Ndreas Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 Med sykler som denne, og tilsvarende fra Canyon: Med fleks, ettergivelse/levelse (compliance på norsk?!), dropper og 30-50mm vandring både framme og bak, er dette en ny gimmick eller noe som faktisk har livets rett, og til hvilket bruk? Mine tanker er gimmick og svært begrenset nisje (4t+ turer på røff grus/snill sti). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgnerider Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 Komfortabel pendelsykkel på slitne sykkelstier, og omveier på grus? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 Jeg tror det har kommet for å bli, selv om butikkjøpt dempegrusracer ikke er like kult som å sette bukkestyre på en stisykkel selv. Ikke så ulikt sykkelen Lassalle vant Paris - Roubaix på for 30 år siden: Det kan jo tenkes at man kjører fortere på en fulldempet racer om dempingen gjør at man ivaretar kontakten med underlaget bedre. Samtidig vil slangeløse dekk kunne ha mye av den samme effekten og nå er det jo mange som snakker om å kjøre grusritt med en dekkbredde opp mot 50mm. Og da er det kanskje ikke sikkert man trenger så mye mer demping? Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flo Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 Det har nok sikkert sin plass for økt komfort på lengre turer. Eller korte utforskningsrunder på ukjent (mild) sti. Tenker noen ganger at det er litt vel stivt opp der bak etter 3 timer + på grov grus. Men tror egentlig fleks i setepinne er en bedre løsning for meg. Komfort i baken og samtidig stiv sykkel når man står og tråkker. Tenker det må være litt vanskelig å finne riktig fleks når kroppsvekt kan variere såpass mye innenfor en gitt høyde. En fyr på 180cm kan jo lett variere mellom 60 og 110 kg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flo Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 Photoshoppa droppbars på en fulldemper som et annet innspill i diskusjonen. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arekey Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 Ikke helt ulik sykkelen Niner prøvde seg på for noen år tilbake. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 21. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2023 Polygon slipper visst også en. Nei jeg tenker at det man tjener på dempingen mister man i effektivitet og så får man flere ting som må services etc. Sikkert(kanskje) verdt det på veldig lange og røffe grusritt/turer dog. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
perbl Skrevet 22. juli 2023 Del Skrevet 22. juli 2023 Må innrømme at jeg ofrer litt komfort for effektivitet og droppe behov for service av dempere og evt oppheng. Men skjønner jo at det kan ha en nytteverdi hvis man sliter med smerter og lignende. Det med demping i ramma er vel ikke så nytt da, Moots har vel hatt titansykler som gir litt demping vha fleks i titanramme og elastomer i mange år., også på grusmodeller med stiv gaffel foran. Men de kortvandra gaflene og stem med demping er vel nyere. https://moots.com/bikes/gravel/routt-ybb/ 1 Siter Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.