Gå til innhold

På jakten etter marginer.


Anbefalte innlegg

  

LarsB skrev (1 time siden):

En artikkel på sidene til Rene Herse:
What makes a bike fast

De som ikke gidder lese kan greie seg med dette:
"Good racing bikes are fast because they use supple high-performance tires. Their frames flex just the right amount for a powerful rider. The rider has little wind resistance thanks to a low riding position, narrow handlebars, and tight-fitting clothing."

For de som liker sammenligninger finner vi dette gullkornet:
"Imagine jumping on a trampoline. Then jump on a concrete floor. Then in a foam pit. It’s obvious that you’ll jump higher on the trampoline, even though your legs aren’t any stronger. The trampoline has just the right amount of flex, whereas the concrete floor is too stiff to optimize your leg power, and the foam pit is too soft. The same principle applies to bike frames: Just the right amount of flex in just the right places allows the rider to put out more power."

Så trenger man ikke tro på alt som står på siden til Rene Herse siden de lever av å selge dekk med "perekt suppleness" og rare sykler som ikke er kjempeaereo eller kjempelette og ikke brukes i World Tour. Men det er mye i det sett i sammenheng med det Øyvind postet over om rammefleks. 

LarsB

Tenkte dette var relevant også her

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kortere krankarmer for å gjøre det enklere å sitte litt lavere? 

Er på utkikk etter Force D2 i 165mm selv men foreløpig finner jeg ingen som har. 

Endret av AtleR

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (21 minutter siden):

Jeg er ikke inne i SRAM, men kanskje denne du skal ha? https://r2-bike.com/SRAM-Force-DUB-Crank-Carbon-Road-2-speed-50-37-Teeth-1650-mm

Nesten. Jeg trenger Wide varianten men de hadde jammen meg den også på r2 så da er den på vei 🙂 Takk for tips!

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (På 22.3.2024 den 14.28):

........ 🙂 

Ser forresten at Soudal Quick-Step brukte Castelli's Aero Race 6.0 trøye. Står en del om den her:

Why cycling kit that FITS matters more than you think! | road.cc

Jeg prøvde å følge mitt eget tips med Castelli Aero Race 6.0, og bestilte direkte fra Castelli i Italia som hadde halv pris, med 250,- i UPS flyfrakt. Fikk trøyen veldig kjapt, i den største størrelsen (3XL). 

Desverre var det Nibali-størrelser, hvor Nibali er Large, på en måte. Var en tank-top på meg. Var slik jeg kan tenke meg Small er på en norsk t-skjorte.

....men superglatt stoff foran, mesh bak, superlett, og tipper den er veldig god på syden-sykling (beregnet på 18-grader og varmere). Så gjenstår dilemmaet - se om jeg plutselig går ned 25 kilo..... eller kvitte meg med den...  Tror ikke Castelli har sett markedet: Feite nordmenn som vil ha World Tour kvalitet sykkeltrøye...

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (På 22.3.2024 den 15.53):

Har jo selvsagt kjøpt sykkel (er) uten feste for skjermer 😅 (Blir en skjermløsning etter hvert ja)


 

SKS SpeedRocker funker fint i så fall. 

https://www.landevei.no/sykkelutstyr/sykkelskjermer/test-av-sks-speedrocker-skjermer

Det kan være lurt med ekstra kompis-lapp nederst både på for- og bakskjerm, men de gir ganske gode dekning som de er. 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg virkelig mener kan gi marginer er tøying og ulike øvelser for bevegelse/leddutslag. Trente judo i ungdommen og Taekwon-do i voksen alder. Dvs forholdsvis myk. Har ikke tenkt så mye over det tidligere, men merker det nå når jeg har hatt pause fra TKD i 1 1/2 år. 
Er forholdsvis logisk, men at ingen muskler/deler av kroppen jobber imot er naturligvis viktig. Ensidig sykling er definitivt en aktivitet som kan føre til ubalanse i ulike muskelgrupper etc.
Ved å gjøre ulike øvelser som opprettholder normale leddutslag, balanse i muskelgrupper etc har en rekke fordeler både når det gjelder prestasjon, forebygging av skader/ubehag osv.
Det var for en del år siden endel fokus på at tøying ikke hadde effekt i forhold til å bli støl etter trening. Kan være delvis enig i den, selv om det finnes nyanser der også (lett tøying som øker blodsirkulasjonen kan hjelpe). Det som var og er synd i den sammenhengen er at det spredde seg en oppfattelse om at tøying var bortkastet uansett. Det blir for enkelt og er feil, det kommer helt an på hva formålet med tøyingen er. 
Ved å være myk/fleksibel kan en også innta "enhver" posisjon på sykkelen (aero) uten ubehag. Sykkel kan også settes opp mer aggressivt, hvis det er ønskelig.
Tøying, øvelser for kjernemusklatur, balanse vil forholdsvis enkelt og fort legge ett godt grunnlag for en balansert og skadefri kropp uten ubehag.
Alt dette vil gi positive marginer, både på sykkel/ski etc og i hverdagen.

 

Endret av johs78
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...