Gå til innhold

På jakten etter marginer.


Anbefalte innlegg

Jamez skrev (34 minutter siden):

Tren mer - ja. 

Gå ned i vekt - tja. Ikke med mindre du skal sykle veldig mye opp og ned. 

Jeg vil heller si: øk watt, reduser CdA 

 

Lek litt med vekt,  watt , rullemotstand osv her så ser du fort at kvantitet på watt er tingen for å sykle fort: https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html 

(eks på flatt underlag:  10% økning i watt gir 4% økning i fart, mens en 10% reduksjon i vekt gir under 0.3% fartsøkning. ) 

Jo høyere watt du produserer, jo mer dominerende blir luftmotstanden. For de fleste med litt watt i beina og greit utstyr utgjør luftmotstanden over 80%. 

 

Den enkleste og mest potente delen av CdA som vi kan redusere er definitivt Areal og ikke Cd. Optimalisering av sittestilling (les reduksjon av frontareal) utgjør nok mestbang for the bucks. 

 

Men flate partier er jo bare transport-etaper mellom klatringene. Er som i TFD, er i fjellene de beste viser seg og vinner. Ingen som bryr seg om en sykler fort på en flate 🙂 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (2 timer siden):

Har hørt at to parallelle striper kalles «fartsstriper». Skal male to sånne på pendlerjakka mi 😁

Fjerning av bremsespor i sykkelbuksa kan sikkert også hjelpe, kom på at jeg skal tipse noen av kollegane mine om det 🤢 hehe

He he! 

Var mer sånne tekstilstriper / spor / innhukk jeg mente 🙂 Men jeg klarer ikke å finne noe på nettet om det....

Ser forresten at Soudal Quick-Step brukte Castelli's Aero Race 6.0 trøye. Står en del om den her:

Why cycling kit that FITS matters more than you think! | road.cc

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (2 timer siden):

Fjerning av bremsespor i sykkelbuksa kan sikkert også hjelpe, kom på at jeg skal tipse noen av kollegane mine om det 🤢 hehe

 

Har en på jobb som har sykla i samme bib/jakke hele vinter uten skjermer og uten å vaske, usikker om han bruker bokser, men kristus 😕

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (21 minutter siden):

 

Har en på jobb som har sykla i samme bib/jakke hele vinter uten skjermer og uten å vaske, usikker om han bruker bokser, men kristus 😕

Nesten (men bare nesten) at det er innenfor når en sykler hele vinteren (forutsatt at det også er uannsett vær). Blir litt som en Delta/FSK i Afghanistan el.l, har en nok døgn i felt er det ok å se ut som en som ikke har skiftet klær/dusjet på noen år 🙂 
(Kan jo kanskje være at han vasker på kveldstid av og til, men blir skitten igjen på vei til jobb? Er jo noen ganger på vinteren at jeg og har lurt på vitsen med å vaske sykkel/klær, blir jo like ille rett etter en har startet. Men jeg vasker bare så det er sagt)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler litt om hygienefaktor. Blir ganske sterk stank på tørkerommet totalt sett hvis alle jobbsyklistene skipper å vaske klærne bare én dag. 

Blir selv kanskje vant til stanken ja. Det er derfor jeg vasker hver dag på hurtigprogram. Kan ikke være karrierefremmende å gå uvitende rundt som en stinkbombe, med mindre man jobber i FSK eller heter Paul Jefferson..

P.s. Heldekkende skjermer på sykkelen gjør underverker på gjørmespruten! Tror det gir litt aerodynamiske fordeler ved å fungere som en diffuser også 🤓

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo selvsagt kjøpt sykkel (er) uten feste for skjermer 😅 (Blir en skjermløsning etter hvert ja)

På en tidligere arbeidsplass var det bare to trange tørkeskap og der stinket det død og fordervelse uansett.
Der jeg jobber nå har vi ett digert nytt tørkerom, er faktisk sjeldent jeg kjenner noe særlig lukt der, selv om det brukes av ett titalls personer eller mer året rundt. Så fasiliteter har faktisk endel å si.

Når det gjelder tema for tråden, stemmer jeg for å fjerne en flaskeholder. vekt/aero i ett. 
Og har du waier på sykkel er det viktig å fjerne endehylsen og heller ha litt lim på enden. Ser mye bedre ut, og også aero/vekt i en pakke. Ide tatt fra gamle forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nå ble det mye snakk om illeluktende pendlere som jeg håper dere er greie å snakker med......

Dekk: Kombo med Conti TT og vanlig 5000 blir neppe feil. Kommer til å gå for 5000 TR selv og ganske sikkert i 32mm både foran og bak
Hjelm: Hva med Sweet Falconer II ? Vurderer den selv
Flaskeholder/flaske: Dette er vel forskjellig fra sykkel til sykkel. BMC hevder at på min er to vanlige flasker i de dedikerte flaskeholderene er mere Aero enn ingen flasker/holdere.
Rammeveske: Jeg kommer til å bruke BMC sin Toptube veske, men her er det vel bare om å gjøre å finne noe som funker (og ser bra ut) og ikke er så høyt/bredt at det øker frontarealet?

Annet:
Rule28 sokker eller Skotrekk - Eller Sica sine hvis man ikke vil flashe for alle at man bruker Aero sokker 🫣 - det er jo nesten latterlig at sokker er så målbart som det er.
USWE drikkesekk (hadde man hatt elektronikken nevnt over her som Blumenfelt leker med kunne man få testet om man ble mere aero.
Flaske i midterste lomma på ryggen er vel også målt til å gjøre deg mere aero enn uten.

Endret av AtleR

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, AtleR said:

Flaskeholder/flaske: Dette er vel forskjellig fra sykkel til sykkel. BMC hevder at på min er to vanlige flasker i de dedikerte flaskeholderene er mere Aero enn ingen flasker/holdere.

Nå bare synser jeg, men det kan jo tenkes at et tomt flaskestativ fungerer som en spoiler som perturberer luftstrømmen, og dermed også gir mindre luftmotstand over bakhjulene

Jeg kommer uansett ikke til å fjerne mine flaskestativer, for det er greit å ha med seg vann på tur ☺️

27 minutes ago, AtleR said:

Rammeveske: Jeg kommer til å bruke BMC sin Toptube veske, men her er det vel bare om å gjøre å finne noe som funker (og ser bra ut) og ikke er så høyt/bredt at det øker frontarealet?

Frontarealet er viktig, men rammevesken vil fungere som et seil ved skrå vind - og dermed gi enten mindre luftmotstand eller mindre luftmotstand avhengig av vindretningen.

Får vel også lavere tyngdepunkt og kanskje mer plass på styre/overrør? Men er mindre tilgjengelig under sykling? Det er sånne ting jeg ville tenkt på i stedet 😀

Om jeg skulle hatt mindre luftmotstand tror jeg beste trikset hadde vært å gå ned i vekt og tøye, sånn at jeg kan ha en mer aggressiv sittestilling 😎

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysk kvalitet, grundighet osv.. er litt brukt opp. Lite som skiller de fra andre industrisliserte land. Mange billige produkter blir i dag markedsført som tysk kvalitet

Nå har jeg ikke lest testen så grundig, men det lukter litt «influenser og hobbyingeniør». Bruker mesteparten av teksten på å nevne modellnavn og ta bilder av varer han skal selge.

I et lite avsnitt står det om metoden. Forstår jeg virkelig at metoden gikk ut på å sykle en rute og se hvor stor fart han fikk for en gitt watt? Skulle jo tro de blir mer støy enn nyttige målinger når man skal sammenligne på den måten

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, York said:

Frontarealet er viktig, men rammevesken vil fungere som et seil ved skrå vind - og dermed gi enten mi̶n̶d̶r̶e̶ mer luftmotstand eller mindre luftmotstand avhengig av vindretningen.

Mente selvfølgelig mer eller mindre 😀

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (9 minutter siden):

Tysk kvalitet, grundighet osv.. er litt brukt opp. Lite som skiller de fra andre industrisliserte land. Mange billige produkter blir i dag markedsført som tysk kvalitet

Nå har jeg ikke lest testen så grundig, men det lukter litt «influenser og hobbyingeniør». Bruker mesteparten av teksten på å nevne modellnavn og ta bilder av varer han skal selge.

I et lite avsnitt står det om metoden. Forstår jeg virkelig at metoden gikk ut på å sykle en rute og se hvor stor fart han fikk for en gitt watt? Skulle jo tro de blir mer støy enn nyttige målinger når man skal sammenligne på den måten

La meg gjette; du forstår ikke tysk? Frank er ultradistansesyklist og er ikke selger for noen. Din forståelse av metoden er bare...feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grunnleggende forståelse for tysk, men brukte Google oversetter. Bryr meg ikke om hvem han er, hvis metoden er slik jeg skrev er den svak

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (6 timer siden):

Tren mer - ja. 

Gå ned i vekt - tja. Ikke med mindre du skal sykle veldig mye opp og ned. 

Jeg vil heller si: øk watt, reduser CdA 

 

Lek litt med vekt,  watt , rullemotstand osv her så ser du fort at kvantitet på watt er tingen for å sykle fort: https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html 

(eks på flatt underlag:  10% økning i watt gir 4% økning i fart, mens en 10% reduksjon i vekt gir under 0.3% fartsøkning. ) 

Jo høyere watt du produserer, jo mer dominerende blir luftmotstanden. For de fleste med litt watt i beina og greit utstyr utgjør luftmotstanden over 80%. 

 

Den enkleste og mest potente delen av CdA som vi kan redusere er definitivt Areal og ikke Cd. Optimalisering av sittestilling (les reduksjon av frontareal) utgjør nok mestbang for the bucks. 

 

Oksygenopptak deles på vekt, så vekten har noe å si om kroppens behov for oksygen, noe som burde være ganske viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og trening blir som det blir. 😀

Sokker/skotrekk har jeg kontroll på. Det blir de jeg selv selger som følger dual layer prinsippet til Vorteq. Tempodrakt/racesuit som bruker samme patent, Kalas/Vorteq er bestilt. 
 

Voks på kjede er i orden. 
 

60 mm hjul er også i boks (maks av hva man har lov til på Vettern). 
 

Aerosensor har jeg så lyst på, men med veldig begrenset tid til trening kan jeg ikke bruke bort tiden på testing. 
 

Noen som har sett noe test av Sweet sin hjelm?

Ceramic Speed og tilsvarende bruker jeg ikke penger på.

Der jeg har mest å henge er sittestilling, sitter rett opp og ned. Typisk gubbe som har kjøpt seg helt feil sykkel burde hatt Endurance sykkel, kjøpte Aero  😆😆

Flaskene er det som bekymrer meg mest+dårlig vær. Ved dårlig vær ryker jo hele påkledningsplanen  

 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Arundel Junior Tycoon overrørsveske nylig.Den er liten, har fin form og magnetisk lukkemekanisme. Perfekt til å få med seg masse gels uten å stappe baklommene fulle. Ble litt usikker på reglementet her nå så dropper link, men kjøpte den på salg på Sykkelkomponenter.no

Endret av flippin
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (14 timer siden):

Oksygenopptak deles på vekt, så vekten har noe å si om kroppens behov for oksygen, noe som burde være ganske viktig? 

Skjønner ikke hva du vil fram til? 

Kroppens behov for oksygen endrer seg ikke om du legger på eller tar av et par kilo fett. Fett er i stor grad dødvekt.

Du får et høyere VO2max tall i ml/kg/min, ja. Men absolutt tall, L/min, endrer seg mindre. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hva du vil fram til? 

Kroppens behov for oksygen endrer seg ikke om du legger på eller tar av et par kilo fett. Fett er i stor grad dødvekt.

Du får et høyere VO2max tall i ml/kg/min, ja. Men absolutt tall, L/min, endrer seg mindre. 

  Sikkert derfor de fleste toppidrettsutøvere er litt feite 😎 Jeg hadde et spørsmålstegn bak mitt innlegg,  fordi jeg ikke har så fryktelig god innsikt i temaet.   Blummenfeldt er vel noen av unntakene som motbeviser min påstand,  han ser hvertfall litt godt i stand, og har vel en grei kapasitet.  Men han er vel ikke så mye i kupert terreng kanskje. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Aleksander Bu sa vel nylig i en podcast at han aldri har sett en vektøkning virke negativt i forhold til en økning i (absolutt) oksygenopptak. 

For Blummenfelt (og triatleter flest som konkurerer relativt statisk på jevn belastning i flate løyper) er det absolutt watt som teller. 

En kulemage er jo faktisk også mer aerodynamisk enn flat mage, så når det er flatt er ikke kulemage en ulempe. (med mindre den kræsjer med lårene og hindrer aero sittestilling)

 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (30 minutter siden):

Ole Aleksander Bu sa vel nylig i en podcast at han aldri har sett en vektøkning virke negativt i forhold til en økning i (absolutt) oksygenopptak. 

 

Viktig som du sier å presisere at det gjelder for en flat løype, men han sier vel også at når de skulle gå over fra olympisk distanse til iron man så måtte de få ned o2 opptaket da for høyt o2 opptak ikke lot seg gjøre med slike konkurranser. Ligger langt over min fatteevne, men det gikk ut på at ved for høyt o2 opptak ville man ikke klare å få i seg nok kalorier under konkurransen. Både Gustav og Kristian gikk som han sa ned fra 90 tallet til under 80 i o2 for å konkurrere i Iron man.

Har dog til gode å se en godt polstret maratonløper i verdenseliten da selv om de løper paddeflatt.

 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (52 minutter siden):

Viktig som du sier å presisere at det gjelder for en flat løype, men han sier vel også at når de skulle gå over fra olympisk distanse til iron man så måtte de få ned o2 opptaket da for høyt o2 opptak ikke lot seg gjøre med slike konkurranser. Ligger langt over min fatteevne, men det gikk ut på at ved for høyt o2 opptak ville man ikke klare å få i seg nok kalorier under konkurransen. Både Gustav og Kristian gikk som han sa ned fra 90 tallet til under 80 i o2 for å konkurrere i Iron man.

Har dog til gode å se en godt polstret maratonløper i verdenseliten da selv om de løper paddeflatt.

 

Jøss, ja det var spesielt.  Så en kropp med høyt o2 forbrenner så mye mere, jo det virker jo fornuftig når en tenker på det. Men å bevisst senke den er ganske sprøtt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (18 timer siden):

Vekt og trening blir som det blir. 😀

Sokker/skotrekk har jeg kontroll på. Det blir de jeg selv selger som følger dual layer prinsippet til Vorteq. Tempodrakt/racesuit som bruker samme patent, Kalas/Vorteq er bestilt. 
 

Voks på kjede er i orden. 
 

60 mm hjul er også i boks (maks av hva man har lov til på Vettern). 
 

Aerosensor har jeg så lyst på, men med veldig begrenset tid til trening kan jeg ikke bruke bort tiden på testing. 
 

Noen som har sett noe test av Sweet sin hjelm?

Ceramic Speed og tilsvarende bruker jeg ikke penger på.

Der jeg har mest å henge er sittestilling, sitter rett opp og ned. Typisk gubbe som har kjøpt seg helt feil sykkel burde hatt Endurance sykkel, kjøpte Aero  😆😆

Flaskene er det som bekymrer meg mest+dårlig vær. Ved dårlig vær ryker jo hele påkledningsplanen  

 

Sittestilling har enormt å si og som med terrengsyklist som vel er korrekt beskrivelse av deg så har du helt sikkert en del å hente. 
Som eksempel på det kan jeg nevne at  jeg kjører en del Stravasegmenter i området Tynset ( har leilighet på Savalen) og har gjort det siden 2014. 
I perioder av den tiden har Tynset hatt noen av de absolutt bedre terrengsyklistene i Norge. Det som var artig rundt 2016-18 var at det ble litt kniving om noen av de flate segmentene som Tynset-Tolga og andre veien, samt Tynset-Telneset og den andre veien. Det ble til at jeg klarte å sette KOM på flere segmenter (har blitt slått på de fleste av dem nå i ettertid), og det gjorde at jeg ble kontaktet av terrengsykkelgutta med spørsmål om jeg ville være med litt lagtempotrening en av helgene jeg var der. Alle de gutta grusa meg og vel så det på terrengsykkelritt, men når jeg fikk bruke Cervelo S5 med høyprofilhjul og aerostyre, samt Casco hjelm dro jeg nytte av å ha ligget i bukken siden 1985, og matchet dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...