RoyE Skrevet 28. juni Del Skrevet 28. juni Nei, det er ikke rikitg, @torhovlandJeg har prøvd dette flere ganger med min egen, ikke noe problem! DCRainmaker har også dette som et eget tips i en episode om hacks og Varia. Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnoos Skrevet 28. juni Del Skrevet 28. juni Jepp, jeg har også koblet meg på kamerat sin Varia, underveis, uten at han var klar over det, og ergo ikke hadde satt variaen i paringsmodus. Da jeg fikk min egen Varia så skrudde jeg den bare på, søkte den opp på computeren, koblet til, og vips, det funka. Ingen paringsmodus nødvendig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 28. juni Del Skrevet 28. juni Hmm, dette må eg undersøke nærare. Eg prøvde det same mot ein annan sin før eg fekk eigen radar, men fekk ikkje opp nokon då eg søkte. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 28. juni Del Skrevet 28. juni Gjorde ein test no. Fjerna radar (RTL516) frå den splitter nye Explore 2 og den eldre 1030. Prøvde å søke den opp igjen i parremodus. Det går fint (riktignok trengte Explore 2 ein restart!). Utan parremodus går det ikkje: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 28. juni Del Skrevet 28. juni Men i alle dagar. Prøvde det same på 820-en også. Den har ingen problem med å kople seg til utanfor parremodus! Garmin, altså 😄 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoyE Skrevet 28. juni Del Skrevet 28. juni Jøsses. Så det er altså forskjell mtp hva man forsøker å koble seg opp med?! Jeg har heller aldri satt min 516 i noe parremodus, og fått som sagt denne delingen til å fungere uten problemer. Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 28. juni Forfatter Del Skrevet 28. juni Wahoo Roam fant i alle fall Varia når jeg ba Roam om å finne sensorer og var i nærheten av Variaen. ANT+ håndterer et ubegrenset antall samtidige forbindelser, og man kan snappe opp andres sensorer om man vil. Det var det jeg brukte på medsyklists Varia. Bluetooth/BTLE har det ikke på den måten, men må pares individuelt og støtter bare en (eller få) samtidige forbindelser. Bildet til @torhovland viser klart at han kobler opp med BT og må derfor pare enhetene Garmin anbefaler at man bruker ANT+ i dette dokumentet: https://support.garmin.com/nb-NO/?faq=WCgOxE5FqrATubtlzWCuJA LarsB 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 28. juni Del Skrevet 28. juni @torhovland må du ta bort beskyttelsesplastikken da mann! Slepe rundt på unødvendig vekt... Tenk hvor mange sekunder det blir på neste ultraritt 😛 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnoos Skrevet 28. juni Del Skrevet 28. juni Det @LarsB sa. Jeg har også brukt Wahoo, både Roam og Bolt v1, og det var ingen paring nødvendig. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 28. juni Del Skrevet 28. juni Nei, nei, dette er med ANT+. At det står "Show Bluetooth sensors" på den eine skjermen er Garmin sin måte å seie: "Eg fann ingenting med ANT+. Kunne du vere interessert i å sjekke om det finst noko Bluetooth der ute?" Det som eg trur skjer her er at ANT+ riktignok kringkastar til alle som måtte vere interesserte. Men så har Garmin tenkt at dette kanskje ikkje er heilt bra, og hacka til ei løysing på nyare klient-firmware (ikkje radar) som gjer ein ekstra sjekk på om radar er i parremodus før den tillet kopling av radarsensor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 10. juli Del Skrevet 10. juli Bestemte meg i dag, skal ha radar! Fant en 516 på finn, og lå an til å klikke fiks ferdig simulatant med lesning om blinkefunksjon her. Det VIL jeg ha! Så 515! bikeinn som da blir tradeinn eller kan den handles over disk i spania? edit: evt Kroatia, tror jeg vet av en som er der. Noen som vet? Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 10. juli Del Skrevet 10. juli Kjøpte min 515 på Bikeinn og det fungerte suverent det 👍 Kan selvfølgelig kjøpes over disk i landene som selger 515 også 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 10. juli Del Skrevet 10. juli Men er den tyske versjonen bare noe norge har kopiert, eller? Jau, forespørsel sendt til kroatia.. Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ace Skrevet 10. juli Del Skrevet 10. juli Ndreas skrev (På 8.4.2024 den 15.35): Jeg har en varia 516(tror jeg), og det dummeste med den er at den følger den tyske STVZO-standarden (egentlig ikke dumt!), Jo, det er egentlig dumt... et lite lys som en baklykt bør kunne ha relativt sterkt lys for å bli sett i høstmørket.... Jeg her som bilist har enda tilgode å bli blendet av en sykkelbaklykt, og jeg tipper jeg har sett de fleste... stvzo for baklykter har lite for seg... i så fall er standarden feil... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 10. juli Del Skrevet 10. juli Ivar Elverum skrev (14 minutter siden): Men er den tyske versjonen bare noe norge har kopiert, eller? Jau, forespørsel sendt til kroatia.. I Tyskland har den ikke lov til å blinke i det hele tatt og i Norge blinker den ikke fort nok/ofte nok 😂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ace Skrevet 10. juli Del Skrevet 10. juli Mannen Faller Ikke skrev (På 10.4.2024 den 13.04): Og dersom en vil høre bilene / pipene ekstra godt i motvind kan en og kjøpe CatEars, som tar vekk mye vindlyd. Litt varmt i 30 grader, men sånn utenom det så funker det. 😁 Ser jo ut som en raggar med kinnskjegg, men hva gjør en ikke for å unngå tinnitus. Gjør det og enklere å høre hva andre sier på sykkelturen, og lettere å høre biler. Cat-Ears.com | Cat-Ears, LLC | United States Som forklart av han her sykkel-dude'n: Jeg har syklet med disse "alle" år... klarer ikke å sykle uten nå..... joda, det ser ikke bra ut, men det fungerer. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ace Skrevet 10. juli Del Skrevet 10. juli Jeg kjøpte første versjon av vario baklykt (kjøpt med en gang den kom ut i usa, og etter at jeg brakk festet så har jeg ikke brukt radar. Det er å gå over til å ikke ha radar er helt spesielt, og frustrerende. Den hadde jo et utvendig design som så ut til å være fra 70-tallet, men det fungerte godt. Garmin skal visst nok ikke ha forandret på designet til oppstartsbedrifien de kjøpte opp, og som hadde "funnet opp" dette. Nå har jeg investert i en "bare radar", da jeg også har rotlicht max (international), som funker svært bra bakover. Jeg kommer også til å få tak i elsykkel-varianten og koble direkte på batteri. Vario med kamera er ikke bra nok enda, og jeg ville ikke puttet penger i det. For de som vil ha både radar og baklykt i en så er vario 515 det å satse på. 120 blink er en idiotisk regel, i en ellers flott veitrafikklov. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 17. juli Forfatter Del Skrevet 17. juli Da er det bare å finne noen rolige landeveier. LarsB 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 18. juli Forfatter Del Skrevet 18. juli Den rolige landeveien var faktisk en omvei til kontoret på Ytre Ringvei/General Ruges vei dag morges. Nesten ikke biler, og jeg var den eneste gærningen på sykkel i "morgenrushet" Bipp-Bipp fra LarsB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoyE Skrevet 18. juli Del Skrevet 18. juli Neineinei. Du må gi oss mer enn dette, @LarsB!!! Hvordan var det da? Overflødig eller handy? 2 Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hen9ng Skrevet 18. juli Del Skrevet 18. juli Og savnet du blinkingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joje Skrevet 20. juli Del Skrevet 20. juli Ivar Elverum skrev (På 10.7.2024 den 16.24): Bestemte meg i dag, skal ha radar! Fant en 516 på finn, og lå an til å klikke fiks ferdig simulatant med lesning om blinkefunksjon her. Det VIL jeg ha! Så 515! bikeinn som da blir tradeinn eller kan den handles over disk i spania? edit: evt Kroatia, tror jeg vet av en som er der. Noen som vet? 515 ble i april observert i en sykkelbutikk på Mallorca. Jeg har syklet i Frankrike denne uken og har vel kun sett blinkende lys/radarer, vil tro at 515 skal være mulig å finne. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 20. juli Del Skrevet 20. juli Sendte svigerrinne mld da hun er i kroatia. Ba typen hennes sjekke et par butikker. Ikke hørt noe enda dog. Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 29. juli Forfatter Del Skrevet 29. juli RoyE skrev (På 18.7.2024 den 17.00): Neineinei. Du må gi oss mer enn dette, @LarsB!!! Hvordan var det da? Overflødig eller handy? Radar er forbausende handy. Etter testen på Ringveien har jeg hatt et par turer på mye mindre trafikkerte veier. Hjem fra Gjøvik og rundt i Rendalen. Det er på sånne steder den gir (meg) aller best nytte. jeg skal prøve å forklare. Når det er tett mellom bilene har an "automatisk" på sin egen radar og er oppmerksom på hva som skjer bak. Kommer det en jevn strøm av biler er det uansett ikke rom for særlig manøvrering og man holder seg på sin halvmeter av veibanen uansett. Der det er langt mellom innhentende trafikk, som på vestsiden av Hurdalssjøen, føles det så mye bedre å kunne bruke veibanen som man vil. Jeg hadde aldri tenkt hvor mye tryggere det er å kunne ta venstresiden av sprekk i veien om man heller vil det. Ikke bare legge seg til høyre for sånne feller. Med radaren vet jeg det er tomt bak og rom til å manøvrere. Enten fordi jeg ikke har hørt pip-pip lyden eller et kort blikk på computeren viser grønt lys bak. Å snu seg for å kikke etter biler på vi inn i asfaltsprekk-helvete er ikke aktuelt for meg i alle fall. I tillegg er det det med plassering i veibanen når bil kommer bar før sving. Godt ut for å signalisere at her er det ikke lurt å passer, og så legge seg inn når det er greit for å gi bilen mer plass. Til slutt er det som tidligere nevnt mye mer avslappende for hodet å ikke ha deler av oppmerksomheten bakover hele tiden. Mer tid til å kikke på landskapet rett og slett. * Så ja. Det er en nyttig sak som både øker hyggen og sikkerheten, selv om den ikke hindrer at noen kjører på deg om det er det de vil/ikke unngår. Min har ikke blink siden det er den kjedelige 516. Jeg kan ikke si at jeg savner det veldig. Men det føles litt dumt med et baklys som ikke kan annet enn å lyse fast. Dagslysmodus og Peletonmodus er uansett kulhetsfaktor nyttig. Jeg har stilt inn min Varia slik at lyset default er av, og slår seg på når det oppdager bil bak og står på til fem sekunder etter bilen/e har passert meg. Da er det i alle fall litt action bak der og batteritiden blir enorm. Det er ikke en innstilling på lyset selv, men noe jeg fant i menyen på Wahoo Roam. Hadde jeg hatt valget mellom 515 og 516 hadde jeg tatt den første og all den kule blinken. Her vant imidlertid tilgjengelighet og norske forbrukerrettigheter. * dette betinger selvsagt at radaren aldri gir falske negative Dvs. ikke varsler om noe den burde varslet om. Garmin Varia gjør ikke det etter DC Rainmakers grundige tester og min egen korte erfaring. Andre merker er ikke like stødige der. Mye prat og tommel opp fra meg. 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli LarsB skrev (8 minutter siden): Godt ut for å signalisere at her er det ikke lurt å passer, og så legge seg inn når det er greit for å gi bilen mer plass. Generell fordom mot sykling i Italia er at trafikken er fæl med gale bilister. (Joda, det finnes gale, dårlige bilister her også, men de er franskmenn alle sammen.) Den store forskjellen er at bilistene her forventer syklister og blir ikke provosert av dem. Når jeg hører at en bil kommer opp bakfra i det jeg nærmer meg en venstresving så sjekker jeg om det er klart foran og hvis det er det så vinker jeg fram bilen. Hvis vedkommende fortsatt nøler så har bilen med 90% sannsynlighet utenlandske skilt. Italienere stoler på disse håndsignalene og kutter gjerne blinde venstresvinger hvis jeg vinker dem frem. Og motsatt, hvis jeg hører en bil i full fart bakfra og jeg ser at noen kommer imot så setter jeg ut venstre håndflate litt skrått nedover for å vise at det ikke er klart og så vinker jeg dem frem etter at kysten er klar igjen. Og her er den store forskjellen mot Norge. Når bilen passerer så får jeg et takk i form av den karakteristiske blipp-tutingen som kun italienere klarer. En norsk bilist ville ha koket over av at en syklist prøver å leke trafikkonstabel uansett hvor mye hjelp det er i signalene, og i Norge har hornet kun to moduser: Av eller FAEN I HÆLVETE! De italienske har alle mulige varianter: Takk, pass deg eller vi ses etter jobb på torsdag for litt boccia, skal vi si 20.30? 4 2 Siter Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.