Gå til innhold

Hvemfor-vafforno radar skal man lissom ha?


Anbefalte innlegg

JoeT skrev (5 minutter siden):

Skulle jo tro det. Mulig jeg er for skeptisk til moderne hjelpemidler (noe jeg tydeligvis er), men jeg kan ikke skjønne at en radar eller et godt øre kan hjelpe deg fra å bli kjørt ned av en tulling som kommer bakfra. Både lyd og blink i garmin sier jo bare at noe kommer bakfra, så om man ikke snur seg (som er litt tungvint) så er den infoen "ubrukelig".

 

Edit: ser jo at Roy har noen gode poenger, men poenget mitt om at man fortsatt må snu seg står seg. 

Syklet på en smal vei på jæren med 8 m/s i skrå motvind. Plutselig kom det en Volvo SUV forbi (sikkert hybrid), uten stor klaring. Merket at jeg akkurat hadde blåst litt ut i veien / var litt uoppmerksom da den passerte, pluss at Volvoen ikke var helt over på venstre side. Hørte ikke at den kom pga vind / elmotor på bil? Jeg tenkte at det kunne vært ålreit å ha visst at den kom. Men om en må stirre ned på Garmin hele tiden for å se det så tror jeg ikke jeg ville oppdaget det. Dersom det piper hver gang en bil nærmer seg, så ville jeg blitt gal av det og. Men hvordan oppleves bruk av en sånn radar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (12 minutter siden):

Nei, infoen er ikke ubrukelig. For med radar får du varsel om at ‘nå kan det være smart å snu seg/kikke til siden’ og den informasjonen får du i svært god tid. Uten radar er du avhengig av å snu deg på nøyaktig samme tid som radaren oppdager trafikken, og det vil være helt tilfeldig, da du ikke hører trafikk på denne avstanden (om det ikke er en spesiell sports-/rånebil under pådrag).  
Skal du være i nærheten av samme oversikt uten radar som med tør jeg påstå at du må snu deg og kikke bak deg hvert 5.-10. sekund. Og det tror jeg ingen av dere gjør. 
 

Mulig jeg er litt alene om dette, men jeg snur meg nesten aldri. Med mindre jeg skal ha filskifte eller blåse nesa. Igjen, kommer det en nisse og måker deg ned bakfra så blir du måkt ned bakfra. Om du ikke snur deg. Og som du sier, det er det få som gjør. Si at du ser en bil 150m bak på radaren, snur du deg og følger den bilen til den er oppe på siden av deg?

Det er sikkert rett som du sier at man ikke vet hvor nice denne saken er før man har prøvd, jeg bare sliter litt med å se hvordan denne skal redde deg fra å bli påkjørt bakfra.

Endret av JoeT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så naturlig utvikling på en tråd dette her. TS er ute etter info om radar og det utvikler seg til for- og motargumenter. Felles for de som argumenterer for, er at de alle har prøvd det og er fornøyd. (Meg selv inklusiv, sykler aldri uten). Blant motargumentene finner jeg ingen som har prøvd radar. Tror man at man blir gal av en diskret pip hver gang radar oppdager en bil, ja da kan lyden fjernes i innstillinger. Skal man først ha en dubbeditt med lys bak på sykkel så er det jo greit at den også kan varsle om biler som nærmer seg. Det er jo en gadget, men en nyttig en.

  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (1 time siden):

Mulig jeg er litt alene om dette, men jeg snur meg nesten aldri. Med mindre jeg skal ha filskifte eller blåse nesa. Igjen, kommer det en nisse og måker deg ned bakfra så blir du måkt ned bakfra. Om du ikke snur deg. Og som du sier, det er det få som gjør. Si at du ser en bil 150m bak på radaren, snur du deg og følger den bilen til den er oppe på siden av deg?

Det er sikkert rett som du sier at man ikke vet hvor nice denne saken er før man har prøvd, jeg bare sliter litt med å se hvordan denne skal redde deg fra å bli påkjørt bakfra.

Jeg tror (siden jeg ikke har radar) et det kan være veldig koselig/nyttig/trygt å vite at det ikke er biler bak meg. Da kan jeg ligge der jeg ønsker i veibanen, jeg kan fokusere litt mindre på å prøve å høre noe over vindstøyen. Og generelt slappe litt mer av. Radar kommer ikke til å hindre at jeg blir påkjørt, men den kan si meg når jeg må være mer årvåken, og når jeg kan slippe opp litt.

 


LarsB
 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radar gir deg også en indikasjon på hastigheten til bilen (eller sykkelen) bak, og når jeg sykler alene er den fin for å vite om jeg bør gi signal hvis jeg må legge meg ut litt pga hull e.l

 

Det sagt så er den ikke perfekt, og det kan ofte bli mye piping i perioder. Men for meg er hovedformålet landeveisturer alene eller med et par venner, og da funker det knall (ekstra bra om jeg får ligge bakerst :D)

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (9 minutter siden):

Jeg tror (siden jeg ikke har radar) et det kan være veldig koselig/nyttig/trygt å vite at det ikke er biler bak meg. Da kan jeg ligge der jeg ønsker i veibanen, jeg kan fokusere litt mindre på å prøve å høre noe over vindstøyen. Og generelt slappe litt mer av. Radar kommer ikke til å hindre at jeg blir påkjørt, men den kan si meg når jeg må være mer årvåken, og når jeg kan slippe opp litt.

 


LarsB
 

Sett fra min kant og med min erfaring med Varia har du rett i alt du tror her, @LarsB

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom en vil høre bilene / pipene ekstra godt i motvind kan en og kjøpe CatEars, som tar vekk mye vindlyd. Litt varmt i 30 grader, men sånn utenom det så funker det. 😁

Ser jo ut som en raggar med kinnskjegg, men hva gjør en ikke for å unngå tinnitus. Gjør det og enklere å høre hva andre sier på sykkelturen, og lettere å høre biler.

Cat-Ears.com | Cat-Ears, LLC | United States

Som forklart av han her sykkel-dude'n: 

 

 

Cat Ear.jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Berget said:

Skal man først ha en dubbeditt med lys bak på sykkel så er det jo greit at den også kan varsle om biler som nærmer seg. Det er jo en gadget, men en nyttig en.

Den einaste grunnen til at eg ikkje har kjøpt ein er vel at det er nok ein dings som ein må passe på å lade (ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (3 timer siden):

Men om en må stirre ned på Garmin hele tiden for å se det så tror jeg ikke jeg ville oppdaget det. Dersom det piper hver gang en bil nærmer seg, så ville jeg blitt gal av det og. Men hvordan oppleves bruk av en sånn radar?

 

Jeg er fristet av en radar - men synes spørsmålet over er godt.

Hvordan oppleves pipingen og synliggjøringen - blir det i overkant masete på pendlerstrekning med en del trafikk, eller på sykkelstrekninger som Griniveien / Sørkedalen / Maridalen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også i tenkeboksen for en radar, og angrer litt på at jeg ikke bestilte en 516 da XXL hadde den til kun 1500,-, men hjort er hjort...

Slik prisene er nå, er 515 så mye bedre enn 516 at det er verdt ca den tusenlappen den koster ekstra, eller det bare å klinke til på en 516 uten å se seg tilbake? (pun intended)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (1 time siden):

Er også i tenkeboksen for en radar, og angrer litt på at jeg ikke bestilte en 516 da XXL hadde den til kun 1500,-, men hjort er hjort...

Slik prisene er nå, er 515 så mye bedre enn 516 at det er verdt ca den tusenlappen den koster ekstra, eller det bare å klinke til på en 516 uten å se seg tilbake? (pun intended)

Jeg hadde ikke brukt de kronene ekstra og ville gått for 516. 

Du er vel ikke noe større og kraftigere enn resten av oss @LarsB, så jeg er ikke redd for at du skal komme og ta meg om du blir misfornøyd.

 

Én ting jeg har glemt å nevne og som er et lite Varia-hack forresten, er at du kan la kompiser koble seg opp til din enhet når dere er ute sammen, så får dere samme info på skjermen. Så om man lurer litt på hvordan dette fungerer, finn en som har dingsen og spør om å ta en tur. Da er det bare å søke opp hens enhet på din egen computer og voila, du kan teste!

Endret av RoyE
  • Like 2
  • Thanks 2

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (2 timer siden):

Jeg håper @LarsB kjøper den Varioen som har kamera. DC Rainmaker virket ikke helt fornøyd, så det kunne blitt noen fine humoristiske irritasjonstråder fra Lars.

 

Garmin har en radar uten lys også, Varia™ RVR315. Den har merkelig nok, dårligere batteritid, enn den med lys, ref. Velo.

 

Den testen har jeg lest og skal IKKE ha kameramodellen. (om ikke noen spleiser for å se om jeg blir irritert 😉 ) Jeg leste også testen av Bryton og ble sterkt tvilene til den også
Jeg tittet innom Garmin.no og så at den uten baklys har så puslete battertid. Rart, men da utgår den i alle fall og det gjør at valget nå er enten Varia RTL 515 eller 516. 

LarsB

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se er det mulig å bestille seg en 515 fra bikeinn.com for ca 2140 kr (beregnet som (pris+frakt)*1,25+fortolling av sending med verdi 500-3000kr+ekspedisjon og lagerkost, i tall (1416,49+115,99)*1,25+75+150. noe jeg har glemt?), mens rimeligste 516 ser ut til å være bikeshop med 1899 (så sant man ikke kan hente på Sport1 Holand til 1699).

Men bikeinn er kanskje ikke et sted man ønsker å forholde seg til? Fort flere ting som kan gå galt enn med bikeshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos batteritid, jeg fortsetter å komme på hacks..!

Det er mulig å slukke lyset og kun ha radaren aktiv om ønskelig. Da er visstnok levetiden på batteriet noe sånt som 20-30 t om jeg husker riktig. Jeg har bare testet for å se om det funket. Tror det er GP Lama som har en video på dette. Det er mulig du må installere en tredjepartsapp for å få det til. 

  • Like 1
  • Thanks 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Maser» radaren om trafikk hvis man sykler på sykkelvei som er parallell med veien? Er det i såfall lett å skru den av/på fra computeren?

Faktisk erfaring med det barendplugg speilet hadde vært interessant.

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AtleR said:

«Maser» radaren om trafikk hvis man sykler på sykkelvei som er parallell med veien? Er det i såfall lett å skru den av/på fra computeren?

Ja. Det går an å skru av/mute fra computer, men det letteste er å bare strekke hånda ned og trykke på knappen på radaren. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (2 timer siden):

Såvidt jeg kan se er det mulig å bestille seg en 515 fra bikeinn.com for ca 2140 kr (beregnet som (pris+frakt)*1,25+fortolling av sending med verdi 500-3000kr+ekspedisjon og lagerkost, i tall (1416,49+115,99)*1,25+75+150. noe jeg har glemt?), mens rimeligste 516 ser ut til å være bikeshop med 1899 (så sant man ikke kan hente på Sport1 Holand til 1699).

Men bikeinn er kanskje ikke et sted man ønsker å forholde seg til? Fort flere ting som kan gå galt enn med bikeshop.

Jeg kjøpte min 515 på Deporvillage i fjor. Fikk den i løpet av uke. Ser den koster 137 pund nå, pluss moms og fortolling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (9 timer siden):

Noen som har prøvd et sånt speil? 

Buy The Italian Road Bike Mirror

Speil.jpg

Ja, faktisk akkurat det speilet - mest for å teste det på en lengre flerdagers tur hvor jeg syklet med stor ryggsekk som dekket sidesynet bakover - det blir for kålete å få riktig vinkel/dekke bredt nok synsfelt til at det er noen vits, samtidig som det tar fokus vekk fra veien foran deg. Hvis jeg skulle brukt speil, ville jeg mye heller hatt et slikt stygt som er festet til hjelmen, da antar jeg at man bare kan mikrojustere hodet for å få full oversikt.

Personlig har jeg ikke behov for noen av delene, da jeg bruker hørsel og vende-på-nakken-syn ved behov. Litt overrasket over folk som problematiserer hvor vanskelig det skal være disse to sansene skal brukes i samspill for å danne seg et bilde av hva som er bak en - men vi er vel forskjellig utstyrt med hørsel, sidesyn, bevegelighet i nakke og evne til å visualisere.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (4 timer siden):

Såvidt jeg kan se er det mulig å bestille seg en 515 fra bikeinn.com for ca 2140 kr (beregnet som (pris+frakt)*1,25+fortolling av sending med verdi 500-3000kr+ekspedisjon og lagerkost, i tall (1416,49+115,99)*1,25+75+150. noe jeg har glemt?), mens rimeligste 516 ser ut til å være bikeshop med 1899 (så sant man ikke kan hente på Sport1 Holand til 1699).

Men bikeinn er kanskje ikke et sted man ønsker å forholde seg til? Fort flere ting som kan gå galt enn med bikeshop.

Om man legger pris + frakt inn i importkalkulatoren havner totalen på under 2000,- men det er ikke sikkert det stemmer helt på krona. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (3 timer siden):

Om man legger pris + frakt inn i importkalkulatoren havner totalen på under 2000,- men det er ikke sikkert det stemmer helt på krona.

Ser riktig ut, men det er fortollingsgebyret på 75 kr og ekspedisjon og lagerkost på 150 kr som tipper det over såvidt jeg kan se av informasjonen til Posten (som tilsynelatende er det rimeligste alternativet for frakt)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/8/2024 at 4:32 PM, RoyE said:

denne bremselysfunksjonen som 515 har

Er dette noe jeg må aktivere? Har edge 830 og Varia 515.  

Jeg synes det er kjekt å bli varslet om hva som kommer bakfra, ikke minst at jeg kan se at bilen med høy fart bremser opp. Hvis du uansett sykler med baklys så er ikke "nok en dings å lade" et issue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...