Gå til innhold

Ny grusramme


Anbefalte innlegg

YOLO skrev (1 minutt siden):

Vet du hvilken vei jeg skal da?

😃

Nå har jeg altså sjansen til å gjøre Yolo kjempetreg på nytt fartsvidunder. Hm... hva skal jeg svare...

  • Haha 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@YOLO

Var innom Bike Brothers i Pilestredet og følte på tsjekkiske Tufos' lekre dekk, også dine Speedero. 

Ser at Tufo også har egen guffe. Jeg vet ikke hvem som er produsent. Vil spørre deg: Bruker du den og har du noen erfaringer å dele?

(Med referanse til gårsdagens vesle utveksling om guffe på tur med @BentKa 😊 merker jeg meg at Tufo også har miniflaske med Tyre Sealant Carbon spesifikt for punktering som guffen i dekket ikke skulle tette på tur. Antar at det er en grov og raskttørkende reparasjonsguffe, kanskje med karbonfiber som Silca. Men i motsetning til Silca, skal den altså være egnet til innføring gjennom ventilstammen.)

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Silca sin fiber guffe og kan bekrefte at den ikke lar seg etterfylle gjennom ventilen. 
Til gjengjeld er den ekstremt effektiv til å tette alt fra små til større hull. 
Og med en Dynaplug Racer Pro er det kun en stor flenge man ikke får reparert (til det har jeg Tubolito slange og en ParkTool Tire Patch). 
Har kjørt tubeless siden 2008 når Effetto kom med sine hjemmesnekre kit og har til dags dato ikke behøvd å etterfylle guffe 😇

IMG_6979.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Silca 😊 særlig på grunn av dens evne til å tette hull ved landeveistrykk.

Var ikke meningen å fortsette den utvekslingen, men både sykkelpresse og produsenter er nå mer oppmerksom på etterfylling av guffe som et alternativ til plugging med f.eks. nevnte Dynaplug. Ser at også proffene gjerne har med løsninger for etterfyll/reparasjon på treningsturer.

Man etterfyller altså før man må vurdere et grovt inngrep som plugging.

I det perspektivet er både Tufos Carbon og slangeløs-kompatible versjoner av tradisjonelle løsninger som f.eks. Muc-Offs BAM interessant.

Ditt opplegg er for øvrig åpenbart solid og gjennomtenkt 👍

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (35 minutter siden):

@YOLO

Ser at Tufo også har egen guffe. Jeg vet ikke hvem som er produsent. Vil spørre deg: Bruker du den og har du noen erfaringer å dele?

Med referanse til gårsdagens vesle utveksling om guffe på tur med @BentKa 😊 merker jeg meg at Tufo også har miniflaske med Tyre Sealant Carbon spesifikt for punktering som guffen i dekket ikke skulle tette på tur.

Har brukt Orange Seal siste sesonger, både ved montering og i miniflaske i baklommen. Jeg har også med darts. Aldri hatt hull som ikke tettes vha guffe og dart siden jeg startet med slangeløst. Derfor ikke jaktet etter nye og bedre guffer heller.

Vil anta at jeg tetter hvert 3. hull vha etterfylling, og hvert 5. hull vha darts. Jeg bruker generelt litt tynne dekk, og er «gniten» på mengde guffe, så kunne sikkert redusert dette. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker også Silca 😊 særlig på grunn av dens evne til å tette hull ved landeveistrykk.

Var ikke meningen å fortsette den utvekslingen, men både sykkelpresse og produsenter er nå mer oppmerksom på etterfylling av guffe som et alternativ til plugging med f.eks. Dynaplug. Ser også at proffene gjerne har med løsninger for etterfyll/reparasjon på treningsturer.

Man etterfyller altså før man må vurdere er grovt inngrep som plugging.

I det perspektivet er både Tufos Carbon og slangeløs-kompatible løsninger som f.eks. Muc-Offs BAM interessant.

Ditt opplegg er for øvrig åpenbart solid og gjennomtenkt 👍

Hele poenget med guffe er jo at det skal tette punkteringen i det den oppstår, ikke etterpå 🤦‍♂️

Samme prinsipp vi har brukt på motorsykkel i åresvis. 
Det siste du ønsker er å punktere med den risikoen å ødelegge felgen, dekket og deg selv. 
Du har i nok og fersk guffe til at den kan gjøre en effektiv jobb der og da med minimalt trykktap som følge. 
Er skaden derimot for stor til at guffen ikke tetter må du uansett stoppe for å plugge eller evt inn med slange/patch. 
 

Personlig kjører jeg også med Tubolight inserts i for å unngå skade på felg ved en eventuell punktering. 
Dette innebærer også at jeg må ta høyde for dette i forhold til mengde guffe som er nødvendig. 
 

Husk også at når man setter opp nye dekk tubeless vil en god del av guffen gå med til å tette dekksidene på de nye dekkene. De fleste nye dekkene i dag er kun tette ved bruk av guffe da dekksidene er tynnere og mere porøse enn bare for noen få år siden. 
 

Nå skal det sies at jeg aldri kjører med gammel og tørket guffe i dekkene. 
Det går maks 5-6 uker før jeg demonterer, tørker rent og etterfyller ny fersk guffe. 
En kjapp times jobb fra start til slutt som sørger for at jeg alltid kan være sikker på at det fungerer så effektivt som overhodet mulig 😇

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...