Gå til innhold

Solkrem


AtleR

Anbefalte innlegg

Furu skrev (17 timer siden):

Min erfaring er at hvite tekstiler blir gule.

Ja, det anbefales å vente noen minutter og la solkremen trekke inn i huden for å unngå dette. Jeg har brukt den i så mange år at det har blitt en vane. Den er utrolig bra når man er ute hele dagen i sterk sol, det er tilstrekkelig ta på solkremen om morningen. Jeg blir ikke brent med faktor 20 hvis jeg unngår sola 1 time når den er på det sterkeste. Jeg unngår dessuten å blande/fylle på med annen solkrem hvis jeg først har brukt p20.
Når jeg tenker meg om bruker jeg den når jeg sykler sti også.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine jungeltriks er å bruke cap + Dermatone Skin Protector. Jeg får lett munnsår om jeg blir solbrent på leppa, så det er jeg litt nøye på. Mange proffe vintersportutøvere bruker denne mye, og for meg passer den fint om sommeren også. 

https://sport1.no/varemerker/dermatone/dermatone-mini-tin-spf-30-880000350-76967/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw2a6wBhCVARIsABPeH1vmzIsr7QVAWaSA9FoJBEaFqeEDIdBIm7Q5kLBmn9Rn8VJarDAQNugaAkyYEALw_wcB

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt inn Änglamark sin i SPF15. 120ish kr. Den kommer også i SPF30, litt rimeligere om jeg ikke husker feil. De har også en egen 50ml til ansiktet i 50ml.

Da er det bare å vente på sola....❄️

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Andreas skrev (På 4.4.2024 den 18.30):

Kjøpt inn Änglamark sin i SPF15. 120ish kr. Den kommer også i SPF30, litt rimeligere om jeg ikke husker feil. De har også en egen 50ml til ansiktet i 50ml.

Da er det bare å vente på sola....❄️

3 dagers solkremtest under årets første Nordmarka Classic.

Det kan være at min sarte vinterhud ikke var klar for sol. Den har tross alt såvidt sett sterk sol siden ifjor. Det sagt, som regel brukt solfaktor 15 fra Cliniderm uten problemer. Sett bort fra fjorårets forsøk med det flytende gullet som er i La Roche-Posay Anthelios Uvmune ultralett solkrem SPF50+ 50 ml. Var ivrig med å smøre meg inn, men kan se jeg har blitt lett solbrent noen steder, og på mitt aerodynamiske hode har jeg en fin Pink Panther-farge. Nok til at jeg måtte ty til solhatt for at at det ikke skulle bli ille.

Pink_Panther.png?20171204063921

Svettet ikke like mye som jeg gjør på sykkel, men kjente såvidt på litt øyesvie, som gikk fort over. Ikke ille. En forbedring over "vanlig" solkrem. Jeg badet virkelig ansiktet med solkrem.

Ser Apotek1 har 50% ved kjøp av 3 stk, så det blir nok en ny runde med det flytende gullet, inntil skallen min har vent seg til sterkt sollys. Får leve med at med faktor 50 så tar det litt lengre tid å få tæn. Det er kulere å være litt bleik enn solbrent. Mindre vondt også.

Volvat - Ofte stilte spørsmål om soling, solkrem og hudkreft

13. Kan man bli brun med solfaktor 50 og 30?

Ja, man blir brun selv om man bruker en høy solfaktor. Solbeskyttelse med faktor 50 vil redusere eksponeringen for UV-stråler og hindre solbrenthet. Det kan ta lenger tid å oppnå ønsket brunfarge, fordi huden bruker tid på å produsere pigmentet i huden. Men derfor vil brunfargen vare lenger enn når man bruker lav SPF.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ânglamark fra COOP får også min stemme. 

Forer på med 30 faktor og 50 faktor. Når fargen har kommet utpå sommeren blir det også noe Nivea sololjespray 30spf. Da blir leggene blanke og glinsende. Det gir mye ekstra effekt på flatene. 

 

Angående ansikt og svie i øya, så er ikke dette noe stort problem dersom man benytter hjelm og briller som dekker godt? BAre smører fra øya og ned...?

 

Amsolutt ikke Ok solkrem: Nivea, normal blå flaske med noe ekstra holdbart for vannaktiviteter. Med svett hud og veistøv blir dette en seig gugge som ser rar ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slenge inn en anbefaling på Biotherm Waterlover Hydrating Sun Milk.

Lett å smøre inn, varer lenge og gjør egentlig alt en solkrem bør gjøre.

Tidligere anbefalte jeg Nivea Sun Dry Touch Aerosol basert på elendig hukommelse av en solkrem jeg prøvde i fjor. Den anbefales ikke lenger... Bomma fullstendig. Bra jeg bare bestille noen få...🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bård skrev (På 29.3.2024 den 16.41):

P20, den flytende varianten, ikke sprayen. Trekker inn i huden, skaper ikke problem ved svette.

I utgangspunktet veldig enig i denne. Men jeg har klart å pådra meg problemer ved svette etter å ha brukt denne i panna....

@DesmoSkier tok dette bildet på vei opp Col de Mille i 2013. Det er positivt at det ikke er noe lydspor her, for det var tidvis mye klaging over øyne som svei noe helt avsindig. Jeg hadde da brukt P20 lenge og vært veldig fornøyd. Men denne dagen så ble det så mye svetting og strevsom tur til toppen, at det som startet som barriere i panna, migrerte ned i øynene.

1039972_10151472756742217_1724445044_o.jpg.b228e0eb1c3839a0828d9fc280d91156.jpg

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Andreas skrev (På 29.3.2024 den 12.52):

Änglamark (Coop) skal visstnok ha solkrem som ikke svir (mye) i øynene. Testvinner i Forbrukerrådets solkremtest for 2022. Hvis jeg finner den i min lokale Coop Mega skal jeg iallefall teste. 200ml, så vet ikke om det er den beste størrelsen å ha i baklomma.

solkrem1.png?preset=large&dpr=2&q=75

Når jeg så gjennom solkremhyllen i kjøleskapet går det mye i apotekmerkene Cosmica og Cliniderm.

Har brukt de to under endel, før jeg kjøpte La Roche-Posay som jeg nevnte. Cosmicaen er endel tykkere enn La Roche-Posay. Gelen er en mellomting. Er lenge siden det har vært varmt og solsvette så husker ikke helt hvordan disse var på øynene. Tror Cosmicaen svei litt i øynene. Siden jeg har et aerodynamisk hode og padler, brukes det endel solkrem (og caps eller solhatt).

Cosmica Sun Face Cream SPF50+ uten parfyme 50ML. Fin baklommestørrelse. Kommer både en Fluid-utgave og Gel-utgave nå. Som sikkert er mer lettere i konsistensen.

-sun-face-cream-spf50-up,39455_1202094.png?w=1024&h=1024&mode=Max&quality=100&crop=681,212,2528,3949&format=jpg

Cliniderm Light & Mattifying Sun Gel solkrem SPF25 50 ml. Likt som den over, men i en bedre konsistens. Fin baklommestørrelse, ser adskillig mindre ut enn den over.

eb3e072c-2560-4931-a222-c99ce71ce718

Ser det finnes en Cliniderm Sun Gel-Cream SPF30 200ml nå til veil kr 339, tilbud kr 238(farmasiet). Den kan kanskje være en fin til trening. 

Hvis det er for å unngå at ting svir i øynene, er vel de rene Solkrem til ansikt (Farmasiet) fornuftige å bruke. Ser det har blitt endel å velge mellom nå. Kanskje litt tynnere konsistens enn de man skal smøre over alt. Siden de selges i mindre pakninger, så er prisen høyere.. Tror det som skjer hos meg; at når jeg først kommer på at det er tid for påfyll, bader jeg meg i den solkremen jeg har tilgjengelig, og det er gjerne en som er beregnet for alt. En 30-60 min senere, svir det i øynene. Gel/Fluid er vel designet for å absorberes litt raskere inn i huden enn klassisk lotion/cream, dermed mindre sjanse for sviende øyne og det å føle seg klissete.

Til sommermånedene er jeg ganske fan av hudkrem som inneholder et snev av SPF. Har brukt (klassisk taxfree-gave) Biotherm Aquapower SPF 14 endel. Fint å vite at en har et snev av beskyttelse i det man går ut døra, selv om man ikke har planer om å være i solsteiken.

3614272975057.jpg

En ganske viktig tråd, spesielt for oss syklister. Siden vi er gjerne ute i solsteiken i mange timer, og merker ikke hvor hardt solen griller huden siden vi svetter og vinden kjøler ned. Noe av det dummeste jeg hører er de som ikke gidder bruke solkrem, fordi det er ikke farlig å bli solbrent, hudkreft er ikke farlig eller alle får hudkreft uansett. Klassisk Darwin Award. Nå som jeg har blitt 40 kjenner jeg flere som har har hatt hudkreft, veldig mange som har hatt hudforandringer og sett veldig mange med solskader. De som alltid var gyllenbrune og nærmest marinerte seg inn med olje/smør når de solte seg i timesvis, har ganske synlig mer aldret hud enn de som smørte seg godt. Klart, mye genetikk inne bilde også.

Er også litt kjedelig om man blir solbrun/solbrent, også faller den solbrune huden av 1-2 uker etterpå..

11526-2-solbrent.jpg&w=3840&q=75

Et lite tips, på tampen. Änglamark sin kommer også i 50 på rull, altså en deorantlignende boks du ruller over huden med. Fantastisk i bruk og tar liten plass enten det er i veska eller i lommen på ryggen. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 27.3.2024 den 10.08):

- Ikke svir i øynene

Man sykler med skjerm på hjelmen og tar ikke på solkrem over øynene. (Personlig har jeg også med meg en caps når jeg stopper og tar av meg hjelmen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (På 27.3.2024 den 8.29):

Hva er den beste solkremen til lange dager på sykkelen. 

- Minst mulig klinete/feit

- Tåler svetting

- Ikke tetter porene i huden

- Egnet størrelse til baklomma på trøya

- Faktor 30 eller mer

Personlig bestiller jeg en haug med spraybokser fra usa hvert år. Bestillingen skjer rundt valentines day, og dette holder hele sommeren (bruker rester av fjoråret i slutten av sesongen). Jeg bestiller også krem til ansiktet, og smører fra under øynene. Jeg bruker solbriller og hjelm med skjerm. Har brukt coppertone sport i åresvis, men gikk over til Banana boat sport i år. 
Spray er raskt, enkelt, og de typene jeg har bruktvså erfaringen at de har holdt hele turen.... Selv om jeg har en lys hudtype blir jeg ikke rød eller rødlig.... Meningsløst å bruke over 30 i solfaktor. Kan da tette porene, og har ingen egentlig tilleggseffekt... For de fleste er det også under 30 også...
Skal du ha sol på kroppen (noe som anbefales), sol deg (ikke ansikt) uten solkrem i 7-8 minutter uten solkrem før lunsj. 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (52 minutter siden):

Selv om jeg har en lys hudtype blir jeg ikke rød eller rødlig.... Meningsløst å bruke over 30 i solfaktor. Kan da tette porene, og har ingen egentlig tilleggseffekt... For de fleste er det også under 30 også...

Tja, vet ikke helt hvor meningsløst det er.. Jeg har også en lys hudtype og har vært relativt flink til å bruke solkrem med 30+ i solfaktor. Ble behandlet for hudkreft i fjor sommer. Det at du ikke har fått hudkreft betyr vel ikke at du er kvalifisert til å gi råd til andre eller?

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IvarAndreas skrev (1 time siden):

Tja, vet ikke helt hvor meningsløst det er.. Jeg har også en lys hudtype og har vært relativt flink til å bruke solkrem med 30+ i solfaktor. Ble behandlet for hudkreft i fjor sommer. Det at du ikke har fått hudkreft betyr vel ikke at du er kvalifisert til å gi råd til andre eller?

"and SPF 30 blocks 97%. After that, the difference in protection is small."

https://www.sykkel.org/topic/1821-solkrem/page/2/#comment-37975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for anglamark, har brukt den i flere år. Eldste sønn har en hud som ofte reagerer med utslett på ulike solkremer, mens anglamark får han ingen problemer med. Det synes jeg er et godt tegn! Solbeskyttelsen funker, og at den ikke koster skjorta er jo ikke akkurat en ulemper. Litt usikker på hvordan den er ved mye svetting på sykkelsetet, men synes den generelt satt greit på ved bading under årets spaniaferie (dog her smører man ofte). 

Så, om den ikke er det ultimate til ansiktet fungerer den veldig bra til resten av resten av kroppen. 
 

Som nevnt kommer den godt ut i tester også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IvarAndreas skrev (11 timer siden):

Det at du ikke har fått hudkreft betyr vel ikke at du er kvalifisert til å gi råd til andre eller?

Jeg kjenner deg ikke (jeg har ikke uttalt meg noen ting om noen personlig krefthistorikk). Spar deg med å være personlig. Her er riktig link.

https://www.mdanderson.org/cancerwise/should-you-use-very-high-spf-sunscreen.h00-159460845.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert greit å tenke på at det er varianser mellom solkrem. Selv om solfaktor sikkert skal være en universal standard(faktor->forholdstall basert på MED - minimal erythema dose) mellom 0-100, er det sikkert litt varianser. Faktorer som tykkelse på lag, hyppighet av smøring, eksponeringstid, hvor kraftig solen er (UV-indeks) og hudtype/hudfarge, spiller inn. Samme gjør hvor vant huden er til eksponering. Bleik vårhud er som regel ganske sensitiv for sterk sol..

Jeg merker forskjell på faktor 50 og 30, de dagene jeg er på sjøen/vannet og sola steiker. Kan gjerne merke det når jeg er på langturer over flere dager, og sola steiker. Faktor 50 gir mindre farge, men som regel ingen antydning til forbrenning. Faktor 30 kan gi det, spesielt på hode, for oss med aerodynamisk topp. Ser at mange som ferdes i ørken eller andre steder hvor det er sterk sol, mye heller bruker soltrøyer og hatt. Det har litt med solkremens effekt på ulike typer UV-stråler også. Styrke på UV-eksponering x eksponeringstid.

Har snakket med hudleger som anbefaler faktor 50, fordi sterk sol skader huden, og kan gi raskere synlig aldring. Sånn i tillegg til akutt solskade/forbrenning og det som kan komme av det over tid. Enkelt sier vel enkelt at  50 er bedre enn 30, så hvorfor ikke bruke 50. De sier 30 går helt greit om man smører rikelig, ofte nok og viser solvett. På de punktene sviker mange. Flere hudleger anbefaler 2 lag(10-15min mellomrom), da et lag gir svakere beskyttelse, kanskje bare halvparten av faktoren, f.eks. her Faktor 50 vs 30: Er det egentlig en forskjell?.

Noen kjenner kanskje de som solte seg enormt mye i tenårene og 20årene, naturlig og i solarium, som allerede i  slutten av 20årene eller tidlig 30 årene har ganske synlige solskader eller aldringstrekk som kan skyldes høy soleksponering. Det er vel nesten litt trendy hos enkelte i høyere sosiale lag å droppe den ekstreme solingen, fordi høy UV-eksponering fremskynder aldringstegn. Det er en av tingene en lærer når en blir eldre, endel ting er mer skadelig enn man tror. Sol er en av dem.

Økning i føflekkreft: – Du må ikke bli lurt av en høy solfaktor

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (12 timer siden):

"and SPF 30 blocks 97%. After that, the difference in protection is small."

Faktor 50 vil gi en soldose som er 40% lavere enn soldosen du får med faktor 30 (under forutsetning av at begge har rett faktor osv). Jeg synes ikke det er ubetydelig. Jeg bruker ikke 50 til vanlig, men på ferie i Malaysia så tok vi det høyeste vi fant og ble fortsatt litt røde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
erikskon skrev (På 27.3.2024 den 19.41):

Kanskje vi må snu spørsmålet, hvilke solkremer anbefales absolutt ikke og hvorfor?

Jeg husker jo egentlig ikke sist gang jeg kjøpte en solkrem av noenlunde kjent fabrikat og noenlunde høy faktor og som ikke fungerte. 

Coop sin Änglamark - SPF50-varianten av denne løste opp (fake?) lærstroppen på Kask-hjelmen min på en halvtime, og deretter fargene på etikennen på pepsi-flasken - som overførte seg til hånd og deretter ansikt/klær.

  • Sad 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...