Gå til innhold

Førstgangskjøper - Gravel/grussykkel


Anbefalte innlegg

Du bør sjekke ut denne Diamanten, som har fått gode kritikker i Landevei. 46/30 krank og 11-36 kassett vil gi deg lette nok gir til å komme opp bakkene. Med din høyde på 182 cm bør du velge størrelse M. Disse syklene er store i nummerne;) https://www.intersport.no/diamant-ar-venture-2-gravelsykkel-sykkelutstyr-beige/ino.diamant.d23c80arventure2.vanilla.html?dwvar_ino.diamant.d23c80arventure2.vanilla_size=M&dwvar_ino.diamant.d23c80arventure2.vanilla_color=vanilla

Test av sykkelen på Landevei kan du lese her: https://www.landevei.no/sykler/gravel#test-av-diamant-ar-v-grx

 

Endret av Topstone5
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjerrigknark og har handlet gravel sykler på Finn. Hadde først en Cannondale Topstone alu med 46/30 - 11/34 utveksling, fantastisk praktisk men jeg synes sykkelen ble for sedat og dorsk. Så kjøpte jeg cross sykkelen til en av gutta som nå sykler i Uno-X, Cannondale Super-X Force utstyrt med 40 - 11/28 og 33 mm dekk. Jeg har jeg klinket på 11-46 kassett (SRAM sier max 42 men 46 spiller perfekt). En sykkel laget for å banke rundt en time i søla har blitt en fantastisk langturmaskin, bare digger den sykkelen. Som et supplement handlet jeg en brukt 3T Exploro også med SRAM Force, men den er jeg ikke like glad i og den står på exit lista. I sommer leide jeg en Topstone Carbon 4 i 5 dager med 46/30 - 11/34. Kjempeflott sykkel men fortsatt synes jeg lav vekt trumfer mer vekt som følge av dingser på ramma (eller styret) som skal fjerne dumper og som i tillegg medfører mer som skal vedlikeholdes og kan gå i stykker. Jeg bruker SuperX'n i all slags vær også på underlag hvor enkelte ville foretrukket terrengsykler, litt eventyr må man jo ha 😉 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumpeldunk skrev (På 7.8.2023 den 18.44):

 

Så i en annen tråd her et tips om at White GX Interceptor GRX hadde gjennomstått, og at denne gikk for 17K på XXL her om dagen. Skjønte at en fikk mye sykkel for pengene her. Nå koster den 22K igjen, men det lukter rabatterte priser utover høsten, så greit å gjøre hjemmeleksen i forkant😉

For dere som er flinkere til å lese specs enn meg.

Jeg er 182 høy og ønsker en så komfortabel sittestilling som mulig. Hvilken ramme størrelse vil dere anta passer best?

Det er slik jeg forstår hull i ramma til bagasjebrett på denne?

Også er det disse granny-girene jeg er så opptatt av. Jeg hadde en Cube terrengsykkel som jeg syntes hadde veldig «lavt» gir og denne var specet slik:

DRIVVERK
- Antall gir: 12
- Fremre girskifter: Sram NX Eagle™, 12-Speed
- Bakre girskifter: Sram NX Eagle™, 12-Speed
- Girhendel: Sram SX Eagle™ Trigger
- Kassett: Sram XG-1230 Eagle™, 11-50T
- Krank/kranklager: Sram SX Eagle™ DUB 32T

 

Kan en skifte kranken på Whiten å få noe som er i nærheten?

 

 

stor i størrelsen vil jeg påstå. klar Small for meg på 175cm etter å ha prøvd både M og S

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har ennå ikke landet en gravel, men skal ha meg en før vår/sommer kommer.

Jeg er fortsatt opptatt av lette gir og komfortabel sittestilling😀

Er det slik at om jeg vipper mellom str. M-L bør gå for L? 

Mener jeg leste at det ville gi en mer komfortabel sittestilling….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumpeldunk skrev (35 minutter siden):

Ja, har faktisk kikket litt på denne😀

når jeg legger inn 182cm høy og innerben 86cm på Cube sine sider så får jeg opp M or L. Så usikker på om hvilken str en bør gå for da, når komfort spiller den vikstigste rollen….

Da hadde jeg valgt 58\L, er kunn den di har på lager å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff huff, jo mer en kikker, jo mer usikker og dyrere blir det😉

Tenker det kan stå mellom en Canyon Grizl modell og Specialized Diverge Comp (Carbon?).

Ser ut som jeg kan få en Specialized Diverge Comp Carbon, fjoråretsmodell til 43K og dette burde vel være et godt kjøp?

Samtidig kommer det også mange gunstige godbiter på Canyon outleten også….

Fordelen til Specialized Diverge Comp Carbon er at det er bedre tilrettelagt for bagasjebærer enn på Canyon carbon. Fin oppbevaring(Twat) i ramma også på Specialized, men en får kanskje mer utstyr for penga ved Canyon?

Det er en slik oppe til vurdering, i str 56 eller 58 til 43K. Bare 11 gir på fjorårets modell ser det ut til. Det ser ut som at årets modell kommer med 2 frontkranser. 

https://bull-ski-kajakk.no/product/31231

 

Ellers er denne superfin og ligger ute med godt avslag:

https://www.canyon.com/no-no/outlet-bikes/gravel-bikes/grizl-cf-slx-8-etap-suspension/50030399.html

Kan en feste bagasjebærer til denne sykkelen? Tror ikke den er tilrettelagt for det, men mulig det finnes muligheter likevel. Eksempel tubus disco?

 

Hvem av syklene vil være mest komfortabel for en gammel dårlig kropp?

Og i den grad jeg ligger mellom 2 str, bør jeg gå opp for så å sette på kortere stem eller motsatt?

 

Når det er sagt er budsjettet sprengt så det holder, så det fornuftige er noken Grizl eller Diverge i alu, med tanke på at den også skal brukes mye til pendling🙄

Endret av Rumpeldunk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Diverge Comp Carbon. Om du er 182cm høy og innerben 86cm så er 56 rett str for deg. Jeg er 190 og har 58.
SWAT compartment i ramme er praktisk, plass til mye Haribo der 
😁

Future Shock gjør det mer komfortabelt på dårlig underlag, men det kan ikke sammenlignes med en dempegaffel slik som Canyon blir levert med. I tillegg gir setepinnen på Canyon deg litt demping.

43K er en ok pris, men ikke noe mer, mener å ha sett de til under 40K av og til. Hjulsettet er solid, men tungt. Jeg byttet de ut med noen 303S og sparte vel bortimot 500g. Canyon kommer med karbonhjul.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det. Skal den brukes mye er det vel brukte penger👍
Nå er Canyon solgt, så da er den borte…. Men det kommer vel flere godbiter etterhvert. Heller mot Canyon da det virker til å gi mye for pengene. Ettersom jeg ønsker meg en sykkel som er lettsykklet, er cabon siikert det beste, men ønsker også å kunne ha bagasjebærer ved behov, noe det ikke er fester til i ramma på carbon-utgaven.

Finnes det OK løsninger for bagasjebærer for en Canyon carbon som ikke har dedikerte fester i ramma?

 

Endret av Rumpeldunk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det en ny sykkel som er oppe til vurdering😜

Denne gangen er det er Merida silex limited. Har ikke funnet noe særlige tester om akkurat denne modellen, men ser de andre i Silex familien får mye skryt for komfortabel kjørestilling… Er denne bygd på samme ramme tro?

 

Hva tenker dere om denne til mitt bruk?

Komfort, mye pendling, litt eventyr og en del skogbilveier😃

 

https://www.merida-bikes.com/en-au/bike/3114/silex-limited

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert flott hvis du ønsker en veldig oppreist sittestilling, det er omtrent som en terrengsykkel med smalere dekk og bukkestyre. Jeg prøvesatt den en gang i en butikk og tenkte at det ikke var geometrien for meg.

Merk at den leveres med den noe sære hjuldimensjonen 650b (antakelig fordi ramma er begrenset til maks 38mm brede dekk på 700cc hjul, og de ønsket å lage en mer rendyrket grusvariant) - det er ikke noe problem, men utvalg av dekk og ev. oppgraderingshjul vil være litt tynnere. Men du kan alltids slenge på et 700cc hjulsett og gå ned til 38mm dekk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...