Gå til innhold

Hjelp til første landeveissykkel


Anbefalte innlegg

Disse to har ganske forskjellig geometri og det betyr mye for hvor komfortabel du er på sykkelen. Hvis du ikke har referanseverdier fra tidligere sykler så ville jeg lett opp geometrien på disse to modellene og sammenlignet dem i Bike Insights.

Trek-en er kanskje mest egnet som førstegangssykkel med høyere stack og kanskje mindre vedlikeholdsbehov mtp delene som står på. Men jeg ville gått for den du liker best selv om det ikke nødvendigvis er mest fornuftig. Det ideelle hadde vært å prøve begge, men jeg skjønner at det ikke går. Og det pleier å gå fint det også. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannondalen virker jo veldig flott, eneste er at jeg er redd for at plutselig så må masse deler erstattes, er jo ikke akkurat veldig flink mtp å fikse sykkel enda. Eneste jeg ser negativt på mtp treken er at den har ultegra og ikke dura-ace, vet ikke hvor mye forskjell det utgjør for å være ærlig. Hva synes du er viktigst av gruppesett og ramme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistnevnte er for liten til deg, førstnevnte kan være litt stor. Du burde ideelt sett prøve 56 og 58-størrelser, da 185 vil ligge midt mellom disse for de fleste produsenter, hvor de fleste vil foretrekke en 56 med litt lengre stem og setepinne med setback, for en litt mer responsiv sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (1 time siden):

Sistnevnte er for liten til deg, førstnevnte kan være litt stor. Du burde ideelt sett prøve 56 og 58-størrelser, da 185 vil ligge midt mellom disse for de fleste produsenter, hvor de fleste vil foretrekke en 56 med litt lengre stem og setepinne med setback, for en litt mer responsiv sykkel.

Den cervelo r3’en er jo 58 i rammestr

Endret av Sondrekvivik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik skrev (9 timer siden):

Hei! Jeg er også på markedet etter min første landeveissykkel. Har funnet denne og kan få den for 5.000. Var å prøvde sykkelen der det viser seg at kjedet er «strekt». Han skulle fikse nytt kjede og sette det på selv. Er dette et bra førstegangskjøp?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=312201482

Takk for alle svar!

Det var ikke så mye informasjon i annonsen, men om sykkelen er i god stand og passer deg bra, så kan det være et greit kjøp. Jeg ville uansett testet den etter kjedebyttet også for å sjekke at det ikke hopper på gamle drev. Det er kanskje enklere å få flere svar på akkurat hva du er ute etter hvis du starter en egen tråd?

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin sykkel, men dette er vel den laveste Madone-modellen Trek lanserte i 2012 (ikke 2015, men kan godt hende selger kjøpte den ny da). Ville heller ikke tenkt at limedekk var noe for en nybegynner (som du ser i annonsen har selger betalt 1000,- per dekk da de ble skiftet - det er dyre punkteringer). Og så er det alltid greit å være obs på eventuell slitasje på karbonhjul som brukes med felgbrems.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondrekvivik skrev (7 minutter siden):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=312681837
 

denne kom akkurat ut i nærheten av meg, tanker?

Pariserhjul må du styre unna, dekkene limes på felgen og er noe herk når du punkterer. Grei pris dog for en karbonramme fra 2015, hjulsettet er fra Intersport sitt husmerke og kan vel kanskje selges for et par lapper hvis man er heldig og bremsebanen ikke er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (33 minutter siden):

Hva er grunnen til at du slo fra deg alle disse?

Skal se på trek’en neste uke, kanskje søstera mi skal til Oslo og se på cannondalen i samme slengen. Den cannondalen til 14 ble inaktiv plutselig, antar den er solgt, men kan høre. Har ikke lagt de fra meg, men siden jeg ikke har kjøpt noe enda er jeg fortsatt på utkikk. Diamanten er jo i Tromsø da, litt vanskelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne tilsendt da jeg spurte om forespørsel om å kjøpe:

«Hei, jeg har en pent brukt Madone 4.7 som jeg vurderer å selge. Måtte kjøpe meg en sykkel like før Bergen-Voss i år, siden SuperSix-en min ble ødelagt. Jeg landet da på en Madone med Ultegra, str. 58 - som er litt i største laget for meg, men funket helt greit til et par treninger og Bg-Voss. Nå har jeg fått fikset SuperSix-en, så dermed vurderer jeg å selge Trek-en. Kan det være av interesse? Tenkte å legge den ut for 10.000,-. Inkl. pedaler, Trek-computer, flaskeholdere og sadelveske med slange og gass-pumpe. Bontrager hjulsett. Mvh. Bjørnar Sekse

«Litt usikker på årgang - han jeg kjøpte den av hadde kjøpt den ny i 2013 eller 2014, skal se om jeg kan finne noe mer på det.»

«Liten skramme på ramme/overrør høyre side, like under setet. Ingenting å si for styrke, kun skjønnhetsfeil. Ellers rimelig strøken sykkel, og funket ypperlig til Bg-Voss i år😃 Framdekk slitt, kan få med ny slange og nytt dekk. Bakdekk Ok.»

  • Tanker?

IMG_2432.png

IMG_2431.png

IMG_2430.png

IMG_2429.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...