torhovland Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars Her er sykkelen eg brukar når det er CdA som gjeld 🙂 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars Jamez skrev (34 minutter siden): Tren mer - ja. Gå ned i vekt - tja. Ikke med mindre du skal sykle veldig mye opp og ned. Jeg vil heller si: øk watt, reduser CdA Lek litt med vekt, watt , rullemotstand osv her så ser du fort at kvantitet på watt er tingen for å sykle fort: https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html (eks på flatt underlag: 10% økning i watt gir 4% økning i fart, mens en 10% reduksjon i vekt gir under 0.3% fartsøkning. ) Jo høyere watt du produserer, jo mer dominerende blir luftmotstanden. For de fleste med litt watt i beina og greit utstyr utgjør luftmotstanden over 80%. Den enkleste og mest potente delen av CdA som vi kan redusere er definitivt Areal og ikke Cd. Optimalisering av sittestilling (les reduksjon av frontareal) utgjør nok mestbang for the bucks. Men flate partier er jo bare transport-etaper mellom klatringene. Er som i TFD, er i fjellene de beste viser seg og vinner. Ingen som bryr seg om en sykler fort på en flate 🙂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannen Faller Ikke Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars York skrev (2 timer siden): Har hørt at to parallelle striper kalles «fartsstriper». Skal male to sånne på pendlerjakka mi 😁 Fjerning av bremsespor i sykkelbuksa kan sikkert også hjelpe, kom på at jeg skal tipse noen av kollegane mine om det 🤢 hehe He he! Var mer sånne tekstilstriper / spor / innhukk jeg mente 🙂 Men jeg klarer ikke å finne noe på nettet om det.... Ser forresten at Soudal Quick-Step brukte Castelli's Aero Race 6.0 trøye. Står en del om den her: Why cycling kit that FITS matters more than you think! | road.cc 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars York skrev (2 timer siden): Fjerning av bremsespor i sykkelbuksa kan sikkert også hjelpe, kom på at jeg skal tipse noen av kollegane mine om det 🤢 hehe Har en på jobb som har sykla i samme bib/jakke hele vinter uten skjermer og uten å vaske, usikker om han bruker bokser, men kristus 😕 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars Ndreas skrev (21 minutter siden): Har en på jobb som har sykla i samme bib/jakke hele vinter uten skjermer og uten å vaske, usikker om han bruker bokser, men kristus 😕 Nesten (men bare nesten) at det er innenfor når en sykler hele vinteren (forutsatt at det også er uannsett vær). Blir litt som en Delta/FSK i Afghanistan el.l, har en nok døgn i felt er det ok å se ut som en som ikke har skiftet klær/dusjet på noen år 🙂 (Kan jo kanskje være at han vasker på kveldstid av og til, men blir skitten igjen på vei til jobb? Er jo noen ganger på vinteren at jeg og har lurt på vitsen med å vaske sykkel/klær, blir jo like ille rett etter en har startet. Men jeg vasker bare så det er sagt) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars (endret) Handler litt om hygienefaktor. Blir ganske sterk stank på tørkerommet totalt sett hvis alle jobbsyklistene skipper å vaske klærne bare én dag. Blir selv kanskje vant til stanken ja. Det er derfor jeg vasker hver dag på hurtigprogram. Kan ikke være karrierefremmende å gå uvitende rundt som en stinkbombe, med mindre man jobber i FSK eller heter Paul Jefferson.. P.s. Heldekkende skjermer på sykkelen gjør underverker på gjørmespruten! Tror det gir litt aerodynamiske fordeler ved å fungere som en diffuser også 🤓 Endret 22. mars av York Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannen Faller Ikke Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars Hadde en kvinnelig sjef som syklet til jobb nesten hver dag, uten å vaske klær en eneste dag. Funket dårlig, selv om hun tørket klærne i tørkeskapet. Det hadde ikke noe avsug, så blåste bare luften ut i rommet. Hun fikk tørkerommet for seg selv. Stinket helt sinnsykt. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars Har jo selvsagt kjøpt sykkel (er) uten feste for skjermer 😅 (Blir en skjermløsning etter hvert ja) På en tidligere arbeidsplass var det bare to trange tørkeskap og der stinket det død og fordervelse uansett. Der jeg jobber nå har vi ett digert nytt tørkerom, er faktisk sjeldent jeg kjenner noe særlig lukt der, selv om det brukes av ett titalls personer eller mer året rundt. Så fasiliteter har faktisk endel å si. Når det gjelder tema for tråden, stemmer jeg for å fjerne en flaskeholder. vekt/aero i ett. Og har du waier på sykkel er det viktig å fjerne endehylsen og heller ha litt lim på enden. Ser mye bedre ut, og også aero/vekt i en pakke. Ide tatt fra gamle forumet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AtleR Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars (endret) Nå ble det mye snakk om illeluktende pendlere som jeg håper dere er greie å snakker med...... Dekk: Kombo med Conti TT og vanlig 5000 blir neppe feil. Kommer til å gå for 5000 TR selv og ganske sikkert i 32mm både foran og bak Hjelm: Hva med Sweet Falconer II ? Vurderer den selv Flaskeholder/flaske: Dette er vel forskjellig fra sykkel til sykkel. BMC hevder at på min er to vanlige flasker i de dedikerte flaskeholderene er mere Aero enn ingen flasker/holdere. Rammeveske: Jeg kommer til å bruke BMC sin Toptube veske, men her er det vel bare om å gjøre å finne noe som funker (og ser bra ut) og ikke er så høyt/bredt at det øker frontarealet? Annet: Rule28 sokker eller Skotrekk - Eller Sica sine hvis man ikke vil flashe for alle at man bruker Aero sokker 🫣 - det er jo nesten latterlig at sokker er så målbart som det er. USWE drikkesekk (hadde man hatt elektronikken nevnt over her som Blumenfelt leker med kunne man få testet om man ble mere aero. Flaske i midterste lomma på ryggen er vel også målt til å gjøre deg mere aero enn uten. Endret 22. mars av AtleR Siter Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony - Wahoo KickrBike Shift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars (endret) 27 minutes ago, AtleR said: Flaskeholder/flaske: Dette er vel forskjellig fra sykkel til sykkel. BMC hevder at på min er to vanlige flasker i de dedikerte flaskeholderene er mere Aero enn ingen flasker/holdere. Nå bare synser jeg, men det kan jo tenkes at et tomt flaskestativ fungerer som en spoiler som perturberer luftstrømmen, og dermed også gir mindre luftmotstand over bakhjulene Jeg kommer uansett ikke til å fjerne mine flaskestativer, for det er greit å ha med seg vann på tur ☺️ 27 minutes ago, AtleR said: Rammeveske: Jeg kommer til å bruke BMC sin Toptube veske, men her er det vel bare om å gjøre å finne noe som funker (og ser bra ut) og ikke er så høyt/bredt at det øker frontarealet? Frontarealet er viktig, men rammevesken vil fungere som et seil ved skrå vind - og dermed gi enten mindre luftmotstand eller mindre luftmotstand avhengig av vindretningen. Får vel også lavere tyngdepunkt og kanskje mer plass på styre/overrør? Men er mindre tilgjengelig under sykling? Det er sånne ting jeg ville tenkt på i stedet 😀 Om jeg skulle hatt mindre luftmotstand tror jeg beste trikset hadde vært å gå ned i vekt og tøye, sånn at jeg kan ha en mer aggressiv sittestilling 😎 Endret 22. mars av York Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Flyer Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars Det med vesker og cda er gått gjennom med tysk grundighet her: Aerodynamik von Bikepacking-Taschen. Diese Taschen machen dich schneller! – Torsten Frank . : : . tfrank.de – Das Blog (wordpress.com) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars Tysk kvalitet, grundighet osv.. er litt brukt opp. Lite som skiller de fra andre industrisliserte land. Mange billige produkter blir i dag markedsført som tysk kvalitet Nå har jeg ikke lest testen så grundig, men det lukter litt «influenser og hobbyingeniør». Bruker mesteparten av teksten på å nevne modellnavn og ta bilder av varer han skal selge. I et lite avsnitt står det om metoden. Forstår jeg virkelig at metoden gikk ut på å sykle en rute og se hvor stor fart han fikk for en gitt watt? Skulle jo tro de blir mer støy enn nyttige målinger når man skal sammenligne på den måten Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars 2 hours ago, York said: Frontarealet er viktig, men rammevesken vil fungere som et seil ved skrå vind - og dermed gi enten mi̶n̶d̶r̶e̶ mer luftmotstand eller mindre luftmotstand avhengig av vindretningen. Mente selvfølgelig mer eller mindre 😀 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Flyer Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars York skrev (9 minutter siden): Tysk kvalitet, grundighet osv.. er litt brukt opp. Lite som skiller de fra andre industrisliserte land. Mange billige produkter blir i dag markedsført som tysk kvalitet Nå har jeg ikke lest testen så grundig, men det lukter litt «influenser og hobbyingeniør». Bruker mesteparten av teksten på å nevne modellnavn og ta bilder av varer han skal selge. I et lite avsnitt står det om metoden. Forstår jeg virkelig at metoden gikk ut på å sykle en rute og se hvor stor fart han fikk for en gitt watt? Skulle jo tro de blir mer støy enn nyttige målinger når man skal sammenligne på den måten La meg gjette; du forstår ikke tysk? Frank er ultradistansesyklist og er ikke selger for noen. Din forståelse av metoden er bare...feil. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars Har grunnleggende forståelse for tysk, men brukte Google oversetter. Bryr meg ikke om hvem han er, hvis metoden er slik jeg skrev er den svak. Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars Jamez skrev (6 timer siden): Tren mer - ja. Gå ned i vekt - tja. Ikke med mindre du skal sykle veldig mye opp og ned. Jeg vil heller si: øk watt, reduser CdA Lek litt med vekt, watt , rullemotstand osv her så ser du fort at kvantitet på watt er tingen for å sykle fort: https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html (eks på flatt underlag: 10% økning i watt gir 4% økning i fart, mens en 10% reduksjon i vekt gir under 0.3% fartsøkning. ) Jo høyere watt du produserer, jo mer dominerende blir luftmotstanden. For de fleste med litt watt i beina og greit utstyr utgjør luftmotstanden over 80%. Den enkleste og mest potente delen av CdA som vi kan redusere er definitivt Areal og ikke Cd. Optimalisering av sittestilling (les reduksjon av frontareal) utgjør nok mestbang for the bucks. Oksygenopptak deles på vekt, så vekten har noe å si om kroppens behov for oksygen, noe som burde være ganske viktig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 22. mars Forfatter Del Skrevet 22. mars Vekt og trening blir som det blir. 😀 Sokker/skotrekk har jeg kontroll på. Det blir de jeg selv selger som følger dual layer prinsippet til Vorteq. Tempodrakt/racesuit som bruker samme patent, Kalas/Vorteq er bestilt. Voks på kjede er i orden. 60 mm hjul er også i boks (maks av hva man har lov til på Vettern). Aerosensor har jeg så lyst på, men med veldig begrenset tid til trening kan jeg ikke bruke bort tiden på testing. Noen som har sett noe test av Sweet sin hjelm? Ceramic Speed og tilsvarende bruker jeg ikke penger på. Der jeg har mest å henge er sittestilling, sitter rett opp og ned. Typisk gubbe som har kjøpt seg helt feil sykkel burde hatt Endurance sykkel, kjøpte Aero 😆😆 Flaskene er det som bekymrer meg mest+dårlig vær. Ved dårlig vær ryker jo hele påkledningsplanen Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flippin Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars (endret) Kjøpte en Arundel Junior Tycoon overrørsveske nylig.Den er liten, har fin form og magnetisk lukkemekanisme. Perfekt til å få med seg masse gels uten å stappe baklommene fulle. Ble litt usikker på reglementet her nå så dropper link, men kjøpte den på salg på Sykkelkomponenter.no Endret 22. mars av flippin 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamez Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars Sveinung1 skrev (14 timer siden): Oksygenopptak deles på vekt, så vekten har noe å si om kroppens behov for oksygen, noe som burde være ganske viktig? Skjønner ikke hva du vil fram til? Kroppens behov for oksygen endrer seg ikke om du legger på eller tar av et par kilo fett. Fett er i stor grad dødvekt. Du får et høyere VO2max tall i ml/kg/min, ja. Men absolutt tall, L/min, endrer seg mindre. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars Jamez skrev (1 time siden): Skjønner ikke hva du vil fram til? Kroppens behov for oksygen endrer seg ikke om du legger på eller tar av et par kilo fett. Fett er i stor grad dødvekt. Du får et høyere VO2max tall i ml/kg/min, ja. Men absolutt tall, L/min, endrer seg mindre. Sikkert derfor de fleste toppidrettsutøvere er litt feite 😎 Jeg hadde et spørsmålstegn bak mitt innlegg, fordi jeg ikke har så fryktelig god innsikt i temaet. Blummenfeldt er vel noen av unntakene som motbeviser min påstand, han ser hvertfall litt godt i stand, og har vel en grei kapasitet. Men han er vel ikke så mye i kupert terreng kanskje. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamez Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars Ole Aleksander Bu sa vel nylig i en podcast at han aldri har sett en vektøkning virke negativt i forhold til en økning i (absolutt) oksygenopptak. For Blummenfelt (og triatleter flest som konkurerer relativt statisk på jevn belastning i flate løyper) er det absolutt watt som teller. En kulemage er jo faktisk også mer aerodynamisk enn flat mage, så når det er flatt er ikke kulemage en ulempe. (med mindre den kræsjer med lårene og hindrer aero sittestilling) 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hrukin Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars Jamez skrev (30 minutter siden): Ole Aleksander Bu sa vel nylig i en podcast at han aldri har sett en vektøkning virke negativt i forhold til en økning i (absolutt) oksygenopptak. Viktig som du sier å presisere at det gjelder for en flat løype, men han sier vel også at når de skulle gå over fra olympisk distanse til iron man så måtte de få ned o2 opptaket da for høyt o2 opptak ikke lot seg gjøre med slike konkurranser. Ligger langt over min fatteevne, men det gikk ut på at ved for høyt o2 opptak ville man ikke klare å få i seg nok kalorier under konkurransen. Både Gustav og Kristian gikk som han sa ned fra 90 tallet til under 80 i o2 for å konkurrere i Iron man. Har dog til gode å se en godt polstret maratonløper i verdenseliten da selv om de løper paddeflatt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars hrukin skrev (52 minutter siden): Viktig som du sier å presisere at det gjelder for en flat løype, men han sier vel også at når de skulle gå over fra olympisk distanse til iron man så måtte de få ned o2 opptaket da for høyt o2 opptak ikke lot seg gjøre med slike konkurranser. Ligger langt over min fatteevne, men det gikk ut på at ved for høyt o2 opptak ville man ikke klare å få i seg nok kalorier under konkurransen. Både Gustav og Kristian gikk som han sa ned fra 90 tallet til under 80 i o2 for å konkurrere i Iron man. Har dog til gode å se en godt polstret maratonløper i verdenseliten da selv om de løper paddeflatt. Jøss, ja det var spesielt. Så en kropp med høyt o2 forbrenner så mye mere, jo det virker jo fornuftig når en tenker på det. Men å bevisst senke den er ganske sprøtt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars Olechr skrev (18 timer siden): Vekt og trening blir som det blir. 😀 Sokker/skotrekk har jeg kontroll på. Det blir de jeg selv selger som følger dual layer prinsippet til Vorteq. Tempodrakt/racesuit som bruker samme patent, Kalas/Vorteq er bestilt. Voks på kjede er i orden. 60 mm hjul er også i boks (maks av hva man har lov til på Vettern). Aerosensor har jeg så lyst på, men med veldig begrenset tid til trening kan jeg ikke bruke bort tiden på testing. Noen som har sett noe test av Sweet sin hjelm? Ceramic Speed og tilsvarende bruker jeg ikke penger på. Der jeg har mest å henge er sittestilling, sitter rett opp og ned. Typisk gubbe som har kjøpt seg helt feil sykkel burde hatt Endurance sykkel, kjøpte Aero 😆😆 Flaskene er det som bekymrer meg mest+dårlig vær. Ved dårlig vær ryker jo hele påkledningsplanen Sittestilling har enormt å si og som med terrengsyklist som vel er korrekt beskrivelse av deg så har du helt sikkert en del å hente. Som eksempel på det kan jeg nevne at jeg kjører en del Stravasegmenter i området Tynset ( har leilighet på Savalen) og har gjort det siden 2014. I perioder av den tiden har Tynset hatt noen av de absolutt bedre terrengsyklistene i Norge. Det som var artig rundt 2016-18 var at det ble litt kniving om noen av de flate segmentene som Tynset-Tolga og andre veien, samt Tynset-Telneset og den andre veien. Det ble til at jeg klarte å sette KOM på flere segmenter (har blitt slått på de fleste av dem nå i ettertid), og det gjorde at jeg ble kontaktet av terrengsykkelgutta med spørsmål om jeg ville være med litt lagtempotrening en av helgene jeg var der. Alle de gutta grusa meg og vel så det på terrengsykkelritt, men når jeg fikk bruke Cervelo S5 med høyprofilhjul og aerostyre, samt Casco hjelm dro jeg nytte av å ha ligget i bukken siden 1985, og matchet dem. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hrukin Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars Om man er interessert i litt nerding så finnes intervjuet her: 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.