Gå til innhold

Fett i styrelager


Anbefalte innlegg

Jeg går over styrelageret på sykkelen og forsøker å rense det. Etter å ha renset det etter beste evne uten å ha tatt ut kulene stappet jeg inn så mye fett av typen TF2 Bike Grease. Men etterpå ble lageret så mye treigere til å rotere. Det roterer jevnt, men er som sagt tyngre å få til å rotere.

Har jeg brukt feil type fett eller har jeg brukt for mye fett (eller begge deler)?

IMG_1173.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du justert det riktig? Hvis det er for stramt, blir det treigt. Har man "løse" kuler/kulering, må man justere så det akkurat ikke er slark, og ikke stramme godt. 

Ellers er det nok lurt med tjukt fett i styrelager. Det er ikke vits med superglidende keramiske lagre der, siden det er lite bevegelse. At det er litt motstand betyr bare at du har fett. Hadde du ikke motstand før, betyr det at du ikke hadde fett. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
LarsB skrev (2 timer siden):

Ja, det fettet skal jo bare holde fuktighet unna, så marinegrease må være helt prima. 

 

LarsB

Fettet skal først og fremst smøre, at det i tilegg holder vannet unna er bare en bonus.
Hvis man overfyller lagre med fett eller bruker feil fett så kan lagrene gå treigere rundt. Som ellers, les bruksanvisningen og følg den.

I henhold til spesifikasjon så er Weldtite TF2 Fett med teflon er perfekt til innfetting av pedaler, nav, Kranksett, Gaffel, styrelager m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å bli klok her, får tak på tf2 i morra og tenker jeg tar sjansen. Tenker ikke overdrive mengden! 
Målet er å bli flinkere til å ta opp, rengjøre og bytte fett. Kortsiktig bli kvitt slarket!

(litt som med bosset, herre som det så ut). 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (18 timer siden):

Fettet skal først og fremst smøre, at det i tilegg holder vannet unna er bare en bonus.
Hvis man overfyller lagre med fett eller bruker feil fett så kan lagrene gå treigere rundt. Som ellers, les bruksanvisningen og følg den.

I henhold til spesifikasjon så er Weldtite TF2 Fett med teflon er perfekt til innfetting av pedaler, nav, Kranksett, Gaffel, styrelager m.m

Men Ivar skal bare sette inn de nye lagrene han har. De er fettet fra fabrikk og monteringsfettet skal primært beskytte lageret mot vann, støv, enerigigel og annet vi ikke vil ha inn der. Videre er det etter min mening ikke mulig å ha for mye fett i et kulelager.  Da vil det bare presses ut ved bruk. Problemet er som regel det motsatte. At det ikke er nok fett. Da blir det plass til vann som blander seg med fettet og vi får den gufne grå gugga som fort blir til den gufne brune gugga om vi ikke renser og fetter opp (inni) lagrene på nytt. 

Så mainegrease rundt lagrene gjør ikke noe. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (5 timer siden):

Men Ivar skal bare sette inn de nye lagrene han har. De er fettet fra fabrikk og monteringsfettet skal primært beskytte lageret mot vann, støv, enerigigel og annet vi ikke vil ha inn der. Videre er det etter min mening ikke mulig å ha for mye fett i et kulelager.  Da vil det bare presses ut ved bruk. Problemet er som regel det motsatte. At det ikke er nok fett. Da blir det plass til vann som blander seg med fettet og vi får den gufne grå gugga som fort blir til den gufne brune gugga om vi ikke renser og fetter opp (inni) lagrene på nytt. 

Så mainegrease rundt lagrene gjør ikke noe. 

LarsB

De som selger kulelager er ikke enige i påstaden din om at det ikke er mulig å ha for mye fett i ett kulelager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få som selger lagre spesielt til sykkelbransjen, men mange industrilagerprodusenter. De er sikkert ikke enige med meg. I alle fall ikke hvis lageret skal snurre kjempefort i reine omgivelser. Men det er ikke det kulelagre på sykler skal gjøre. Stakkars lagre i styrer og rammer får aldri rotere en eneste 360 grader. Pedaler og kranklagre snurrer med maks ca 120 rpm. Hjul litt fortere, men ikke på nær det lagre i maskiner og industri gjør. Og da er det ingen problemer med for mye fett. Som jeg sa tyter det bare ut. 
 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrelager montert, ble tight som bare det. Takk for tips både til montering og kognitiv dissonans 🙂

Iflg en på kulelager24 skulle vi syklister på død og liv ha kulelagre, OVERALT, når det på veldig mange steder holder lenge med kobberhylse. 
Fint for oss, sa’n. Vi lever jo av det 🙂

 

om itj ainna så var det snasen farge og god feel på tf2-fettet! 

  • Haha 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...