. Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roy Skrevet 10. april Del Skrevet 10. april baroudeur skrev (1 time siden): Ja, ser fiber. Da ville jeg lagt på et lag eller to med karbonfiber og epoksy rundt området der det har delaminert. Siter NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 10. april Forfatter Del Skrevet 10. april Godt tips, er spent på hva Otto sier - kanskje det samme? Terskelen er også lav for å kjøpe en ny gaffel så vi får se. Da maler jeg den i så fall rosa. Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roy Skrevet 10. april Del Skrevet 10. april Otto vil vel gjerne ha litt jobb, så kanskje svaret er gitt før du spør. Jeg hadde fiksa det selv, men så har jeg godt over middels tilgang på karbonfiber og epoksy også. 😅 Siter NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.